زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی مبتنی بر تلفن همراه با پیشرفت تحصیلی و اعتماد در روابط بین فردی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام گرفت.روش بررسی: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد؛ جامعه ی آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده ی بهداشت و دانشجویان دکترای عمومی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بودند. با توجه به روش نمونه گیری هدفمند تعداد 150 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی مقیاس اعتماد در روابط بین فردی رمپل و هولمز (Rempel & Holmes)، پرسشنامه ی محقق ساخته میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و پیشرفت تحصیلی استفاده شد.یافتهها: بین زمان اختصاص داده شده به شبکه ها و تعداد عضویت در گروه های اجتماعی مجازی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه ی منفی و معناداری وجود داشت (p<0.01). پیشرفت تحصیلی دانشجویانی که از شبکه های اجتماعی مجازی جهت مقاصد علمی استفاده می کردند بیشتر از دانشجویانی است که از شبکه های اجتماعی مجازی جهت مقاصد غیر علمی استفاده می کردند (T=4.93, P<0.01). بین زمان اختصاص داده شده به شبکه های اجتماعی با مولفه های قابلیت اعتماد، پیش بینی پذیری و وفاداری رابطه ی منفی و معناداری مشاهده شد(P<0.05).نتیجه گیری: پیشنهاد می شود با تشکیل کارگاه ها و دوره های آموزشی درباره ی چگونگی استفاده علمی از شبکه های مجازی و آشنایی دانشجویان با انواع شبکه های علمی مجازی در جهت بهبود و تقویت یادگیری دانشجویان تلاش نمود.