زمینه و هدف: پاسخ گویی اجتماعی یک ویژگی مهم و اساسی در آموزش پزشکی است. علی رغم تشابه زیاد، کشورهای مختلف تلاش کرده اند بر اساس نظام ارایه خدمات سلامت و نیازهای جامعه خود، شایستگی های مناسب آموزش پزشکی را تعریف کنند. این مطالعه باهدف تبیین شایستگی های بالینی موردنیاز برای تربیت پزشکان عمومی در راستای تحقق پاسخ گویی اجتماعی طراحی گردید. روش بررسی: این پژوهش در سال 1396 با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. 14 نفر استاد و 5 نفر پزشک عمومی به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و تجارب و دیدگاه های آنان تا رسیدن به مرحله اشباع اطلاعاتی مورداستفاده قرار گرفت. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختارمند و برای تحلیل آن ها از رویکرد تحلیل محتوای قراردادی استفاده شد. یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، شش طبقه اصلی تحت عناوین «توانمندی ارایه خدمات بالینی بر اساس رویکرد کل نگر»، «همکاری با تیم سلامت برای ارتقای سلامت و پیشگیری»، «نقش آفرینی در نظام سلامت»، «مهارت های ارتباطی»، «اخلاق و تعهد حرفه ای» و «تصمیم گیری در شرایط سخت» شناخته شد که در مجموع از 15 زیر طبقه حاصل شدند. نتیجه گیری: برای توسعه پاسخ گویی اجتماعی در آموزش پزشکی، دانشکده های پزشکی باید فارغ التحصیلانی را تربیت نمایند که به طور جدی در مورد سلامت جامعه فعال بوده و به اخلاق و رفتار حرفه ای، برقراری ارتباط موثر، کارگروهی، انجام مراقبت های اولیه و ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری ها در کل جامعه، متعهد باشند.