مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

فرهود داریوش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-2
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    85
  • دانلود: 

    52
کلیدواژه: 
چکیده: 

در دو سده گذشته، درگیری جهانی با بیماری های واگیر (باکتریایی و ویروسی) در کنار جنگ های جهانی اول و دوم بود...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 85

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 52 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    3-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    283
  • دانلود: 

    152
چکیده: 

زمینه برنامه ریزی کاهش بداخلاقی های علمی در بین دانشجویان نیاز به شناخت مقوله ها و مصادیق آن دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین و دسته بندی مقوله های بداخلاقی های علمی در بین دانشجویان دانشگاه است. روش پژوهش حاضر در دسته مطالعات توصیفی است و گردآوری اطلاعات به روش مرور نظام مند انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مقالات پژوهشی مرتبط با بداخلاقی های علمی دانشجویان در پایگاه های اطلاعاتی (اسکوپوس، وب آو ساینس، و پاب مد) در بازه زمانی از ابتدای نمایه آنها تا ابتدای سال 2017 است (3727 مقاله). نمونه گیری پس از طی فرایند: شناسایی، غربالگری، شایستگی، و شامل شدن، صورت گرفت و 63 مقاله به عنوان نمونه انتخاب شد. با مطالعه متن کامل مقالات مصادیق کدگذاری و در زیر گروه های بزرگ تر (مقوله ها) دسته بندی شدند. جهت اعتبارپذیری یافته ها از تکنیک خودبازبینی محقق استفاده شد. یافته ها یافته ها نشان داد مقوله های اصلی بداخلاقی های علمی دانشجویان شامل: سرقت علمی(نقل قول کردن نادرست، رونویسی نادرست، استناد نادرست، خودسرقتی، سرقت علمی ایده، ترجمه غیر مجاز، مقاله یا متن معجون، سرقت کلی آثار، سرقت بخشی از آثار)، تقلب (در امتحان و در تکالیف درسی)، دستکاری (تحریف و جعل)، کمک غیر مجاز (تبانی و سایه نویسی) و کلاه برداری (دروغگویی) است. نتیجه گیری مقوله ها و مصادیق یافت شده در پژوهش را می توان درجهت پیشگیری و جلوگیری از ارتکاب بداخلاقی علمی دانشجویان به کار گرفت. سیاستگذاران می توانند از این یافته ها در تدوین و بهبود قوانین حقوقی، تصویب مقررات و آیین نامه های انضباطی و ارایه راهکارهای تربیتی، اخلاقی و آموزشی در جهت کنترل بداخلاقی علمی استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 283

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 152 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    15-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    267
  • دانلود: 

    160
چکیده: 

زمینه علم اخلاق، علمی است که در آن از ملکات انسانی مربوط به قوای نباتی، حیوانی و انسانی بحث می شود. در این علم، شناخت ملکات فاضله از رذایل، مورد بحث قرار می گیرد، تا به واسطه آن، آدمی خود را به ملکات فاضله بیاراید و به این وسیله از او افعالی سرزند که موجب نیل به سعادت اخروی گردد. اهمیت تعاملات سیاست و اخلاق سالهاست که مورد توجه صاحبنظران بوده است. روشن شدن تعاملات اخلاق و سیاست از آن روی اهمیت داردکه تکلیف بسیاری از مقولات مهم و بحث برانگیز که زیرمجموعه این دو به شمار می روند روشن خواهد شد. رابطه سیاست و اخلاق به ویژه در حکومت اسلامی بیشتر مورد توجه است. از این روی پژوهش حاضر به بررسی مبانی فقهی و اخلاقی در تشکیل حکومت اسلامی پرداخته است. نتیجه گیری حکومت اسلامی را می توان حکومت قانون الهی دانست چرا که برپا داشتن مکارم اخلاقی، تحقق عدالت اجتماعی، و حفظ عزت و کرامت انسانی تنها در پرتو احکام الهی قابل دستیابی است و برای اجرای احکام الهی برقرار ساختن حکومت اسلامی و الهی اهمیت فراوان دارد. حکومت اسلامی باید متعهد بر اخلاق باشد چرا که در نظام سیاسی مردمسالاری دینی، اگر عطف بر دو مولفه مشروعیت آن، یعنی حقانیت و مقبولیت، نقد و نظارت لازم صورت نگیرد، به دلیل اعتمادگرایی مفرط در بستری از باورهای دینی و عاطفه گرایی مرتبط و پیشینه استبدادی و ضعف و سست بنیادی نهادهای مدنی و تاریخی، امکان بروز آسیبهایی از قبیل تشدید یکه سالاری و ظهور استبداد دینی، تقویت حکومت مطلقه دینی با پشتوانه مقبولیت مردمی، بروز ماکیاولیسم مذهبی و دولایه شدن تزویر و ریا در لوای حکومت دینی و مردمی، دو چندان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 267

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 160 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    21-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    154
  • دانلود: 

    48
چکیده: 

زمینه در هر جامعه ای ارزش ها، منافع جمعی و مصالح ملی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. نظام های حقوقی ملی در قالب مفهوم نظم عمومی در ملی کردن اموال سرمایه گذار خارجی از این ارزش ها و مصالح ملی عالی در برابر منافع و آزادی های فردی حمایت می کند. از این رو این تحقیق با هدف ارایه مدل اخلاقی نظم عمومی در ملی کردن اموال سرمایه گذاری خارجی انجام شده است. روش پژوهش حاضر آمیخته و با استفاده از دو رویکرد کمی و کیفی انجام گرفت در مرحله کیفی از میان اساتید رشته حقوق، مدیران درگیر در امر سرمایه گذاری خارجی و سرمایه گذاران خارجی تعداد 31 نفر به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه باز و نیمه ساختار یافته استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از رویکرد استراوس و کوربین در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی و تکنیک دلفی انجام گرفت. در مرحله کمی، جامعه آماری، سازمان های دولتی و غیر دولتی ایران در نظر گرفته شد که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای تعداد 382 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها در این مرحله از پرسشنامه استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل خوشه سلسله مراتبی و فاصله اقلیدسی در نرم افزار SPSS و GAMZ انجام گرفت. یافته ها چهار بعد فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در قالب 12 زیر مولفه شناسایی گردید. یافته ها نشان داد، عامل اجتماعی دارای 02/0، عامل سیاسی دارای 03/0 و عامل اقتصادی دارای 04/0 شکاف عملکردی است. نتیجه گیری نتایج نشان داد بیشترین شکاف در بعد اقتصادی اخلاق است و برای اثر بخشی بیشتر مدل باید وزن آن افزایش یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 154

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 48 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    29-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    247
  • دانلود: 

    123
چکیده: 

زمینه گردشگری مدرن با هدف کسب درآمد و سود، علی رغم اثرات مثبت، باعث ایجاد آسیبهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی شده است. یکی از دلایل این مشکلات، عدم رعایت مسایل اخلاقی توسط گردشگران می باشد. هدف این مقاله بررسی و تحلیل شاخصها و کدهای گردشگری اخلاقی از دیدگاه گردشگران در منطقه گردشگری گنجنامه همدان است. روش مطالعه حاضر توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری شامل گردشگران منطقه گردشگری گنجنامه همدان بود که از میان آنها تعداد 82 نفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و آزمون t تک نمونه ای و ضریب همبستگی با بهره گیری از نرم افزار SPSS صورت پذیرفت. یافته ها نتایج پژوهش نشان داد که تمام مولفه های اخلاق گردشگری گردشگران بالاتر از حد متوسط و مطلوب ارزیابی شدند که این وضعیت مستقل از محل سکونت، سن، جنس، شغل و تحصیلات آنان می باشد و هیچ گونه رابطه ای بین آنها نیست. نتیجه گیری بر اساس تحلیل داده ها، میزان پایبندی گردشگران به رعایت اصول اخلاق گردشگری در قبال جامعه میزبان و محیط زیست باعث شده است تا رفتار و اعمال اخلاقی آنان وضعیت مناسبی داشته باشد. بنابراین، تدوین و ترویج اصول و کدهای اخلاق گردشگری بر پایه فرهنگ اسلامی ایرانی، بستر لازم برای ارتقاء و رونق گردشگری پایدار و اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را به همراه خواهد داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 247

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 123 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    37-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    412
  • دانلود: 

    87
چکیده: 

زمینه توجه به فلسفه اخلاق و به ویژه نظریه های اخلاقی برای حسابرسان ضرورت دارد. هدف این پژوهش، شناسایی و بررسی اهمیت نظریه های اخلاقی در حسابرسی از دیدگاه خبرگان و فعالان حرفه ای است. روش این پژوهش ترکیبی از روش های کیفی و کمی است. در بخش کیفی از روش های تحلیل محتوا و دلفی استفاده شد. جامعه موردبررسی مقاله های مرتبط با فلسفه اخلاق قرار داده شد و با کسب نظر سه متخصص، 25 مقاله مرتبط شناسایی و با استفاده از تحلیل محتوا، هشت نظریه اخلاقی که در حرفه حسابرسی برجسته تر است، شناسایی شد. سپس، با فن دلفی و کسب نظر 13 نفر از خبرگان به عنوان نمونه (بانمونه گیری در دسترس) اهمیت نظریه های موردبررسی شناسایی شد. در بخش کمی، جامعه پژوهش حسابرسان فعال در کشور است که اولویت نظریه های اخلاقی با کسب نظر 164 نفر از آنان به وسیله روش نمونه گیری تصادفی ساده و ابزار پرسشنامه و روش تحلیل عاملی تاییدی با نرم افزار لیزرل آزمون شد. یافته ها یافته های پژوهش نشان داد که از هشت نظریه موردبررسی (وظیفه گرایی، سودگرایی، خودگرایی، دیگرگرایی، عدالت گرایی، آزادی گرایی، خیرگرایی و فضیلت محور)، با توجه به دیدگاه خبرگان، همه موارد به جز خودگرایی و آزادی گرایی دارای اهمیت بالاتر از متوسط است. بررسی نظر فعالان حرفه ای نیز نشان داد که هر 6 نظریه موردبررسی در محیط حسابرسی ایران کاربردی و دارای اهمیت بالاتر از متوسط است. همچنین، خیرگرایی دارای بیشترین بارعاملی است و پس ازآن به ترتیب نظریه های فضیل ت محور، وظیفه گرایی، عدالت گرایی، دیگرگرایی و سودگرایی قرار دارد. نتیجه گیری در حرفه حسابرسی در محیط ایران، برای افزایش سطح اخلاق حرفه ای، توجه به نظریه های اخلاقی با توجه به اولویت های مشخص شده ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 412

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 87 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    45-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    206
  • دانلود: 

    82
چکیده: 

زمینه بانکداری الکترونیکی، یکی از موضوعات جدیدی است که در ارتباط با هر دو حوزه فن آوری و مالی می باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی مولفه های اخلاقی در صنعت بانکداری الکترونیکی است. روش روش مطالعه حاضر توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان شاغل در حوزه بازاریابی، طراحی و بهبود خدمات بانکداری الکترونیکی بانک تجارت می باشند که از میان آنها با استفاده از جدول مورگان و به روش تصادفی، 205 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده ودر نهایت داده های خام با استفاده از آزمون فریدمن، مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها پس از تحلیل داده ها 56 مولفه اخلاقی در صنعت بانکداری الکترونیک شناسایی و در 9 دسته تقسیم شدند. که به شرح؛ کارکنان، مشتریان و سهامداران دارای 6 مولفه، رقبا دارای 4 مولفه، مسیولیت اختیاری و داوطلبانه دارای 8 مولفه، مسیولیت اقتصادی دارای 7 مولفه، مسیولیت های حقوقی و اخلاقی دارای 5 مولفه و فناوری اطلاعات دارای 9 مولفه می باشند. نتیجه گیری یافته های تحقیق نشان می دهد؛ در بین دسته ها: فناوری اطلاعات، مسیولیت اختیاری و داوطلبانه و کارکنان به ترتیب در رتبه های اول تا سوم قرار گرفته اند و در بین مولفه ها؛ ایجاد تنوع در ابزارهای خدمت رسانی، حفظ اطلاعات محرمانه مشتریان و رازداری، صداقت و درستکاری به ترتیب در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 82 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    52-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    442
  • دانلود: 

    294
چکیده: 

زمینه بازاریابی سالها در تلاش است با تکیه بر اخلاق و ارایه اندیشه های بازاریابی نوین چون بازاریابی سبز نگرانی های زیست محیطی را کاهش دهد. از این روی، تحقیق حاضر با هدف ارایه الگوی فرایندی بازاریابی سبز در صنعت دارویی به انجام رسیده است. روش پژوهش کاربردی حاضر با رویکردی آمیخته (کمی-کیفی) به اجرا درآمد. در بخش کیفی؛ روش مبتنی بر تیوری داده بنیاد بود. جامعه آماری گروهی از خبرگان(اساتید دانشگاه، مشاورین بازاریابی، و مدیران ارشد فروش و بازاریابی شرکت های دارویی) بودند که از میان آنها 11 نفر به روش گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزارمصاحبه عمیق و غیرساختار یافته بود. و روش تحلیل داده ها کدگذاری های سه گانه باز، محوری و انتخابی بود. در بخش کمی؛ روش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل مدیران ارشد، میانی و عملیاتی شرکت های دارویی مستقر در تهران بودند که با استفاده از نمونه برداری تصادفی ساده 210 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه محقق ساخته بود. در نهایت داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها در بخش کیفی یافته ها منجر به طراحی مدل پارادایمی پژوهش توسط محققان شد و یافته های کمی حاکی از تایید 21 فرضیه بر گرفته از مدل در سطح 05/0 بود که ماحصل و نتیجه آن، برازش و تایید مدل بود. نتیجه گیری بر اساس یافته های پژوهش می توان گفت که ملزم ساختن شرکت های دارویی به بازاریابی سبز می تواند نقش مهمی در حفظ و حراست سرمایه های زیست محیطی ایفا کند و بی شک می بایست در صنعت دارویی کشور، قوانین مشخصی برای حرکت شرکت ها در جهت بازاریابی سبز ساری و جاری شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 442

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 294 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    63-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    225
  • دانلود: 

    124
چکیده: 

زمینه توسعه ی هر سازمان در سایه ی نهادینه سازی فرهنگ تغییر سازمانی، پذیرش آن از جانب کارکنان و پرهیز از رفتارهای غیراخلاقی است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر تحلیل رابطه ارزش های شخصی و رفتار غیر اخلاقی با تعهد به تغییر سازمانی کارکنان می باشد. روش روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری 203 نفر از کارکنان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بود و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی ساده163 نفر انتخاب گردید. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های ارزش های شخصی، رفتار غیر اخلاقی و تعهد به تغییر سازمانی استفاده شد. جهت آزمون سوال های پژوهش از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار آماری Amos Graphic استفاده شد. یافته ها نتایج پژوهش حاضر بر وجود رابطه معنادار بین شاخص های ارزش های شخصی و رفتار غیر اخلاقی با تعهد به تغییر سازمانی دلالت دارد. هم چنین نتایج بیانگر برازش مطلوب بین مدل تدوین شده با مدل تجربی آزمون شده بود و در مدل تحلیل مسیر ضمن نشان دادن اثر منفی رفتارهای غیراخلاقی بر ارزش های شخصی، نقش میانجی ارزش های شخصی در رابطه میان رفتار غیر اخلاقی با تعهد به تغییر سازمانی تایید شد. نتیجه گیری طبق یافته های مطالعات قبلی، شاخص رفتار اخلاقی و ابعاد آن همراه با ارزش های شخصی تاثیر مستقیمی بر تعهد به تغییر سازمانی دارند. افرادی که اصول و معیارهای اخلاق سازمانی را رعایت نمی کنند ارزشهای شخصی و اخلاقی شان نیز تاثیر منفی گرفته و نمی توانند تعهدی به تغییر مثبت سازمانی داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 225

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 124 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    70-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    430
  • دانلود: 

    138
چکیده: 

زمینه مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یک مالیات غیرمستقیم یکی از منابع موثر تامین درآمد مالیاتی دولت به شمار می آید و بررسی آثار اقتصادی آن کانون بسیاری از مطالعات اقتصادی را تشکیل می دهد. ازاین رو، هدف مقاله حاضر بررسی اثر مالیات بر ارزش افزوده بر ثبات اقتصاد بخش عمومی در ایران با رویکرد ارتقای اخلاق و فرهنگ مالیاتی است. روش تحقیق حاضر کاربردی و در زمره پژوهش های توصیفی-رابطه ای بود. جامعه آماری داده های فصلی و مالیاتی طی سال های 1393-1388 از اطلاعات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود که در این تحقیق بدلیل انتخاب متغیرهای کلان اقتصادی، کل جامعه آماری به عنوان نمونه آماری در نظرگرفته شد و با استفاده از چک لیست جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش الگوی خودرگرسیونی با وقفه توزیعی ARDL انجام شد. یافته ها دو الگو در این رابطه ارایه شد: در الگوی اول متغیر مالیات بر ارزش افزوده (VAT) با ضریب 71/0-در سطح خطای 1 درصد اثر منفی و معنادار بر نوسانات کسری بودجه داشت. در الگوی دوم ضریب مالیات بر ارزش افزوده 49/0-در سطح خطای 1 درصد معنادار بوده و اثر منفی بر نوسانات درآمد مالیاتی در دوره جاری داشت. نتیجه گیری نتایج حاصل از برآورد الگوهای پژوهش حکایت از آن دارد که مالیات بر ارزش افزوده از طریق ایجاد کاهش در نوسانات درآمدهای مالیاتی و نوسانات کسری بودجه دولت در ایران، در تامین و ایجاد ثبات در اقتصاد بخش عمومی کشور موثر و مفید بوده و این موضوع با تثبیت و گسترش فعالیت های بخش عمومی، موجب تحقق رفاه بیشتر برای عموم افراد جامعه و همچنین بهبود فرهنگ و اخلاق مالیاتی در کشور می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 430

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 138 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    76-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    193
  • دانلود: 

    110
چکیده: 

زمینه بحث رهبری اخلاقی فروتنانه و صادقانه، بعنوان یکی از جدیدترین تیوری های رهبری در سازمان ها در طی چند سال اخیر مطرح شده و در محیط دانشگاهی نیز بعنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گرفته است از اینرو هدف این تحقیق بررسی رابطه رویکردهای فروتنانه و صادقانه رهبری اخلاقی با عملکرد سازمانی با نقش میانجی سرمایه اجتماعی در دانشگاه ارومیه می باشد. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید و کارکنان با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر دانشگاه ارومیه به تعداد 600 نفر می باشند که از بین آنان 201 نفر بعنوان نمونه آماری به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد و نرم افزار آماریSPSS-AMOS و روش معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها نتایج حاصل از تحلیل داده های آماری تحقیق بیانگر تایید مدل مفهومی و فرضیات تحقیق با اطمینان بالا می باشد. بدین معنی که دو شیوه رهبری فروتنانه و صادقانه رابطه مثبت و معنی داری با عملکرد سازمانی داشته و متغیر سرمایه اجتماعی در این رابطه نقش میانجی را ایفا می کند. نتیجه گیری این پژوهش نشان می دهدکه دانشگاه ها و سایر سازمانها می توانند با تقویت مهارت رهبری فروتنانه و رهبری صادقانه در مدیران و سرپرستان واحدهای سازمانی به ارتقای سطح عملکرد سازمانی کارکنان دست یافته همچنین توجه به نقش میانجی سرمایه اجتماعی در ارتباط بین رهبری اخلاقی و عملکرد سازمانی بسیار مهم و حایز اهمیت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 193

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 110 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    86-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    278
  • دانلود: 

    131
چکیده: 

زمینه تصمیم گیری مدیران به عنوان یکی از مهارت های مدیریتی همواره به عنوان یک عامل اساسی پیشرفت در سازمان ها مورد توجه بود است بر همین اساس شناسایی عوامل موثر بر آن ضروری احساس می شود، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جو اخلاقی سازمان و تصمیم گیری مدیران با نقش میانجی مدیریت دانش شخصی انجام شده است. روش روش تحقیق توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه می باشد، 195 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد جو اخلاقی سازمان، تصمیم گیری مدیران، مدیریت دانش شخصی استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرم افزارهای آماری LISREL, SPSS تحلیل شدند. یافته ها نتایج بررسی نشان داد که رابطه ابعاد جو اخلاقی سازمان با مدیریت دانش شخصی مثبت و معنی دار بود، نقش میانجی مدیریت دانش شخصی در ارتباط بین مسیولیت اجتماعی با تصمیم گیری مدیران مثبت و معنی دار بود. نتیجه گیری در نتیجه برای بهبود تصمیم گیری مدیران می بایست به جو اخلاقی سازمان و مدیریت دانش شخصی توجه نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 278

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 131 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    93-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    371
  • دانلود: 

    208
چکیده: 

زمینه به منظور رسیدن به توسعه، لزوم توجه به فساد، خشونت و فقر ملت ها که از نبود اخلاق اقتصادی و اخلاق محیط کسب و کار سرچشمه می گیرد احساس می شود. رفع بنیادی فساد، خشونت و فقر ملت ها در راستای انگیزه های عملی توسعه اقتصادی جز با پیوند روزافزون اخلاق اقتصادی و اخلاق محیط کسب و کار میسر نخواهد شد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اخلاق و محیط کسب و کار بر توسعه اقتصادی است. روش روش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع همبستگی است. شاخص های کلان اقتصادی محیط کسب و کار، شاخص اخلاق و شاخص توسعه اقتصادی کشور ایران به عنوان جامعه آماری انتخاب شده است که سال های 2017-2006 به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. ابزار اندازه گیری داده های بانک جهانی و موسسه بین المللی شفافیت بود. جهت آزمون نیز از روش لورنبرگ-مارکاردت و تحلیل شبکه عصبی پرسپترون و هوش مصنوعی استفاده شده است. یافته ها برازش مدل تحقیق که در برگیرنده یک فرضیه اصلی بود مورد تایید قرار گرفت. اخلاق و آسانی محیط کسب و کار رابطه معناداری با توسعه یافتگی دارد و در طی زمان نیز موثرتر خواهد بود. نتیجه گیری دو عامل مشخص، از مهمترین عوامل موثر بر رشد و توسعه اقتصادی به شمار می روند، یکی از این دو عامل، فساد مالی و اخلاقی است و دیگری آسانی محیط کسب و کار است پس نتیجه بررسیها نشان می دهد که اخلاق اقتصادی و اخلاق محیط کسب و کار بر توسعه اقتصادی تاثیر دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 371

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 208 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    100-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    478
  • دانلود: 

    271
چکیده: 

زمینه یکی از عوامل اصلی شکل دهی مسیولیت پذیری اجتماعی و مدیریت سود، نیت اخلاقی حسابرسان می باشد. رفتار اخلاقی می تواند منجر به رفتارهای متفاوتی از سوی مدیران در مورد مدیریت سود گردد. از این رو هدف تحقیق حاضر بررسی و تجزیه و تحلیل ارتباط بین جو اخلاقی، مسیولیت پذیری اجتماعی و مدیریت سود است. روش روش تحقیق استفاده شده در این تحقیق، روش توصیفی-پیمایشی از نوع کاربردی و همبستگی است. جامعه آماری تحقیق روسای حسابداری، مدیران مالی و معاونان مالی و اقتصادی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و حجم نمونه آماری مورد استفاده در تحقیق حاضر از طریق جدول مورگان 196 نفر در سال 1395 و به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب می باشد. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد برگرفته از تحقیقات قبلی است. همچنین آزمون فرضیه ها از روش های همبستگی و مدل رگرسیون با استفاده از نرم افزار Spss و مدل سازی معادلات ساختاری انجام شده است. یافته ها یافته ها نشان می دهد جو اخلاقی خود خواهانه، دلسوزانه و نظام مند اثر مستقیم و معناداری بر حمایت حسابداران از ضوابط اخلاقی و مسیولیت اجتماعی دارد. از طرفی دیگر قضاوت های اخلاقی حسابداران در خصوص مدیریت سود با نیت و رفتار اخلاقی آنها رابطه معنادار و مثبت دارد. نتیجه گیری این نتایج بر اهمیت جو اخلاقی سازمان در پیشبرد اهداف برنامه های مسیولیت اجتماعی توسط حسابداران تاکید می کند و قضاوت حسابداران در مورد مدیریت سود مستقیما با نیت اخلاقی آنان رابطه دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 478

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 271 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    108-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    465
  • دانلود: 

    226
چکیده: 

زمینه تکامل حرفه حسابرسی و توانایی آن در جلب اعتماد عمومی به رعایت آیین اخلاق حرفه ای بستگی خواهد داشت. فعالیت های متقلبانه بیانگر ضعف ارزش های اخلاقی حاکم در فضای کار و آموزش می باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه هوش هیجانی، فضاهای اخلاقی و ارزش های اخلاقی شرکت ها با قضاوت اخلاقی حسابرسان است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حسابرسان شاغل عضو جامعه حسابداران رسمی ایران در موسسات حسابرسی تهران و سایر شهرستان ها می باشد که از میان آنها 145 نفر به روش طبقه بندی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه بوده است. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار آماری 21SPSS و از طریق آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و روش رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نتایج بررسی نشان داد که بین هوش هیجانی، ارزش های اخلاقی و فضاهای اخلاقی حرفه ای، ابزاری و مستقل با قضاوت اخلاقی حسابرسان ارتباط معناداری وجود دارد. نتیجه گیری با توجه به رابطه هوش هیجانی، فضاهای اخلاقی و ارزش های اخلاقی شرکت ها با قضاوت اخلاقی حسابرسان و به سبب آن که قضاوت های حرفه ای حسابرسی بر تصمیم گیری های آگاهانه افراد اثرگذار است، حسابداران رسمی عضو جامعه مستلزم ایفای نقش حرفه ای خود به عنوان نمایندگان اخلاقی جامعه خواهند بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 465

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 226 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    115-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    309
  • دانلود: 

    218
چکیده: 

زمینه یکی از ارکان اساسی که در بهبود روندها و برنامه های نظام آموزش و پرورش نقش پر اهمیتی را می تواند ایفا کند، جاری بودن ابعاد اخلاق حرفه ای در میان اعضای این سازمان ها می باشد، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مولفه های اخلاق حرفه ای انجام شده است. روش روش تحقیق توصیفی و طرح پژوهشی پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی می باشد، 356 نفر از دبیران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS از طریق تحلیل عاملی تاییدی و فریدمن تحلیل شدند. یافته ها نتایج بررسی نشان داد که مولفه های رعایت حرمت همکاران، شایستگی تخصصی، شایستگی پداگوژیکی، رشد و توسعه دانش آموزان، حفظ اسرار دانش آموزان، ارزیابی بی طرفه (تعامل حرفه ای) با دانش آموزان، انجام ارزشیابی صحیح از دانش آموزان، احترام گذاشتن به مسیولان و سازمان، نحوه برخورد با موضوعات حساس و ارتقای شخصیت علمی و رشد تهذیب نفس در خویش مورد تایید در راستای تبیین اخلاق حرفه ای هستند. نتیجه گیری در نتیجه برای توسعه اخلاق حرفه ای در میان دبیران می توان به مولفه های اخلاق حرفه ای که در این پژوهش مورد تایید قرار گرفته است توجه کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 309

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 218 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عقیقی علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    123-131
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    269
  • دانلود: 

    174
چکیده: 

زمینه مسیله مهم پیش روی سازمان ها، شناسایی عوامل مرتبط با اشتیاق شغلی و بکارگیری این عوامل جهت افزایش سطوح اشتیاق کارکنانشان می باشد. هدف از پژوهش حاضر، تبیین اثر رهبری اخلاقی و عدالت سازمانی بر اشتیاق شغلی با تاکیدبر نقش واسط اخلاق کاری است. روش روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان اداری دانشگاه علوم پزشکی همدان به تعداد 490نفر بوده که حجم نمونه براساس جدول مورگان تعداد 217نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعیین شده است. برای گردآوری داده های پژوهش از چهار پرسشنامه استاندارد عدالت سازمانی، رهبری اخلاقی، اخلاق کاری، و اشتیاق شغلی استفاده شد. و الگوی ارایه شده با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها نتایج حاصل از پژوهش، نشان می دهد مدل به کار گرفته شده، مدل نظری مناسبی در فرآیند شکل گیری اشتیاق شغلی با نقش واسط اخلاق کاری بوده و تمامی روابط مستقیم میان متغیرهای مدل، معنادار بوده اند. همچنین، نتایج حاصل از مدل سازی معادلات ساختاری نشان دادند که؛ عدالت سازمانی 70 درصد اخلاق کار در سازمان، رهبری اخلاقی 55 درصد اخلاق کار در سازمان، اخلاق کار 66 درصد اشتیاق شغلی، رهبری اخلاقی 41 درصد اشتیاق شغلی را از طریق اخلاق کار در سازمان و عدالت سازمانی 47 درصد اشتیاق شغلی را از طریق اخلاق کار در سازمان را پیش بینی می کنند. نتیجه گیری بر اساس یافته های پژوهش، با توجه به نتایج این مطالعه می توان با ایجاد جو اعتماد و برابری در سازمان و با تقویت شاخص های مثبت فردی و سازمانی وضعیت اشتیاق شغلی کارکنان را بهبود بخشید؛ تا با افزایش تعهد و دلبستگی کارکنان به سازمان زمینه بهبود عملکرد سازمان مهیا گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 269

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 174 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    132-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    198
  • دانلود: 

    110
چکیده: 

زمینه بر اساس نظریه توسعه پایدار، مدیران انگیزه بالایی برای رعایت اصول اخلاقی در عملیات تجاری دارند، هر چند، برخی از رفتارهای غیراخلاقی مدیران در دستکاری سود منجر به شکست اخلاقی در شرکت ها می شوند. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، تحلیل رابطه عملکرد توسعه پایدار و رفتارهای غیراخلاقی مدیران در دستکاری سود است. روش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سال های 1389 تا 1394 بودند که تعداد 183 شرکت با استفاده از نمونه گیری حذفی، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها، روش اسنادکاوی بود. داده های مورد نیاز شامل اطلاعات موجود در صورت های مالی، گزارش های هییت مدیره و بانک اطلاعاتی سازمان بورس اوراق بهادار است. برای آزمون فرضیه ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری-مدل سازنده استفاده شده است. یافته ها یافته های تحقیق نشان می دهند بین عملکرد توسعه پایدار با مدیریت سود مبتنی بر فعالیت های واقعی رابطه مثبت و معنی دار و بین عملکرد توسعه پایدار با مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری بر اساس نتایج پژوهش با افزایش عملکرد توسعه پایدار، رفتارهای غیراخلاقی مدیران در دستکاری سود از طریق مدیریت سود مبتنی بر فعالیت های واقعی و اقلام تعهدی کاهش می یابند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 198

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 110 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    140-149
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    322
  • دانلود: 

    156
چکیده: 

زمینه رهبری همواره روی خوش و مثبت خود را نشان نداده و در مواردی وجه تاریک خود مانند سبک های رهبری غیراخلاقی ماکیاولی و خودکامه را به نمایش گذاشته و بر سازمان و عملکرد آن تاثیر منفی می گذارد. بر این اساس هدف این پژوهش تبیین نقش میانجی گرانه رهبری خودکامه و بدبینی سازمانی در رابطه بین رهبری ماکیاولی و رفتار انحرافی کارکنان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان یکی از ارگان های دولتی شهر شیراز می باشد که تعداد 127 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی در دسترس به عنوان نمونه آماری تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها، از روش تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پی ال اس نسخه 2 استفاده گردید. یافته ها بر مبنای نتایج پژوهش مشخص شد رهبری ماکیاولی با بروز رهبری خودکامه، بدبینی سازمانی و رفتار انحرافی رابطه مثبت و معنادار دارد. نتایج نشان داد رهبری خودکامه رابطه مثبت و معنادار با بدبینی سازمانی دارد ولی رابطه آن با بروز رفتار انحرافی تایید نشد. همچنین مشخص شد بدبینی سازمانی با بروز رفتار انحرافی رابطه مثبت و معناداری دارد. در نهایت نقش میانجی گر بدبینی سازمانی در رابطه رهبری ماکیاولی و رفتار انحرافی تایید و نقش میانجی گر رهبری خودکامه رد شد. نتیجه گیری در این پژوهش مشخص شد با افزایش سطح ماکیاولی رهبران، میزان بروز رهبری خودکامه، بدبینی سازمانی و رفتارهای انحرافی نیز افزایش خواهد یافت که بدبینی سازمانی بر خلاف رهبری خودکامه، شدت رابطه میان رهبری ماکیاولی و رفتار انحرافی را افزایش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 322

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 156 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    150-157
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    148
  • دانلود: 

    100
چکیده: 

زمینه هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط رهبری معنوی با سرمایه روانشناختی و معنویت کاری به منظور نیل به اخلاق کاری در سازمان است. روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش250 نفر از کارکنان اداره بازرگانی و اتاق بازرگانی شهرستان خرم آباد هستند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نمونه ای به حجم 151 نفر انتخاب گردیده است. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد بوده که روایی آن با استفاده از از روش اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ آزمون شده است. در این پژوهش برای تحلیل داده ها از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای Amos و Spss استفاده گردیده است. یافته ها نتایج پژوهش مشتمل بر هفت فرضیه است که تمامی فرضیات در سطح خطای 95% تایید شده اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدیران و رهبران سازمانی با القای احساس امید، ایمان و بصیرت بخشی به کارکنان سازمان می توانند باورهای افراد به توانایی هایشان برای دستیابی به موفقیت (سرمایه روانشناختی) را تحت اثر قرار داده و از این طریق زمینه نیل به اخلاق کاری در سازمان را فراهم سازند. نتیجه گیری نتایج نشان دهنده آن است که مدیران و رهبران سازمان ها می توانند با استفاده از انگیزش درونی و القای معنویت الهام بخش سطح معنویت در کار را بهبود بخشیده و از این طریق زمینه ساز اخلاق کاری مناسب در سازمان شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 148

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 100 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    158-165
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    276
  • دانلود: 

    125
چکیده: 

زمینه مدیریت ارزشهای اخلاقی در محیط کار، موجب مشروعیت اقدامات مدیریتی و انسجام و تعادل فرهنگی می شود. در ضمن تقویت خودکنترلی کارکنان، بستر فرهنگی را برای تقویت تجربه و دانش کارکنان مهیا می سازد. مقاله پیش رو، به تحلیل رابطه اخلاق حرفه ای بر تسهیم دانش با میانجی خودکنترلی کارکنان می پردازد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان سازمان دیوان محاسبات کشور در حوزه های اداری استانهای؛ گلستان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی بود. به دلیل محدودیت جامعه تمامی آن به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش 3 پرسشنامه استاندارد بود. برای تحلیل داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزار PLS و SPSS استفاده شد. یافته ها ضریب آماره T برآورد شده در رابطه اخلاق حرفه ای کارکنان بر تسهیم دانش برابر 543/0 نتیجه شده است. لذا اخلاق حرفه ای کارکنان با تسهیم دانش رابطه معنی داری دارد و خودکنترلی رابطه بین، اخلاق حرفه ای کارکنان را با تسهیم دانش به خوبی میانجیگری کرده است. نتیجه گیری پارادایمی که به منظور تسهیم دانش فردی کارکنان، تسهیم فرصت یادگیری و تقویت انگیزه آن در سازمان مطرح شده است، بیانگر الزام به تسهیم دانش است تا در کلیه بخشهای سازمان سرایت یافته و همگانی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 276

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 125 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    166-170
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    228
  • دانلود: 

    129
چکیده: 

زمینه گمرک ایران در اجرای ماموریت مرزبانی اقتصادی با توجه به تغییرات روزافزون جهان تجارت، نیاز به مفاهیم جدید جهت همگامی با آن را دارد. بر این اساس، هدف این پژوهش بررسی رابطه مدیریت استعداد با مدیریت دانش با نقش میانجی اخلاق سازمانی در سازمان گمرک است. روش تحقیق حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری کلیه کارکنان گمرک که تعداد در زمان پژوهش 8364 نفر بودند که ازاین بین 373 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و از طریق پرسشنامه های 1. مدیریت استعداد 54 گویه محقق ساخته، 2. ابزار اندازه گیری اخلاق سازمانی از پرسشنامه اخلاق سازمانی CEP 5 گویه 3. مدیریت دانش بر اساس پرسشنامه مدیریت دانش 42 گویه، جمع آوری اطلاعات انجام و از طریق معادلات ساختاری PLS مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها تحلیل داده ها نشان داد مقدار آماره t در مسیر اخلاق سازمانی و مدیریت دانش برابر با 894/16 و بزرگ تر از 96/1 است و همچنین مقدار آماره t در مسیر مدیریت استعداد و اخلاق سازمانی برابر با 537/6 و بزرگ تر از 96/1 است، پس رابطه میان آن ها معنی دار است اما برای مسیر سوم یعنی مدیریت استعداد و مدیریت دانش مقدار آماره t برابر با 644/0 و کوچک تر از 96/1 است، لذا این دو رابطه معنی دار نمی باشد. نتیجه گیری با توجه به یافته های این پژوهش، مدیریت استعداد در سازمان گمرک از طریق اخلاق سازمانی بر مدیریت دانش تاثیرگذار می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 228

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 129 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    171-175
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    265
  • دانلود: 

    126
چکیده: 

زمینه استدلال اخلاقی و تفکر انتقادی نقش موثری در تطابق با شرایط محیطی و تحصیلی در دانش آموزان دارد، بر همین اساس شناسایی عوامل موثر بر آنها ضروری می باشد، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش از طریق اینفوگرافیک بر استدلال اخلاقی و تفکر انتقادی در درس هدیه های آسمانی انجام شد. روش روش تحقیق پژوهش حاضر شبه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه دوم ابتدایی ناحیه یک شهر ارومیه در سال تحصیلی 97-1396 می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی 48 نفر از دانش آموزان در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 24 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد بود. داده های تحقیق پس از جمع آوری بر اساس سوال های پژوهش و با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شدند. یافته ها نتایج بررسی نشان داد که تاثیر آموزش از طریق اینفوگرافیک بر استدلال اخلاقی و تفکر انتقادی دانش آموران در درس هدیه های آسمانی مثبت و معنی دار می باشد. نتیجه گیری در نتیجه برای رشد استدلال اخلاقی و تفکر انتقادی دانش آموزان می توان به آموزش از طریق اینفوگرافیک توجه کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 265

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 126 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    176-179
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    649
  • دانلود: 

    525
چکیده: 

زمینه در سالهای اخیر، اخلاق حرفه ای تاثیر چشم گیری برروی فعالیتها، عملکرد فردی و گروهی و نتایج سازمان دارد. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه اخلاق حرفه ای و تعهد سازمانی کارکنان است. روش روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل 50 نفر از کارکنان شهرک صنعتی شاهرود که به علت تعداد محدود جامعه، تمام جامعه آماری به عنوان نمونه نهایی پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه است و روش تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون همبستگی پیرسون می باشد. یافته ها هفت مولفه از اخلاق حرفه ای شامل صادق بودن، عدالت و انصاف، وفاداری کارکنان، برتری جویی و رقابت طلبی، احترام به دیگران، همدردی با دیگران و رعایت احترام نسبت به ارزش ها و هنجارهای اجتماعی با تعهد سازمانی رابطه معناداری دارد. ولی مولفه مسیولیت پذیری با تعهد سازمانی رابطه معناداری ندارد. نتیجه گیری از پزوهش حاضر می توان چنین استنباط نمود که با افزایش مولفه های اخلاق حرفه ای، تعهد کارکنان در سازمان افزایش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 649

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 525 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    180-184
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    285
  • دانلود: 

    154
چکیده: 

زمینه درسازمانها، مدیریت رفتارسازمانی نقش بسزایی در عملکرد کارکنان دارد و توجه به اخلاق سازمانی ابزاری برای ارتقای عملکردسازمانی است. پژوهش حاضر با هدف اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت رفتارسازمانی با تاکید بر اصول اخلاقی در صنعت بانکداری بخش دولتی شکل گرفت. روش این پژوهش کاربردی و در زمره پژوهش های کیفی بود. جامعه آماری خبرگان صنعت بانکداری بخش دولتی بودند که از میان آنها 15 نفر با روش گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک تصمیم گیری چند معیاره فازی (Fuzzy Delphi-FANP-FDEMATEL) و آزمون فریدمن انجام شد. یافته ها یافته های تحقیق 41 عامل در7 دسته معیار را مشخص کردند که بر اساس نتایج حاصل شده، عوامل اخلاقی بالاترین وزن و مهم ترین نقش را در مدیریت رفتارسازمانی داشته اند. همچنین بر اساس نتایج حاصله، بیشترین تاثیر گذاری و تاثیر پذیری به ترتیب عوامل ساختاری و منطقه ای/ بین المللی بر سایر عناصر سیستم بوده است. در این میان شاخص عدالت و استقرار نظام مشارکتی به ترتیب با بیشترین میانگین 39/4و 25/4 در رتبه اول و دوم قرار گرفتند. نتیجه گیری بانک ها نبض اقتصاد کشورند، لذا بانکها می بایست الگوی عدالت محور را در تمام فرایند های سازمانی و بانکی مستقر ساخته و با بازنگری فرهنگ سازمانی و رعایت ارزشهای فردی و اصول اخلاقی، ضمن شفاف سازی امور بانکداری در راستای اجرای صحیح عملیات بانکی بدون ربا، در جهت رسیدن به اهداف کلان سازمانی و ملی با مد درنظر قرار دادن اصول مشارکت نظامند و تعامل سازنده با سایرین گام بردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 285

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 154 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button