Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

Journal Issue Information

Archive

Year

Volume(Issue)

Issues

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Title: 
Author(s): 

Journal: 

طب و تزکیه

Issue Info: 
  • Year: 

    0
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    41
  • Pages: 

    -
Measures: 
  • Citations: 

    3
  • Views: 

    1181
  • Downloads: 

    0
Keywords: 
Abstract: 

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1181

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Title: 
Author(s): 

Journal: 

طب و تزکیه

Issue Info: 
  • Year: 

    0
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    41
  • Pages: 

    -
Measures: 
  • Citations: 

    5
  • Views: 

    1140
  • Downloads: 

    0
Keywords: 
Abstract: 

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1140

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 1
Title: 
Author(s): 

Journal: 

طب و تزکیه

Issue Info: 
  • Year: 

    0
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    41
  • Pages: 

    -
Measures: 
  • Citations: 

    8
  • Views: 

    1365
  • Downloads: 

    0
Keywords: 
Abstract: 

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1365

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Title: 
Author(s): 

Journal: 

طب و تزکیه

Issue Info: 
  • Year: 

    0
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    41
  • Pages: 

    -
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    775
  • Downloads: 

    0
Keywords: 
Abstract: 

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 775

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Title: 
Author(s): 

Journal: 

طب و تزکیه

Issue Info: 
  • Year: 

    0
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    41
  • Pages: 

    -
Measures: 
  • Citations: 

    9
  • Views: 

    2373
  • Downloads: 

    0
Keywords: 
Abstract: 

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 2373

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 2
Journal: 

طب و تزکیه

Issue Info: 
  • Year: 

    1380
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    41
  • Pages: 

    61-80
Measures: 
  • Citations: 

    8
  • Views: 

    871
  • Downloads: 

    34
Keywords: 
Abstract: 

هپاتیت به عنوان یکی از شایعترین بیماریهای عفونی و یکی از شناخته شده ترین عوامل موربیدیتی و مورتالیتی در جهان شایان توجه بسیار می باشد. به همین منظور مقاله زیر جهت مروری بر کلیات بحث هپاتیت نگاشته شده و سعی بر آن بوده که آخرین دستاوردها در زمینه تشخیص و درمان در آن گنجانده شود. در قسمت اول (این شماره) به بررسی اپیدمیولوژی و راههای انتقال انواع هپاتیت پرداخته شده و سپس هپاتیت A به طور کامل و هپاتیت B تا بحث درمان مورد بررسی دقیق قرار گرفته اند.در شماره آینده آخرین پروتوکلهای درمانی هپاتیت B و نیز بحث کامل هپاتیت C از نظرتان خواهد گذشت. در پایان تعدادی پرسش چندگزینه ای مطرح شده و مراجعی که در تدوین مقاله از آنها استفاده شده برای مراجعه علاقمندان آورده شده است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 871

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 5
Author(s): 

مدنی سهیلا

Journal: 

طب و تزکیه

Issue Info: 
  • Year: 

    1380
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    41
  • Pages: 

    85-96
Measures: 
  • Citations: 

    1
  • Views: 

    476
  • Downloads: 

    34
Abstract: 

با توجه به اهمیت برنامه ریزی منسجم و منطقی در تدوین برنامه ریزی مرتبط با اعزام دانشجو به خارج از کشور و لزوم بازنگری و بهینه سازی روند فعلی، پژوهشی به منظور بررسی وضعیت آموزشی دوره تکمیلی 6 ماهه قبل از شروع دوره Ph.D. در کشور انگلستان و نظر دانشجویانی که این دوره را گذرانده اند در خصوص وضعیت دوره مذکور، انجام شده است. نتایج این تحقیق می تواند برنامه ریزان و مسوولان امر را در سیاستگزاری صحیح و اصولی درخصوص اعزام دانشجو یاری نماید.جامعه مورد مطالعه در این پژوهش،50  دانشجوی بورسیه شاغل به تحصیل در کشور انگلستان (در رشته های علوم پایه پزشکی) که دوره 6 ماهه تکمیلی را گذرانده اند، می باشد. نتایج این پژوهش نشان داد که 82 درصد دانشجویان موافق با گذراندن دوره مذکور بوده اند. از یافته های جالب توجه این پژوهش اینکه اغلب دانشجویان (90 درصد) اعم از دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترای حرفه ای (عمومی) به ضرورت گذراندن دوره تکمیلی برای دارندگان مدرک دکترا اشاره نموده اند. با این حال اکثر آنان معتقد بودند که دوره مذکور در حال حاضر جوابگوی نیازهای علمی آنان نبوده و بهتر است که در خود ایران برگزار شود.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 476

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Journal: 

طب و تزکیه

Issue Info: 
  • Year: 

    1380
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    41
  • Pages: 

    81-84
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    757
  • Downloads: 

    34
Keywords: 
Abstract: 

پس از ظهور و بسط و گسترش اسلام درمیان اقوام و ملل مختلف همه مسلمانان ملزم به اطاعت از تعالیم قرآن کریم گردیدند. تعالیم دین مبین اسلام درباره طب و بهداشت که از طریق قرآن و احادیث بیان گردیده است در طی زمان با طب یونانی، ایرانی، هندی آمیخته شد و این آمیختگی با ترجمه گسترده کتابها به زبان عربی که مترجمان توانایی همچون حنین بن اسحاق، ثابت بن قره و سایرین که نقش بسیار مهمی درانجام آنها داشتند به وقوع انجامید چنانچه بعدها استفاده از تجربیات و تحقیقات آنان کتابهایی چون کامل الطبیبه، الحاوی، ذخیره خوارزمشاهی و... تالیف و با اهتمام دانشمندان و پزشکان نام آوری چون رازی، ابن سینا، جرجانی، ابوریحان بیرونی و دهها دانشمند دیگر موجب رشد و گسترش طب اسلامی شدند.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 757

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

بهاری فرشاد

Journal: 

طب و تزکیه

Issue Info: 
  • Year: 

    1380
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    41
  • Pages: 

    52-60
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    718
  • Downloads: 

    34
Abstract: 

در این مقاله ضمن بیان ضرورت تاسیس دفاتر مشاوره بطور موجز، تحلیلی از وضعیت فرهنگی- اجتماعی ایران ارایه می شود، سپس وضعیت دفاتر مشاوره دانشجویی با توجه به سیاستهای جاری دفتر مرکزی مشاوره دانشجویی ترسیم می شود. این مقاله همچنین کوشیده است که تنگناهای دفاتر را بیان کند و عملکرد این دفاتر را طی دهه 70 با تاکید بر نیمه دوم دهه هفتاد به تصویر بکشد. سپس تدابیری که برای رفع موانع توسط دفتر مرکزی مشاوره دانشجویان طی این دهه اتخاذ گردیده است، ارایه می شود. در ادامه سعی شده است و اصول کلی و چشم انداز خدمات یاورانه در دهه 80 ارایه شود و تنگناها و چالشها و استراتژیهایی برای رفع آنها ارایه گردد و بالاخره مقاله با بحثی موجز و نتیجه گیری به پایان می رسد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 718

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Journal: 

طب و تزکیه

Issue Info: 
  • Year: 

    1380
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    41
  • Pages: 

    16-29
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    395
  • Downloads: 

    34
Keywords: 
Abstract: 

با توجه به اهمیت بحث بوجه بندی مناسب در راستای اجرای برنامه های میان مدت و بلند مدت هر موسسه خصوصی یا دولتی در این مقاله روند تغییرات اعتبارات بهداشت و درمان و فصل تامین اجتماعی و بهزیستی در طی سالهای 74 تا 80 مورد نقد قرار گرفته است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 395

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Journal: 

طب و تزکیه

Issue Info: 
  • Year: 

    1380
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    41
  • Pages: 

    97-103
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1398
  • Downloads: 

    34
Abstract: 

پزشکان و صاحبان حرف پزشکی معالج که دارای اجازه طبابت می باشند، در صورت رعایت عدم موازین علمی و فنی و نظامات دولتی (بطور جمع و یا هر یک از آنها بطور جداگانه) برحسب میزان و درصد سهل انگاری و یا قصور انجام شده، مسوول پرداخت خون بهای بیمار یا دیه او خواهند بود.هر نوع درمان و عمل جراحی مشروع که با انگیزه شفای بیمار و با رعایت موارد فوق الذکر انجام گردد و قبل از آن رضایت بیمار و یا اولیای وی اخذ شده باشد و هیچ گونه بی احتیاطی و بی مبالاتی انجام نگیرد. به استناد بند دوم ماده 59 و ماده 60 و ماده 322 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 که قانون گذار رضایت بیمار و یا اولیای وی را شرط صحت عمل پزشک و یا جراح دانسته است با اخذ اذن و برائت نامه از بیماران و یا اولیای آنها در مورد غیراورژانسی، پزشکان را بری الذمه خواهد نمود مسلم است که اگر پزشک و یا جراح از اخذ رضایت نامه مذکور که بایستی آگاهانه (Informed consent) نیز باشد امتناع ورزد، عملش واجد وصف مجرمانه بوده و از نظر قانونی قابل تعقیب و مجازات می باشد. علاوه بر موارد قانونی فوق الذکر از بند سوم ماده 42 قانون مجازات عمومی اصلاحی سال 1352 نیز می توان استنباط کرد که هر نوع عمل جراحی یا طبی که با رضایت صاحبان حق و با رعایت نظامات دولتی انجام شود فاقد وصف مجرمانه خواهد بود و بدین ترتیب نه تنها پزشک مسوولیت کیفری نخواهد داشت، بلکه مسوولیت مدنی نیز منتفی خواهد بود.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1398

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Journal: 

TEB VA TAZKIEH

Issue Info: 
  • Year: 

    2001
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    41
  • Pages: 

    10-15
Measures: 
  • Citations: 

    3
  • Views: 

    1198
  • Downloads: 

    362
Abstract: 

The Ministry of Health and Medical Education was established in 1985 after integration of previous ministry of health and medical universities and the new ministry was assigned for training of health manpower. Consequently, the number of universities and faculty members were gradually increased.Because training of qualified human resources) including medical students demands qualified teachers, Educational Development Center (EDC) was established in order to promote the quality of education in the above mentioned ministry in 1988. One of the main objectives of EDC in the ministry was to establish branches of EDCs in the universities of medical sciences.Main functions of EDCs are as following 1) Curriculum development 2) Teacher training 3) Continuing medical education 4) Evaluation 5) Research in education. Educational Development centers assist in strengthening curriculum planning skills, improving the quality of teaching- learning materials, and evaluating students learning and the effectiveness of training. EDCs may also be involved in planning, implementing. and evaluation of faculty development, and continuing .education programs. Because research is an important task of most education specialists, it has a central position in an EDC.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1198

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 362 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Title: 
Journal: 

TEB VA TAZKIEH

Issue Info: 
  • Year: 

    2001
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    41
  • Pages: 

    30-35
Measures: 
  • Citations: 

    8
  • Views: 

    1370
  • Downloads: 

    381
Abstract: 

Health is defined as the attainment of complete physical) mental and social wellbeing and should not be refered merely as the absence of diseases. The main goal of health care is to alleviate physical and mental distress of the patients and to promote their- health to enable them to enjoy a healthy, productive and quality life. In our country, health care delivery system has achieved outstanding success but regarding the quality of life we are technically, Skill wise and in assessment in a very early stages.This article is trying to define quality of life and to elaborate on its assessment tools and application.I hope study of this article opens an entrance to this very important subject.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1370

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 381 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

DAMARI B.

Journal: 

TEB VA TAZKIEH

Issue Info: 
  • Year: 

    2001
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    41
  • Pages: 

    36-40
Measures: 
  • Citations: 

    5
  • Views: 

    1148
  • Downloads: 

    381
Abstract: 

Students absenteeism from basic science regular classes remains a problem throughout the academic year. Absenteeism is an indication of decreased motivation of students. In the basic science courses, the faculty classes are considered as the best place to teach and transfer medical knowledge and experience to students. Therefore, this study was conducted to identify factors effecting absenteeism of medical students.In this descriptive cross-section study 10 percent of medical students participating in the basic sciences courses during the second term of 1993-94 took part. A questionnaire was used to collect data during the final exam and 272 students completed the questionnaires. Spsspc was employed to analyze the data.The results of the study showed that "mostery of the teacher" seemed to be the most important factor for students to attend and "the inappropriate method of teaching" was the most important factor for students to avid attending the classes.  

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1148

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 381 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 1
Journal: 

TEB VA TAZKIEH

Issue Info: 
  • Year: 

    2001
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    41
  • Pages: 

    41-46
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    780
  • Downloads: 

    359
Abstract: 

The health care forms recording the health cares of mothers and children at the health houses are valuable records. If they are completely filled, they can be used for epidemiologic purposes. The purpose of this study was to determine the status of these forms.400 family files containing 5 forms related to the care of mothers and 5 forms related to the care of children were selected through two -stage random sampling in 20 health houses in Isfahan. Expected and observed filling frequency was calculated for every form. Descriptive and analytic statistics was performed on the data.The results showed that vaccination forms- were the most complete forms (99 percent) and the family planning forms were the least complete forms(60 percent).Confidence interval (99%) for the proportion of the records was 73±5 percent. The proportion of filling the records was different between the health houses (87.9 to 48.3). This proportion in mothers health cares and children health cares forms were 72 and 81.6 percent, respectively. The results of this study showed that the health care forms in Isfahan are not completely filled by health care staff and closer attention is required to improve the condition.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 780

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 359 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

HAJI AGHAJANI S.

Journal: 

TEB VA TAZKIEH

Issue Info: 
  • Year: 

    2001
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    41
  • Pages: 

    47-51
Measures: 
  • Citations: 

    9
  • Views: 

    2389
  • Downloads: 

    381
Abstract: 

Higher education centers employ certain criterion to evaluate job performance of their instructors and in this way identify their outstanding instructors in order to assign them accordingly to teaching position to improve the quality of education in their institution. Considering the significance of such criterion for evaluating the instructors, the contents of this criterion becomes an important subject that needs to be identified. The purpose of this study was to identify the attributes of a good instructor from the instructors and students prospect. This descriptive - analytic study was conducted at Semnan University of Medical Sciences and it included four domains of "personal characteristic", "knowledge - seeking", "teaching method" and "ability in communication and counsultation". 64 instructors and 185 students participated in the study.A questionnaire was employed to collect data and Mann-Whitney test was used to analyze the "data. The results showed that both the instructors and students gave the highest priority to the domain of "personal characteristics" followed by the domains of "knowledge seeking", "teaching method" and II ability in communication and consultation", respectively. There was a significant difference between the prospect of students and instructors concerning personal characteristics of the instructor.The researcher concluded that similar prospect concerning the criterion about a good instructor exist between the instructors and the students and these criterion should be employed as a mean of improving the teaching and learning process in this university.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 2389

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 381 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 2