مقدمه: فرهنگ سازی اهدای عضو از اهداف اصلی آموزش پرستاری می باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط شایستگی فرهنگی، سلامت و حمایت اجتماعی با نگرش نسبت به اهدای عضو با میانجی گری مسوولیت پذیری اجتماعی انجام گرفته است.روش کار: روش پژوهش، توصیفی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بر روی 369 نفر از افراد دارای کارت اهدای عضو ساکن در استان های شمال غرب کشور (زنجان، اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی) در سال 1395 که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه نگرش به اهدای عضو Tihana و همکاران، پرسش نامه شایستگی های فرهنگی Perng و Watson، پرسش نامه سلامت اجتماعی Keyz، مقیاس حمایت اجتماعی قاسمی پور و جهانبخش گنجه و مقیاس مسوولیت پذیری اجتماعی Mergler و Shield استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی Pearson و Bootstrap از طریق نرم افزارهای SPSS و AMOS نسخه 22 در سطح معنی داری (p<0.05) تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: یافته ها حاکی از برازش مدل بوده و ارتباط مستقیم متغیرهای شایستگی فرهنگی (04.0>p, b=0.23)، سلامت اجتماعی (01.0>p, b=0.70)، حمایت اجتماعی (01.0>p, b=0.57) و مسوولیت پذیری اجتماعی (001.0>p, b=0.60) با نگرش نسبت به اهدای عضو معنادار به دست آمد. ارتباط غیر مستقیم شایستگی فرهنگی (05.0>p, b=0.35)، سلامت اجتماعی (000.0>p, b=0.35) و حمایت اجتماعی (001.0>p, b=0.36) با نگرش نسبت به اهدای عضو به واسطه ی مسوولیت پذیری اجتماعی معنادار بودند (p<0.05) در مجموع 72 درصد از واریانس نگرش نسبت به اهدای عضو از طریق متغیرهای مدل پژوهش تبیین شد.نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه به نظر می رسد با تقویت شایستگی فرهنگی، سلامت اجتماعی، حمایت اجتماعی و مسوولیت پذیری اجتماعی افراد، خصوصا بیماران و همراهان، از طریق آموزش های فردی و گروهی توسط پرستاران،،می توان نگرش مثبت افراد نسبت به اهدای عضو را افزایش داد و نیازمندی به پیوند عضو را برطرف نمود.