Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

831
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

618
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ی تاثیر آموزش درس اصول و فنون پرستاری به روش نقشه مفهومی و روش متداول بر مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 44 | صفحه پایان 55

چکیده

 زمینه و هدف: پرورش تفکر انتقادی و مهارت های عملی در نظام آموزش پزشکی کشور همچنان به عنوان چالشی جدی و در خور توجه باقی مانده است.روش های متداول آموزشی از جمله سخنرانی که به عنوان روش غالب در نظام آموزش عالی به کار می رود, سبکی انفعالی است که تفکر انتقادی را نادیده می گیرد. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر آموزش درس اصول و فنون پرستاری به روش نقشه ی مفهومی و متداول بر مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری انجام شده است.روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 70 نفر از دانشجویان ترم اول دانشکده ی پرستاری و مامایی تهران انجام شد. دانشجویان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی ساده به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. محتوای آموزشی در گروه آزمون به روش نقشه مفهومی و در گروه کنترل به روش سخنرانی, نمایش و کار عملی ارایه شد. جمع آوری داده ها با پرسشنامه مشخصات فردی و آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا- فرم ب در ابتدا و چهار هفته پس از آخرین جلسه ی آموزش انجام شد. داده ها در سطح معنی داری P<0.05 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: قبل از آموزش, میانگین نمره ی کل تفکر انتقادی در گروه نقشه مفهومی 9.71±2.66 و در گروه متداول 9.64±2.14 بود و تفاوت دو گروه معنی دار نبود (p=0.121), اما پس از آموزش تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده شد 15.20±2.71 در گروه نقشه مفهومی و 0.25±2.06 در گروه متداول, p=0.01 این تفاوت در تمامی مولفه ها معنی دار بود (p=0.003)نتیجه گیری: به کارگیری راهبرد نقشه مفهومی در آموزش دانشجویان پرستاری می تواند منجر به توسعه مهارت های تفکر انتقادی, به عنوان یکی از رسالت های مهم آموزش عالی گردد. از این رو بهتر است در آموزش بالینی پرستاری به کار گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صادقی گندمانی، حمیدرضا، رسول زاده، نسرین، ناصری بروجنی، نرگس، و دل آرام، معصومه. (1395). مقایسه ی تاثیر آموزش درس اصول و فنون پرستاری به روش نقشه مفهومی و روش متداول بر مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 9(24)، 44-55. SID. https://sid.ir/paper/219306/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی گندمانی حمیدرضا، رسول زاده نسرین، ناصری بروجنی نرگس، دل آرام معصومه. مقایسه ی تاثیر آموزش درس اصول و فنون پرستاری به روش نقشه مفهومی و روش متداول بر مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1395؛9(24):44-55. Available from: https://sid.ir/paper/219306/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا صادقی گندمانی، نسرین رسول زاده، نرگس ناصری بروجنی، و معصومه دل آرام، “مقایسه ی تاثیر آموزش درس اصول و فنون پرستاری به روش نقشه مفهومی و روش متداول بر مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 9، no. 24، pp. 44–55، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219306/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا