Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    27-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    394
  • دانلود: 

    460
چکیده: 

بتن به­ عنوان یکی از پُرکاربردترین مصالح ساختمانی رفتاری شکننده دارد. فاکتور طراحی روسازی بتنی، مقاومت خمشی 28 روزه بتن است. افزودن الیاف به بتن بر رفتار شکل پذیری، مقاومت در برابر ضربه، میزان جذب انرژی، مقاومت پس از ترک خوردگی، مقاومت سایشی و مقاومت کششی بتن اثرگذار بوده و از گسترش ترک جلوگیری می­ کند. به همین منظور، پژوهشی آزمایشگاهی جهت بررسی تأثیر ترکیبات مختلف الیاف ماکروسینتتیک بر عملکرد خمشی بتن الیافی شامل مقاومت خمشی، میانگین مقاومت باقیمانده و طاقت خمشی انجام شد. در این پژوهش، نمونه های بتنی طبق استانداردهای ASTM C1609، ASTM C1399 و ASTM C79 با چهار ترکیب مختلف الیاف ماکروسینتتیک پلیمری ساخته شده و مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج آزمایش­ های انجام شده نشان داد که با افزودن الیاف به نمونه های تیرچه بتنی، مقاومت خمشی به میزان 31/3– 96/16 درصد افزایش می­ یابد. همچنین، طاقت خمشی و میانگین مقاومت باقیمانده با افزودن الیاف افزایش می­ یابد. ضمنا"، به دلیل شکست تُرد نمونه های بتن معمولی، طاقت خمشی و میانگین مقاومت باقیمانده در چارچوب استاندارد قابل محاسبه نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 394

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 460 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    1-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    413
  • دانلود: 

    490
چکیده: 

یکی از اهداف مهم پژوهشگران صنعت راه­ سازی در راستای تأمین ایمنی و راحتی استفاده­ کنندگان از مسیر، حفظ روسازی های آسفالتی در برابر خرابی ها و عوامل محیطی، از جمله رطوبت و خرابی رطوبتی، می باشد. اصلاح خواص قیر و مخلوط های آسفالتی به منظور کاهش شدت خرابی ها و هزینه های تعمیر و نگهداری روسازی، امری اجتناب­ ناپذیر است. پلیمر استایرن بوتادین استایرن به­ عنوان یکی از پرکاربردترین پلیمرهای مصرفی، برای بهبود خواص عملکردی آسفالت می باشد، لیکن، از آن جهت که این پلیمر وارداتی بوده و قیمت نسبتاً زیادی دارد، ارزیابی های اقتصادی مهندسین را به استفاده از مواد جایگزین سوق می­ دهد. در این پژوهش، به منظور بهبود خواص قیر، آمیخته­ ای از ترکیب دو نوع پلیمر تولید داخلی ارزان­ تر با هدف دستیابی به ترکیبی شبیه به پلیمرهای الاستوپلاستومر استفاده شده است. در این راستا، ترکیب SBR و PP هر کدام به میزان 50% آمیخته، در نسبت­ های 3، 4 و 5 درصد وزن قیر و برای مقایسه عملکرد آن­ ها پلیمر SBS نیز در نسبت های 4 و 5 درصد وزن قیر در مخلوط آسفالتی به­ کار گرفته شد. به منظور ایجاد پایداری مناسب پلیمر در قیرهای اصلاح شده، از نانورس به میزان 5/1 درصد وزنی قیر استفاده گردید. نتایج آزمایش های مارشال، کشش غیرمستقیم، مدول برجهندگی، جوشان تگزاس و شیار چرخ نشان داد که میزان اثرگذاری 5% از آمیخته پلیمری مشابه و کمی بهتر از SBS و 20% افزایش بیشتر از نمونه شاهد (فاقد افزودنی) است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 413

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 490 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    17-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    434
  • دانلود: 

    64
چکیده: 

با شروع تغییرشکل های پلاستیک در اطراف تونل، میزان فشار وارده بر سقف تونل به علت وزن ناحیه پلاستیک شده بالای آن افزایش می یابد که این امر در تحلیل پایداری تونل تأثیرگذار است. در این مقاله، با در نظر گرفتن توده سنگ اطراف تونل به صورت الاستوپلاستیک، با مدل نرم کرنشی و وزن ناحیه پلاستیک و استفاده از معیار هوک-براون، معادلات تنش و جابجایی اطراف تونل بازنویسی شده و به روش تحلیلی-عددی حل شده­ اند. نتایج نشان می­ دهد که با در نظر گرفتن وزن ناحیه شکسته، توزیع تنش اطراف تونل تغییر می­ کند و مقدار جابجایی و شعاع ناحیه پلاستیک افزایش می­ یابد. این امر، در شرایط با شعاع پلاستیک بزرگتر، اهمیت بیشتری پیدا می­ کند. همچنین، با بررسی تأثیر پارامترهای معیار هوک-براون بر جابجایی اطراف تونل، اهمیت هر کدام از پارامترها نشان داده شده است. نتایج نشان می دهد که پارامترهای هوک-براون در شرایط پلاستیک نسبت به حالت اوج، تأثیر بیشتری بر جابجایی اطراف تونل دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 434

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 64 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2018
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (13)
  • صفحات: 

    27-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    193
  • دانلود: 

    359
چکیده: 

Concrete, as one of the most widely used building materials, has brittle behavior. Concrete pavement design factor is the 28-day concrete flexural strength. Adding fibers to concrete is effective on the ductility behavior, impact resistance, energy absorption, crack resistance, abrasion resistance, and tensile strength of the concrete and prevents crack expansion. For this purpose, a laboratory research was conducted to investigate the effect of different combinations of macro-synthetic fibers on the flexural strength of fiber-reinforced concrete, including flexural strength, average residual strength and flexural toughness. In this study, concrete specimens were constructed according to ASTM C1609, ASTM C1399 and ASTM C79 standards and were evaluated with four different macro-synthetic polymer fibers. Results of the experiments showed that adding fibers to concrete joints, the flexural strength increased by 3. 31-16. 96 percent. Also, the flexural toughness and average residual strength increased by addition of the fibers. Meanwhile, due to the soft break of regular concrete, flexural toughness and average residual strength could not be computed.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 193

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 359 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    41-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    688
  • دانلود: 

    528
چکیده: 

یکی از نیازهای طراحی روسازی آسفالتی به روش مکانیستیک – تجربی تعیین مشخصات ویسکوالاستیک مخلوط آسفالتی، از جمله مدول دینامیک و زاویه فاز، است. از آنجایی که آزمایش تعیین مدول دینامیک مخلوط آسفالتی زمان­ بر و گران است، مدل­ هایی جهت پیش­ بینی آن توسط محققین مختلف ارائه شده است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی برخی مدل­ های پیش­ بینی موجود جهت تعیین خواص ویسکوالاستیک مخلوط­ های آسفالتی داغ، گرم و حاوی خرده آسفالت است. برای این منظور، مخلوط­ های آسفالتی با دو نوع دانه­ بندی (با اندازه سنگدانه بیشینه اسمی 5/9 و 19 میلی­ متر) که معرف مخلوط­ های لایه رویه و آستر هستند و نیز سه نوع قیر خالص، قیر اصلاحی با افزودنی ساسوبیت و قیر بازیافتی به روش روسازی ممتاز طراحی شدند. آزمایش­ های رئومتر برشی دینامیک روی قیرها و تعیین مدول دینامیک روی مخلوط­ ها انجام شدند. مدل تجربی NCHRP 1-40D و مدل­ های میکرومکانیکی Hirsch و شکل اصلاح شده آن برای پیش­ بینی مدول دینامیک مخلوط آسفالتی با داده­ های آزمایشگاهی ارزیابی شدند. با بررسی نتایج مشخص شد که مدل تجربی NCHRP با انجام واسنجی نتایج خیلی خوبی دارد (R2>0. 95) و پس از آن مدل­ های نیمه تجربی و میکرومکانیکی Hirsch اصلاح شده و Hirsch عملکرد مناسبی داشتند. تمامی مدل­ ها در پیش­ بینی مدول مخلوط­ های با دانه­ بندی ریزتر عملکرد بهتری داشتند. به نظر می­ رسد که مدل­ های مورد بررسی در به حساب آوردن مقاومت ناشی از برخورد سنگدانه­ ها چندان موفق عمل نمی­ کنند. استفاده از مدل­ های پیش­ بینی مدول برای پیاده­ سازی روش طراحی جدید در سطح 2 مناسب می­ باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 688

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 528 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    59-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    421
  • دانلود: 

    101
چکیده: 

خواص مخلوط آسفالتی در طول زمان تحت شرایط مختلف تغییر می­ یابد که این تغییرات به طور مستقیم بر عملکرد مخلوط آسفالتی اثر می­ گذارد. اینامر نیاز به نگهداری از این راه­ ها را گوشزد می­ کند. یکی از روش­ های نگهداری از راه­ ها برای جلوگیری از خرابی­ های بزرگتر، استفاده از مواد جوان ساز برای اصلاح خواص رئولوژیک و مکانیکی قیر پیرشده موجود در روسازی می­ باشد تا روسازی دچار ترک­ خوردگی­ های مختلف نشده و با حفظ یکپارچگی خود از خرابی­ های اساسی بعدی جلوگیری کند. با توجه به میدانی بودن مطالعه­ ی پیش­ رو و هدف اصلی پژوهش، که اثبات تأثیر استفاده از مواد جوان ساز بر خواص پیرشدگی مخلوط آسفالتی است، از این مواد احیا­ گر به صورت میدانی و در محل استفاده شد. بدین منظور، چهار ترکیب به عنوان جوان ساز ساخته شده و روی روسازی پیرشده موجود پاشیده شدند. پس از استخراج قیر از 5/1 سانتی­ متری سطح روسازی، آزمایش های DSR، درجه نفوذ و نقطه نرمی، قبل و بعد از اعمال مواد جوان ساز، انجام شد. با توجه به اینکه یکی از اصلی­ ترین دغدغه­ های متخصصین در استفاده از مواد جوان ساز پاششی و به صورت در محل، کاهش چشم­ گیر اصطکاک سطح پس از اعمال این مواد می­ باشد، لذا آزمایش آونگ انگلیسی نیز جهت اطمینان از اصطکاک سطح جهت بازگشایی ترافیک انجام شد. نتایج اثبات کرد که در مورد آزمایش­ های درجه نفوذ، DSR و نقطه نرمی، تمامی ترکیبات مشخصات را بهبود بخشیدند و تفاوت چشم­ گیری بین آن­ ها نبود. نتایج آزمایش آونگ انگلیسی نیز حاکی از عملکرد مناسب این مواد از حیث اصطکاک سطح روسازی پس از اعمال مواد جوان ساز بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 421

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 101 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    71-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    486
  • دانلود: 

    285
چکیده: 

با بررسی تحقیقات پیرامون رفتار چقرمگی شکست مخلوط های آسفالتی این طور استنباط می شود که قطعات متعددی جهت تست چقرمگی شکست مود I (KIC) مواد آسفالتی پیشنهاد شده است. اما تاکنون قطعه استانداردی برای تست چقرمگی شکست مود III(KIIIC) مخلوط های آسفالتی ارائه نشده است. چنین قطعه­ ای باید شرایط هندسی و بارگذاری مناسبی داشته باشد که علاوه بر بیشترین سازگاری با خصوصیات عادی، در شرایط ذاتی ماده مورد آزمایش بتواند داده های تکرارپذیر، قابل اعتماد و درستی از مقاومت در برابر شکست مخلوط آسفالتی ارائه نماید. یکی از قطعاتی که این موارد را برای محاسبهKIIIC مواد آسفالتی ارائه می­ کند، قطعه ترک­ دار دیسک خمشی(ENDB[1]) است که به سبب مزایایی چون سهولت ساخت و ایجاد ترک، در مقایسه با سایر نمونه ها، و امکان شبیه سازی مود بارگذاری IIIبرای بررسی رفتار شکست مخلوط های آسفالتی، گزینه مناسبی به نظر می رسد. با وجود این، تحقیقات کمی در گذشته در مورد این قطعه برای دستیابی به داده های معتبر KIIIC انجام شده است. لذا، در این تحقیق، با هدف مطالعه دقیق­ تر این موضوعات، اثر هندسه و مشخصات مخلوط های آسفالتی بر رفتار چقرمگی شکست قطعه ENDB، با استفاده از نرم­ افزار اجزای محدود آباکوس، بررسی شده است. نتایج این تحقیق می تواند در انتخاب و معرفی قطعه استاندارد مناسب و مشخصات مناسب مخلوط های آسفالتی، جهت تعیین مقدار KIIIC مخلوط های آسفالتی، کمک به­ سزایی به محققین نماید. از نتایج مهم این تحقیق می توان به اثر ضخامت برش بر میزان چقرمگی شکست در مود بارگذاری ذکر شده اشاره نمود. به طوری که میزان چقرمگی شکست در نمونه با ضخامت برش بیشتر، افزایش یافته و با کاهش میزان درصد فضای خالی و دمای آزمایش، میزان چقرمگی شکست نیز افزایش می­ یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 486

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 285 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    87-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    454
  • دانلود: 

    401
چکیده: 

روسازی بتن متخلخل باعث کاهش حجم رواناب سطحی، جلوگیری از ایجاد سیل و تقویت آب­ های زیرزمینی می­ شود. در تحقیق حاضر، تأثیر جایگزینی سبک دانه­ های پومیس، اسکریا و زئولیت با مقادیر حجمی 25، 50، 75 و 100 درصد با سنگ دانه بتن متخلخل، بر خصوصیات فیزیکی شامل مقاومت فشاری و درصد تخلخل بررسی گردید. ساخت نمونه­ ها و انجام آزمایش­ ها در آزمایشگاه تکنولوژی بتن دانشگاه سمنان صورت گرفت. تحلیل آماری نتایج آزمایشگاهی به کمک نرم­ افزار SAS 9. 4 انجام شد. نتایج حاکی از آن بود که با جایگزینی سبک دانه­ ها در ساختار بتن متخلخل و حذف متناظر سنگ دانه اصلی، روند خاصی در بین نمونه­ ها مشاهده می­ شود. به صورتی که با افزایش درصد تخلخل، مقاومت فشاری نمونه­ ها کاهش­ می­ یابد. بیشترین میانگین مقاومت فشاری در نمونه­ های بتن متخلخل با جایگزینی 50 و 25 درصد اسکریا با سنگدانه مشاهده شد که به ترتیب برابر با 08/11 و 76/10 مگاپاسکال می­ باشد. بیشترین میانگین تخلخل نیز در نمونه حاوی 100% پومیس به عنوان سنگ­ دانه مشاهده شد که نسبت به تخلخل نمونه شاهد 95/55 درصد افزایش داشته ­ است. بر اساس معادله تجربی به­ دست آمده با ضریب تبیین 9/0، مقاومت فشاری برای نمونه­ های بتن متخلخل با تخلخل متفاوت، قابل تخمین می­ باشد. سبک دانه­ های طبیعی پیشنهادی در این پژوهش، به دلیل فراوانی، اقتصادی بودن، تخلخل زیاد و کاهش حجم رواناب شهری، پتانسیل خوبی در استفاده در روسازی­ ها، به­ ویژه در مناطق با ترافیک کم، را دارا می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 454

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 401 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0