Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    27-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    330
  • دانلود: 

    185
چکیده: 

مقدمه: فعالیت های بدنی از قبیل فعالیت های ورزشی گروهی و فعالیت فوق برنامه در مدارس می توانند موجبات رشد و سلامت اجتماعی را فراهم آورد. هدف این پژوهش مقایسه خودکارآمدی و رضایت از زندگی در دانش آموزان فعال و غیرفعال بود. روش کار: کلیه دانش آموزان پسر مقطع دوره اول و دوره دوم دبیرستان های شهرستان اقلید در سال تحصیلی 1396-1395 جامعه آماری این پژوهش توصیفی (علی-مقایسه ای) را تشکیل می دادند که از بین آنها 230 نفر (117 نفر فعال و 113 نفر غیر فعال) به روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های ابعاد خودکارآمدی موریس (2001)، خودکارآمدی خلاق کارووسکی (2010) و رضایت از زندگی هیوبنر (2001) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون های t مستقل و u مان-ویتنی استفاده شد و سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی (0001/0 = P)، اجتماعی (007/0 = P)، ، عاطفی (001/0 = P)، و خلاق (033/0 = P)، و نیز رضایت از زندگی (0001/0 = P)، بین دانش آموزان فعال و غیرفعال تفاوت معناداری دارد و در دانش آموزان فعال بیشتر از دانش آموزان غیر فعال است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحقیق می توان گفت با توجه به نقش و اهمیت فعالیت های ورزشی خصوصا فعالیت های ورزشی گروهی در رشد اجتماعی دانش آموزان، آموزش و پرورش می تواند با ایجاد زمینه های انجام فعالیت های ورزشی گروهی در باشگاه های ورزشی، زمینه رشد اجتماعی هرچه بیشتر افراد و رشد ویژگی های شخصیتی آن ها را مهیا کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 330

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 185 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    36-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    180
  • دانلود: 

    131
چکیده: 

مقدمه: اضطراب یکی از شایعترین اختلالات روانشناختی در بیماران مبتلا به سرطان می باشد که توجه به آن در پرستاری بسیار حائز اهمیت است. هدف این مطالعه تعیین تاثیر تور آشناسازی چند رسانه ای بر اضطراب بیماران مبتلا به سرطان تیروئید کاندیدید تراپی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تهران در سال 1396 می باشد. روش کار: مطالعه حاضر از نوع شبه تجربی با گروه شاهد بود. جامعه آماری کلیه بیماران مبتلا به سرطان تیروئید تحت ید تراپی در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تهران در نیمه اول سال 1396 بود. از طریق روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و بر اساس معیارهای ورود 50 نفر انتخاب و به صورت تصادفی با استفاده از بلوک تصادفی شده در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. برای گروه مداخله تور آشناسازی چند رسانه ای از طریق فیلم ویدئویی و پمفلت به مدت 21 دقیقه و 8 ثانیه انجام شد. نمونه ها قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر را تکمیل کردند. داده ها با نسخه 19 نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر، دقیق فیشر، تی مستقل و زوجی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه مداخله و شاهد از نظر توزیع متغیرهای زمینه ای تفاوتی وجود نداشت. میانگین میزان اضطراب قبل از مداخله درگروه مداخله (92/6 ± 7/96) و در گروه شاهد (66/3 ± 5/97) بود که بعد از مداخله در گروه مداخله به (84/8 ± 00/74) و در گروه شاهد به (6/4 ± 3/96) رسید و این اختلاف در گروه مداخله معنی دار بود (001/0 > P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان ذکر نمود که تور آشناسازی چندرسانه ای در کاهش میزان اضطراب بیماران مبتلا به سرطان تیروئید کاندیدید تراپی موثر است. بنابراین می توان روش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر را به عنوان یک روش ساده، غیر تهاجمی، کم هزینه و موثر در کاهش اضطراب بیماران مبتلا به سرطان تیروئید کاندیدید تراپی را به پرستاران پیشنهاد نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 180

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 131 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    696
  • دانلود: 

    608
چکیده: 

مقدمه: اختلال خوردن از عوامل نگران کننده سلامت و یکی از اختلال های آسیب شناسی روانشناختی است که تاثیر منفی زیادی بر عملکرد جسمانی و روانشناختی دارد. هدف این پژوهش بررسی نقش کمال گرایی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کیفیت خواب در پیش بینی اختلال خوردن دانشجویان پرستاری می باشد. روش کار: مطالعه حاضر مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنان 210 دانشجو (29 مرد و 181 زن) با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های کمال گرایی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، کیفیت خواب و اختلال خوردن بودند. داده ها با روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان و با استفاده از نرم افزار SPSS-21 تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین نمرات دانشجویان پرستاری در متغیرهای کمال گرایی مثبت 960/12± 548/73، کمال گرایی منفی 715/10± 629/58، راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان 240/9± 529/67، راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان 213/7± 605/41، کیفیت خواب 801/2± 310/12 و اختلال خوردن 192/6± 233/39 بود. همچنین کمال گرایی مثبت (263/0-=r) و راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان (541/0-=r) با اختلال خوردن دانشجویان پرستاری رابطه منفی و معنادار و کمال گرایی منفی (339/0=r)، راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان (465/0=r) و کیفیت خواب نامطلوب (227/0=r) با اختلال خوردن دانشجویان پرستاری رابطه مثبت و معنادار داشتند. علاوه بر آن متغیرهای پیش بین به طور معناداری توانستند 54 درصد از تغییرات اختلال خوردن دانشجویان پرستاری را پیش بینی کنند (01/0>p). نتیجه گیری: نتایج حاکی از اهمیت کمال گرایی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کیفیت خواب در پیش بینی اختلال خوردن دانشجویان پرستاری بود. بنابراین برای کاهش اختلال خوردن دانشجویان پرستاری باید به نشانه های متغیرهای پیش بین توجه کرد و بر اساس آنها برنامه های مناسبی طراحی و اجرا کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 696

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 608 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    10-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    472
  • دانلود: 

    210
چکیده: 

مقدمه: دارو دادن و فرآیند صحیح تجویز آن یکی از اقدامات پایه پرستاری است که نیاز به استفاده از دانش، تکنیک و مهارت لازم را دارد. یکی از شایع ترین خطاهای پزشکی و پرستاری خطای دارویی است. این مطالعه با هدف بررسی میزان خطاهای دارویی در پرستاران بیمارستان امام خمینی سقز و عوامل مرتبط با آن انجام شد. روش کار: در این مطالعه که در سال 1396 و به صورت توصیفی تحلیلی انجام شد 210 نفر از پرستاران بیمارستان امام خمینی سقز با روش سرشماری وارد مطالعه شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه خطای تجویز دارو در شش ماه گذشته و پرسشنامه عوامل موثر در بروز خطاهای دارویی از دیدگاه پرستاران استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS ویرایش 16 و آزمون های آمار توصیفی و آزمون های تی مستقل، کای اسکوئر و آزمون دقیق فیشر انجام شد. 05/0 = P به عنوان سطح معناداری در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که 104 نفر (6/49%) از پرستاران در شش ماه گذشته حداقل یک اشتباه دارویی داشته اند و شایع ترین نوع اشتباهات دارویی آن ها به سرعت انفوزیون مربوط می شد. نتایج پژوهش نشان داد که در بین ابعاد موثر بر خطاهای دارویی از دیدگاه پرستاران بیش ترین نمره به خطاهای مربوط به بیمار و شرایط بخش، شرایط فردی و روانی پرستاران و خطاهای مربوط به دارو و پزشکان مربوط می شد. هم چنین نتایج پژوهش نشان دادند که میزان اشتباهات دارویی با متغیر سابقه کار و تعداد ساعت اضافه کاری (001/0 > P) و نوع شیفت کاری (024/0 = P) ارتباط معنادار دارد. نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن فراوانی خطاهای دارویی بویژه در پرستاران نوبت کاری و هم چنین دخیل بودن خطاهای مربوط به بیمار و شرایط بخش و هم چنین شرایط فردی و روانی در بروز این خطاها، لازم است مدیریت بیمارستان ها نسبت به فراهم کردن استانداردهای لازم مانند تناسب نسبت پرستار به بیمار و آموزش های مداوم در مورد نحوه انفوزیون داروها اقدام نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 472

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 210 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    18-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    369
  • دانلود: 

    525
چکیده: 

مقدمه: ترانس سکشوالیسم یک اختلال هویت جنسی است که در آن افراد به طور قطع و یقین باور دارند که جنسیت روانی آن ها با جنس آناتومی آنها در تضاد است. آنها میل شدیدی به شبیه بودن به جنس مخالف خود دارند و دوست دارند از سوی جامعه به همان جنسی که خود را متعلق به آن می دانند پذیرفته شوند. برای رسیدن به این باور دست به عمل های جراحی تغییر جنسیت می زنند. این پژوهش با هدف مقایسه امید و خودپنداره بدنی در افراد ترانس سکچوال مرد به زن و زن به مرد با و بدون عمل جراحی تغییر جنسیت انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر با هدف مقایسه امید به زندگی و خود پنداره بدنی افراد ترانس سکشوال با و بدون عمل جراحی تغییر جنسیت انجام شده است که به این منظور افراد گروه نمونه 25 نفر بدون عمل جراحی و 25 نفر با عمل جراحی تغییر جنسیت از طریق نمونه گیری تصادفی ساده و گلوله برفی در سال 1395 در مرکز عمل جراحی تغییر جنسیت دی کلینیک واقع در بلوار میرداماد در شهر تهران انتخاب شدند که از این تعداد 25 نفر عمل نکرده، 14 نفر مرد و 11 نفر زن بودند و از 25 نفر گروه عمل کرده، 12 نفر مرد و 13 نفر زن بودند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه ی امید به زندگی اسنایدر و پرسش نامه ی خود پنداره بدنی کش بوده است، داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و همچنین آمار استنباطی نظیر تحلیل واریانس چند متغیره (مانووا) و با نرم افزار spss نسخه 21 تحلیل شدند. یافته ها: با توجه به دو زیر مقیاس اراده و انگیزه امید به زندگی نشان داده شد که بین زیر مقیاس اراده در افراد ترانس سکچوال با و بدون عمل جراحی تغییر جنسیت تفاوتی وجود ندارد (137/0= P 288/2=(48 و 1) F) اما در زیر مقیاس انگیزه تفاوت معنادار است (029/0= P 071/5 =(48 و 1) F). و با توجه به زیر مقیاس های خود پنداره بدنی، در ابعاد ظاهری (095/0= P 909/2= (48 و 1) F) و تناسبی (235/0P= 446/1 = (48 و 1) F) در افراد ترانس سکچوال با و بدون عمل جراحی تغییر جنسیت تفاوت معنادار نیست ولیکن در بعد سلامتی تفاوت معنادار است (004/0= P 325/9 =(48 و 1) F) در سطح 05/0= α . نتیجه گیری: به طور کلی نتایج نشان داده که بین خود پنداره بدنی و امید به زندگی افراد ترانس سکشوال با و بدون عمل جراحی تغییر جنسیت تفاوت معنادار وجود دارد. افرادی که دچار اختلال هویت جنسی بودند و عمل جراحی تغییر جنسیت را انجام دادند خود پنداره بدنی محسوس و واضح تری نسبت به قبل از عمل دارند و همچنین امید به زندگی در آن ها نسبت به قبل از عمل افزایش یافته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 369

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 525 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Safari Mohammad Amin | ZAR ABDOSSALEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2018
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    25-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    137
  • دانلود: 

    367
چکیده: 

Introduction: Physical activity, such as group sports activities and extracurricular activities at schools, could increase social well-being. The aim of this study was to compare self-efficacy and life satisfaction in active and inactive students. Methods: The statistical population of the study consisted of first and second grade males from Euclid city high schools. Out of 230 students (117 active and 113 disabled) with a mean age of 14. 88 ± 1. 27, stratified random sampling was used to select a statistical sample. Data were collected by Muris Self-Efficacy Dimensions Questionnaire (2001), Karwowski Self-efficacy (2010), and Hyv Bnr Life Satisfaction (2001). Data was analyzed using the SPSS software version 22 with independent t-test and Mann-Whitney U test. Also a significant level of P ≤ 0. 05 was considered. Results: The findings of this study showed significant difference in educational self-efficacy (p = 0. 0001), social (P = 0. 007), emotional (P = 0. 001), and creative variables (P = 0. 033) and life satisfaction (P = 0. 0001) between active and inactive students. Conclusions: According to the results of this research, it could be said that, considering the role and importance of sports activities, especially group sports activities, in social development of students, education can be achieved by creating group sports activities at sports clubs under the supervision of education. This could allow growth of individuals and the growth of their personality traits.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 137

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 367 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2018
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    34-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    157
  • دانلود: 

    367
چکیده: 

Introduction: Anxiety is one of the most common psychiatric disorders in patients with cancer, and is very important in nursing. This study aimed at determining multimedia orientation tour on anxiety of patients with thyroid cancer receiving iodine therapy at Imam Khomeini Hospital complex of Tehran, during year 2017. Methods: This study was quasi-experimental, in which a pretest-posttest plan with a control group was used. All of the patients with thyroid cancer on iodine therapy, who referred to Imam Khomeini Hospital complex of Tehran in the first six months of 2017, were the statistical research community. Fifty patients were selected based on the inclusion criteria and purposive sampling method and randomly divided to two groups of experimental and control by using a table of random numbers. For the intervention group, the multimedia orientation tour was done through pamphlets and a video for 20 minutes. Patients filled Beck Spielberger's State Trait Anxiety Inventory (STAI) before and after the intervention. The SPSS statistical software SPSS 19 was used and chi-square, Fisher's exact test, and independent t-test and paired T were performed. Results: Results showed no difference between the two groups of intervention and control regarding demographic characteristics. The mean anxiety score was 96. 7 ± 6. 92 in the intervention group, and 97. 5 ± 3. 66 in the control group before the intervention, which respectively reached 74. 00 ± 8. 84 and 96. 3 ± 4. 3 after implementation of the intervention, and this difference was significant in the intervention group (P ≤ 0. 001). Conclusions: According to the results, it could be said that the multimedia orientation tour is effective in reducing anxiety in patients with thyroid cancer on iodine therapy. Therefore, it can be applied as a simple, non-invasive, low-cost and effective tool for reducing anxiety in patients with thyroid cancer on iodine therapy.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 157

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 367 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    45-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    830
  • دانلود: 

    750
چکیده: 

مقدمه: با توجه به شیوع نسبتا بالای اختلال وسواس و مزمن و هزینه بر بودن آن، لزوم تشخیص و درمان به موقع آن امری ضروری است که طی چند دهه اخیر مطالعات زیادی جهت شناسایی عوامل روانشناختی دخیل در شروع و تداوم این اختلال انجام شده است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه کمال گرایی و راهبردهای کنترل فکر در بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی و افراد بهنجار صورت گرفت. روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر تهران در سال 1396 بودند که 30 نفر (19 زن و 11 مرد) مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی با 30 نفر از افراد بهنجار براساس نمونه گیری در دسترس و با در نظر گرفتن همتاسازی از نظر سن، جنسیت، تحصیلات و تاهل انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه کمال گرایی چند بعدی تهران و پرسشنامه کنترل فکر (ولز و دیویس، 1994) استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی شامل تحلیل واریانس چند متغیره در نرم افزاز SPSS نسخه 20 در سطح معناداری (05/0 > P) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی و افراد بهنجار در متغیرکمال گرایی و راهبردهای کنترل فکر تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین صورت که میانگین نمرات افراد دارای اختلال وسواس فکری-عملی در مولفه های کمالگرایی خودمدار، دیگرمدار و جامعه مدار، بیشتر از گروه بهنجار بود (001/0 > P). همچنین در راهبردهای کنترل فکر در خرده مقیاس های توجه برگردانی، نگرانی، کنترل اجتماعی، تنبیه و ارزیابی مجدد، به طور معناداری بالاتر از گروه بهنجار بود (001/0 > P). نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش حاضر می توان گفت که کمال گرایی و راهبردهای کنترل فکر دو سازه شناختی هستند که ممکن است بر علائم اختلال وسواس فکری-عملی تاثیر گذاشته و موجب تشدید و تداوم این اختلال شوند و از این رو در مداخلات درمانی، تمرکز بر تعدیل کمال گرایی و جایگزین کردن راهبردهای مقابله ای سازگارانه به جای راهبردهای ناسازگارانه می تواند به کنترل علائم وسواسی کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 830

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 750 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    52-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    664
  • دانلود: 

    641
چکیده: 

مقدمه: سرمایه روانشناختی به عنوان نیرویی مهم در جهت ترقی فرد و بهبود عملکرد فردی نگریسته میشود بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین سرمایه روانشناختی و بهزیستی تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال تحصیلی 1932 انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر از نوع همبستگی-مقطعی بود. جامعه مورد پژوهش تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد بودند. نمونه آماری به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای بر اساس جدول مورگان 125 نفر از بین 555 نفر تعیین شد. برای جمع آوری دادهها از دو مقیاس سرمایه روانشناختی لوتانز)دارای خرده مقیاس؛ خودکارآمدی، امیدواری، تاب آوری و خوشبینی( و مقیاس بهزیستی تحصیلی پیترنین و همکاران، استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و تی مستقل از طریق نرم افزار SPSS20 تحلیل شد. = 5/ یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که بین سرمایه روانشناختی با بهزیستی تحصیلی ) 91 P، 177/0 = r ( ارتباط مثبت و = 5/ معنادار وجود دارد. بین خودکارامدی و بهزیستی تحصیلی ارتباط مثبت و معنادار ) 551 P، 265/0 = r ( و بین امیدواری با = 5/ بهزیستی تحصیلی ) 52 P، 139/0 = r = 5/ ( و بین خوشبینی با بهزیستی تحصیلی ) 59 P، 141/0 = r ( ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین از طریق رگرسیون چندگانه همزمان 3 درصد از واریانس بهزیستی تحصیلی را از طریق سرمایه روانشناختی پیش بینی می شود. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که سرمایه روانشناختی پیش بینی کننده بهزیستی تحصیلی دانشجویان می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود کارگروهها و کارگاه های آموزشی جهت ارتقای سرمایه روانشناختی و بهبود احساس بهزیستی دانشجویان توسط دست اندرکاران دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شود

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 664

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 641 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    59-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    327
  • دانلود: 

    448
چکیده: 

مقدمه: از آنجا که عدم متابعت درمانی یکی از معضلات پیش روی متخصصان بالینی در درمان مبتلایان به اسکیزوفرنیا است و نظر به این که نگرش به درمان در شکل گیری این معضل نقشی محوری دارد، پرداختن به نگرش نسبت به درمان و عوامل احتمالی دخیل در آن ضروری به نظر می رسد؛ لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش به بستری شدن در مبتلایان به اسکیزوفرنیا انجام شد. روش کار: این پژوهش به شیوه کیفی و با روش تحلیل پدیدارشناختی تفسیری انجام گرفت. نمونه پژوهش به روش هدفمند انتخاب شد و تمامی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیایی که در سه ماهه چهارم سال 1330 در بخش های حاد مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی شهر تهران بستری شدند و در پژوهشی با هدف بررسی اثربخشی برنامه بازگشت به اجتماع شرکت داشتند برای مصاحبه نیمهساختاریافته انتخاب شدند که مشتمل بر دو گروه بودند. اعتبار و پایایی پژوهش کیفی حاضر بر سه محور کاربردی بودن، ثبات، و مبتنی بودن بر واقعیت، استوار بود. یافتهها: یافته های حاصل از تحلیل محتوای مصاحبه های بیماران در گروه درمان روانپزشکی متعارف در قالب 13 خوشه موضوعی و 5 موضوع محوری شامل "عوامل محیطی، ناآگاهی ها، آگاهی ها، عوامل مرتبط با عزت نفس، و کیفیت زندگی بیماران در مدت اقامت در بیمارستان" و درگروه برنامه بازگشت به اجتماع در قالب 15 خوشه موضوعی و 0 موضوع محوری شامل موارد محوری فوق الذکر به انضمام یک موضوع محوری دیگر با عنوان "برنامه های درمانی" دسته بندی شد. نتیجه گیری: این یافتهها که از پایان نامه می باشد نشان می دهد که عواملی نظیر محدودیت های محیطی، آگاهی ها و ناآگاهی های فردی، عوامل تهدید کننده عزت نفس، کیفیت زندگی در مدت اقامت در بیمارستان، و کمیت و کیفیت برنامه های درمانی بر نگرش بیماران به تجربه بستری شدن تأثیرگذار بودند. میان نگرش بیماران در دو گروه مورد بررسی تفاوت کیفی وجود داشت ضمن آنکه نگرش نسبت به بستری شدن در بیماران گروه بازگشت به اجتماع در مجموع مثبت تر بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 327

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 448 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0