هدف: هدف این تحقیق تعیین رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهدروانشناختی بازیکنان به تیم های فوتبال اصفهان بود.روش شناسی: روش تحقیق به لحاظ نوع، توصیفی- همبستگی و به لحاظ هدف، کاربردی بود که جمع آوری داده های آن نیز، به صورت پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق را کلیه بازیکنان تیم های لیگ برتر اصفهان و بازیکنان تیم های حاضر در لیگ آسیاویژن استان اصفهان تشکیل داده بودند (300 نفر) که از این تعداد، 169 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای گزینش شدند. ابزار اندازه گیری تحقیق، دو پرسشنامه استاندارد جامعه پذیری سازمانی جونز (1986) و تعهد روانشناختی به تیم ماهونی (2000) بود که روایی و پایایی آنها، مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (مانند جداول و نمودارها) و روش های آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تی تک نمونه ای و رگرسیون) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین جامعه پذیری سازمانی و ابعاد آن یعنی، جامعه پذیری رسمی، جمعی، فردی، پیوسته و گسسته با تعهد روانشناختی به تیم، همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت، ولی بین جامعه پذیری غیر رسمی با تعهد روانشناختی به تیم، رابطه معناداری مشاهده نشد.نتیجه گیری: بنابر نتایج تحقیق می توان گفت، چنانچه مدیران و مسوولین تیم های فوتبال اصفهان شرایط طی نمودن فرایند جامعه پذیری را برای بازیکنان و اعضای جدیدالورود به تیم ایجاد نمایند، تعهد روانشناختی آنها به تیم افزایش خواهد یافت.