Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3-4 (پیاپی 6)
  • صفحات: 

    7-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1714
  • دانلود: 

    972
چکیده: 

مقدمه: ایمنی بیماربه عنوان یکی از مولفه های اصلی کیفیت خدمات سلامت، به معنای پرهیز از وارد شدن هرگونه صدمه و جراحت به بیمار در حین ارائه مراقبت های سلامت است. هدف اصلی مراقبت در سیستم های بهداشتی درمانی، حفظ و ارتقای سلامتی است و ایمنی بیمار یکی از دغدغه اصلی این حوزه محسوب می شود.هدف از این پژوهش تدوین استراتژی های ارتقای ایمنی بیمار در بخش های بالینی بیمارستان 15 خرداد تهران بود.روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش صاحبان فرآیند بیمارستان 15 خرداد شامل رئیس بیمارستان، مدیران عالی و میانی، سرپرستاران، پزشکان و کارشناسان پرستاری با بیش از ده سال سابقه کاری به تعداد 55 نفر بودند. از پرسشنامه پژوهشگر ساخته پس از تایید روایی و پایایی آن برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و ابزارهایی همچون ماتریس ارزیابی عوامل خارجی و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، ماتریسSWOT ، ماتریس داخلی و خارجی، و ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: با توجه به نمرات حاصل از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی برابر با 2.56 و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی برابر با 2.86، با استفاده از ماتریس داخلی و خارجی، استراتژی های تهاجمی اننخاب شد. استراتژی های انتخاب شده با استفاده از ماتریس QSPM اولویت بندی و بهترین استراتژی با امتیاز6.657 انتخاب گردید که عبارت است از توسعه حاکمیت و رهبری.نتیجه گیری: با بکارگیری استراتژی های تهاجمی بویژه در حوزه حاکمیت و رهبری، می توان ایمنی بیمار را به عنوان الویت استراتژیک بیمارستان در نظر گرفته و آن را ارتقاء داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1714

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 972 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3-4 (پیاپی 6)
  • صفحات: 

    19-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2254
  • دانلود: 

    1010
چکیده: 

مقدمه: امروزه بیمارستان ها برای کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار به دنبال راهکارهایی نوین برای جذب و حفظ مشتریان می باشند. برای رسیدن به این منظور بیمارستان ها باید ابزارهایی را جهت تقویت و بسترهای لازم را برای آن فراهم نمایند. بازاریابی داخلی یک ابزار مدیریتی است. این نوع بازاریابی ایجاب می کند کلیه کارکنان سازمان در مواجهه با مشتریان، رفتار و تفکر مشتری گرایی یا بازاریابی داشته باشند. تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر مولفه های بازاریابی داخلی سعی بر ایجاد یک راهبرد برای اجرای برنامه های سازمان و طراحی استراتژی هایی برای بهبود عملکرد پرسنل سازمان می باشد.روش پژوهش: شیوه نمونه گیری مورد استفاده دراین پژوهش انتخاب احتمالی یا تصادفی بود که بر اساس آن تعداد 351 نفر از مدیران و کارشناسان، کارکنان شاغل در بیمارستان شهید صدوقی یزد انتخاب شده اند. برای انتخاب افراد نیز از روش منظم یا سیستماتیک و برای پردازش اطلاعات از چند نرم افزار از جمله SPSS 15 و Micro soft Excel استفاده شده است. از آماری توصیفی جهت بررسی و مقایسه اطلاعات و از آزمون t در بخش آمار استنباطی استفاده گردید.یافته ها: نمرات مولفه امنیت شغلی 32.4 در صد، آموزش های متنوع و گسترده 35.07 درصد، ارائه پاداش و تشویق 38.76 درصد، تسهیم اطلاعات 40.11 درصد، توانمندسازی کارکنان 32.81 درصد، کاهش فاصله طبقاتی میان کارکنان 41.34 درصد بودند. بیمارستان شهید صدوقییزد به اخذ 36.74 امتیاز نائل گردید که نسبت به وضعیت مطلوب تعریف شده، امتیاز مطلوب را کسب نکرده است.نتیجه گیری: با توجه به رابطه مستقیم و مثبت بازاریابی داخلی و رضایت و تعهد پرسنل، سازمان می بایست از طریق تمرکز بر جنبه های بازاریابی داخلی اقدام به توجه به خروجی های کارکنان و به ویژه رضایت مندی سازمانی ایشان نماید. از جمله اقداماتی که می توان بازاریابی داخلی را تقویت نمود. آگاهی یافتن از تغییرات ارزش در نظر کارکنان، درک شرایط بازار کار، شناخت بخش بندی های داخلی خاص کارکنان بر اساس شخصیت ها و خواسته ها می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1010 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3-4 (پیاپی 6)
  • صفحات: 

    29-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1741
  • دانلود: 

    1034
چکیده: 

مقدمه: بهره وری اتاق های عمل از عوامل اصلی در تعیین هزینه های بیمارستان بوده و منابع زیادی صرف مدیریت آنها می شود تا اعمال جراحی به موقع انجام گیرند. با این وجود لغو اعمال جراحی از مهم ترین علل در عدم کارایی و اتلاف منابع بوده و باعث ایجاد استرس و نارضایتی بیمار و همراهان می شود. لذا هدف از این مطالعه، بررسی میزان و علل لغو اعمال جراحی در بیمارستان شهدا کرمانشاه بود.روش پژوهش: مطالعه توصیفی بود و به روش مقطعی انجام شد. داده ها از واحد آمار بیمارستان جمع آوری شدند و بر اساس گروه های جراحی به پنج سرویس (ارتوپدی، چشم، جراحی عمومی، زیبایی و ارولوژی که تخصص های فعال در بیمارستان بودند) تقسیم شدند. علل لغو اعمال جراحی نیز به پنج دسته: عوامل مربوط به جراح، متخصص بیهوشی، مشکلات بالینی بیمار، مشکلات اتاق عمل، مشکلات مربوط به بیمار تقسیم گردیدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 و شاخص های آمار توصیفی تحلیل شدند.یافته ها: از 3612 عمل جراحی برنامه ریزی شده، 1.3 درصد آن لغو گردیده بود. بیشترین عمل های لغو شده مربوط به سرویس جراحی عمومی با 2.31 درصد و کمترین، سرویس چشم با 0.54 درصد بود. مشکلات بالینی بیمار با 64 درصد بیشترین و مشکلات مربوط به اتاق عمل با 6 درصد کمترین علل لغو اعمال جراحی بودند.نتیجه گیری: مشکلات بالینی بیمار بیشترین عامل لغو اعمال جراحی بود، لذا ارزیابی بیمار قبل از عمل جراحی می تواند به حل این مشکل کمک کند و باعث مدیریت بهتر اتاق عمل، اثر بخشی منابع و افزایش رضایت بیمار شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1741

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1034 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3-4 (پیاپی 6)
  • صفحات: 

    37-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    950
  • دانلود: 

    941
چکیده: 

مقدمه: استفاده از فناوری ردفاشگر (RFID) یا سامانه شناسایی با استفاده از امواج رادیویی در بیمارستان ها می تواند خدمات مناسب تری را به بیماران ارائه نماید. اما پیاده سازی این فناوری ممکن است با مشکلاتی همراه باشد و احتمال شکست این فناوری را افزایش دهد. هدف این مقاله ارائه الگویی جهت سنجش آمادگی بیمارستان ها برای پیاده سازی این فناوری است.روش پژوهش: این پژوهش از نظر روش اجرا توصیفی و از نظر هدف و نتیجه کاربردی است. پس از بررسی مزایا و معایب حاصل از پیاده سازی فناوری ردفاشگر در بیمارستان ها، الگویی به روش دلفی جهت سنجش آمادگی بیمارستان ها طراحی شد و این الگو در قالب پرسشنامه ای در اختیار 38 خبره قرار گرفت. در نهایت با روش تصمیم گیری گروهی و با تجمیع نظرات خبرگان مدل پیشنهادی اعتبارسنجی و تائید شد.یافته ها: پس از دریافت پرسشنامه های تکمیل شده و جمع بندی نظرات خبرگان الگویی مفهومی جهت ارزیابی میزان موفقیت پیاده سازی این فناوری قبل از ورود به پروژه اجرایی ارائه شد. این الگو در قالب 9 شاخص اصلی شامل: انسانی- اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، سازمانی، فناوری، اطلاعات و ارتباطات، اقتصادی، فیزیکی و محیطی و تعدادی زیرشاخص طراحی شد. فراوانی نظرات خبرگان نشان داد که بیشتر شاخص ها با امتیاز 50 یا بیشتر ارزیابی شده و میانگین توافق همه خبرگان بیش از 80 بود.نتیجه گیری: مدیران بیمارستان ها می توانند نقاط ضعف و قوت بیمارستان خود را قبل از پیاده سازی این فناوری بررسی نموده و با شناخت حاصل از این مدل موفقیت اجرا و پیاده سازی این فناوری را افزایش دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 950

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 941 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3-4 (پیاپی 6)
  • صفحات: 

    49-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    819
  • دانلود: 

    665
چکیده: 

مقدمه: عدالت ادراک شده سازمانی، به معنی ادراک کارکنان از حد منصفانه بودن اقدامات سازمان در رابطه با آنهاست. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سطح هوش هیجانی کارکنان و ادراک آنان از عدالت سازمانی در بیمارستان های یزد بود.روش ها: مطالعه حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت مقطعی در سال 1391 در 6 بیمارستان دولتی، خصوصی و خیریه یزد انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان این بیمارستان ها بود. مجموعا 259 نفر در مطالعه شرکت کردند. نمونه گیری به صورت طبقه ای- تصادفی از 2 طبقه کارکنان بالینی و اداری بیمارستان ها انجام شد. داده های پژوهش به وسیله 2 پرسشنامه عدالت سازمانی ادراک شده بیوگر و هوش هیجانی شرینگ جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و نیز آزمون ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.نتایج: میانگین امتیاز عدالت توزیعی، رویه ای، مراوده ای و سیستمی در بیمارستان های مورد مطالعه به ترتیب، 71.31±14.66، 58.91±16.15، 48.26±17.21 و 93.99±24.70 بود. هم چنین، میانگین امتیاز کلی عدالت ادراک شده سازمانی در این بیمارستان ها، 59.10±11.56 بود. میانگین امتیاز هوش هیجانی کارکنان این بیمارستان ها نیز معادل 67.26±4.60 به دست آمد. سطح هوش هیجانی کارکنان، تنها در بیمارستان های خصوصی دارای رابطه معنادار با ادراک آنها از عدالت سازمانی بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 819

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 665 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3-4 (پیاپی 6)
  • صفحات: 

    59-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1802
  • دانلود: 

    976
چکیده: 

مقدمه: با نگاهی به آمار مصرف انرژی در ایران و مقایسه آن با سایر کشورهای جهان مشاهده می شود که اتلاف انرژی الکتریکی زیادی خصوصا در بخش های عمومی و دولتی از جمله بیمارستان ها را شاهد هستیم. هدف از این پژوهش تعیین و برآورد مصرف انرژی الکتریکی و تعیین ارتباط آن با شاخص های تخت بیمارستانی در بیمارستان های مورد نظر، ظرف سه سال گذشته می باشد.روش پ‍ژوهش: این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی و همبستگی می باشد. روش نمونه گیری به صورت سرشماری از کلیه بیمارستان های آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان صورت گرفته است.کلیه اطلاعات مربوط به هزینه و مصرف برق با مراجعه به شرکت برق منطقه بدست آمده، هم چنین کلیه اطلاعات مربوط به شاخص های تخت بیمارستانی از روی اطلاعات بایگانی شده در واحد مدیریت آمار و اطلاعات دانشگاه، محاسبه و بدست آمده است. جهت استخراج نتایج پژوهش از آنالیز واریانس، ضریب همبستگی پیرسون، روشهای رگرسیون استفاده شده است.یافته ها: میانگین مصرف برق به ازای هر روزتخت اشغالی در بیمارستان های موردنظر، 24.5 کیلووات ساعت برآورد شد. شاخص های تخت بیمارستانی از جمله درصد اشغال تخت با میزان مصرف انرژی الکتریکی رابطه خطی معنی دارو معکوس داشت. میزان چرخش تخت ها نیز با مصرف برق رابطه خطی معنی دار و معکوس داشت. هم چنین مدت اقامت بیمار نیز با مصرف برق رابطه خطی معنادار و مستقیم داشت (سطح معنی داری 0.05).نتیجه گیری: برای کاهش مقدار برق مصرفی (مصرف سرانه تخت) در بیمارستان ها می توان با افزایش میزان چرخش تخت و درصد اشغال تخت و کاهش مدت اقامت و فاصله چرخش تخت ها، هم چنین ازطریق آموزش و فرهنگ سازی مصرف، تعیین مدیر یا کارشناس انرژی در بیمارستان، تشکیل کمیته اصلاح الگوی مصرف در بیمارستان ها اقدام نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1802

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 976 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3-4 (پیاپی 6)
  • صفحات: 

    67-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    867
  • دانلود: 

    989
چکیده: 

مقدمه: اهمیت و تاثیر رضایت شغلی پرسنل درمانی بر ارتقاء سطح سلامت جامعه بر کسی پوشیده نیست. در برخی از مراکز درمانی در کنار استانداردهای درمانی الزامی، از انواع دیگر استانداردها به عنوان ابزاری برای ارتقاء فرآیندهای بیمارستانی استفاده می شود که استقرار و همسو کردن این استانداردها با عوامل ایجاد رضایت شغلی می تواند ابزاری برای بالا بردن سطح رضایت شغلی پرسنل درمانی نیز باشد.روش پژوهش: این مطالعه توصیفی در 8 مرکز بیمارستانی وابسته به اداره کل درمان تامین اجتماعی استان تهران در دو گروه آزمایش و گواه انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از دو روش مشاهده مشارکتی دو محقق در دو گروه آزمایش و گواه و همینطور پرسشنامه استاندارد JDI با ضریب a=0.98 استفاده شد. طبق جدول مورگان 357 نفر به عنوان جامعه آماری به صورت تصادفی در مراکز انتخاب شدند که داده ها در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: بررسی نتایج در 5 حیطه نشان داد که میانگین رضایت شغلی گروه آزمایش در مقیاس خطی 1 تا 5 عدد 3.8 بود و در گروه گواه 2.9 بود. بیشترین رضایت شغلی در هر دو گروه نظارت و سرپرستی و کمترین میزان در حیطه حقوق و دستمزد بود. پرسنل بهداشتی درمانی در گروه آزمایش رضایت شغلی بیشتری (3.9) نسبت به پرسنل اداری مالی (3.7) داشتند. آزمون کای دو پیرسون بین رضایت شغلی و جنسیت رابطه معناداری را نشان داد (sig=0.002) و بین سطح تحصیلات و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود نداشت (sig=0.733).نتیجه گیری: استقرار سیستم مدیریت کیفیت در بیمارستان های تحت مطالعه موجب افزایش رضایت شغلی در تمام حیطه ها به جز حقوق و دستمزد است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 867

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 989 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button