هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین مولفه های مدارس یادگیرنده با نوآوری شغلی معلمان و کیفیت فعالیت-های آموزشی و پرورشی بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان همدان (6346) بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 362 آزمودنی تعیین گردید. نمونه-گیری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه شامل مدارس یادگیرنده پارک (2006)، نوآوری شغلی اتلای و اکیف (1982) و کیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی مدارس سنجری و همکاران (1385) استفاده گردید. برای سنجش میزان پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، و به ترتیب 0.92 ، 0.78 و 0.84 برآورد گردید. یافته ها نشان داد که وضعیت مولفه های مدارس یادگیرنده، نوآوری شغلی معلمان و کیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی بالاتر از سطح متوسط بود. به علاوه، بین مولفه های مدارس یادگیرنده با نوآوری شغلی معلمان و کیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر آن بود که مولفه سرآمدی شخصی در پیش بینی نوآوری شغلی معلمان موثر است، و ابعاد سرآمدی شخصی، الگوهای ذهنی، چشم انداز مشترک و یادگیری تیمی بیشترین تاثیر را در پیش بینی کیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی دارند.