زمینه و هدف: افزایش مشغولیت تحصیلی یکی از مهم ترین اولویت های آموزش عالی است. به نظر می رسد با توجه به افزایش استفاده از اینترنت، چگونگی بهره گیری از آن نقش مهمی در میزان مشغولیت تحصیلی دانشجویان داشته باشد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر پرسه زنی سایبری بر نشاط و مشغولیت تحصیلی دانشجویان پزشکی است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه ی تحقیق شامل 195 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است، که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس های سه گانه ی پرسه زنی سایبری، احساس نشاط، و مشغولیت تحصیلی است که پس از محاسبه ی روایی و پایایی بین نمونه ی توزیع و داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها: پرسه زنی سایبری تأثیر منفی و معناداری بر احساس نشاط (2/85-=t و 0/15-=β ) و مشغولیت تحصیلی دانشجویان (2/08-=t و 0/14-=β ) دارد، در حالی که احساس نشاط تأثیر مثبت و معناداری بر مشغولیت تحصیلی آنان (12/05=t و0/99=β ) دارد. نتیجه گیری: مسئولان دانشگاه ها باید برای افزایش مشغولیت تحصیلی دانشجویان، به چگونگی استفاده ی آنان از اینترنت جهت دهند و با کاهش رفتار پرسه زنی سایبری باعث افزایش نشاط و مشغولیت تحصیلی دانشجویان شوند.