Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    880
  • دانلود: 

    170
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 880

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 170 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    12-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2307
  • دانلود: 

    527
چکیده: 

مقدمه: پوسیدگی زودرس دندان ها در دوران کودکی (Early childhood caries یاECC ) یکی از معضلات بهداشتی است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی شیوع پوسیدگی دندان و برخی از عوامل مرتبط با آن در کودکان مهدکودک های ورامین بود.روش ها: در پژوهش مقطعی حاضر، 838 کودک 6-3 ساله مهدکودک های شهرستان ورامین از طریق سرشماری انتخاب گردیدند و از جهت پوسیدگی دندانی بر اساس معیارهای سازمان جهانی بهداشت مورد معاینه قرار گرفتند و در فرم مربوط متغیرهای سن، جنس و محل استقرار مهدکودک هم ثبت گردید. همچنین بر اساس توافق 5 تن از خبرگان محلی و کارشناسان دولتی وضعیت اجتماعی - اقتصادی مناطق استقرار مهدکودک ها به سه دسته خوب، متوسط و ضعیف تقسیم گردید. در نهایت داده ها با استفاده از آزمون های آماری c2، Kappa، Mann-Whitney U، Kruskal-Wallis و Coefficient Spearman's rank correlation مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج: میانگین dmft(decayed, missing, filled tooth) کودکان مورد مطالعه معادل 3.99±4.30 به دست آمد. 28.2 درصد از کودکان فاقد پوسیدگی دندانی بودند. این مطالعه نشان داد که در سن های مختلف، میانگین dmft به طور معنی داری افزایش می یابد. میانگین dmft در کودکان ساکن مهدکودک های روستایی بیش از شهری و نزدیک به معنی داری بود (P=0.056). اختلاف معنی داری بین dmft و وضعیت اجتماعی - اقتصادی محلات مهدکودک ها یا جنس کودکان مشاهده نگردید.بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه مبین شیوع بالای پوسیدگی زودرس دندان در کودکان شهرستان ورامین می باشد. در نتیجه برنامه های آموزشی و مداخله ای در زمینه حفظ و سلامت دندان های شیری به ویژه برای مادران، پرستاران و مربیان کودکان این گروه سنی باید مورد التفات قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2307

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 527 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    22-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2229
  • دانلود: 

    411
چکیده: 

مقدمه: کارکنان باانگیزه ارزشمندترین منبع سازمان هستند و توجه به نیازها و جلب رضایت آنها اهمیت دارد. عدالت سازمانی نیز به دلیل تاثیرات مهمی که بر نتایج کاری فردی، سازمانی، نگرش ها و رفتارهای کارکنان از جمله رضایت شغلی دارد، مورد توجه ویژه می باشد. بنابراین هدف این مطالعه، بررسی رابطه ادراک عدالت سازمانی و رضایت شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود.روش ها: جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود و بر این اساس 285 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش عدالت توزیعی از پرسشنامه Niehoff و Moorman، برای سنجش عدالت رویه ای و تعاملی از پرسشنامه Moorman و برای سنجش رضایت شغلی از پرسشنامه JSS (Job Satisfaction Survey) استفاده گردید.نتایج: سه مولفه عدالت سازمانی شامل عدالت توزیعی، رویه ای و تعاملی با رضایت شغلی کارکنان دارای ارتباط معنی داری بود، اما در مدل رگرسیون از بین این سه مولفه، تنها دو مولفه عدالت توزیعی و تعاملی قادر به پیش بینی رضایت شغلی بودند. همچنین ادارک عدالت سازمانی و رضایت شغلی کارکنان در بین زنان و مردان، در گروه های سنی، سوابق خدمتی، وضعیت استخدامی و تحصیلاتی مختلف تفاوت معنی داری نداشت.بحث و نتیجه گیری: با توجه به این که بین عدالت سازمانی و مولفه های آن با رضایت شغلی کارکنان ارتباط معنی داری وجود دارد و عدالت سازمانی قادر به پیش بینی رضایت شغلی می باشد، بنابراین مدیران باید به عدالت سازمانی که بهبود رضایت شغلی را در پی دارد، توجه نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2229

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 411 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    33-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3770
  • دانلود: 

    975
چکیده: 

مقدمه: دستگاه های آب شیرین کن در تامین آب مورد نیاز جوامع نقش بسزایی دارند. با توجه به افزایش مصرف آب و کاهش منابع طبیعی آب شیرین، این نقش روز به روز پررنگ تر می شود. هدف از این مطالعه، بررسی کیفیت آب ورودی و خروجی از دستگاه های آب شیرین کن با فرایند اسمز معکوس و مقایسه کیفی آب خروجی آن با استانداردهای ملی و بین المللی آب آشامیدنی بود.روش ها: مطالعه حاضر به مدت 7 ماه از طریق نمونه برداری از آب ورودی و خروجی دستگاه آب شیرین کن با فرایند اسمز معکوس در شهر قشم انجام گرفت. پارامترهای سختی کل، هدایت الکتریکی، کل جامدات محلول، کدورت، دما، pH، فلوئور، نیترات، نیتریت، کلرور، سولفات و پارامترهای میکروبی مورد بررسی قرار گرفت و آنالیز داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل گردید.نتایج: سختی کل و فلوئور در آب خروجی دستگاه آب شیرین کن با روش اسمز معکوس کمتر از حد مطلوب، کلرور در آب خروجی این دستگاه بالاتر از حد مجاز و غلظت سایر پارامترهای شیمیایی و فیزیکی مورد مطالعه در محدوده قابل قبول بود. در آب خروجی دستگاه با فرایند اسمز معکوس،‎‎ اکثر پارامترهای کیفی بررسی شده نسبت به آب ورودی، حدود‎ 99 درصد کاهش یافته بودند و مقادیر خروجی در حد استاندارد بود.بحث و نتیجه گیری: دستگاه آب شیرین کن با فرایند اسمز معکوس قابلیت بالایی در تهیه آب آشامیدنی سالم در مقایسه با استانداردهای کیفی دارا می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3770

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 975 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    44-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1020
  • دانلود: 

    221
چکیده: 

مقدمه: خواب یکی از مهمترین نیازهای زیستی انسان می باشد که نقش مهمی در سلامت و کیفیت زندگی افراد دارد. در این بین یکی از گروه های شغلی که کیفیت خواب بر ایمنی و انجام وظیفه آنها موثر است، شغل رانندگی می باشد. این مطالعه با هدف، بررسی کیفیت خواب رانندگان کامیون شهر کرمان انجام گرفت.روش ها: مطالعه حاضر به روش مقطعی - توصیفی - تحلیلی در سال 1390 و در بین 100 نفر از رانندگان کامیون در پایانه های باربری شهر کرمان به وسیله نمونه گیری تصادفی انجام شد. همچنین ابزار جمع آوری داده ها، یک پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد کیفیت خواب Pittsburgh (Pittsburgh sleep quality index یا PSQI) بود. داده ها با آزمون های آماری t، ANOVA، c2 و ضریب همبستگی  Pearsonتجزیه و تحلیل شدند.نتایج: میانگین سنی رانندگان 40.5±9.0 سال، میانگین سابقه کار رانندگی 15.2±8.3 سال و میانگین نمره کلی کیفیت خواب 7.58±0.37 از 21 بود. در کل 61 درصد از رانندگان کیفیت خواب نامطلوب داشتند. همچنین رابطه بین سن رانندگان (P<0.01) و سابقه کار رانندگی (P=0.02) با کیفیت خواب و تعداد ساعات کاری در شبانه روز با سن (P=0.03) معنی دار بود.بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که کیفیت خواب بیشتر رانندگان کامیون شهر کرمان وضعیت نامطلوبی دارد. بنابراین با توجه به این که خواب یکی از عواملی است که می تواند بر سلامت رانندگان و ایمن شدن جاده ها تاثیرگذار باشد، پیشنهاد می شود که برای رفع مشکلات خواب رانندگان تدابیری اندیشیده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1020

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 221 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    54-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    923
  • دانلود: 

    213
چکیده: 

مقدمه: یکی از اصول نظام مدیریت کیفیت در سازمان ها، توجه به رویکرد مشتری مداری و یکی از معیارهای سنجش اثربخشی خدمات سازمان، میزان رضایتمندی مشتریان است. پژوهش حاضر با هدف، مقایسه سطح رضایتمندی مشتریان مراکز بهداشت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان در شهرستان های بردسیر [دارای گواهینامه ایزو 9001  International organization for standardization)یا ISO 9001) [و زرند (بدون گواهینامه ایزو 9001) انجام پذیرفت.روش ها: مطالعه مقطعی حاضر در سال 1390 با مشارکت 960 نفر (480 نفر در هر شهرستان) از مراجعین انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه پژوهشگر ساخته در دو بخش اصلی خدمات عمومی و تخصصی برای سنجش رضایت بود. جهت تحلیل داده ها از آزمون های c2، همبستگی Pearson و Logistic regression استفاده گردید. معیار قضاوت برای رضایت مطلوب کسب 75 درصد نمره سوالات مربوط به آن بخش بود.نتایج: سطح رضایتمندی مطلوب مراجعین شهرستان زرند (83.3 درصد) بیشتر از بردسیر و واحدهای تابعه آن (70.2 درصد) بود. از بین ابعاد رضایتمندی مراجعین، بین رضایتمندی از خدمات عمومی واحدهای تابعه مرکز بهداشت شهرستان زرند و بردسیر تفاوت معنی داری مشاهده گردید (P<0.01)، اما با استفاده از رگرسیون لجستیک چند متغیره، بین کل رضایتمندی مراجعین با متغیرهای دموگرافیک رابطه معنی داری مشاهده نشد.بحث و نتیجه گیری: پیاده سازی نظام مدیریت کیفیت ایزو در شهرستان بردسیر در مقایسه با شهرستان زرند که این نظام را پیاده سازی نکرده است، منجر به بهبود کلی رضایتمندی مراجعین نگردید. بنابراین بر بهره گیری از رویکردهای مدیریت مبتنی بر نیاز به جای مدگرایی و الگوهای هیجانات سازمانی تاکید می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 923

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 213 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    65-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1606
  • دانلود: 

    360
چکیده: 

مقدمه: گزینش درست یک شیوه رهبری که با انگیزش بیرونی هماهنگ باشد، می تواند موجب بهبود عملکرد، ارتقای شغل و رضایت شغل کارکنان شده و در نهایت به احراز اهداف فردی و سازمانی منجر شود. هدف این تحقیق، بررسی رابطه سبک رهبری مدیران و رضایت شغلی کارکنان شبکه های بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود.روش ها: پژوهش حاضر به روش مقطعی در جامعه آماری مدیران و کارکنان شبکه های بهداشت با حجم نمونه 874 نفر شامل 21 نفر از مدیران و 853 نفر از کارکنان انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها دو پرسشنامه جداگانه رضایت شغلی و سبک رهبری بود. به منظور تجزیه و تحلیل یافته ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری c2 وANOVA  استفاده شد.نتایج: اکثر مدیران از سبک بینابینی رابطه مدار و وظیفه گرا استفاده می کنند و رضایت بیشتر کارکنان در حد متوسط است. میانگین نمره رضایت سبک انسان مدار به طور معنی داری از سبک های تلفیقی و وظیفه مدار بیشتر بود. همچنین نتایج بررسی رابطه سبک رهبری و رضایت شغلی نشان داد که رابطه معنی داری میان این دو وجود دارد.بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی کرمان مانند سایر پژوهش ها نشان داد که میان سبک رهبری مدیران و رضایت کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد و هر چه سبک انسان مداری بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، رضایت کارکنان بیشتر خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1606

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 360 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    74-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1517
  • دانلود: 

    244
چکیده: 

مقدمه: پرستاران در معرض عوامل تنش زای گوناگونی در محیط کار قرار می گیرند. بدیهی است که تنش شغلی بر سلامت جسمی و روانی پرستاران و کیفیت کار آنان تاثیر می گذارد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین میزان تنش شغلی پرستاران و شناسایی عوامل موثر بر آن است تا با شناخت بهتر این عوامل جهت کاهش آنها مداخلاتی انجام شود.روش ها: در این مطالعه مقطعی، نمونه گیری طبقه ای - تصادفی به کار برده شد و 241 پرستار از بین پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی زنجان وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه، ویژگی های شغلی و پرسشنامه تنش شغلی پرستاران (Nursing stress scale یاNSS ) استفاده شد. داده ها با آزمون های آماری Kruskal-Wallis،Mann-Whitney U  و Spearman correlation و به وسیله نرم افزارSPSS  نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: در این مطالعه 1.2 درصد پرستاران مورد مطالعه تنش کم، 48.1 درصد تنش متوسط و 50.6 درصد نیز تنش زیادی را در محیط کار خود تجربه می کردند. جنس مونث (P=0.007) و افراد با انگیزه پایین برای ادامه تحصیل (P=0.050) به طور معنی داری تنش شغلی بالاتری داشتند؛ در حالی که بین سن، وضعیت تاهل، نوبت کاری، سابقه کار، بخش محل کار، میزان اضافه کاری و تعداد فرزندان با استرس شغلی ارتباط معنی داری به دست نیامد.بحث و نتیجه گیری: میزان تنش شغلی پرستاران در زنجان بالا بود. به نظر می رسد انجام مداخلاتی برای گروه های در معرض خطر از جمله کاهش تعارض با پزشکان و یا درگیری با دیگر پرستاران موجب کاهش تنش شغلی در پرستاران خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1517

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 244 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button