هدف این پژوهش تبیین اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای فرزند پروری بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود و تعداد 280 نفر از دانش آموزان دبیرستانهای مدارس دولتی شهر کوهدشت در سال تحصیلی 93-92 (N=4801) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه های اهمال کاری تحصیلی، شخصیت گلدبرگ و شیوه های فرزندپروری والدین اجرا و تحلیل شد. به منظور تحلیل داده ها از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان) استفاده شد. نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی و سبکهای فرزندپروری می توانند تغییرات اهمال کاری تحصیلی را در دانش آموزان تبیین کنند (p<0.01). میان روان رنجوری با اهمال کاری تحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد (p<0.01). همچنین میان وظیفه شناسی و گشودگی با اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان همبستگی منفی وجود دارد (p<0.01)، اما میان ویژگیهای شخصیتی برون گرایی و مقبولیت با اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان رابطه معنادار وجود ندارد. در زمینه سبکهای فرزند پروری نیز میان سبک فرزندپروری مسامحه کار و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان همبستگی مثبت وجود دارد (p<0.01). همچنین میان سبک فرزندپروری مقتدرانه و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان همبستگی منفی وجود دارد (p<0.05)، اما میان سبک فرزندپروری سخت گیرانه و آسان گیر با اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان همبستگی وجود ندارد. به طور کلی می توان نتیجه گیری کرد که سبکهای فرزندپروری و ویژگیهای شخصیتی می توانند اهمال کاری تحصیلی را در دانش آموزان تبیین کنند.