مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

838
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

650
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روان سنجی مقیاس سنجش نگرش به سرقت علمی بر اساس الگوی رفتار برنامه ریزی شده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 64

چکیده

 زمینه و هدف: سرقت علمی به عنوان یک پدیده در حال رشد, به حیثیت موسسات آموزشی و ارتباطات بین مدرس و فراگیر آسیب رسانده و سبب ایجاد موانعی جهت یادگیری می شود. این مطالعه باهدف اعتبارسنجی مقیاس سنجش نگرش به سرقت علمی انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه بر روی200 نمونه از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران درسال 1395 صورت گرفت. ابزار اولیه 29 سوالی از مطالعات قبلی اقتباس شده بودکه پس از کسب اجازه از نویسنده اصلی, به زبان فارسی ترجمه شد. سپس نمره تاثیر آیتم, شاخص روایی محتوی, نسبت روایی محتوی با قضاوت 10 متخصص, و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی مورد ارزیابی قرارگرفت. پایایی ابزار از نوع تجانس درونی به وسیله محاسبه آلفای کرونباخ و پایایی ثبات به کمک آزمون باز آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: بر اساس شاخص ضریب تاثیر بالای 1.5 و شاخص روایی محتوای بالای 0.62 و نسبت روایی بالای 0.7, تعداد 22 سوال در ابزار حفظ شد. بر پایه تحلیل عاملی اکتشافی نیز تمامی این 22 سوال در ابزار باقی ماندند. با در نظر گرفتن ارزش ویژه بالای 1, چهار عامل" نگرش مثبت به سرقت علمی", "نگرش منفی به سرقت علمی", "هنجارهای نرمی"و "کنترل رفتاری درک شده" استخراج گردید. این مقیاس قادر به پیش بینی 55.847% از تغییرات کل مقیاس بود. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار سنجش نگرش به سرقت علمی است که می تواند جهت ارزیابی نگرش دانشجویان در دانشگاه ها و سایر موسسات آموزشی مورداستفاده قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سهرابی، زهره، قاسم زاده، معصومه، و صالحی، لیلی. (1396). روان سنجی مقیاس سنجش نگرش به سرقت علمی بر اساس الگوی رفتار برنامه ریزی شده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 10(28 )، 53-64. SID. https://sid.ir/paper/219325/fa

Vancouver: کپی

سهرابی زهره، قاسم زاده معصومه، صالحی لیلی. روان سنجی مقیاس سنجش نگرش به سرقت علمی بر اساس الگوی رفتار برنامه ریزی شده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1396؛10(28 ):53-64. Available from: https://sid.ir/paper/219325/fa

IEEE: کپی

زهره سهرابی، معصومه قاسم زاده، و لیلی صالحی، “روان سنجی مقیاس سنجش نگرش به سرقت علمی بر اساس الگوی رفتار برنامه ریزی شده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 10، no. 28 ، pp. 53–64، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219325/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button