Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    674
  • دانلود: 

    621
چکیده: 

در سال های گذشته نظام سلامت کشور با مشکلات گوناگون همراه بوده است که سبب بروز نارضایتی مردم و بخش های مختلف نظام سلامت شده بود. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طرح تحول نظام سلامت را تدوین نمود. این طرح که به دنبال محافظت مالی مردم در قبال هزینه های سلامت، ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی است، از 15 اردیبهشت سال 1393 در بیمارستان های دولتی سراسر کشور به اجرا در آمده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی – مقطعی یا استفاده از ابزار پرسشنامه می باشد. حامعه آماری شامل ذینفعان طرح تحول نظام سلامت (پزشکان، مردم، پرستاران) می باشند. نتایج حاصل از تحلیل داده ها در نرم افزار SPSS نشان داد که میزان مناسب بودن سنجش آگاهی پزشکان از طرح تحول نظام سلامت در ایران در رتبه اول با میانگین رتبه ای 98/2 قرار داشت. همچنین میزان مناسب بودن عملکرد سازمان های بیمه سلامت در همکاری بین بخشی با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در اجرای اثر بخش طرح تحول نظام سلامت در رتبه چهلم با میانگین رتبه ای 50/1 ا قرار داشت. در واقع میزان مناسب بودن عملکرد سازمان های بیمه سلامت در همکاری بین بخشی با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در اجرای اثر بخش طرح تحول نظام سلامت کمترین اهمیت را داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 674

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 621 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    11-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    528
  • دانلود: 

    616
چکیده: 

هدف کلی پژوهش، تاثیر سرمایه روان شناختی بر سکوت و آوای سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران جهت ارائه مدل می-باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. جامعه آماری آن را در بخش کیفی اساتید با مرتبه ی دانشیار به بالا دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 20 نفر و در بخش کمی اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 764 نفر تشکیل دادندروایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید استاد راهنما و مشاور رسید و روایی سازه آن ها با بار عاملی بیش تر از 5/0 محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفت. و پایایی آنها نیز بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ سرمایه روان شناختی دارای 20 مولفه «معنویت گرایی و هوش معنوی، واقع گرایی، حق شناسی و قدرشناسی، تفکر انتقادی، هوش عاطفی، احساسات مثبت، خود آگاهی و آگاهی ذهنی، تلاش و کوشش، معنا بخشی به کار، انعطاف پذیری، بخشندگی، اطمینان و اعتماد، روابط فردی و بین فردی، تعیین هدف و هدف گرایی، رضایت شغلی و زندگی، خلاقیت، فعالیت ها و حمایت اجتماعی، سلامت روانی و جسمی، ارزیابی شناختی و تجربیات موفق» است. نتایج آزمون معادلات ساختاری نیز نشان داد که؛ سرمایه روان شناختی بر سکوت سازمانی تاثیر منفی و معنادار و بر آوای سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین مدل ارائه شده دارای برازش مناسب می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 528

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 616 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    23-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    712
  • دانلود: 

    807
چکیده: 

مدیریت دانش و استقرار آن در مدارس از جانب مدیران موجب پویایی و ارتقای سطح کیفیت عملکرد آن ها می شود. از اینرو توانمندسازی روانشناختی مدیران مدارس برای این منظور ضروری است. برای تدوین مدل ادراکی توانمندسازی روانشناختی با رویکرد مدیریت دانش از روش تحقیق کیفی و کمی (آمیخته) استفاده بعمل آمده است. برای جمع آوری اطلاعات در دو بخش کیفی بصورت هدفمند و با صاحبنظران، خبرگان و اساتید فن رشته های مدیریت آموزشی مصاحبه صورت پذیرفته است و در بخش کمی با توزیع پرسشنامه بین مدیران دوره دوم متوسطه شهر تهران نظرخواهی انجام شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی صورت گرفته است. بطور کلی نتایج تحقیق حاضر نشان داد، مدل ادراکی توانمندسازی روانشناختی با رویکرد مدیریت دانش شامل ابعاد هشتگانه (یادگیری سازمانی، انگیزه سازمانی، مشارکت سازمانی، خودراهبری سازمانی، خلاقیت سازمانی، مهارتهای ارتباطی، حافظه سازمانی و مسؤلیت پذیری سازمانی) بوده است. برازش مدل مورد مطالعه مطلوب بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 712

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 807 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    44-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1156
  • دانلود: 

    1099
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی استراتژی های دوزبانگی و تعیین مدل مناسب آموزش دوزبانگی در نظام تعلیم و تربیت ایران است. است. روش تحقیق در این پژوهش ترکیبی از نوع متوالی-اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دو جامعه است. جامعه اول تحقیق منابع (مکتوب) و جامعه دوم تحقیق شامل دو زیرجامعه اساتید دانشگاه می باشند. ابزارهای مورد استفاده فیش برداری و پرسشنامه هستند. یافته های پژوهش نشان داد که استراتژی های دوزبانه شدن، تابع سه مدل الف: زبان آموزی طبیعی ب: زیان آموزی هدایت شده و ج: کسب خودبخودی است. مشاهده رتبه مدل های آموزش دوزبانه از دیدگاه اساتید دانشگاه نشان می دهد که روش آموزش زبان مبتنی بر محتوا بالاترین رتبه را کسب کرده و بعد از آن روش رشدی قرار دارد و در رتبه سوم روش چند زبانه قرارگرفته است. رتبه بندی روش های بعدی به ترتیب عبارتند از روش دوسویه، روش نگهداشت، روش پرستیژ، روش غوطه ورسازی، روش انتقالی و در پایان روش تجدید حیات قرار گرفته است. در این میان مقایسه دیدگاه اساتید دانشگاه به تفکیک رشته تحصیلی نشان می دهد اساتید رشته علوم تربیتی در مقایسه با سایر اساتید اعتقاد بیشتری به کاربرد روش دوسویه دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1156

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1099 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    54-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    870
  • دانلود: 

    716
کلیدواژه: 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرالگوی برنامه ریزی شده رفتارتمرینی جهت پایبندی به فعالیت ورزش همگانی به منظورافزایش سلامت دانشجویان بود. تحقیق از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعة آماری شامل دانشجویان دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی 94-95 بودند. نمونه آماری طبق جدول مورگان 384 نفر بود که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل مقیاس اصلاح شده رفتار برنامه ریزی شده بود. روایی صوری و محتویی آن مورد تایید و ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی 95/0 به دست آمد. به منظور تحلیل استنباطی داده های جمع آوری شده از نرم افزار Amos و spss نسخه 18 استفاده شده است. نتایج مدل رگرسیون گام به گام نشان داد که، 46 درصد از کل تغییرات سطح مشارکت در ورزش همگانی به سه متغیر نگرش، کنترل رفتار و ورزش همگانی مربوط می شود. شاخص های نیکویی برازش مدل پژوهش نشان داد که، مدل ارائه شده برازش خوبی دارد به این معنی که تئوری الگوی رفتار برنامه ریزی شده قابلیت تببین مشارکت دانشجویان در ورزش همگانی را دارد. . بنابراین پیشنهاد می شود که دستگاه های متولی امر ورزش دردانشگاه جهت افزایش سلامت دانشجویان نسبت به لحاظ کردن تمهیداتی در راستای تقویت نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار ادراک شده در کنار دیگر عوامل تاثیرگذار مشارکت در فعالیت های ورزشی همگانی از جمله فرآهم سازی زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری، دسترسی، مسائل مالی و. . . اهتمام ورزیده تا ورزش همگانی در دانشجویان نهادینه و مستدام گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 870

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 716 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    67-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    416
  • دانلود: 

    575
چکیده: 

هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل بازدارنده اجرای مدیریت غیرمتمرکز در ادارات آموزش و پرورش شهرستان های غرب استان اصفهان با رویکرد نظریه داده بنیاد است. با وجود آن که درباره اهمیت شناسایی عوامل بازدارنده اجرای مدیریت غیرمتمرکز در نهاد آموزش و پرورش به عنوان یکی از سازمان های مهم و حیاتی در جامعه، توافق کلی وجود دارد، اما الگویی که به صورت یکپارچه به این موانع بپردازد؛ ارائه نگردیده و تبیین نظری روشنی صورت نگرفته است با عنایت به نقش محوری آموزش و پرورش در جامعه، پژوهش حاضر در پی شناسایی عوامل بازدارنده اجرای مدیریت غیرمتمرکز در ادارات آموزش و پرورش شهرستان های غرب استان اصفهان است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با به کارگیری روش نمونه گیری هدفمند با 35 نفر از خبرگان آشنا به مباحث آموزش و پرورش و مدیریت آموزشی، مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش راحی شد. نتایج پژوهش حاضر نشان دهنده استخراج بالغ بر 125 کد باز یا مفهوم اولیه از مصاحبه ها و نیز احصاء 35 مفهوم و 5 مقوله است که در قالب مدل عوامل بازدارنده اجرای مدیریت غیرمتمرکز ادارات آموزش و پرورش شهرستان های غرب استان اصفهان قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 416

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 575 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    79-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    869
  • دانلود: 

    819
کلیدواژه: 
چکیده: 

آموزش مداوم و توسعه حرفه ای عملکرد نیروی انسانی را ارتقا و پویایی سازمان را در پی خواهد داشت. تحقیق حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش های بالندگی حرفه ای و عملکرد شغلی بر اساس الگوی سیپ انجام شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه اعضای هیات علمی، مدیران و کارشناسان دانشگاه فرهنگیان استان زنجان به تعداد 143 نفر در سال تحصیلی 97-96 بود. بدین منظور تعداد 103 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. تحقیق حاضر از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی – همبستگی است. آزمودنی ها به دو پرسش نامه ارزشیابی اثربخشی استافل بیم (2007) و عملکرد شغلی واتسون (1995) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش حداقل مربعات جزئی آزمون مدل های اندازه گیری انعکاسی (آلفا کرونباخ، روایی واگرا و همگرا، بار عاملی)، مدل های ساختاری (ضرایب معناداری z / t-values و معیار R Squares یا R2) با استفاده از نرم افزار Smart-PLS و SPSS 24 استفاده شد. یافته-های پژوهش نشان داد آموزش بالندگی حرفه ای در چهار مؤلفه ارزشیابی زمینه، درون داد، فرایند و برون داد با ضریب مسیر 065/58 و ضریب تعیین 83/0 بر عملکرد شغلی اساتید و کارکنان دانشگاه فرهنگیان اثربخش است. رابطه اثربخشی آموزش بالندگی با عملکرد شغلی با بار عاملی، میانگین واریانس استخراجی و روایی همگرا بالای (4/0)، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بالای (7/0)، ضرایب معناداری z بالای (96/1)، با ضریب تعیین (R2) و نیکویی برازش (GoF) مناسب (605/0) مورد تأیید قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 869

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 819 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    90-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    625
  • دانلود: 

    712
چکیده: 

در تحقیق حاضر، مدل اثرات علیّ مدیریت آموزشی و رفتاری کلاسی استادان دانشگاه بر کاهش رفتارهای مخرب کلاسی دانشجویان بواسطه خودکارآمدی طراحی و آزمون شد. کلیه استادان دانشگاه پیام نور اهواز، جامعه آماری تحقیق را تشکیل داده اند که از بین آنها 156 نفر به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسش نامه مدیریت آموزشی، رفتاری و رفتارهای مخرب کلاسی محقق ساخته (2017) و مقیاس خودکارآمدی نظامی، شوارتزر و جروسلم(1996) استفاده گردید. تحلیل داده ها از طریق نرم افزار Spss و Amos صورت گرفت. تحلیل داده ها از برازندگی مدل پیشنهادی خبر می دهد. نتایج تحلیل همچنین نشان داد مدیریت آموزش و مدیریت رفتار کلاسی استادان دانشگاه، در کاهش رفتارهای مخرب کلاسی دانشجویان اثر علیّ منفی و همین متغیرها(مدیریت آموزش و مدیریت رفتار کلاسی) در افزایش خودکارآمدی استادان دانشگاه اثر علیّ مثبت و خودکارآمدی استادان دانشگاه، در کاهش رفتارهای مخرب کلاسی دانشجویان اثر علیّ منفی دارد. تحقیق حاضر، پیشنهاد می دهد برای کاهش رفتارهای مخرب کلاسی دانشجویان، به ارتقاء و تقویت مدیریت آموزش، مدیریت رفتار و خودکارآمدی استادان دانشگاه اهتمام نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 625

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 712 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    102-113
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    822
  • دانلود: 

    856
چکیده: 

هدف پژوهش، پیش بینی خلاقیت دانش آموزان بر اساس راهبردهای یادگیری و ویژگی های شخصیتی بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر بجنورد به تعداد 536 نفر بود که 224 نفر طبق فرمول کوکران و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. داده ها توسط سه پرسشنامه ویژگی های شخصیتی نئو کاستا و مک کری (1985)، راهبردهای یادگیری کرمی (1381) و خلاقیت صمدآقایی (1382) جمع آوری شد که روایی آنها از نوع صوری و محتوایی بود و پایایی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب (87/0)، (80/0) و (82/0) برآورد گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار spss21 استفاده شد. یافته ها نشان داد ویژگی های باز بودن، سازگاری و سبک هویت سردرگم اجتنابی به میزان 27 درصد قادر به پیش بینی خلاقیت بودند. مقدار ضرایب بتا برای راهبردهای یادگیری برابر با (0. 40=β )، برای باز بودن نسبت به تجارب جدید برابر با (0. 32=β ) و برای برون گرایی برابر با (0. 21=β ) است که به صورت معنادار قادر به پیش بینی خلاقیت می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 822

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 856 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    114-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2170
  • دانلود: 

    1031
چکیده: 

پژوهش حاضر باهدف تعیین کیفیت زمینه استفاده از رایانه، میزان اثربخشی وهمچنین موانع استفاده ازآن در فرایندیاددهی یادگیری ازدیدگاه معلمان انجام شد. این مطالعه غیرآزمایشی، ازنوع توصیفی بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان مقطع متوسطه مدارس دولتی شهرتهران منطقه 3 در سال تحصیلی 1391-1390 است حجم گروه نمونه 90 نفر بودکه باروش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته بامقیاس لیکرت و اعتبار 85/. استفاده گردید. همچنین داده ها با استفاده ازآزمونهای پارامتریک t تک گروهی، t مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه، توکی و همبستگی پیرسون به وسیله نرم افزار15 spssتحلیل شدند. نتایج نشان داد که از نظر معلمان زمینه وبستر مناسبی جهت استفاده بهینه از رایانه در مدارس وجود ندارد، ولی در صورت مهیا شدن شرایط مطلوب، میزان اثر بخشی آموزش با استفاده از رایانه در حد بالایی خواهد بود. معلمان موانع استفاده از رایانه را در حد بالایی گزارش نموده اند. بین نظر معلمان زن و مرد در مورد زمینه استفاده از رایانه، میزان اثربخشی رایانه به عنوان واسطه آموزش و همچنین موانع موجود در استفاده از رایانه به عنوان واسطه آموزش، تفاوت معنی داری دیده نشد. معلمانی که سابقه تدریس بیشتر ی داشته اند موانع موجود در بکارگیری رایانه را به عنوان رسانه آموزشی به طور معناداری بیشتر از معلمان با سوابق تدریس کمتر ارزیابی نموده اند. معلمانی که دارای مدرک دکتری هستند زمینه استفاده از رایانه در مدارس را در سطح مطلوب تری ارزیابی نموده اند، همچنین ایشان میزان اثربخشی رایانه را به عنوان واسطه آموزش، نسبت به سایر معلمان در حد بالاتری ارزیابی نموده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2170

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1031 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    125-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    863
  • دانلود: 

    919
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل اشتیاق تحصیلی برمبنای راهبردهای یادگیری و آگاهی فرا شناختی با میانجیگری باورهای انگیزشی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه سه کرمانشاه بود. روش پژوهش، همبستگی(معادلات ساختاری) و جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان دختر ناحیه سه کرمانشاه بود. از بین دانش آموزان 375 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و روش نمونه گیری روش طبقه ای نسبتی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه اشتیاق تحصیلی ( پنتریج و همکاران، 1991)، پرسشنامه آگاهی فراشناختی (مختاری و ریچارد، 2002)، پرسشنامه راهبردهای یادگیری (فلاول مایر-وین اشتاین، 1988) و پرسشنامه باورهای انگیزشی (پنتریچ و دی گروت، 1990) بود. داده های به دست آمده، به روش رگرسیون چندگانه و الگویابی معادله ساختاری آزمون شد. یافته ها: نتایج نشان داد راهبردهای یادگیری به صورت مستقیم قدرت پیش اشتیاق تحصیلی را دارند. اما آگاهی فراشناختی به صورت مستقیم قدرت پیش بینی اشتیاق تحصیلی را ندارند. همچنین باورهای انگیزشی به طور سهمی نقش واسطه ای بین راهبردهای یادگیری و آگاهی فرا شناختی با اشتیاق تحصیلی را دارد. مدل مفهومی پژوهش با داده های گرد آوری شده برازش مناسبی دارد و در سطح5 0/0 معنادار و مورد تأیید می باشد بنابراین محیط های آموزشی باید به دنبال پرورش سازه های مرتبط با اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 863

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 919 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    141-152
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1256
  • دانلود: 

    959
چکیده: 

این پژوهش با هدف آسیب شناسی دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر فرایند تدریس از دیدگاه دانشجویان (استان اصفهان) انجام شده است. مرکز ثقل حوزه ی برنامه درسی و دانشگاه فرهنگیان، فرایند تدریس است. این پژوهش کیفی و از نوع تحلیل گفتمان است. در این روش برای جمع آوری اطلاعات از گفتگوها و مصاحبه های غیرساختاری با دانشجویان دختر و پسر استفاده شد. روش انتخاب شرکت کنندگان، نمونه گیری هدفمند ملاک-محور است، تعداد شرکت کنندگان 32 نفر است که به حد اشباع رسید. گپ و گفت ها پیاده و سپس با فرایند کدگذاری در سه سطح مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در بعد ساختار دانشگاه؛ استفاده از معلمان و دبیران مجرب در کنار استادان، مختلط بودن دانشگاه و. . . در بُعد فرایند تدریس، ضعف استادان در حرفه ی معلمی، تدریس از روی متن کتاب و بسنده کردن کلاس ها به روش کنفرانس و. . . در بُعد ارزشیابی استادان، بسنده کردن آنان به آزمون های پایانی و. . . در بُعد دانشجویان؛ اطمینان آنان به آینده ی شغلی منجر به عملکرد کمتر، کمبود انگیزه های دانشجویی و. . . در بُعد منابع کالبدی، فقدان فضای فکری و مطالعاتی، کمبود همایش های داخلی و خارجی و. . . باید مورد مداقه بیشتری قرار گیرد تا معلمان حرفه ای تربیت شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1256

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 959 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button