پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر خودپنداره ریاضی دانش آموزان دختر نابینا انجام شد. این پژوهش کاربردی و از انواع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، دانش آموزان دختر نابینای مقطع متوسطه دوم را شامل می شد که در مجتمع نابینایان نرجس تهران و ستایش مشهد در سال تحصیلی 95-96 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد بررسی در این پژوهش شامل 30دانش آموز دختر نابینای پایه دهم مجتمع نابینایان نرجس تهران و ستایش مشهد است که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این مطالعه، برنامه آموزشی راهبردهای یادگیری پینتریچ به دانش آموزان طی 12جلسه و هر هفته 3 جلسه 45 دقیقه ای، آموزش داده شد و پرسشنامه خودپنداره ریاضی مارش به صورت پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. داده ها با روش تحلیل کواریانس تک متغیریANCOVA تحلیل شد. یافته ها حاکی از آن است که بین گروه آزمایش و گواه پس از انجام مداخله آزمایشی در متغیر خودپنداره ریاضی تفاوت معناداری وجود داشته است. همچنین 64درصد افزایش خودپنداره ریاضی ناشی از آموزش راهبردهای یادگیری بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری، خودپنداره ریاضی دانش آموزان نابینا را افزایش می دهد، از آنجایی که راهبردهای یادگیری قابل آموزش هستند، لذا پیشنهاد می شود که برنامه ریزان تحصیلی به منظور آموزش این راهبردها اقدامات عملی را به کار گیرند.