Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 2-77)
  • صفحات: 

    135-152
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    837
  • دانلود: 

    475
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش اهداف پیشرفت و بازخورد معلم بر درگیری تحصیلی با واسطه گری خودگویی انگیزشی بود. در این مطالعه توصیفی، 400 نفر از دانش آموزان دوره دوم دبیرستان های شهر یزد (211 دختر و 189 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به مقیاس های اهداف پیشرفت (میدگلی و همکاران)، بازخورد معلم (بارنت)، خودگویی انگیزشی (ولترز و روزنتال) و درگیری تحصیلی (شوفیلی و همکاران) پاسخ دادند. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که از بین ابعاد اهداف پیشرفت، هدف تسلطی هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم (با واسطه گری خودگویی انگیزشی) بر درگیری تحصیلی نقش دارد اما هدف عملکرد-گرایشی تنها به صورت غیرمستقیم (با واسطه گری خودگویی انگیزشی) بر درگیری تحصیلیاثر می گذارد؛ هدف عملکرد اجتنابی نیز در این بخش پیش بینی کننده نبود. از سوی دیگر، نتایج نشان دادند که ابعاد بازخورد معلم هم به صورت مستقیم و هم غیرمستفیم (با واسطه گری خودگویی انگیزشی) بر درگیری تحصیلی نقش دارند. در مجموع، یافته ها نشان می دهد که تغییر در اهداف پیشرفت و بازخورد معلم ضمن اثرات مستقیم، با واسطه گری خودگویی انگیزشی می تواند درگیری تحصیلی را دستخوش تغییر سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 837

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 475 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 2-77)
  • صفحات: 

    1-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1618
  • دانلود: 

    1180
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی روابط ساختاری میان تعاملات استاد-دانشجو و رشد مهارت های شناختی دانشجویان با میانجی درگیری کلاسی، احساس تعلق و خودچالشی علمی آنان بود. نوع پژوهش توصیفی با طرح همبستگی است. شرکت کنندگان پژوهش 415 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 96-95 بودند که با روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. ابزار پژوهش برگرفته از پرسش نامه تجارب دوره کارشناسی دانشگاه کالیفرنیا بود. پایایی ابزار با استفاده از روش همسانی درونی و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. همچنین، از طریق روش تحلیل عاملی تاییدی، روایی ابزار تایید گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از روش مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS نسخه 23 استفاده شد. نتایج نشان داد که تعاملات استاد-دانشجو با رشد مهارت های شناختی، درگیری کلاسی، خودچالشی علمی و احساس تعلق دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری دارد. همچنین، نتایج نشان داد که رابطه تعاملات استاد-دانشجو با رشد مهارت های شناختی دانشجویان، با میانجی درگیری کلاسی، مثبت و معنی دار است. با این حال، رابطه تعاملات استاد-دانشجو و درگیری کلاسی دانشجویان، با میانجی خودچالشی علمی و احساس تعلق آنان، معنی دار نبود. این یافته ها دلالت های مهمی برای نقش تعامل استاد-دانشجو در افزایش و رشد برون دادهای تحصیلی دانشجویان دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1618

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1180 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 2-77)
  • صفحات: 

    21-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    634
  • دانلود: 

    632
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر اعتبارسنجی مولفه های انتظارات دانشجویان دکتری از آموزش عالی است. بدین منظور از مولفه های شناسایی شده، پرسش نامه ای محقق ساخته استخراج و در بین 382 دانشجوی دکتری که بر اساس نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند توزیع گردید. پس از تایید روایی با روش تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی به وسیله آلفای کرونباخ، پرسش نامه تایید و نتایج آن بر اساس آزمون تحلیل عاملی تاییدی به وسیله نرم افزار AMOS تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل نشان داد که مولفه های انتظارات دانشجویان دکتری از آموزش عالی با 31 مقوله اصلی و 7 درون مایه (رعایت حال و شان دانشجو و ایجاد شان اجتماعی، خدمات، امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی، کمک به اشتغال، حمایت های مالی، حمایت های علمی، بهبود زندگی فردی و اجتماعی و مدیریت کارآمد) از اعتبار کافی برخوردار است. همچنین، بیشترین سهم در تبیین انتظارات دانشجویان دکتری از آموزش عالی متعلق به درون مایه خدمات، امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی، و کمترین سهم متعلق به بهبود زندگی فردی و اجتماعی و نیز رعایت حال و شان اجتماعی دانشجو است. این مطالعه نشان داد انتظارات دانشجویان ترکیبی از ابعاد گوناگون است. لذا می توان با در نظر گرفتن ابعاد چندگانه انتظارات دانشجویان به صورت هم زمان، با دستیابی به این انتظارات، زمینه افزایش رضایت دانشجویان را فراهم کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 634

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 632 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 2-77)
  • صفحات: 

    50-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1812
  • دانلود: 

    1416
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای امید تحصیلی در رابطه بین ذهن آگاهی و بی صداقتی تحصیلی در گروهی از دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان داراب بود. مشارکت کنندگان 295 نفر از دانش آموزان بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و مقیاس های ذهن آگاهی دروتمن و همکاران، امید تحصیلی پکران و همکاران و بی صداقتی تحصیلی مک کاب و تری وینو را تکمیل کردند. روایی و پایایی مقیاس های پژوهش نیز با استفاده از روش تحلیل عامل تاییدی و ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده های توصیفی و ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش از نرم افزار SPSS نسخه 24 و برای آزمون فرضیه و مدل پژوهش از نرم افزار AMOS نسخه 24 استفاده شد. یافته ها نشان دادند که مدل پژوهش با داده های جمع آوری شده برازش مطلوبی دارد. همچنین، یافته ها نشان دادند که اثر مستقیم ذهن آگاهی بر بی صداقتی تحصیلی معنی دار نبود. اما اثر مستقیم ذهن آگاهی بر امید تحصیلی و اثر مستقیم امید تحصیلی بر بی صداقتی تحصیلی معنی دار بود. همچنین، اثر ذهن آگاهی بر بی صداقتی تحصیلی با واسطه گری امید تحصیلی معنی دار بود. به طور کلی یافته های پژوهش حاضر نقش ذهن آگاهی و امید تحصیلی را در تبیین بی صداقتی تحصیلی نشان می دهند. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که به منظور کاهش بی صداقتی تحصیلی دانش آموزان باید به ذهن آگاهی و امید تحصیلی آنها توجه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1812

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1416 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 2-77)
  • صفحات: 

    71-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1117
  • دانلود: 

    960
چکیده: 

هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی-هیجانی بر تاب آوری و سازگاری دانش آموزان مدارس شبانه روزی بود. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه مدارس شبانه روزی شهرستان نیشابور در سال تحصیلی97-1396 بودند. از این میان 100 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسش نامه تاب آوری کانر و دیویدسون، و سازگاری سینهاو سینگ را تکمیل کردند. سپس از 30 دانش آموز که تاب آوری و سازگاری پایین تر از متوسط گزارش نمودند، به طور تصادفی 15 نفر درگروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل گماشته شدند. افراد گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش مهارت های اجتماعی-هیجانی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش مهارت های اجتماعی-هیجانی موجب بهبود معنی دار میزان تاب آوری دانش آموزان شرکت کننده در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می شود، و کاهش معنی دار رفتارهای ناسازگارانه را در این گروه به همراه دارد. به طور خلاصه، می توان نتیجه گرفت آموزش مهارت های اجتماعی-هیجانی موجب بهبود معنی دار توانمندی های تاب آوری و سازگاری دانش آموزان مدارس شبانه روزی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1117

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 960 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 2-77)
  • صفحات: 

    88-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1541
  • دانلود: 

    1226
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر مفهوم سازی سازه تاب آوری اخلاقی تحصیلی و تهیه ابزاری جهت سنجش آن و تعیین خصوصیات روان سنجی آن بود. تاب آوری اخلاقی تحصیلی به عنوان ظرفیت حفظ و بازیابی یکپارچگی در مواجهه با دشواری های اخلاقی مربوط به حوزه آموزش و تحصیل و به عنوان بعد جدیدی از سازه تاب آوری اخلاقی مفهوم سازی شد. مقیاس تاب آوری اخلاقی تحصیلی با 26 گویه و از طریق مصاحبه با دانشجویان، بر رسی کدهای اخلاق حرفه ای آموزش و با الهام از ابزارهای موجود در رابطه با پریشانی اخلاقی تهیه شد. به منظور بررسی خصوصیات روان سنجی مقیاس 500 نفر از دانشجویان (330 دختر و 170 پسر) دانشگاه شیراز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به مقیاس تاب آوری اخلاقی تحصیلی پاسخ دادند. همچنین برای بررسی روایی همگرای مقیاس از پرسش نامه های تاب آوری کانر و دیویدسون، کارآمدی اخلاقی، هویت اخلاقی، احساس شرم و گناه و عدم درگیری اخلاقی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به روش مولفه های اصلی با چرخش واریماکس در نیمی از نمونه، حاکی از وجود سه عامل در مقیاس بود که به ترتیب عدم رعایت احترام، عدم تعهد و عدم رعایت عدالت و انصاف نام گذاری شدند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی در نیمه دیگر شرکت کنندگان، نیز موید ساختار سه عاملی مقیاس تاب آوری اخلاقی تحصیلی بود. شواهد مربوط به روایی همگرای مقیاس نیز موید روایی سازه این مقیاس بود. ضریب پایایی آزمون به روش آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس های عدم رعایت احترام، عدم تعهد، عدم رعایت عدالت و انصاف و نمره کل مقیاس محاسبه شد که تمامی ضرایب حاکی از همسانی درونی قابل قبول زیر مقیاس ها و نمره کل مقیاس بود. در مجموع، نتایج پژوهش موید آن بود که مقیاس از روایی و پایایی لازم جهت سنجش تاب آوری اخلاقی تحصیلی برخودار است. نتایج بر مبنای شواهد پژوهشی و نظری مورد بحث قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1541

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1226 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 2-77)
  • صفحات: 

    115-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2278
  • دانلود: 

    1522
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ادراک دانش آموزان از کلاس (احساس تعلق به کلاس، حمایت معلم، همکاری، تحقیق، عدالت و جهت گیری تکلیف) و درگیری تحصیلی دانش آموزان (رفتاری، شناختی و عاطفی)، با واسطه گری انگیزش تحصیلی در قالب مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر قائمیه تشکیل می دادند که در سال تحصیلی 1395-1394 مشغول به تحصیل بودند. بدین منظور 300 دانش آموز (100 پسر200 دختر) دوره متوسطه دوم شهر قائمیه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به پرسش نامه های ادراک از بافت کلاسی فراسر و مک روبین و فیشر، درگیری تحصیلی زرنگ، و مقیاس انگیزش موقعیتی گای، والرند و بلانچارت پاسخ دادند. پرسش نامه ها از نظر خصوصیات روان سنجی بررسی شدند و همگی دارای روایی و پایایی مناسبی بودند. برای تحلیل داده ها از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج مدل اندازه گیری نشان داد که متغیرهای آشکار به خوبی متغیرهای نهان را اندازه گیری می کنند و مدل اندازه گیری نیز از برازش مطلوبی برخوردار است. نتایج مدل ساختاری نیز نشان داد که ادراک از کلاس درس هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم، به واسطه انگیزش تحصیلی، بر درگیری تحصیلی اثر دارد. شاخص های برازش کلی مدل نیز نشان داد که مدل مذکور از برازش مناسبی برخوردار است. به طور خلاصه نتایج حاکی از آن بود که انگیزش می تواند سازوکار رابطه بین ادراک از کلاس و درگیری تحصیلی را روشن کند و معلمان می توانند با بهره گیری از شیوه های آموزشی تکلیف محور، تحقیق محور، گفتگو محور، همکارانه و حمایت کننده زمینه افزایش سطح انگیزه خودتعیین یا همان انگیزه درونی را فراهم آورند؛ در نتیجه فراگیران با افزایش انگیزش درونی درگیری تحصیلی بیشتری را نشان می دهند. در مجموع، با توجه به نتایج این پژوهش به معلمان توصیه می شود حمایت از شاگردان و آموزش عدالت محور در کلاس را سرلوحه کار خود قرار دهند تا دانش آموزان با انگیزه تر شوند و در فعالیت های آموزشی و تحصیلی مشارکت بیشتری از خود نشان دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2278

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1522 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ZARE MARYAM | Sarani Hengame | RAHIMI MEHDI

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (77-2)
  • صفحات: 

    135-152
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    178
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction As Skinner, Kindermann, Connell and Wellborn (2009) believe, academic engagement is one of the main predictors of academic achievement, and it is quite significant the extent to which learners are interested in and committed to their academic activities and how well they are engaged in learning their various courses. In another definition of academic engagement, Schechty (2005) believes that students’ engagement in the school assignments means that assignments should attract the students so that thay gathers all their energy to accomplish the assignment and sustain their energy to the end of the task. Academic engagement is influenced by various factors such as cognition, classroom structure, learners' ability, teacher training, and environmental conditions (Covington, 1999). It seems one of the effective motivational factors on academic engagement is achievement goal. Pintrich (2000) states that the learners’ attempts to do their assignment are influenced by the goals they select for their education and for accomplishing the assignment. In this regard, the achievement goals theory proposes a framework for understanding the reasons why people display certain achievement behaviors (Barron, Evans, Baranik, Serpell & Buvinger, 2006). Another potentially influential factor on academic engagement is teacher’ feedback. Providing proper feedback by teachers helps the students to identify the main reasons for their success and failure. On the other hand, students use their intrinsic statement and thoughts, referred to as self-talk, when they engage in their academic activities. Depending on their age and position, such self-talks may be long or short, and may involve lips movements, or might be just in the form of a mind-passing thought. One of these self-talks is motivational self-talk. According to McCann and Garcia (1999), motivational self-talk increases the individual’ s attempt and resistance in obtaining their goals. Motivational goals policies focus on adjusting the motivational beliefs and include the student’ s attempt to remember the reason for completing assignments and ensure they have the abilities to accomplish the assignment successfully (Wolters & Benzon, 2013). Therefore, it seems the motivational self-talk is related to academic engagement. Hypotheses 1. Aspects of achievement goals predict the students' academic engagement. 2. Dimensions of teacher feedback predict the students' academic engagement. 3. Motivational self-talk mediates the relationship between achievement goals, teacher feedback, and academic engagement. Method The study adopted a descriptive (correlational) design. It examined the relationships between the research variables as a model. The aspects of the achievement goals and teacher feedback functioned as the independent variables, motivational self-talk was the mediator variable, and academic engagement served as the dependent variable in the model. The statistical population of this research included all female and male high school students (grades 10-12) in 2017-2018 academic year in Yazd (N = 15000). Cochran formula was used to determine the number of participants in the sample group. Accordingly, 400 students (211 females and 189 males) were selected through multistage cluster random sampling method so that district 2 from the two districts, and 3 schools out of all schools of this district, and 15 classes of these schools were randomly selected. The learners in the selected classes were provided with a consent letter and were allowed the opportunity to decide whether or not they wanted to participate in the research. Using the information about their latest classes, the participants filled in paper-and-pencil questionnaires related to the specified variables in the study. Results The results of structural equation modeling (SEM) suggested that, of the various dimensions of achievement goals, mastery goals positively predicted academic engagement both directly and indirectly, through the mediation of motivational self-talk. Performance approach goals, on the other hand, had a positive but indirect correlation with academic engagement. Nevertheless, no significant relationship was found between performance avoidance goals and academic engagement. The findings, on the other hand, revealed that the various dimensions of teacher feedback positively predicted academic engagement both directly and indirectly through the mediation of motivational self-talk. Discussion The results of data analysis using SEM showed that mastery goals can predict academic engagement both directly and indirectly. It can be claimed that students with mastery goals greatly respect understanding and seek learning even when they have a poor performance. On the other hand, the orientation of these goals guides the students’ self-talk toward mastery self-talk that is one aspect of the motivational self-talk. In addition, students with mastery goals emphasized trying more with perseverance to achieve their goals and succeed in their academic assignments using mastery self-talk. In addition, the obtained results from data analysis using SEM indicated that performance-approach goals indirectly predict academic engagement. Students with performance-approach goals more emphasize extrinsic goals while comparing their performance to that of others. Thus, the students’ learning activities and their engagement in academic assignments are determined by their extrinsic and relative ability self-talks in which they remind themselves respectively of the importance of getting good marks, the teacher’ s confirmation, and their peers’ acceptance, and of the importance of putting in a performance that is superior to that of their classmates. The findings further revealed that positive feedback can predict academic engagement both directly and indirectly. The direct effect indicates that positive feedback enhances the students’ academic performance. The indirect effect, on the other hand, can be explained as “ when a teacher has a positive feedback to the student, his/her feedback shows how much the student has approached the pre-determined goals and what gaps must be filled. Another finding of the present research was that negative feedback predicts academic engagement directly and indirectly. Students become disappointed when they receive the negative feedback from their teachers and gradually feel that do not have any control on their performance. Moreover, students make this feedback intrinsic. Therefore, through this negative self-talk, they make a negative perception about themselves and their attempts, which correspondingly brings emotions of shamefulness, humiliation, reject, and demoralization and thus reduces their academic engagement.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 178

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جعفری سکینه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 2-77)
  • صفحات: 

    153-174
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    911
  • دانلود: 

    735
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین مولفه های تربیت شهروند جهانی ازنظر صاحب نظران بود که با رویکرد ترکیبی آمیخته اکتشافی انجام شده است. در بخش کیفی روش تحلیل مضمون و در بخش کمی تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی استفاده شد. مشارکت کنندگان بالقوه بخش کیفی، متخصصان جهانی شدن و آموزش عالی دارای تخصص علمی یا تجربه عملی بودند که با روش نمونه گیری هدفمند از نوع نظری 15 نفر به عنوان مشارکت کننده انتخاب شدند. نتیجه تحلیل داده ها در بخش کیفی منجر به شناسایی 47 مضمون پایه در زمینه تربیت شهروند جهانی گردید که در قالب 7 مضمون (تربیت شهروند اخلاق مدار، تربیت شهروند متعهد به مشارکت مدنی و مسئولیت پذیری، تربیت شهروند متعهد به صلح و مسالمت جویی، تربیت شهروند متعهد به محیط زیست، تربیت شهروند با هویت جهانی، تربیت شهروند با صلاحیت جهانی، تربیت شهروند با توانایی علمی عملی)، سازمان دهی شدند. یافته های حاصل از داده های بخش کمی، نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مضمون های 47گانه احصاء شده در 7 مضمون سازمان دهنده استخراج شده دارای بار عاملی کافی جهت پیش بینی ابزار اندازه گیری تربیت شهروند جهانی است. در بخش کمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) دانشگاه های سمنان و شیراز جامعه آماری را تشکیل دادند. که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 194 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه تدوین شده در مرحله کیفی پژوهش استفاده شد. در این بخش، برای سنجش روایی پرسش نامه از تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی و برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که این پرسش نامه به لحاظ کمی از روایی و پایایی لازم برخوردار است، در نتیجه مقیاس نهایی با 7 عامل و 47 نشانگر مورد تایید قرار گرفت و ابزاری جهت سنجش تربیت شهروند جهانی معرفی شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 911

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 735 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 2-77)
  • صفحات: 

    175-193
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1280
  • دانلود: 

    1116
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارت زبان بدن بر مهارت های ارتباطی دانش آموزان مبتلا به آسیب بینایی در شهر اهواز انجام شد. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی (تمام آزمایشی) با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان نابینا که در سال تحصیلی 97-96 در شهر اهواز مشغول به تحصیل بودند است. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 16 نفر از دانش آموزان نابینا مدرسه شوریده شیرازی شهر اهواز انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی های گروه آزمایش در 9 جلسه تحت برنامه آموزش قرار گرفتند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسش نامه مهارت های ارتباطی عطارها و کرمی (1389) استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از تحلیل MANCOVA و نرم افزار SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت زبان بدن اثر معنی داری بر مهارت های ارتباطی دانش آموزان نابینا و خرده مقیاس مدیریت هیجانات (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1280

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1116 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button