مقدمه: ایمنی بیماربه عنوان یکی از مولفه های اصلی کیفیت خدمات سلامت، به معنای پرهیز از وارد شدن هرگونه صدمه و جراحت به بیمار در حین ارائه مراقبت های سلامت است. هدف اصلی مراقبت در سیستم های بهداشتی درمانی، حفظ و ارتقای سلامتی است و ایمنی بیمار یکی از دغدغه اصلی این حوزه محسوب می شود.هدف از این پژوهش تدوین استراتژی های ارتقای ایمنی بیمار در بخش های بالینی بیمارستان 15 خرداد تهران بود.روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش صاحبان فرآیند بیمارستان 15 خرداد شامل رئیس بیمارستان، مدیران عالی و میانی، سرپرستاران، پزشکان و کارشناسان پرستاری با بیش از ده سال سابقه کاری به تعداد 55 نفر بودند. از پرسشنامه پژوهشگر ساخته پس از تایید روایی و پایایی آن برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و ابزارهایی همچون ماتریس ارزیابی عوامل خارجی و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، ماتریسSWOT ، ماتریس داخلی و خارجی، و ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: با توجه به نمرات حاصل از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی برابر با 2.56 و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی برابر با 2.86، با استفاده از ماتریس داخلی و خارجی، استراتژی های تهاجمی اننخاب شد. استراتژی های انتخاب شده با استفاده از ماتریس QSPM اولویت بندی و بهترین استراتژی با امتیاز6.657 انتخاب گردید که عبارت است از توسعه حاکمیت و رهبری.نتیجه گیری: با بکارگیری استراتژی های تهاجمی بویژه در حوزه حاکمیت و رهبری، می توان ایمنی بیمار را به عنوان الویت استراتژیک بیمارستان در نظر گرفته و آن را ارتقاء داد.