Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    5-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    603
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مطالعه­ ی مکان به عنوان یکی از بخش های پر اهمّیت بررسی آثار ادبی شناخته می­ شود. زیرا مکان و چگونگی به تصویر کشیده شدنش در رابطه ای مستقیم با مفاهیم و معانی متعددی در دنیای ادبیات قرار می­ گیرد. ارتباط مکان با فضای خود زندگی نامه­ ای و خود تخیلی در آثار کولت، به مکان اهمّیتی دو چندان می­ دهد و درست به همین علت در سیدو، پیچک­ های تاک و گندم نارس، سه اثر مهم از این نویسنده­ ی زن قرن بیستم، مکان تبدیل به مفهومی چند وجهی می­ شود. در میان سه اثر یاد شده، سیدو اثری خود­ زندگی­ نامه­ ای و پیچک­ های تاک و گندم نارس خود تخیلی هستند. در همین راستا و درمقاله­ ی حاضر کوشیده­ ایم تا با استفاده از شیوه نقد ژان پیر ریشارد و باشلار، به بررسی مکان و ساختار آن و همچنین چگونگی وصف آن در این سه اثر بپردازیم. با این دید که این بررسی ما را در درک هر چه عمیق تر دنیای خیالی نویسنده، شخصیّت و حالات او و به خصوص جایگاه مکان در بازنویسی خاطرات در قالب رمان یاری رساند. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید. متن کامل مقاله های این شماره به زبان فرانسه می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقالات به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 603

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    21-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1147
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

با الهام از توماس مور، رابله نیز در ادبیات فرانسه­ ی قرن شانزدهم دست به خلق نخستین مدینه­ ی فاضله با نام «دیر تلم» می­ زند، دنیای کوچک مطلوبی که در آن افکار رابله نضج می­ گیرد، پرورش می­ یابد و به ثمر می­ رسد. او جامعه­ ای را به تصویر می­ کشد که عاری از قید و بند جنگ است؛ جامعه­ ای مذهبی و متمدن. شخصیتهای رمان رابله علی­ رغم جثه عظیم و خارف العاده­ شان، دارای ویژگی­ های اخلاقی و قوه تفکر می­ باشند. ساکنین «دیر تلم» نه تنها قادر به خواندن و نوشتن هستند بلکه صاحب دانشی وسیع در علوم مختلف می­ باشند. سرزمین آرمانی رابله عاری از تمام ویژگی­ های تاریک وسطایی است؛ نه رد ­ پایی از علوم خشک قرون وسطی به چشم می­ خورد و نه خبری از سلسله مراتب کشیشان است. در این پژوهش، با استمداد از رویکرد موضوعی، خواهیم دید آیا دنیای آرمانی رابله حاصل رویاهای نویسنده است و یا بازتابی از واقعیت زمان او. در این راستا، در اولین گام به بررسی شرایط حاکم در فرانسه در زمان رابله پرداخته­ ایم. سپس ویژگی­ های «دیر تلم» را، که یکی از فصل­ های رمان گارگانتوا را تشکیل می­ دهد، مطالعه کرده­ ایم تا نشان دهیم که قلمرو تخیلی رابله در واقعیت ریشه دارد و نه در رویا. متن کامل مقاله های این شماره به زبان فرانسه می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقالات به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1147

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    33-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    559
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

امروزه پیشرفت تکنولوژی و مدرنیته موجب سلب آرامش بشر شده است؛ موضوعی که یکی از دغدغه­ های اصلی نویسندگان معاصراز جمله تورنیه و لوکلزیو بوده و هست. آنان بر این باورند که زندگی بشر در خطر است و به این دلیل به زندگی بدوی پناه می­ برند. از دیدگاه هایدگر علت اصلی اضطراب انسان مدرن همان احساس نوعی خلا وجودی است. از نظر این متفکر آلمانی تنها راه حل ممکن برای رهایی از این مشکل بازگشت به خویشتن است. یاسپرس نیزمتد خودرا مانند هایدگر اما به شیوه­ ای مثبت ارایه می­ دهد. او توسل به خداوند را تنها راه چاره برای فرار از پوچی این دنیای پرزرق و برق پیشنهاد می­ کند. دو نویسنده موضوع این مقاله باتحلیل شخصیت­ های داستان­ هایشان در فضایی دور از پیشرفت و تمدن و به سبک «وحشی نیکوکار» به نقد و بررسی هویت انسان مدرن پرداخته و از طبیعت بعنوان نمونه­ ای ایده­ آل از دنیای بی­ آلایش و غیر صنعتی مدد می­ گیرند. ما در این مقاله برآن بوده­ ایم تا با نگاهی به عقاید باشلار و با تکیه بر اسطوره وحشی نیکوکار، به مطالعه ویژگی­ های مثبت زندگی بدوی و به بررسی نقاط اشتراک آرای تورنیه و لوکلزیو از ورای دو شخصیت جمعه و موندو بپردازیم. متن کامل مقاله های این شماره به زبان فرانسه می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقالات به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 559

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    49-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    527
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مؤلفه های بنیادی تدریس اثربخش در زبان فرانسه بر اساس دیدگاه دانشجویان رشته زبان انگلیسی و بر اساس روش توصیفی-همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش 128 نفر از دانشجویان رشته زبان انگلیسی یکی از دانشگاه های دولتی شمال غرب کشور ایران، ارومیه، در سال تحصیلی 93-1392 بودند که با استفاده از روش سرشماری کامل، تمامی آن ها برای پاسخگویی به پرسشنامه انتخاب شدند. یافته ها نشان دادند که تدوین مؤلفه های هشت گانه به عنوان مؤلفه های بنیادی تدریس اثربخش زبان فرانسه از برازش نسبتاً خوبی برخوردار می باشد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون، حاکی از آن بود که بین بیشتر مؤلفه های بنیادی تدریس اثربخش زبان فرانسه ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. نتایج آزمون t تک نمونه ای نیز نشان داد که دانشجویان رشته زبان انگلیسی، اساتید زبان فرانسه خود را در مؤلفه های تسلط بر محتوا، مدیریت کلاس و ارزیابی یادگیری به طور معنی داری پائین تر از میانگین نظری و در مؤلفه های مهارت های عرضه محتوا، راهنمایی و مشاوره، رعایت مسائل اخلاقی در آموزش و مهارت های ارتباطی نیز بالاتر از میانگین ارزیابی می نمایند. متن کامل مقاله های این شماره به زبان فرانسه می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقالات به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 527

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عیلانی رزیتا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    69-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    672
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

شاهکار در جستجوی زمان از دست رفته، تحلیلی ادبی و اجتماعی است که در آن پروست فرهنگ زمان و مکان عصر خویش را به نمایش می گذارد. انتقال مفاهیم فرهنگی در رمان ترجمه شده مستلزم کاربرد روش های علمی مترجمان جهان است. در این مقاله با ذکر مثال هایی به بررسی این موضوع پرداخته ایم که مهدی سحابی کلمات دربردارنده مفاهیم فرهنگی فرانسه را با اتخاذ چه روش هایی ترجمه کرده و تا چه اندازه در انتقال این مفاهیم موفق بوده است. به منظور محدود نمودن موضوع، فقط برخی اسامی خاص شخصیت های واقعی و تخیلی، مکان ها، غذاها و مطبوعات مورد بررسی قرار گرفته است. روش های مترجم در این مثال ها شامل آوانویسی به فارسی، توضیح در بخش یادداشت ها، معادل سازی و تغییر به حالت اسم عام است. روش آوانویسی همراه با توضیحات اضافی مترجم و یا توصیفات نویسنده در متن، به خوبی مفاهیم فرهنگی را بیان و اصالت اسم خاص را نیز حفظ می کند. اما فقدان توضیحات در برخی مثال ها نمی تواند بار فرهنگی کلمه را منتقل سازد. معادل سازی با لغتی در زبان مقصد و یا جایگزینی با نامی عام نیز به طور کلی از پشتوانه فرهنگی واژه می کاهد و خواننده را به مراجعه به متن اصلی ترغیب می کند. متن کامل مقاله های این شماره به زبان فرانسه می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقالات به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 672

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    87-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    603
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

رمانتیسم، جنبش ادبی ابتدای قرن 19، جلوهایی در ادبیات ایران دوران مشروطه به بعد پیدا می کند. در واقع، آشنایی شعرا و نویسندگان ایران با ادبیات غرب و به ویژه ادبیات فرانسه باعث تاثیرگذاری این مکتب در سبک و سیاق ادیبان ایران می شود و آثار آن از اوایل دوران مشروطه در متون ادبی ایرانی پدیدار می گردد. آن ها به طبیعت پناه می برند تا در آن آرامش و الهام بیابند. براساس آنچه خو در اشعارشان می گویند، طبیعت حالت روحی ایشان را منعکس می کند. در ادامه، آن ها به گذشته ای آرمانی روی می آورند که یا در سادگی دوران کودکی تبلور پیدا می کند یا در گذشته ای دور و پرشکوه در تاریخ کشورشان. بنابراین در آثار این شعرا میل به تغییر، قیام و انقلاب نیز وجود دارد که می توان آن را در احساسات ملی گرایانه آن ها مشاهده کرد. در این مقاله سعی شده تا به روشی تطبیقی و با کنار هم قرار دادن اشعار ویکتور هوگو، شهریار و بهار و با تمرکز بر سه مضمون طبیعت، نوستالژی و احساسات ملی گرایانه، به دریافت شاعران فارسی گو از شاعر رمانتیک فرانسوی اشاره و شباهت ها و درونمایه های مشترک برجسته شود. متن کامل مقاله های این شماره به زبان فرانسه می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقالات به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 603

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نوارچی عاطفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    107-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    556
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

بنظر می رسد، تکرار که فرایندی اجتناب ناپذیر در هر نوع یادگیری از جمله یادگیری زبان های خارجی است، چندی است که مانند گذشته در مجموعه های آموزشی مورد تاکید نمی باشد. با این وجود نمی توان لزوم و ضرورت آن را در آموزش و فراگیری و تاثیر آن بر روی حافظه منکر شد. در این مقاله پس از یادآوری اجمالی جایگاه تکرار در روش های آموزشی پیشین (از روش های سنتی گرامر/ترجمه تا روش ساختاری کلی سمعی و بصری)، به بررسی انواع عملکرد و به کارگیری آن در طول تاریخ آموزش زبان پرداخته و سپس اشکال جدید آن در رویکرد ارتباطی را یادآور شده ایم. با توجه به دلایل از بین رفتن اشکال قدیمی تکرار، سعی بر آن داشته ایم که فعالیتی را در حیطه ترجمه از زبان مادری به زبان خارجی ارائه دهیم که با به کارگیری معلومات قبلی و افزودن به آن ها یادآور رویکرد چرخشی است و می تواند به نوعی دراشکال جدید تکرار قرار گیرد و سپس دستاوردهای آموزشی این نوع فعالیت را بر شمرده ایم. متن کامل مقاله های این شماره به زبان فرانسه می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقالات به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 556

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    119-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1966
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

واقعگرایی در تئاتر به معنای تئاترِ واقعی نیست. هیچ واقعیتی نمی تواند بدون اینکه تحریف شود حتی در نزد متعصب ترین رئالیست ها بر روی صحنه اجرا گردد. آنهایی که از ناتورالیسم به عنوان یک پدیده مبتذل در هنر نام می برند به دنبال شیوه ای از واقعگرایی هستند که از واقعیت روزمره تقلید نکند بلکه آگاهانه واقعیتی را بیافرینند که سوای اینکه توهمی از واقعیت را ایجاد می کند به نقد واقعیت هم بپردازد. از این رو، رئالیسم آگاه قصد دارد واقعیت پیرامونش را بر اساس ارتباط علت و معلولی نقد و افشا نماید. در این ارتباط است که رئالیسم تقلیدی به « رئالیسم آگاه » تبدیل می شود. دراین پژوهش، سعی داشته ایم به شیوه ی قیاسی، واقعیتِ خام را با واقعیتِ آگاه تحلیل نماییم. بدین منظور، پس از تلاش برای ارائه تعریفی از واقعیت و هنر واقع گرا و با معرفی نظریات مطابقت و موافقت در رئالیسم و اجراهای رئالیستی، تحول تئاتر واقع گرا از مدل سنتی تا مدرن آن را مورد مقایسه قرار داده ایم. متن کامل مقاله های این شماره به زبان فرانسه می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقالات به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1966

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button