مقدمه: دکترای پرستاری بالینی(DNP) Doctor of Nursing Practice استراتژی مؤثر برای آماده سازی پرستاران در پیشرفته ترین سطح پرستاری است. ایالت متحده آمریکا، به عنوان پیشگام در اجرای این برنامه، نقش مؤثری در طراحی و توسعه این برنامه در سایر کشورها دارد. این مطالعه با هدف معرفی برنامه های آموزشی موفق در دوره دکترا پرستاری بالینی سلامت روان انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تطبیقی با استفاده از الگوی چهار مرحله ای Beredy در سال 1404 انجام شد. جست وجو در سایت دانشگاه های معتبر و پیشگام ارائه دهنده این برنامه، از جمله دانشگاه های جان هاپکینز، راش، واشنگتن و سان فرانسیسکو آمریکا انجام شد. سپس اجزا و شاخص های مهم برنامه های درسی بر اساس مراحل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه تحلیل شدند. نتایج: در برنامه آموزشی این چهار دانشکده بر ارزش های بنیادین مانند احترام، صداقت، مسئولیت پذیری و تعالی تأکید شده است. این برنامه ها با محوریت عملکرد مبتنی بر شواهد، پرستارانی تربیت می کنند که توانایی تشخیص و مدیریت اختلالات روانی حاد و مزمن را داشته و در تیم های تخصصی بین رشته ای، خدمات مراقبتی و آموزشی مؤثری به بیماران، خانواده ها و جوامع ارائه می دهند. نتیجه گیری: برنامه دکترای بالینی پرستاری در این چهار دانشکده با هدف تربیت پرستاران متخصص برای ارائه مراقبت های روانپرستاری به بیماران و خانواده هایشان اجرا می شود. با توجه به رشد حرفه پرستاری و تخصصی شدن آن استفاده از تجربیات آموزشی این دانشکده ها می تواند الگویی برای اجرای این برنامه در ایران و سایر کشورها باشد.