مقدمه دانشجویان در زمینه ابعاد مختلف خودمراقبتی و خودکارآمدی مشکلات بسیاری دارند,هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر برنامه مداخله مبتنی بر عادات بهداشتی بر خود مراقبتی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری بود, روش کار مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود,60 نفر از دانشجویان پرستاری با روش تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند,برای گردآوری داده ها از "مقیاس خودمراقبتی دوسی و کیگان" (Dossey & Keygan Self-Care Scale) و نیز "مقیاس خودکارآمدی عمومی" (General Self-Efficacy Scale) استفاده شد,روایی و پایایی "مقیاس خودمراقبتی دوسی و کیگان" به روش شاخص روایی محتوا،نسبت روایی محتوا و صوری و نیز پایایی آن به روش ضریب آلفاکرونباخ تعیین شد,روایی و پاپایی نسخه فارسی "مقیاس عمومی خودکارآمدی" در مطالعات قبلی تایید شده است,برای گروه آزمون برنامه مداخله بمدت 6 هفته اجرا شد,6 جلسه برنامه حمایتی و مشاوره پیگیری در مرکز مشاوره دانشجویی خوابگاه های دانشجویی انجام شد,برای گروه کنترل هیچ مداخله ای انجام نشد,پرسشنامه ها توسط هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تکمیل شد,داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 19 تحلیل شد, یافته ها اختلاف میانگین نمره کل خودمراقبتی و خودکارآمدی در دو گروه مداخله و کنترل قبل از مداخله از نظر آماری معنی دار نبود (005/0 < P),ولی بعد از مداخله،اختلاف میانگین نمره خودمراقبتی در ابعاد جسمی،ذهنی و علایق و نیز میانگین نمره خودکارآمدی در دو گروه مداخله و کنترل از نظر آماری معنی دار بود (005/0 > P), نتیجه گیری برنامه مداخله مبتنی بر عادات بهداشتی توانست خودمراقبتی دانشجویان را در حیطه های جسمی،ذهنی و علایق و نیز خودکارآمدی آن ها را افزایش دهد,بکارگیری این مداخله برای دوره کارشناسی پرستاری در کلیه دانشگاه ها توصیه می شود,