Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    7-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    469
  • دانلود: 

    800
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل میزان اثرگذاری مداخلات موسوم به پاسخ به مداخله بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان در مخاطره اختلال ریاضی انجام شد. جهت دست یابی به هدف پژوهش با استفاده از دو روش جستجوی دستی و نظام دار، 116 پژوهش از غربالگری اولیه رد شدند و از میان آنها 35 پژوهش که ملاک های ورودی را برآورده کردند، انتخاب و با استفاده از نرم افزار CMA 2 فرایند تحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست کیفیت پژوهش و چک لیست فراتحلیل بود. اندازه اثر ترکیبی پژوهش ها 0/53 به دست آمد (P≤ 0/01). علاوه براین نقش متغیرهای تعدیل گر رویکرد آموزش (P≤ 0/05)، گروه بندی (P≤ 0/05)، سطح مشکل دانش آموز (P≤ 0/01) و پایه تحصیلی (P≤ 0/05) معنادار بود. نتایج نشان داد که پژوهش های در چارچوب پاسخ به مداخله در کاهش مشکلات دانش آموزان در مخاطره اختلال ریاضی موثر است. همچنین متغیرهای مرتبط با ویژگی های مداخله (رویکرد مداخله و نوع گروه بندی) و ویژگی های آزمودنی ها (سطح مشکل و پایه تحصیلی) در بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان در مخاطره اختلال ریاضی نقش دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 469

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 800 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    29-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1290
  • دانلود: 

    1128
چکیده: 

در پژوهش حاضر، اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر حافظه و توجه بر بهبود مهارت ترکیب های عددی در دانش آموزان پایه چهارم و پنجم دبستان مبتلا به اختلال ریاضی مورد بررسی قرارگرفت. جامعه آماری همه دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان با اختلال ریاضی در مراکز اختلال یادگیری تهران در سال تحصیلی 95-96 بودند. بدین منظور از میان کلیه دانش آموزان مراکز اختلال یادگیری تهران، 30 دانش آموز به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه قرار گرفتند. آزمون هوش «وکسلر» کودکان WISC-IV و آزمون ترکیب های عددی محقق ساخته اجرا برای هر دو گروه در دو نوبت پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. متغیر مستقل «بازی درمانی مبتنی بر حافظه و توجه» در 12 جلسه50 دقیقه ای به صورت انفرادی روی گروه آزمایش اعمال شد. پس آزمون نیز با استفاده از آزمون ترکیب های عددی محقق ساخته به اجرا در آمد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس و نرم افزار SPSS19 تحلیل شد. یافته ها نشان داد بازی درمانی مبتنی بر حافظه و توجه سبب بهبود مهارت ترکیب های عددی در دانش آموزان با اختلال ریاضی می شود. از این رو پیشنهاد می شود درباره انواع بازی ها، کاربرد و اهمیت آن ها در یادگیری، آموزش های لازم به معلمین دوره ابتدایی ارایه شود تا نه تنها در زمینه ریاضی، بلکه در سایر دروس مانند خواندن و نوشتن نیز شاهد پیشرفت بیشتر دانش آموزان باشیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1290

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1128 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    46-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    689
  • دانلود: 

    1099
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف پیش بینی سرزندگی تحصیلی براساس حمایت تحصیلی و انگیزش مشارکت ورزشیانجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری دوره متوسطه اول شهر اردبیل در سال تحصیلی 97-1398 تشکیل می دادند. نمونه پژوهش شامل 105 نفر (50 نفر دختر و 55 نفر پسر) دارای ناتوانی یادگیری خاص بود که به صورت نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. از پرسشنامه یادگیری کلرادو، سرزندگی تحصیلی، پرسشنامه انگیزش مشارکت ورزشی و پرسشنامه حمایت تحصیلی برای جمع آوری داده ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین انگیزش مشارکت ورزشی (و مولفه های آن) و حمایت تحصیلی (و مولفه های آن) با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریبا 49 درصد از کل واریانس اشتیاق تحصیلی براساس حمایت تحصیلی و انگیزش مشارکت ورزشیقابل پیش بینی است که متغیر حمایت تحصیلی سهم بیشتری داشت؛ بنابراین، می توان نتیجه گرفت که انگیزش مشارکت ورزشی و حمایت تحصیلی از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 689

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1099 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    68-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    515
  • دانلود: 

    786
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی سطح سوم پاسخ به مداخله و توانمندسازی شناختی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال ریاضی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل؛ جامعه ی آماری شامل تمام دانش آموزان ابتدایی دختر دارای اختلال یادگیری ریاضی شهر تهران در سال تحصیلی 96-97 بوده که از بین آن ها از طریق نمونه گیری در دسترس نمونه ای به حجم 15 نفر انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه 5 نفره، دو گروه آزمایش سطح سوم پاسخ به مداخله، توانمندسازی شناختی و یک گروه کنترل گماشته شدند. گروه های آزمایش طی 20 جلسه 45 دقیقه ای تحت مداخلات مذکور قرار گرفتند، درحالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس هوش وکسلرکودکان 4 و آزمون ریاضی کی مث است. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دهنده تاثیر مثبت سطح سوم پاسخ به مداخله و توانمندسازی شناختی بر بهبود عملکرد ریاضی کودکان با اختلال ریاضی در سطح معناداری P<0/05بود. همچنین نتایج آزمون t گروه های مستقل نشان دهنده عدم وجود تفاوت معنادار بین میانگین های دو گروه آزمایش در سطح معناداری P<0/05بوده است. به نظر می رسد سطح سوم پاسخ به مداخله و توانمندسازی شناختی می تواند بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال ریاضی را در پی داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 515

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 786 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    94-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    500
  • دانلود: 

    677
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف مقایسه پردازش شناختی و انسجام مرکزی در دانش آموزان دختر نارساخوان و عادی انجام شده است. این پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه ای بود و جامعه آماری آن، کلیه دانش آموزان دختر دارای نارساخوانی 7 تا 12 ساله مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر کرمانشاه بود که از بین آن ها 57 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و همچنین تعداد 60 نفر از دانش آموزان عادی به صورت خوشه ای چندمرحله ای از مدارس ابتدایی دخترانه شهر کرمانشاه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از سیاهه نشانگان نارساخوانی، مقیاس هوشی وکسلر کودکان، تکلیف طراحی قطعات و پرسشنامه پردازش اطلاعات عمیق استفاده شد. برای تحلیل داده ها از واریانس چندمتغیری و تک متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که دانش آموزان عادی نسبت به دانش آموزان نارساخوان نمرات بالاتری را در همه مولفه های پردازش شناختی به دست آوردند. همچنین میانگین نمره های تکالیف و زمان صرف شده در تکالیف انسجام مرکزی در دانش آموزان نارساخوان پایین تر بود؛ بنابراین، می توان نتیجه گرفت، نقص در پردازش شناختی و ضعف در انسجام مرکزی، می تواند در تشخیص و درمان نارساخوانی مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 500

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 677 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

غفاری علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    111-132
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    515
  • دانلود: 

    866
چکیده: 

این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش راهبردهای مقابله ای اسلامی بر میزان شادکامی و رضایت از زندگی والدین کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری در شهرستان اردبیل انجام گرفت. مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی است. حجم نمونه 40 نفر بود که از بین والدین کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری شهرستان اردبیل در نظر گرفته شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات به صورت پیش آزمون و پس آزمون، از پرسشنامه های شادکامی آکسفورد و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) استفاده شد. آموزش راهبردهای مقابله اسلامی به صورت گروهی، برای گروه آزمایش اجرا شد. بعد از جمع آوری داده ها، نتایج توسط نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که آموزش راهبردهای مقابله ای با تاکید برآموزه های اسلامی در شادکامی ورضایت از زندگی والدین کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری موثر بوده است. براساس یافته های پژوهش حاضر می توان چنین نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای مقابله ای با تاکید بر آموزه های اسلامی می تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود عملکرد خانوادگی، افزایش رضایت از زندگی و شادکامی والدین دارای کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری مورد استفاده گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 515

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 866 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    133-149
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1042
  • دانلود: 

    1074
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی قصه درمانی مبتنی بر روش چندحسی بر پردازش هیجانی کودکان دارای نارساخوانی بود. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی، پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دارای نارساخوانی مقطع ابتدایی بود، که از بین آن ها 30 نفر به صورت تصادفی از بین مدارس انتخاب شد. پس از انجام مصاحبه جهت اطمینان از نتایج تست، به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره، یکی گروه آزمایش (15 دانش آموز) و دیگری گروه کنترل (15 دانش آموز) تقسیم شدند که طی 9 جلسه 20 دقیقه ای به صورت گروهی قصه درمانی با تلفیقی از روش چندحسی فرنالد بر روی گروه آزمایشی انجام شد. جهت جمع آوری داده ها، مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007) مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس در نرم افزار SPSS انجام شد. طبق یافته های حاصل از تحلیل کواریانس و آزمون فرضیه های این پژوهش مشخص شد؛ اجرای روش قصه درمانی مبتنی بر روش چندحسی تاثیر قابل ملاحظه ای بر پردازش هیجانی و مولفه های آن (مزاحمت، سرکوب، فقدان آگاهی، عدم کنترل، جدایی، اجتناب) کودکان دارای نارساخوانی دارد؛ یعنی می توان با استفاده از این روش، پردازش هیجانی و مولفه های آن را در کودکان تقویت نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1042

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1074 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button