Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1833
  • دانلود: 

    1639
چکیده: 

مقدمه: افراد دارای تاب آوری بالا، در شرایط استرس زا و موقعیت های ناگوار، سلامت روان شناختی خود را حفظ می نمایند و دارای سازگاری روان شناختی هستند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه ارتقای تاب آوری و مدیریت استرس بر بهزیستی روانشناختی، معنای زندگی، خوش بینی و رضایت از زندگی زنان بی سرپرست انجام شد.روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه زنان تحت پوشش سازمان بهزیستی شهرستان خمین بود که تعداد 48 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. داده ها با استفاده پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف، پرسشنامه معنای زندگی کرامباف و ماهولیک، مقیاس خوش بینی شیرر و کارر و مقیاس رضایت از زندگی دینر جمع آوری شد و نتایج با استفاده از روش تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره و نرم افزار SPSS 22 تحلیل گردید.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که برنامه ارتقای تاب آوری و مدیریت استرس باعث بهبود بهزیستی روان شناختی افراد گروه آزمایش می شود. به عبارتی، نتایج نشان داده که ارتقای تاب آوری و مدیریت استرس باعث بهبود مولفه های استقلال، تسلط بر محیط، رشد شخصی، ارتباط مثبت با دیگران، هدف مندی در زندگی و پذیرش خود شد (P<0.001). همچنین نتایج تحلیل کواریانس تک متغیره نشان داد که برنامه درمانی تاب آوری و مدیریت استرس بر معنای زندگی، خوش بینی و رضایت مندی از زندگی در گروه آزمایش تاثیرگذار بوده است (P<0.001).نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان گفت که تاب آوری و مدیریت بهینه استرس کیفیتی درونی هستند که فرد را قادر می سازند تا در مقابله با شرایط ناگوار و استرس های زندگی، خود را حفظ کند و درنتیجه باعث ارتقای بهزیستی روان شناختی، هدف مندی زندگی، خوش بینی و رضایت مندی از زندگی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1833

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1639 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    12-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1455
  • دانلود: 

    1239
چکیده: 

مقدمه: در دوره بازنشستگی افراد به دلیل پشت سر گزاردن یکی از گذاره های زندگی و صرف زمان بیشتر در خانه و مواجه با منابع استرس جدید، دچار تعارضات و مشکلات زناشویی می شوند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای مقابله ای، هدفمندی در زندگی و کیفیت زندگی در پیش بینی میزان تعارض زناشویی در بازنشستگان انجام شد.روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بازنشستگان شهرستان نهاوند در سال 1395 بود که تعداد 200 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس راهبردهای مقابله با استرس، پرسشنامه معنا در زندگی (MLQ)، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی فرم 26 سوالی (WHOQOL-26) و پرسشنامه وضعیت زناشویی گلومبوک- راست (گریمس) بود. داده های حاصل با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که بین راهبرد مساله مدار با تعارضات زناشویی همبستگی منفی وجود دارد (-0.52)، بین راهبرد هیجان مدار با تعارضات زناشویی رابطه مثبت معناداری مشاهده شد (0.20) و همچنین راهبرد اجتنابی رابطه منفی معناداری با تعارضات زناشویی نشان داد (-0.19). معنای زندگی نیز با تعارضات زناشویی رابطه منفی متوسط معناداری دارد (-0.37). کیفیت زندگی نیز با تعارضات زناشویی رابطه منفی معناداری دارد (-0.46). همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان نشان داد که راهبردهای مقابله ای، معنای زندگی و کیفیت زندگی با ضریب همبستگی چندگانه 0.56 توانستند به طور معنادار 31 درصد از واریانس تعارضات زناشویی را پیش بینی نمایند.نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش می توان گفت راهبردهای مقابله ای موثر، معناداری در زندگی و کیفیت زندگی خوب پیش بینی کننده های سازگاری زناشویی در بازنشستگان محسوب می شوند و توجه به این مسائل جهت کنار آمدن با مشکلات زناشویی برای کارکنان سازمان های دولتی و غیردولتی که در آستانه بازنشستگی هستند، ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1455

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1239 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    24-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1517
  • دانلود: 

    1759
چکیده: 

مقدمه: خانواده، واحدی اجتماعی است که در برگیرنده عمیق ترین مناسبات انسانی می باشد و در همه مراحل تکوین آن، زوجین خرده نظام اصلی بوده و عوامل متعددی مانند سبک های دلبستگی، مکانیزم های دفاعی و کیفیت زندگی در رضایت زناشویی آن ها نقش دارند. با توجه به رویارویی پرستاران با عوامل تنش زای مختلف اثرگذار بر رضایت زناشویی، این پژوهش با هدف پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس سبک های دلبستگی، مکانیزم های دفاعی و کیفیت زندگی در پرستاران متاهل شهر تهران صورت گرفته است.روش کار: این پژوهش به لحاظ هدف از نوع بنیادی و از لحاظ نحوه جمع آوری داده ها از نوع توصیفی بود که در چهارچوب یک طرح همبستگی پیش بین انجام گردید. بدین منظور از جامعه پرستاران متاهل شهر تهران، تعداد 250 نفر (125 نفر مرد و 125 نفر زن) به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه های رضایت زناشویی انریچ (1989)، سبک دلبستگی کولینز و رید (1990)، سبک دفاعی (1993) و کیفیت زندگی (1992) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری رگرسیون خطی چندگانه به روش گام به گام و نرم افزار آماری SPSS ویرایش 22 استفاده گردید.یافته ها: نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که متغیر سبک دلبستگی ایمن، 0.29 درصد واریانس متغیر رضایت زناشویی، متغیر مکانیسم های دفاعی سازگارانه، 0.39 درصد و متغیرهای سلامت عمومی، نشاط، عملکرد اجتماعی، مشکلات روحی و سلامت روان، با هم 0.48 درصد واریانس متغیر رضایت زناشویی را پیش بینی کرده است.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد که رضایت زناشویی مقوله ای است چندبعدی و وابسته به عواملی چون کیفیت زندگی، سطح پختگی مکانیسم دفاعی و سبک های دلبستگی می باشد و این عوامل بر روابط بین فردی زوجین در بزرگسالی تاثیر مستقیم می گذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1517

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1759 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    33-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1678
  • دانلود: 

    1446
چکیده: 

مقدمه: عملکرد جنسی، بخشی از زندگی و رفتار انسانی است که تحت تاثیر بسیاری از عوامل زیستی، روانی و اجتماعی قرار می گیرد. با توجه به تعدد مشکلات زناشویی و عدم آگاهی نسبت به پیچیدگی ابعاد این انگیزه اساسی، پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط افسردگی، اضطراب و استرس با عملکرد جنسی در دوران بارداری انجام شد.روش کار: این مطالعه یک پژوهش توصیفی است که در سال 1395 در مورد 150 زن باردار مراجعه کننده به درمانگاه های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قزوین در شهر قزوین، انجام یافته است. نمونه ها به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های جمعیت شناسی، عملکرد جنسی FSFI)، DASS-21) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (24) و با آمار توصیفی، آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه انجام یافت. سطح معناداری P>0.05، در نظر گرفته شد.یافته ها: نتایج نشان داد، %33.3 زنان باردار از اختلال عملکرد جنسی رنج می برند. میانگین و انحراف معیار نمره عملکردجنسی، افسردگی، استرس و اضطراب به ترتیب برابر با 44.7±26.11، 9.86±3.02، 11.79±3.52 و 10.34±2.99 بود. عملکرد جنسی با افسردگی و استرس در سه ماهه اول و دوم همبستگی داشت (P<0.05). اما عملکرد جنسی با اضطراب در هیچ سه ماهه ای همبستگی معناداری نداشت (P>0.05).نتیجه گیری: با توجه به شیوع بالای اختلال عملکرد جنسی و روانی در بارداری، زنان باردار و همسرانشان به مشاوره درباره تغییرات جسمی و روحی در دوران بارداری نیاز دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1678

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1446 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    41-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1577
  • دانلود: 

    1347
چکیده: 

مقدمه: پرستاران از جمله گروه های شغلی هستند که در معرض استرس، افسردگی، اضطراب و خستگی قرار دارند. استرس و افسردگی موجب کاهش عملکرد شغلی و گسیختگی روابط شخصی می شوند. این پژوهش با هدف بررسی نقش سه گانه های تاریک شخصیت در پیش بینی بهزیستی روانشناختی و سبک های شوخ طبعی پرستاران انجام شد.روش کار: در یک مطالعه توصیفی-همبستگی، 332 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی شهر مشهد در سال 1395 به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان به مقیاس سه گانه های تاریک جانسون و وبستر (2010)، فرم کوتاه مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و سینگر (2000) و پرسشنامه سبک های شوخ طبعی مارتین و همکاران (2003) پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS22 و به روش تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.یافته ها: یافته ها نشان داد که بین سه گانه های تاریک شخصیت با بهزیستی روانشناختی و سبک های شوخ طبعی پرستاران رابطه وجود دارد (P<0.01). از بین سه گانه های تاریک شخصیت، ماکیاولیسم و خودشیفتگی پیش بینی کننده بهزیستی روانشناختی می باشند (P<0.05). همچنین، سه گانه های تاریک شخصیت پیش بینی کننده سبک های شوخ طبعی پرستاران می باشند (P<0.05).نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که سه گانه های تاریک شخصیت پیش بینی کننده بهزیستی روانشناختی و سبک های شوخ طبعی پرستاران می باشند. نتایج این پژوهش بیانگر اهمیت، سودمندی و کاربست سه گانه های تاریک شخصیت در پیش بینی تفاوت های فردی به هنگام ارزیابی، پذیرش و استخدام پرستاران می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1577

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    50-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1691
  • دانلود: 

    1498
چکیده: 

مقدمه: با توجه به شیوع بالا، آسیب زایی زیاد اختلالات اضطرابی از جمله اختلال اضطراب جدایی، پژوهش های بسیار اندکی در زمینه کارایی و اثربخشی روان درمانی پویشی کوتاه مدت در درمان این اختلال صورت گرفته است. لذا با توجه به جایگاه این نوع از مداخله در درمان اختلالات روانشناختی، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روان درمانگری پویشی کوتاه مدت با رویکرد همدلانه و رویکرد تعدیل کننده اضطراب بر ابرازگری هیجانی و خودانگاره دانشجویان دارای علائم اختلال اضطراب جدایی بزرگسالی بود.روش کار: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با پیش- آزمون، پس- آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان دانشگاه های محقق اردبیلی و آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 96-95 بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانشجوی دارای علائم اختلال اضطراب جدایی بزرگسالی بودند که از میان دانشجویان بر اساس مصاحبه بالینی ساختار یافته و مقیاس ارزیابی کلی عملکرد شناسایی و به صورت تصادفی به سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) گمارده شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های تشخیص اختلال اضطراب جدایی بزرگسالی، مقیاس ارزیابی کلی عملکرد، ابرازگری هیجانی، خودپنداره بک و مصاحبه ساختاریافته بالینی نشانگان اضطراب جدایی بزرگسالان بود. تحلیل داده با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر با استفاده از نرم افزار SPSS بود.یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که درمان پویشی همدلانه بر خودانگاره و درمان پویشی تعدیل کننده اضطراب بر هر دو متغیر ابرازگری هیجانی و خودانگاره در مرحله پس آزمون و پیگیری تاثیر معناداری داشته است (P<0.05).نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشانگر این بود که افراد تحت درمان پویشی با رویکرد همدلانه افزایش معناداری در نمرات خودانگاره داشتند اما در ابرازگری هیجانی اثربخشی معنادار نبود و افرادی که درمان پویشی با رویکرد تعدیل کننده اضطراب را دریافت کردند، افزایش معناداری در نمرات ابرازگری هیجانی و خودانگاره داشتند. بنابراین نتایج حاکی از این است که درمان های پویشی کوتاه مدت در بهبود وضعیت روانشناختی در اختلال اضطراب جدایی بزرگسالی مداخلات موثری می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1691

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1498 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    61-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3074
  • دانلود: 

    2003
چکیده: 

مقدمه: یکی از مهمترین اختلالات دوره کودکی، اختلال یادگیری خاص می باشد که با مشکلات رفتاری و مشکل در عملکرد حافظه همراه است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مشکلات رفتاری و عملکرد حافظه دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص است.روش کار: این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده است. بدین منظور از بین کلیه دانش آموزان دبستانی دختر که دارای اختلال یادگیری خاص بودند و به مراکز تخصصی اختلالات یادگیری شهر اهواز، پنج مرکز مشخص و 30 نفر بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). آزمودنی ها قبل از مداخله با تشخیص معلم مدرسه، متخصص مرکز و انجام آزمون هوشی تجدیدنظر شده وکسلر کودکان تشخیص اختلال یادگیری خاص گرفتند؛ همچنین قبل و بعد از مداخله، عملکرد حافظه با استفاده از خرده مقیاس های تطبیق علائم و حافظه عددی از آزمون هوشی تجدیدنظر شده وکسلر اندازه گیری شد و مقیاس مشکلات رفتاری گرشام و الیوت (فرم معلم) نیز توسط معلم مدرسه تکمیل گردید. شرکت کنندگان در گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 60 دقیقه ای تحت بازی درمانی گروهی قرار گرفتند. اما در گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد.یافتهها: یافته ها نشان داد بین گروه های آزمایش و کنترل در متغیرهای مشکلات رفتاری و عملکرد حافظه تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر بازی درمانی به طور معناداری باعث کاهش مشکلات رفتاری (درون زاد، برون زاد و فزون کنشی) و افزایش عملکرد حافظه (کوتاه مدت دیداری و شنیداری) دانش آموزان دبستانی دختر که دارای اختلال یادگیری خاص شد (P£0.0001).نتیجه گیری: با توجه به اینکه بازی درمانی گروهی بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان و بهبود و توان بخشی حافظه دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص اثربخش می باشد، ایجاد زمینه های لازم جهت برگزاری جلسات بازی درمانی گروهی در مدارس ضروری به نظر می رسد و این موارد می تواند در بهبود وضعیت روان شناختی و تحصیلی این دانش آموزان موثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3074

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2003 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    72-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    956
  • دانلود: 

    839
چکیده: 

مقدمه: کیفیت زندگی در مادران دارای کودک با نیازهای ویژه اهمیت بسیاری دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین همبستگی کیفیت زندگی مادران دارای کودک با نیازهای ویژه و ویژگی های جمعیت شناختی در شهر تهران می باشد.روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری متشکل از مادران دارای کودک با نیازهای ویژه می باشند که فرزند آن ها در مدارس استثنایی مقطع ابتدائی در سال تحصیلی 93- 1392 در شهر تهران، مشغول به تحصیل بودند. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود و 190 مادر در مطالعه شرکت کردند. ابزار گرد آوری داده ها "مقیاس کیفیت زندگی مادران دارای کودک با نیازهای ویژه (Quality of Life Scale for Mothers of Children with Special Needs) بود که در مطالعات گذشته طراحی و روانسنجی شده است. داده های جمع آوری شده در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 تحلیل شد.یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از پایین بودن میزان کیفیت زندگی مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه بود. نتایج بطور کلی حاکیست کمترین میانگین نمره مربوط به حیطه روابط اجتماعی 40.92±18.86 و بیشترین مربوط به حیطه معنوی- مذهبی 81.40±17.73 بود.نتیجه گیری: با نتایج مطالعه نشان داد که مادران دارای کودک با نیازهای ویژه از میزان کیفیت زندگی پایینی برخوردار هستند. لازم است کارشناسان و مسوولان خدمات بهداشتی و درمانی در زمینه کیفیت زندگی مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه در حیطه سلامت روانشناختی بیشتر توجه کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 956

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 839 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button