Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

حیدری الهام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    204-212
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    788
  • دانلود: 

    750
چکیده: 

زمینه و هدف: افزایش مشغولیت تحصیلی یکی از مهم ترین اولویت های آموزش عالی است. به نظر می رسد با توجه به افزایش استفاده از اینترنت، چگونگی بهره گیری از آن نقش مهمی در میزان مشغولیت تحصیلی دانشجویان داشته باشد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر پرسه زنی سایبری بر نشاط و مشغولیت تحصیلی دانشجویان پزشکی است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه ی تحقیق شامل 195 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است، که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس های سه گانه ی پرسه زنی سایبری، احساس نشاط، و مشغولیت تحصیلی است که پس از محاسبه ی روایی و پایایی بین نمونه ی توزیع و داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها: پرسه زنی سایبری تأثیر منفی و معناداری بر احساس نشاط (2/85-=t و 0/15-=β ) و مشغولیت تحصیلی دانشجویان (2/08-=t و 0/14-=β ) دارد، در حالی که احساس نشاط تأثیر مثبت و معناداری بر مشغولیت تحصیلی آنان (12/05=t و0/99=β ) دارد. نتیجه گیری: مسئولان دانشگاه ها باید برای افزایش مشغولیت تحصیلی دانشجویان، به چگونگی استفاده ی آنان از اینترنت جهت دهند و با کاهش رفتار پرسه زنی سایبری باعث افزایش نشاط و مشغولیت تحصیلی دانشجویان شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 788

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 750 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    213-221
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    906
  • دانلود: 

    732
چکیده: 

زمینه و هدف: زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان دارای مشکلاتی در کارکردهای اجرایی به ویژه در مفهوم سازی، انعطاف پذیری ذهنی، آغازگری و طرح پذیری، بازداری و حافظه ی شنیداری هستند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش شناختی بر ارتقای کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه ی حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه های آزمایش و کنترل است. جامعه ی پژوهش زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بوشهر در سال 1396 است. با روش نمونه گیری دردسترس 40 نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. گروه آزمایش 10 جلسه 45دقیقه ای با روش شناختی آموزش دید. گروه ها از نظر مفهوم سازی، انعطاف پذیری ذهنی، آغازگری و طرح پذیری، بازداری و حافظه ی شنیداری در مراحل پیش آزمون و پس آزمون ارزیابی شدند و داده ها با نرم افزار SPSS نسخه ی 19 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین گروه های آزمایش و کنترل در هر پنج کارکرد اجرایی تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر آموزش شناختی باعث ارتقای معنادار مفهوم سازی، انعطاف پذیری ذهنی، آغازگری و طرح پذیری، بازداری و حافظه ی شنیداری زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شد (0/001 > P). نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش شناختی می تواند میزان مفهوم سازی، انعطاف پذیری ذهنی، آغازگری و طرح پذیری، بازداری و حافظه ی شنیداری زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان را ارتقا بخشد. بنابراین مشاوران و درمانگران می توانند از روش آموزش شناختی برای ارتقای کارکردهای اجرایی آنان استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 906

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 732 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    223-230
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1413
  • دانلود: 

    1050
چکیده: 

زمینه و هدف: استفاده از اینترنت به شکل مفرط موجب بروز اختلالات روانی می شود و سلامت و بهداشت روانی فرد را به خطر می اندازد. از این رو این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی اعتیاد به اینترنت، رشد اجتماعی و رفتارهای بهداشتی در نوجوانان صورت گرفت. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه ی آماری آن کلیه ی دانش آموزان مقطع تحصیلی متوسطه ی شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395 است که تعداد 350 دانش آموز به شیوه ی نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه ی سنجش اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسش نامه ی رشد اجتماعی وایتزمن و پرسش نامه ی استاندارد رفتارهای بهداشتی استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره با نرم افزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و رشد اجتماعی همبستگی معنادار و منفی وجود دارد. همچنین بین اعتیاد به اینترنت و رفتارهای بهداشتی همبستگی معنادار و منفی وجود دارد. همبستگی میان اعتیاد به اینترنت با خرده مقیاس های بهداشت فردی، تغذیه، ورزش، خواب و استراحت، و کنترل استرس معنادار و منفی است (0/001>P). بدین ترتیب که با افزایش وابستگی به اینترنت در نوجوانان، هر کدام از متغیرهای وابسته کاهش می یابد. نتیجه گیری: اعتیاد به اینترنت در نوجوانان باعث جلوگیری از رشد اجتماعی و کاهش کیفیت روابط اجتماعی آنان می شود. همچنین استفاده ی افراطی از اینترنت می تواند با کاهش تحرک و بیبرنامگی تأثیر بسزایی بر رفتارهای بهداشتی داشته باشد. بنابراین بررسی اعتیاد به اینترنت در نوجوانان و آموزش مدیریت زمان به آنان ضروری می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1413

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1050 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    232-240
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1072
  • دانلود: 

    768
چکیده: 

زمینه و هدف: چاقی و اضافه وزن دوران نوجوانی از بزرگ ترین و شایع ترین مشکلات بهداشتی در کشورها و یکی از عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی و سلامت افراد به شمار می رود. استراتژی پیشگیری و درمان چاقی بالاترین اولویت را در حیطه ی سلامت عمومی دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای تغذیه ای و کنترل وزن در دانش آموزان دختر دبیرستانیِ دچار اضافه وزن و چاقی طراحی و اجرا شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه ی مداخله ای از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل است و روی 120 دانش آموز دختر دبیرستانی چاق و دچار اضافه وزن که به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند، انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه ی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی و پرسش نامه ی رفتار تغذیه ای بود که در دو نوبت قبل و 3 ماه بعد از آموزش از سوی دانش آموزان تکمیل شد. بعد از انجام پیش آزمون مداخله ی آموزشی طی 6 جلسه ی آموزشی برای گروه آزمون انجام گرفت، درنهایت اطلاعات حاصل جمع آوری و از طریق نرم افزار SPSS نسخه ی 19 و با استفاده از آزمون های آماری تی زوجی، تی مستقل و کای دو تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: قبل از انجام مداخله دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک، میانگین نمرات سازه های مختلف الگو و رفتار تفاوت آماری معناداری با هم نداشتند. بعد از مداخله ی آموزشی، تفاوت معناداری در میانگین نمرات رفتار، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، موانع درک شده، راهنمایی برای عمل و خودکارآمدی بین دو گروه آزمون و شاهد دیده شد (0/05>P). در حالی که در میانگین نمایه ی توده ی بدنی و وزن دانش آموزان بعد از مداخله در گروه آزمون و شاهد، تفاوت معنی داری حاصل نشد (0/05

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1072

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 768 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 25
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    241-250
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    955
  • دانلود: 

    797
چکیده: 

زمینه و هدف: بررسی عوامل مؤثر بر اتخاذ رفتارهای خودمراقبتی در بیماران دیابتی با استفاده از الگوهایی که عوامل مؤثر بر رفتار را شناسایی و تقویت می کنند ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی فاکتورهای پیش بینی کننده ی مرتبط با رفتارهای خودمراقبتی در بین بیماران دیابتی نوع دو با استفاده از تئوری شناختی اجتماعی صورت گرفته است. مواد و روش ها: در این مطالعه ی توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی، 320 نفر مبتلا به دیابت نوع دو بر اساس نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسش نامه ی محقق ساخته _بر اساس سازه های مدل شناختی و اجتماعی که روایی و پایایی آن محاسبه شد_ و پرسش نامه ی استاندارد خودمراقبتی دیابت بود. پس از جمع آوری داده ها، اطلاعات با استفاده از آزمون های تی مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی اسپیرمن در نرم افزار SPSS نسخه ی 21 و در سطح معنی دار 0/05 تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: طبق یافته های به دست آمده، متغیرهای انتظار پیامد (0/263r= و 0/05>P)، ارزش پیامد (0/151r= و 0/05>P)، خودکارآمدی (0/350r= و 0/05>P)، خودکارآمدی غلبه بر موانع (0/423r= و 0/05>P)، محیط (0/173r= و 0/05>P)، یادگیری مشاهده ای (0/416r= و 0/05>P)، درک موقعیت (0/251r= و 0/05>P)، خودتنظیمی (0/426r= و0/05>P) و سازگاری عاطفی (0/374r= و0/05>P) با رفتارهای خودمراقبتی همبستگی مثبت و معنی دار داشتند. همچنین متغیر سازگاری عاطفی (ضریب بتا = 0/283) بیشترین مقدار پیشگویی کنندگی را داشت. نتیجه گیری: در طراحی و اجرای مداخلات آموزشی برای خودمراقبتی بیماران دیابتی، از تئوری شناختی اجتماعی می توان به عنوان چارچوبی بهره برد و به ارتقا و حفظ سلامت این بیماران کمک کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 955

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 797 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    251-265
تعامل: 
  • استنادات: 

    641
  • بازدید: 

    1068
  • دانلود: 

    1117
چکیده: 

زمینه و هدف: با در نظر گرفتن شیوع چاقی، مطالعه ی عوامل تأثیرگذار بر آن اهمیت می یابد. این پژوهش رابطه ی بین متغیرهای سیستم های مغزی رفتاری، تکانشگری، ناگویی هیجانی، تنظیم شناختی هیجان (ناسازگار و سازگار) و رفتارهای خوردن را مورد بررسی قرار می دهد. مواد و روش ها: مطالعه ی حاضر از نوع مقطعی است. جامعه ی آماری آن شامل زنان و مردان مبتلا به اضافه وزن و چاقی است که به خانه های سلامت، مراکز رژیم درمانی و باشگاه های ورزشی شهر تهران مراجعه کرده اند. از میان آن ها 500 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسش نامه های رفتار خوردن داچ، تنظیم شناختی هیجان، مقیاس های نظام های بازداری/فعال سازی رفتاری، تکانشگری بارت-11، و ناگویی هیجانی تورنتو پاسخ دادند. داده ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS نسخه 21 و AMOS تحلیل شدند. یافته ها: تمام ضرایب مسیر مستقیم و غیرمستقیم، به غیر از ضریب رگرسیون بین متغیرهای تنظیم شناختی هیجان سازگار و رفتارهای خوردن، معنادار است (0/01>P) و متغیرهای پیش بین 58/6 درصد از واریانس رفتارهای خوردن را تبیین می کند (0/01>P). تنظیم شناختی هیجان ناسازگار به صورت نسبی رابطه ی بین سیستم های مغزی – رفتاری، تکانشگری، ناگویی هیجانی و رفتارهای خوردن را میانجی گری می کند. مدل (پس از اصلاح بر اساس نتایج آماری و دیدگاه های نظری) با داده های مشاهده شده برازش مطلوب را دارد. نتیجه گیری: سیستم های مغزی رفتاری، تکانشگری، ناگویی هیجانی و تنظیم شناختی هیجان، نقش مهمی در پیش بینی رفتارهای خوردن افراد دارای اضافه وزن و چاقی ایفا می کنند که در پیشگیری، درمان و حفظ اثرات درمانی اضافه وزن و چاقی می بایست مورد توجه قرار گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1068

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1117 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 641 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    266-276
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    830
  • دانلود: 

    732
چکیده: 

زمینه و هدف: هدف از مطالعه ی حاضر تعیین تأثیر مداخله ی آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندان دانش آموزان است. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مداخله ای نیمه تجربی است که بر روی 120 دانش آموز پایه ی پنجم پسرانه ی شهر سنندج در سال 1395 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل اطلاعات دموگرافیک و سازه های مدل اعتقاد بهداشتی بود. پس از تخصیص تصادفی دانش آموزان به دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 60 نفر)، اطلاعات اولیه ی آن ها جمع آوری شد. سپس مداخله ی آموزشی برای گروه مداخله اجرا شد. هشت هفته پس از اجرای برنامه ی آموزشی، داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه ی 22 و آزمون های تی مستقل، تی زوجی و تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه مداخله و کنترل در بیشتر سازه های مدل همچون حساسیت درک شده (0/06 =P)، شدت درک شده (0/7 =P)، منافع درک شده (0/6 =P)، خودکارآمدی (0/8 =P) و راهنما برای عمل (0/8 =P) اختلاف معنی داری وجود ندارد. اگرچه تنها در سازه های موانع (0/001 =P) بین دو گروه رابطه ی معنی دار آماری یافت شد، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که هیچ اختلاف آماری معنی داری بین میانگین نمرات سازه های مدل در دو گروه وجود ندارد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش در مدارس ابتدایی به تنهایی کافی نیست و مشارکت والدین، مربیان بهداشت و معلمان در کنار طراحی مداخلات جدید برای بهبود عملکرد رفتارهای بهداشتی دهان و دندان دانش آموزان امری اجتناب ناپذیر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 830

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 732 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    278-282
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    617
  • دانلود: 

    683
چکیده: 

زمینه و هدف: بیماری ایسکمی قلبی یکی ازشایع ترین بیماری های قلبی در سراسر جهان است. مبتلایان به بیماری ایسکمی قلبی با عوامل تنش زای متعدد جسمی، روانی و اجتماعی مواجه هستند. یکی ازعواملی که به کاهش مشکلات بیماران ایسکمی قلبی و افزایش سازگاری در آنان کمک می کند، حمایت اجتماعی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش حمایت اجتماعی در ارتقای سلامت بیماران ایسکمی قلبی است. موادوروش ها: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه یآماری شامل کلیه ی بیماران بالای 30 سالاست که در سال 1395 به مراکز درمانی شهر بیرجند مراجعه کرده اند و پزشک معتمد بیماری ایسکمی قلبی آن ها را تشخیص داده است. از بین مراجعه کنندگان، 310 نفربه روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده و مقیاس سازگاری روانی واجتماعی با بیماری است. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 22 و آزمون رگرسیون خطی ساده تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین برخی ازمؤلفه های ادراک حمایت اجتماعی (خانواده، دوستان و دیگراشخاص مهم)بانمره یکلسازگاری روانی و اجتماعی، رابطه یمعنی داری وجوددارد (0/05>P). نتیجه گیری: خرده مقیاس های حمایت اجتماعی ادراک شده، توانایی پیش بینی سازگاری روانی و اجتماعی بیماران ایسکمی قلبی را دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 617

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 683 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    283-292
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    643
  • دانلود: 

    632
چکیده: 

زمینه و هدف: خودمراقبتی فردی نوعی از خودمراقبتی است که طی آن فرد به عنوان سفیر سلامت مسئول مراقبت از خود، خانواده و سایر افراد می شود. نقش شوراهای اسلامی در پیشبرد سیاست های نظام سلامت بسیار مهم است. لذا این مطالعه با هدف بررسی تأثیر توانمندسازی شوراهای اسلامی بر اجرای برنامه ی خودمراقبتی فردی صورت گرفته است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر مطالعه ای نیمه تجربی است که جامعه ی آماری آن اعضای شورای اسلامی دو روستای جوخواه و بهشت آباد از توابع شهرستان طبس هستند. برنامه ی توانمندسازی برای اعضای شورای اسلامی روستای جوخواه به عنوان گروه مداخله اجرا شد و روستای بهشت آباد نیز به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد. دو ماه بعد از مداخله، وضعیت برنامه ی خودمراقبتی فردی در دو روستا بررسی شد. داده ها با نرم افزار spss نسخه ی 17 و شاخص های توصیفی و آزمون های آماری نظیر آزمون تی تک گروهی (One-Sample T Test) توصیف و تحلیل شدند. یافته ها: طبق یافته ها بعد از مداخله تعداد سفیران سلامت در روستای جوخواه رشد 31 نفری و در روستای بهشت آباد رشد 2 نفری داشته است. دو ماه بعد از مداخله، در گروه کنترل وضعیت فعالیت سفیران سلامت ثبت نام شده تغییری نکرده بود و همچنان سفیران ثبت نام شده فعالیتی در زمینه ی برنامه انجام نداده بودند، اما در روستای جوخواه در فعالیت سفیران سلامت ثبت نام شده تحول چشمگیری مشاهده شد. نتیجه گیری: توانمندسازی اعضای شوراهای اسلامی روستا به عنوان منتخبان مردم برای مدیریت و توسعه ی روستا، موجب می شود که مشارکت مردم در برنامه های نظام سلامت و به طور ویژه در برنامه ی خودمراقبتی فردی به طور پویا و اثرگذار افزایش یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 643

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 632 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    293-301
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1160
  • دانلود: 

    853
چکیده: 

زمینه و هدف: گام اول در بهبود ایمنی بیمار در بیمارستان ها ارزیابی فرهنگ ایمنی موجود است. مطالعه ی حاضر با هدف ارزیابی فرهنگ ایمنی بیمار از دیدگاه کارکنان بیمارستان های علوم پزشکی منتخب شهر تهران انجام شد. مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و مقطعی چهار مرکز آموزشی درمانی وابسته به دو دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران بررسی شدند. نمونه ی پژوهش شامل 600 پرسنل بالینی و پاراکلینیکی مراکز مذکور است. برای جمع آوری داده ها از نسخه ی فارسی پرسش نامه ی پیمایش بیمارستانی فرهنگ ایمنی بیمار استفاده شد. تحلیل آمار توصیفی با آزمون تی مستقل انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بُعد کار تیمی درون واحدهای بیمارستان (62 درصد) و بُعد تناوب گزارش دهی حوادث ناخواسته (62 درصد) در بین ابعاد فرهنگ ایمنی بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داده اند. در حالی که درک کلی از ایمنی بیمار (56 درصد) و پاسخ غیرتنبیهی به خطاها (58 درصد) پایین ترین امتیاز را در میان ابعاد مختلف فرهنگ ایمنی بیمار داشتند. امتیاز دو بعد پاسخ غیرتنبیهی به خطاها و درک کلی از فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان های دانشگاه شهید بهشتی به طور معناداری بالاتر از امتیاز بیمارستان های دانشگاه تهران بود. نتیجه گیری: بهبود ایمنی بیمار می بایست از مهم ترین اولویت های مدیران بیمارستان ها باشد و کارکنان به گزارش دهی خطاها بدون هیچ گونه ترس از تنبیه و سرزنش تشویق شوند. نهادینه کردن این امر نیازمند حمایت جدی مدیران ارشد سازمان هاست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1160

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 853 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    302-311
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1965
  • دانلود: 

    1365
چکیده: 

زمینه و هدف: «هویت جنسیتی» تصویری است که زن یا مرد از خود دارد و نیز انتظاراتی است که به عنوان جنس متمایز و متفاوت با جنس دیگر از خود دارد. عوامل بسیاری در شکل گیری هویت جنسیتی نقش دارند. مقاله ی حاضر با هدف تعیین نقش خانواده و مدرسه در شکل گیری هویت جنسیتی دختران نگاشته شده است. مواد و روش ها: مطالعه ی حاضر مطالعه ای کیفی به روش تحلیل محتواست. نمونه گیری این پژوهش هدفمند است که تا اشباع داده ها ادامه یافت. 18 مصاحبه ی نیمه ساختاریافته با متخصصان و مطلعان در حوزه های روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اسلامی انجام گرفت. داده ها همزمان با انجام مصاحبه ها و به روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند. یافته ها: فرایند تجزیه وتحلیل داده ها منجر به استخراج سه درون مایه ی اصلی در زمینه ی شکل گیری هویت جنسیتی شد که شامل نقش خانواده، نقش مدرسه، و نقش تعاملات بین مدرسه و خانه بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه خانواده و مدرسه از اصلی ترین نهادهای شکل دهنده ی هویت جنسیتی سالم هستند و برقراری تعامل مناسب بین این دو نهاد از عوامل ضروری در شکل گیری هویت جنسیتی سالم است. چراکه موجب تربیت هماهنگ دختران و نهادینه شدن رفتار می شود. نتایج این مقاله می تواند در تعیینِ ضرورت ها و اولویت های اقداماتِ تربیتی در مدارس دخترانه، و همچنین در تحقق منویاتِ سند تحول بنیادین آموزش وپرورش به کار گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1965

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1365 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    312-323
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1303
  • دانلود: 

    878
چکیده: 

زمینه و هدف: سندرم روده ی تحریک پذیر اختلال عملکردی شایع دستگاه گوارش به همراه برخی اختلالات روان شناختی است. هدف این مطالعه تعیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر شدت علائم بیماری IBS، کیفیت زندگی و توجه معطوف به خود بیماران مبتلا به سندرم روده ی تحریک پذیر است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر مطالعه ای نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. از بین بیماران مراجعه کننده به یکی از کلینیک های فوق تخصص گوارش شهر تهران، 32 بیمار مبتلا به سندرم روده ی تحریک پذیر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل جای گرفتند. گروه مداخله علاوه بر درمان دارویی، به صورت انفرادی طی 8 جلسه ی هفتگی تحت درمان شناختی رفتاری قرار گرفت و گروه کنترل فقط درمان دارویی دریافت کرد. بیماران پرسش نامه های شدت علائم سندرم روده ی تحریک پذیر (IBS-SSS)، کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سندرم روده ی تحریک پذیر (IBS-QOL-34) و کانون توجه (FAQ) را در سه مرحله ی قبل از مداخله، بلافاصله بعد از مداخله و سه ماه بعد از مداخله تکمیل کردند. داده ها با روش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین شدت علائم، کیفیت زندگی و توجه معطوف به خود در گروه های درمان و کنترل رابطه ی معنی داری وجود دارد (0/05>P). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که درمان شناختی-رفتاری می تواند درمان مؤثری در بهبود و ارتقای سلامت جسمی روانی بیماران مبتلا به سندرم روده ی تحریک پذیر باشد. از این رو برای پیشگیری از این بیماری توجه به درمان روان شناختی و آموزش ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1303

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 878 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 15
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button