Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    26
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4872
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4872

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    26
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2424
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2424

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    26
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    9-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    824
  • دانلود: 

    638
چکیده: 

زمینه و هدف: تاسیس یک رشته در دانشگاه اگر مبتنی بر نیازهای حال و آینده جامعه نباشد، نه تنها باری را از مشکلات انبوه جامعه بر نمی دارد، بلکه موجب اتلاف هزینه ها وسرمایه های ملی، وابستگی، رواج مدرک گرایی، رواج سودجویی های اقتصادی، رواج خطاهای تخصصی، افزایش بیکاران تحصیل کرده در جامعه، به هدر رفتن انرژی و سرخوردگی نیروهایی می شود که با امید تعالی فردی و اجتماعی وارد عرصه های علمی گوناگون می شوند تجربه نشان داده که در بیشتر مواقع ملاک های درستی برای تاسیس یک رشته علمی در یک منطقه وجود ندارد و رقابت های منطقه ای نسبت به نیاز های منطقی جامعه غلبه دارد.هدف از این مطالعه، تعیین حدود گسترش رشته های علوم پزشکی درمقاطع تحصیلات تکمیلی دردانشگاه های علوم پزشکی کشور بوده است.روش بررسی: از میان بیش از 60 شاخص درون دادی، فرایندی، برون دادی و پیامدی، تعدادی شاخص که دستیابی به اطلاعات آن ها میسر بود انتخاب شدند. شاخص های اصلی مورد بررسی عبارت بودند از: نمره هزینه دوره ها، نمره هزینه محل، نسبت متقاضی ورود به رشته ها به ظرفیت پذیرش به تفکیک رشته ها، نمره بازدهی (نمره بعد خدمتی، نمره بعد مدیریتی، نمره بعد انتقال دانش و نمره بعد تولیدی)، تعداد کل محل های ممکن برای اشتغال و میزان امکان اشتغال.روش اصلی در باره داده هایی که به صورت عینی قابل دستیابی نبود، استفاده از نظر خبرگان بود.یافته ها: در تعداد 28 رشته مقطع مشکل محدودسازی وجود ندارد، رشته مقاطعی که مورد نیاز نیستند و بهتر است برای 5 سال متوقف شوند 20 مورد بوده اند (منظور ازتوقف، پرهیز از صدور مجوز جدید، کاهش ظرفیت، پذیرش یک سال در میان و یا تغییر تدریجی کاربری رشته است)، رشته مقاطعی که می توان به یک تا 2 دانشگاه اجازه تاسیس داد 23 مورد، تعداد رشته مقاطعی که می توان به تا 5 دانشگاه مجوز تاسیس داد 62 مورد و رشته هایی که فقط باید در مراکز نظامی گسترش یابند 2 مورد بودند و رشته های جدید و تازه تاسیس (در سال های 92 و 93) و یا رشته مقاطعی که اطلاعات کاملی از آن ها در دست نبود 23 مورد بودند.نتیجه گیری: گسترش رشته های آموزش پزشکی، اکولوژی انسانی، انگل شناسی پزشکی، حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین، سلامت سالمندی، سلامت و رسانه، سم شناسی، علوم تغذیه در بحران و حوادث غیر مترقبه، مامایی، فیزیولوژی، فیزیولوژی ورزشی، کتابداری و اطلاع رسانی و مدیریت خدمات بهداشتی در مقطع کارشناسی ارشد و رشته های اخلاق پزشکی، بافت شناسی پزشکی، تاریخ علوم پزشکی، پزشکی مولکولی، علوم تشریحی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تا سال 1399 در کشور محدود شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 824

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 638 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    26
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    21-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2459
  • دانلود: 

    1039
چکیده: 

زمینه و هدف: به منظور ارتقای بهره وری، توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصت های برابر، جلوگیری از تکرار فعالیتهای مشابه، استفاده از مزیت های منطقه ای، تمرکززدایی و جلوگیری از تجمیع امکانات، ترغیب دانشگاه ها / دانشکده های علوم پزشکی در امر مشارکت های ملی و پایدار و همچنین توسعه هدفمند آموزش عالی سلامت در مناطق مختلف کشور، واگذاری برخی از اختیارات ستادی وزارت، استفاده از تجربیات کشورهای توسعه یافته، طرح آمایش سرزمین آموزش عالی سلامت بر اساس مطالعات انجام شده در وزارت بهداشت تنظیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه گردید و با توجه به اینکه این نوع برنامه ریزی روند جامعی از برنامه ریزی منطقه ای را ارائه میکند لذا انتظار می رود اثرات و نتایج عملکردی مثبت و کارا را بوجود آورد.روش بررسی: مرور متون جهت آگاهی از جدیدترین رویدادها و تعاریف از طریق جستجوی پایگاه های اینترنتی، و ژورنالهای معتبر و کتب منتشر شده، گزارشهای رسمی ملی و بین المللی ،اخبار و گزارشها از طرحها و نشریات مرتبط، و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای گسترش علوم پزشکی.یافته ها: در بخش وضعیت موجود مناطق آمایشی آموزش عالی سلامت، یافته های ذیل بدست آمده است :بیشترین جمعیت و تعداد دانشگاه و تعداد دانشکده وابسته به دانشگاهها – بیشترین رشته های و پذیرش رشته های postgraduate و بیشترین تعداداستادیار و دانشیار و استاد و تعداد مقالات نمایه شده و تعداد بورسیه خارجی و بیشترین تعداد تخت فعال (جملگی منطقه 10) - بیشترین تعداد موسسه آموزش عالی سلامت (منطقه 2 با تعداد 9 عدد)– بیشترین پذیرش دانشجوی کاردانی (منطقه 9) - بیشترین پذیرش دانشجوی دکترای عمومی و تعداد مربی و تعداد بیمارستانهای موجود (منطقه 5)- بیشترین پذیرش دانشجویMPH  (منطقه 4)- بیشترین تعداد بورسیه داخلی (منطقه 1 و 3)- بیشترین بیمارستانهای در حال احداث و تعداد تخت پیش بینی شده (منطقه 2)- بیشترین پذیرش دانشجوی کارشناسی و تعداد مراکز بهورزی ( منطقه1) کمترین جمعیت و تعداد بیمارستانهای موجود (منطقه 8)- کمترین تعداد دانشگاه (منطقه 2 و 4 با 3 عدد)- ( مناطق 1 و 3 و 7 و 10 بدون دانشکده مستقل)- (مناطق 3 و 6 و 7 بدون موسسه آموزش عالی) – کمترین دانشجو در مقاطع مختلف (مناطق 4 و 6) - کمترین پذیرش دانشجوی در اکثر مقاطع (مناطق 4 و 6 و برخی 8)- کمترین تعداد مربی (منطقه 2)-کمترین تعداد استادیار (منطقه 5 )-کمترین تعداد دانشیار (منطقه 4)- کمترین تعداد استاد و تعداد مقالات و تعداد بورسیه داخلی (منطقه 6)- (ولی مناطق 1 و 2 و 5 و 7 و 8 و 9 بدون- (MPH  مناطق 1 و 3 و 4 بدون بورسیه خارجی - کمترین تعداد تخت فعال و تعداد تخت پیش بینی شده (منطقه 4)- کمترین بیمارستانهای در حال احداث (منطقه 4 و 10)- کمترین تعداد مراکز بهورزی (منطقه 10).نتیجه گیری: تشکیل ده کلان منطقه و دبیرخانه های ذیربط - ایجاد بستر مناسب جهت اجرای برنامه های هماهنگ بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی – با توجه به تمرکز اکثر امکانات و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری در مناطق بیشتر برخوردار و مراکز استانها و خصوصا در پایتخت، ضرورت برنامه ریزی و عملیاتی نمودن آمایش سرزمینی در راستای بومی گزینی، تمرکز زدایی، عدالت محوری، بسترسازی خلاقیت و نوآوری ،سازماندهی مجدد برنامه ها و فرآیندها و به روز رسانی آنها، و ... اجتناب ناپذیر است .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2459

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1039 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    26
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    33-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2239
  • دانلود: 

    1436
چکیده: 

زمینه و هدف: در طول تاریخ کسب وکار، هیچ گزارشی یافت نشده که نشان دهد واژه های روی کاغذ یک سازمان را متحول کرده باشند. برای آنکه نیات استراتژیک تبدیل به نتایج استراتژیک شود، راهی بسیار طولانی و پیچیده پیش روی سازمان ها است. راهی که سازمان های موفق آن را پیموده اند و سازمان های ناموفق یا گمراه شده اند و یا درراه گم شده اند. این بدان معناست که قالب اندیشمندان حوزه مدیریت استراتژیک بر این مسئله متفق القول اند که اجرا، بزرگ ترین و درعین حال پیچیده ترین مشکل فرآیند مدیریت استراتژیک است. ولی تاکنون هیچ مطالعه ای به شکل کارکردی به بحث اجرا و ریسک های فراسوی آن نپرداخته است. لیکن این مطالعه جهت پرداختن به این خلاهای مطالعاتی- پژوهشی و باهدف طراحی مدل ریسک های اجرای استراتژی شکل گرفت و در تلاش است تا با بهره گیری از رویکرد نظریه داده بنیاد، به نظریه ریسک های اجرای استراتژی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، دست یابد.روش بررسی: جهت سنجش ریسک های اجرای استراتژی بسته های تحول و نوآوری از روش ترکیبی استفاده خواهیم نمود یعنی دو پژوهش یکی با رویکرد کیفی و یکی با رویکرد کمی انجام می گیرد. درروش کیفی از استراتژی گراندد تئوری و درروش کمی از استراتژی مورد پژوهی استفاده می گردد.یافته ها: اجرای استراتژی بسته های تحول و نوآوری مشکل است و به این سادگی نیست که تنها با ذکر چند نکته ی مدیریتی اجرای این استراتژی کلان کشوری را توصیف کرد. نظام آموزش علوم پزشکی کشور برای درک فرآیند اجرای استراتژی بسته های تحول و نوآوری نیازمند نظریه ای (مدل) جامع با رویکردی نظام مند است که تحلیل و عمل در برخورد با این بسته ها را توصیف و تشریح نماید. موفقیت و شکست این بسته ها زمانی به درستی درک می شوند که تصمیمات و اقدامات مربوط به اجرای استراتژی بسته های تحول و نوآوری نسبت به معیاری سنجیده و ارزیابی شوند. تنها در این صورت است که می توان گفت استراتژی بسته های تحول و نوآوری موفق بوده اند یا شکست خورده اند.نتیجه گیری: اجرای این مطالعه نه تنها کمبودهای تحقیقات پیشین را برطرف کرده، بلکه دستیابی به اهداف متعالی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را در پرتو نظریه برخاسته از این مطالعه امکان پذیر و نظام مند خواهد کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2239

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1436 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    26
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    45-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    10
  • بازدید: 

    2987
  • دانلود: 

    1202
چکیده: 

زمینه: در کنار دستاوردهای بزرگ کشور در عرصه آموزش عالی سلامت، این نظام در طول سالهای گذشته با چالش هایی نیز مواجه می باشد. به منظور کاهش اثر چالشهای موجود و برنامه ریزی برای تحقق سیاستها و راهبردهای کلان ملی در عرصه آموزش، بسته های تحول و نوآوری نظام آموزش عالی سلامت ایران تدوین گردید.روش اجرا: تدوین برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در سه گام زیر صورت گرفت: خلاصه سازی اسناد بالادستی نظام در حوزه آموزش، تدوین برنامه جامع آموزش عالی سلامت، و تدوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی. در کلیه مراحل این فرایند برای جمع آوری داده ها از روش پانل خبرگان در سطح ماکرو استفاده شد.یافته ها: در مجموع 12 سیاست و جهت گیری کلی در برنامه جامع آموزش عالی سلامت تدوین شد. راهبردهای کلان آموزش عالی حوزه سلامت برای هر سیاست (68 راهبرد) و هم چنین ترجمان این سیاست ها در برنامه تحول نظام سلامت تدوین شد. به منظور اجرایی سازی سیاستهای کلی نیز، 11 بسته تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشگی به همراه یک برنامه پایش مستند گردید.نتیجه گیری: مهمترین نقاط قوت روش تدوین برنامه تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی توجه ویژه به اسناد بالادستی حوزه سلامت ایران، ارتباط متقابل میان سیاست ها و جهت گیری های کلی برنامه جامع و بسته های عملیاتی و تدوین ترجمان سیاست های دوازده گانه در برنامه تحول نظام سلامت می باشد. بدیهی است تدوین بسته های عملیاتی پایان کار نیست و تحقق اهداف و سیاست های کلان از طریق پیاده سازی بسته ها، در گرو ترجمان بسته های عملیاتی در قالب پروژه ها و اقدامات روشن است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2987

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1202 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    26
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    51-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    725
  • دانلود: 

    610
چکیده: 

زمینه: بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان سیاست های کلی کشور در ارتقای آموزش علوم پزشکی تدوین و در حال اجرا است. در کلیه مراحل اجرای این برنامه بهره گیری از ظرفیت رسانه ها در راستای نهادینه سازی این بسته ها صورت گرفت. این مقاله به شرح تجربه بهره برداری از ظرفیت رسانه ها در اجرای این بسته ها می پردازد.روش اجرا: در گام اول ذینفعان کلیدی شناسایی و برای ارتباط با ایشان پورتال جامع معاونت آموزشی وزارت بهداشت ارتقاء پیدا کرد و همچنین از خبرنامه، شبکه های اجتماعی و ... برای اطلاع رسانی به ذینفعان این بسته ها بهره برداری شد.یافته ها: از ابتدای سال 1394 تاکنون تعداد 851 خبر در پورتال قرار گرفت که به طور متوسط هریک از این اخبار 500 بار بازدید شده است. تعداد 17 خبرنامه منتشر و برای حدود 20 هزار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها ارسال شد. اخبار در کانال تلگرام نیز قرار گرفت که به طور متوسط هر خبر بین 1000 تا 1500 بار بازدید شده است.نتیجه گیری: برقراری ارتباط و اطلاع رسانی به ذی نفعان اسناد سیاستی یکی از مهمترین عوامل دخیل در استقرار این اسناد است. باتوجه به اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، به نظر می رسد ابزارهای رسانه ای در دسترس نیازمند بازنگری و بهینه سازی و محتوای رسانه ای بیشتر با رویکرد جنبه تحلیلی و توجیهی مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 725

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 610 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    26
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    59-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4878
  • دانلود: 

    1192
چکیده: 

زمینه و هدف: بهبود کیفیت ارائه خدمات آموزشی به عنوان یکی از الویت های نظام آموزش عالی محسوب می شود.به همین منظور رتبه بندی دانشکده های دندانپزشکی واجد دوره های تخصصی جهت مقایسه وضعیت علمی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها با یکدیگر انجام شده است. هدف از این مطالعه طراحی الگوی جدید رتبه بندی بر حسب امتیازات ترازشده عملکرد فعالیتهای آموزشی٬ پژوهشی٬ وضعیت تجهیزات و امکانات بوده است.روش بررسی: با تشکیل یک کمیته تخصصی و با استفاده از روش های بارش افکار رتبه بندی طراحی شد. از هر انجمن تخصصی دندانپزشکی نماینده ای معرفی شد تا ضمن بازدید از هر دانشکده با تکمیل پرسشنامه هایی در زمینه بررسی وضعیت آموزشی٬ پژوهشی٬ تجهیزات و امکانات تخصصی٬ اطلاعات لازم را جمع آوری نمایند. پس از جمع آوری اطلاعات امتیاز هر دانشکده در هر معیار محاسبه گردید. برای آنالیز نهایی نیز از یک نرم افزار کامپیوتری که به همین منظور طراحی شده بود استفاده شد.یافته ها: با تعیین وزن 395 معیار در قالب نمودار شاخه درختی با فرآیند تحلیل سلسله مراتبی٬ حیطه های مورد نظر در دانشکده های دندانپزشکی بررسی و مقایسه شدند که رتبه 16 دانشکده واجد دوره تخصصی تعیین گردید.نتیجه گیری: با انجام این طرح نقاط قوت و ضعف وضعیت آموزشی٬ پژوهشی ٬تجهیزات و امکانات در رشته های تخصصی دندانپزشکی مشخص شد و به عنوان الگویی عملی برای اصلاح و ارتقای کمی و کیفی، منتشر گردید و در اختیار مسوولین قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4878

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1192 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button