امروزه با رشد رقابت در صنعت بانکداری از یک سو و توسعه و تغییر نیازهای مشتریان از سوی دیگر، سبب گردیده بانک ها به طور پیوسته به دنبال ارائه خدمات نوین بانکی باشند و در این راه از فناوری های جدید بهره برداری نمایند. یکی از فناوری های نوین که در چند سال اخیر شاهد ورود گسترده آن به صنعت بانکداری هستیم، فین تک ها واستارتاپ های مالی هستند که باعث ایجاد تغییرات وسیع در این صنعت شده اند لذا ارتباط بانکهاو فین تک ها روز به روز از پیچیدگی واهمیت بیش تری برخوردار می شود و نیازمند بررسی، بهبود و مدیریت می باشد. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش نظریه پردازی داده بنیاد انجام شده است. وپس از مصاحبه با خبرگان صنعت بانکداری و مدیران شرکتهای خدمات پرداخت الکترونیک که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شده اند، تجزیه وتحلیل داده_ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی منجر به شناسایی 389 کد اولیه و36 مفهوم در قالب15مقوله شد و در نهایت براساس آن مدل پارادیمی مدیریت ارتباط بانک ها با فین تک ها واستارتاپ های فین تکی شکل گرفت. این الگو شامل شرایط علّی که در دودسته عوامل خرد و کلان دسته بندی شده اند، شرایط زمینه ای دربرگیرنده پیچید گیهای محیطی و ویژگی های سازمانی به عنوان شرایط مداخله گر می باشد. همچنین پیامدهای این ارتباط در سه دسته مالی، فرایندی و یادگیری و رشد دسته بندی شده اند. با توجه به الگوی استخراج شده، راهبردهای شناسایی شده برای این ارتباط عبارتند از: ایجاد، خرید، ائتلاف سرمایه گذاری و یا اجاره خدمات مالی از شرکت های فناوری مالی، همچنین مقوله محوری این پژوهش، یک فرایند سه مر حله ای است که شامل کاوش و ارزیابی فناوری های مالی(فین تکها)، انتخاب و ایجاد ارتباط و حفظ و توسعه این ارتباط می باشد.