زمینه و هدف: ارزیابی برنامه درسی یکی از فرایند های مهم در روند آموزش می باشد که توسط آن می توان نیازهای کلینیکی دانشجویان را برآورده کرد. هدف از این مطالعه مقایسه برنامه های درسی جدید و قدیم ارتودنسی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه های منتخب کشور می باشد.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، پرسشنامه ای شامل 28 سوال بین 50 نفر از اعضای هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده های دندانپزشکی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، قزوین، آزاد تهران، تبریز، اصفهان، ارومیه و آزاد خوراسگان اصفهان توزیع شد.یافته ها: از دید اعضای هیات علمی مهم ترین نقاط قوت کوریکولوم جدید عبارت بودند از: افزودن مباحث " مشکلات رویشی دندان ها"، "توجه به اطلاعات و اصول کنترل عفونت"، جابجایی مبحث "تشخیص، اصول معاینات کلینیکی، تهیه ابزار و وسایل، قالب گیری، محاسبات مدل های ارتودنسی و آنالیز فتوگرافی". مهم ترین نقاط ضعف نیز شامل موارد زیر بود : حذف مباحث" فلسفه، هدف و زمان درمان و طرح ریزی درمان در دوره های مختلف رویش دندانی"، "متد های بررسی رشد و نمو جمجمه"، "شکاف های دهان و صورت شامل طبقه بندی و مورفولوژی و نحوه تشکیل و درمان آن".نتیجه گیری: تغییرات برنامه درسی ارتودنسی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده های دندانپزشکی بدون اشکال نمی باشد. لذا استفاده از نتایج این تحقیق می تواند موجب اصلاحات بیشتر نقاط ضعف برنامه درسی ارتودنسی گردد.