Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    56-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    687
  • دانلود: 

    164
چکیده: 

زمینه: آموزش پیشگیری از ایدزبه دانش آموزان یکی از بهترین روش های جلوگیری از گسترش آلودگی به ویروس ایدز است و شناسایی منابع اطلاعاتی و رسانه های محبوب دانش آموزان به طراحی بهتر برنامه های آموزشی کمک می کند.هدف: مطالعه به منظور تعیین منابع اطلاعاتی دانش آموزان پسر در خصوص بیماری ایدز و پیشگیری از آن اجرا شد.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی در سال تحصیلی 81-1380 در دبیرستان های دولتی منطقه 3 آموزش و پرورش تهران انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه بسته، از 246 دانش آموز که با روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی ساده انتخاب شده بودند، جمع آوری شد. داده ها با نرم افزارSPSSFW و آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها : %85 افراد درخصوص بیماری ایدز از پیش اطلاعاتی را از منابع مختلف دریافت کرده بودند. %6/75 دانش آموزان مورد مطالعه، تلویزیون و %6/72 نیز روزنامه ها یا مجله ها را به عنوان رسانه محبوب خود برای دریافت اطلاعات بعدی در زمینه بیماری ایدز اعلام کردند. نتیجه گیری: تلویزیون و روزنامه ها یا مجله ها از پذیرش بالایی در نزد دانش آموزان پسر برخوردار هستند. لذا بهتر است آموزش های لازم در خصوص بیماری ایدز از طریق این دو رسانه انجام شود.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 687

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 164 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    40-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1236
  • دانلود: 

    370
چکیده: 

زمینه : امروزه زندان در تمام نقاط جهان یکی از کانون های شناخته شده تمرکز عفونتHIV است و نه تنها زندانیان در معرض عفونتHIV هستند، بلکه مخزنی برای شروع و گسترش HIV در جامعه محسوب می شوند. هدف : مطالعه با هدف ارزشیابی تاثیر برنامه آموزش بهداشت بر روی رفتارهای بهداشتی پیشگیری کننده از ایدز در زندانیان زیر 25 سال زندان قزلحصار تهران انجام شد.مواد و روش ها : در این مطالعه نیمه تجربی 50 زندانی معتاد مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ای بود که با استفاده از آن ابتدا میزان آگاهی، نگرش و عملکرد واحدهای مورد پژوهش نسبت به بیماری ایدز مورد بررسی قرار گرفت. سپس نیازهای آموزشی آنان مشخص و برنامه آموزشی تدوین و اجرا شد. برای بررسی میزان تاثیر مداخله آموزشی ، دو ماه پس از اجرای برنامه آموزشی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد واحدهای مورد پژوهش توسط همان پرسش نامه تعیین و با اطلاعات به دست آمده از پرسش نامه اول مقایسه شد. داده ها با استفاده از آمار پارامتری و غیرپارامتری تجزیه و تحلیل شدند.  یافته ها : %22 زندانیان مورد مطالعه در زندان تزریق مواد مخدر، %8 تماس جنسی ، %38 تیغ و ماشین اصلاح مشترک و% 6 خالکوبی داشتند. % 82 شاهد تزریق مواد مخدر و %48 شاهد تماس جنسی بودند. بین میزان آگاهی ، نگرش و عملکرد افراد مورد مطالعه قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی، تفاوت معنی داری وجود داشت (0001/P<0).  نتیجه گیری: برنامه آموزش بهداشت طراحی شده در ارتقای سطح آگاهی، تغییر یا ایجاد نگرش مثبت و عملکرد مناسب در افراد مورد مطالعه، موثر بود.    

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1236

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 370 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    75-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1881
  • دانلود: 

    2960
چکیده: 

زمینه : حجم زیاد اطلاعات تولید شده در سازمان ها از یک طرف و ضرورت دسترسی سریع به آن به منظور تصمیم گیری به موقع مدیران از طرف دیگر، تخصص مدیریت اطلاعات را به عنوان یکی از گرایش های نوین علم مدیریت مطرح نموده است. هدف : مطالعه به منظور ارزیابی تعاریف، فرایند و اجزای مدیریت اطلاعات در منابع موجود و تحلیل مفاهیم جدید آن به خصوص در حوزه بهداشت و درمان انجام شد.روش ها : این مطالعه مروری منظم با استفاده از منابع موجود در اینترنت در فاصله سال های 1376 تا 1382 انجام شد.یافته ها : مدیریت اطلاعات، تخصصی جوان است. سیستم های اداره کننده اطلاعات در دهه 1980 توسعه یافتند و شبکه  بین المللی مدیریت اطلاعات در سال 1994 در اروپا به صورت لحظه ای قابل دسترسی شد. واژه مدیریت اطلاعات در سال 1995 میلادی معرفی شد.نتیجه گیری : مدیریت اطلاعات فرایندی متشکل از چهار رکن مهم تولید، سازماندهی و ذخیره، انتشار و کاربرد اطلاعات است. زمانی اهداف مدیریت اطلاعات در یک سازمان تامین می شود که تمام ارکان فوق به صورت مکمل یکدیگر در فرایند مدیریت اطلاعات تحقق یابند.   

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1881

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2960 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خلیلی مریم | فلاح رویین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    10-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1151
  • دانلود: 

    205
چکیده: 

زمینه : یکی از مهم ترین منابع پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی، پایان نامه های دانشجویی است و نگارش و ارائه صحیح آن نقش مهمی در پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی دارد. هدف : مطالعه با هدف ارزیابی کمی و کیفی پایان نامه های دوره دکترای دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از بدو تاسیس تا پایان سال تحصیلی 80-1379 انجام شد. مواد و روش ها : در این مطالعه 136 پایان نامه مورد بررسی قرار گرفت و برای هر پایان نامه چک لیستی شامل چهار بخش مشخصه های کلی، ساختاری، محتوایی و مشخصات مربوط به دفاع تکمیل شد. مشخصه های ساختاری و محتوایی پایان نامه ها به طور جداگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و همچنین در فواصل زمانی مورد مطالعه مقایسه شد. یافته ها : یافته ها نشان داد در مجموع 113 پایان نامه (%1/83) تحقیقی بودند. بیش تر مطالعه ها از نوع مقطعی بود و مطالعه های تجربی آزمایشگاهی در رتبه بعدی قرار داشتند. %5/42 پایان نامه ها دارای استاد مشاور بودند. از نظر اجزای ساختاری، فرضیه ها، سوال ها و متغیرها در اکثر پایان نامه ها وجود نداشتند. از نظر مشخصه های محتوایی نحوه استفاده از مراجع و نگارش آنها در اکثر پایان نامه ها صحیح نبود. نوع مطالعه و تعریف متغیرها در بخش مواد و روش ها در اکثر    پایان نامه ها ذکر نشده بود. مقایسه مشخصات محتوایی در فاصله سال های 76-75 و 80-79 نشان داد که در اکثر موارد نحوه نگارش پایان نامه ها بهبود یافته یا تغییری نکرده بود. میانگین امتیاز پایان نامه ها 05/19 با دامنه 5/16 تا 20 بود که تعداد پایان نامه های ممتاز در فواصل زمانی مورد مطالعه کاهش یافته بود. تعداد پایان نامه های دارای 6 داور از %10 در سال   76- 75 به %2/68 در سال 80- 79 افزایش یافته بود. نتیجه گیری : در مجموع اکثر پایان نامه های دانشکده دندان پزشکی از نظر مشخصات ساختاری و محتوایی، شرایط مناسبی داشتند. ولی دقت و توجه بیش تر در جزئیات نگارشی ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1151

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 205 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    24-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1644
  • دانلود: 

    635
چکیده: 

زمینه : بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان که هوشمندترین افراد جامعه و آینده سازان هر کشوری هستند مهم و قابل کاوش است. هدف : مطالعه به منظور تعیین رابطه پیشرفت تحصیلی با ویژگی های شخصیتی دانشجویان انجام شد. مواد و روش ها : این مطالعه تحلیلی در نیمسال دوم سال تحصیلی 79-1378 بر روی 304 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری فاطمه زهرا (س) شیراز انجام شد. جامعه پژوهش با پرسش نامه های جمعیت شناختی و شخصیتی آیزنک ارزیابی شدند و معدل پایان نیمسال تحصیلی به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی آنها در نظر گرفته شد. داده ها با آزمون های آماری t ، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها : میانگین نمره در مقیاس برون گرایی 91/12 و در مقیاس روان نژندی 1/12 بود. 5/25 درصد دانشجویان در امر تحصیل ناموفق و 25 درصد موفق و بقیه هم در حد متوسط بودند. رابطه معکوس خطی بین معدل نیمسال تحصیلی با نمره برون گرایی و روان نژندی وجود داشت که تنها در مورد روان نژندی ارتباط معنی دار بود (1171/0- و 045/0=P). نتیجه گیری : با توجه به یافته ها، پیشرفت تحصیلی افراد متاثر از وضعیت روانی آنها است. لذا بررسی بیشتر مسائل روانی و شخصیتی دانشجویان و فعال نمودن مراکز مشاوره روانی برای آنها ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1644

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 635 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    51-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    10
  • بازدید: 

    1622
  • دانلود: 

    948
چکیده: 

زمینه: بخش قابل توجه و مهم آموزش پرستاری آموزش بالینی است که طی آن دانشجویان مهارت های لازم برای مراقبت از بیمار در آینده را به دست می آورند. هدف : مطالعه به منظور تعیین مشکلات آموزش بالینی از نظر دانشجویان سال سوم پرستاری انجام شد. مواد و روش ها: از بین 70 دانشجوی کارشناسی پیوسته پرستاری دانشکده پرستاری شیراز در سال 1378 که واجد شرایط حضور در پژوهش بودند 50 نفر حاضر به همکاری و تکمیل پرسشنامه سنجش مشکلات آموزش بالینی شدند. یافته ها: مهم ترین مشکلات موجود در امر آموزش بالینی از دید دانشجویان مورد بررسی مشخص نبودن شرح وظایف دانشجو در بخش %96، عدم شناخت جامعه و بیماران از حرفه پرستاری %92، ناهماهنگی بین آموخته های نظری و کارهای عملی %90، انجام مراقبت های اولیه توسط دانشجو %84، عدم استفاده از فرآیند پرستاری در مراقبت ها %82 و نبود امکانات رفاهی برای دانشجویان %80 بود.نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، تعیین اهداف و شرح وظایف دانشجویان در بخش می تواند عمده ترین مشکل آنها را رفع نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1622

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 948 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    19-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    671
  • دانلود: 

    189
چکیده: 

زمینه: یکی از عوامل مهم که آموزش را از حالت ایستا به مسیری پویا و با کیفیت سوق می دهد، ارزشیابی است.هدف: مطالعه به منظور تعیین میزان دستیابی کارورزهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به اهداف آموزشی بخش گوش، حلق و بینی از دیدگاه خودشان انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی (ارزیابی درونی) در سال 80-1379 بر روی تمام کارورزهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (50 نفر) انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه دارای روایی و پایایی جمع آوری و با استفاده از آزمون آماری t تجزیه و تحلیل شد.یافته ها‍: 37 نفر از شرکت کنندگان (%74)مرد بودند. آزمون t اختلاف آماری معنی داری را بین دانشجویان مرد و زن در اداره عملی بیماران در بخش گوش، حلق و بینی نشان داد (t=1.92 و P<0.05). دانشجویانی که علاوه بر شنیدن و دیدن مورد بیماری، به طور مستقل یا زیر نظر استاد بیمار را اداره می کردند، عملکرد بهتری داشتند. میزان دستیابی دانشجویان کارورز به اهداف آموزشی بخش گوش، حلق و بینی خوب بود.نتیجه گیری: فراهم کردن تسهیلات آموزشی مانند  کارگاه آموزش بالینی، کارگاه مهارت های بالینی، مرکز مهارت های بالینی و استفاده از فیلم های آموزشی و کار عملی زیر نظر اساتید، رسیدن به اهداف آموزشی را مطلوب تر می نماید. 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 671

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 189 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    32-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    636
  • دانلود: 

    175
چکیده: 

زمینه: امتحان جامع مهم ترین آزمونی است که می تواند توانایی های دانشجویان پزشکی را در گذراندن دوره پزشکی عمومی ارزیابی کند.هدف: مطالعه به منظور تعیین عوامل آموزشی و دموگرافیک تاثیرگذار بر موفقیت و شکست دانشجویان پزشکی زاهدان در امتحان جامع علوم پایه انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه تحلیلی در سال1380 بر روی 206 دانشجوی شرکت کننده درامتحان جامع علوم پایه دوره های21 تا 24 دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد. میانگین و نمره های 10 درس مهم دوره، نمره امتحان جامع و متغیرهای دموگرافیک مورد بررسی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های مجذور کای، t و خطر نسبی استفاده شد. یافته ها : مردودین کل 41 نفر (20 درصد) و خطر نسبی مردودی دانشجویان سهمیه غیر مناطق، متاءهل، با سن بالا و طول دوره بیش از 5 نیم سال و میانگین کمتر از میانگین کل به ترتیب 5/3، 1/2، 9/2، 4/3 و 7/12 بود. خطر نسبی مردودی دانشجویان ضعیف در فیزیولوژی دو، میکروب و انگل شناسی به ترتیب 8/10، 6 و 5/5 بود که همگی معنی دار بودند.نتیجه گیری: تاهل، سن، سهمیه، طول و میانگین دوره علوم پایه و نمره دروس میکروب شناسی، انگل شناسی و فیزیولوژی دو به علت داشتن خطرهای نسبی بزرگ و معنی دار از مهم ترین عوامل موثر بر نتیجه امتحان جامع علوم پایه هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 636

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 175 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    4-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    8
  • بازدید: 

    2612
  • دانلود: 

    679
چکیده: 

زمینه : آموزش بالینی از مقاطع حساس آموزش پزشکی است که در ایجاد توانمندی های حرفه‎ای فراگیرها نقش عمده‎ای دارد. ارتقای کیفیت آموزش بالینی مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است. هدف : مطالعه به منظور تعیین کیفیت  آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد.مواد و روش ها : این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی در سال 1381 با استفاده از پرسش نامه خود ایفا در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. نظر 320 نفر از دانشجویان پزشکی مقطع بالینی که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، جمع آوری شد. در مجموع داده های 249 پرسش نامه با استفاده از آزمون های آماری t و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شد. یافته‎ها : دانشجویان پزشکی مقطع بالینی حیطه تسلط علمی اساتید را خوب و حیطه مدیریت آموزشی، ارتباط و مشاوره را متوسط ارزیابی نمودند. بیشترین میانگین نمره در حیطه تسلط علمی مربوط به تسلط اساتید به مطالب مورد تدریس، در حیطه مدیریت آموزشی مربوط به انتخاب بیماران براساس اهداف دوره بالینی و در حیطه ارتباط و مشاوره مربوط به ارایه بازخورد به دانشجویان در طول دوره بالینی بود.نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که کیفیت آموزش بالینی از نظر دانشجویان مورد مطالعه در حد نسبتا مطلوبی قرار دارد.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2612

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 679 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    46-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    627
  • دانلود: 

    142
چکیده: 

زمینه : ارزشیابی یکی از بخش های مهم فرآیند آموزشی است و این امکان را فراهم می سازد تا بر اساس نتایج آن، نقاط قوت و ضعف را مشخص نمود. لذا نقش خطیری در ارتقاء و تضمین کیفیت آموزش عالی ایفا می کند. هدف : مطالعه با هدف ارزیابی آگاهی و عملکرد اعضای هیات علمی در مورد چگونگی سنجش اعتبار و پایایی سوال های امتحانی انجام شد. مواد و روش ها :  این مطالعه در سال 1380 بر روی 100 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد که به صورت تصادفی انتخاب شدند، پرسش نامه ای شامل22 سؤال میان افراد توزیع و پس از2 ماه،70 پرسش نامه جمع آوری شد. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل شد. یافته ها : %80 افراد از روش اعتبار محتوی، %5/41 از روش اعتبار ملاکی، %8/42 از اعتبار صوری و %25 از اعتبار سازه جهت تعیین اعتبار سوال های امتحانی آگاهی داشتند. درخصوص آگاهی از روش های تعیین پایایی %541 از پایایی باز آزمایی،  %7/35 از پایایی موازی یا همتا %9/42 از پایایی به روش دونیمه کردن و %2/24 از پایایی به روش کودر ریچاردسون آگاهی داشتند. در بررسی عملکرد افراد در خصوص تعیین اعتبار %7/45 اظهار داشتند که از طریق محتوی، %10 ملاکی، %72/5 صوری و %5/1 از طریق محتوی وصوری اعتبار سوال ها را می سنجند و در خصوص تعیین پایایی %20 اظهار کردند که از طریق باز آزمایی، %85/12 موازی یا همتا، %15/7 دونیمه کردن و %85/2 کودرریچاردسون پایایی سوءال های امتحانی را تعیین می کنند. نتیجه گیری : با توجه به یافته ها، درصد کمی از افراد مورد مطالعه از شیوه های انجام پایایی و روایی سوال های امتحانی آگاهی داشتند و عملکرد آنها نیز در این مورد ضعیف بود. لذا باید با برگزاری کارگاه های اختصاصی در این زمینه آگاهی اعضا را افزایش داد.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 627

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 142 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    64-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    1949
  • دانلود: 

    1158
چکیده: 

زمینه : عوامل زیادی بر فرآیند تدریس– یادگیری تاثیر می گذارند. یکی از این عوامل سبک یادگیری فرد است.هدف : مطالعه به منظور تعیین سبک های یادگیری دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین و تعیین رابطه آن با میانگین نمره پیشرفت تحصیلی آنها انجام شد.مواد و روش ها : این مطالعه مقطعی بر روی تمام دانشجویان پرستاری شاغل به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی   80- 1379 انجام شد. پرسش نامه شامل سوال های دموگرافیک و 12 سوال مربوط به سبک های یادگیری (کلب) بود. در مجموع 195 نفر از دانشجویان با پر کردن پرسش نامه در مطالعه شرکت کردند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها : بیش تر دانشجویان (%8/53) دارای سبک یادگیری جذب کننده بودند و بقیه سبک های یادگیری عبارت بودند از همگرا (%9/28)، واگرا (%2/11) و انطباق یابنده (%1/6). ارتباط آماری معنی داری بین سبک یادگیری و میانگین نمره دانشجویان مشاهده نشد.نتیجه گیری : دانشجویان پرستاری دارای سبک های یادگیری متفاوتی هستند و مدرسین باید به این نکته توجه نمایند و از روش های تدریس مختلف استفاده کنند. به نظر می رسد یادگیرندگان در برخورد با یادگیری موضوع ها از انعطاف بالایی برخوردارند. 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1949

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1158 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

حاجوی اباذر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    68-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    630
  • دانلود: 

    526
چکیده: 

زمینه : تغییر و تحول مدیریت اطلاعات بهداشتی از نظر ترکیب و اتکا بر فن آوری اطلاعات هر روز در حال توسعه است و تحول حرفه مدیریت اطلاعات بهداشتی باید از دانشگاه ها شروع شود. هدف : مطالعه به منظور بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد مدارک پزشکی در چند کشور منتخب و ارائه الگوی مناسب برای ایران انجام شد. مواد و روش ها : روش مطالعه از نوع تطبیقی بود و جامعه پژوهش را دانشگاه های دارای مقطع کارشناسی ارشد مدارک پزشکی و مدیریت اطلاعات بهداشتی در کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا و ایران تشکیل می دادند. نمونه گیری از نوع غیر احتمالی آسان بود. گردآوری داده ها با استفاده از اطلاعات موجود در اینترنت دانشگاه های مورد مطالعه و برقراری ارتباط به وسیله پست الکترونیکی با دانشگاه های مذکور در سال 1381 بود. بر اساس یافته های حاصل، الگویی پیشنهاد شد که به رویت اساتید و متخصصان رشته رسید. یافته ها : عنوان دوره در دو دانشگاه سیدنی و اسکولاستیکا مشابه بود. واحد روش تحقیق در کل دانشگاه های مورد بررسی ارائه می شد. ایران تنها کشوری بود که در زمینه آموزش، واحد ارائه می داد و در زمینه سیستم های اطلاعات بهداشتی، سازمان و مدیریت، واحدی ارائه نمی کرد. بیش از نیمی از آنها الگوی پیشنهادی را در حد خیلی زیاد مناسب دانستند. نتیجه گیری : الگوی پیشنهادی می تواند به منظور ارتقای واحد درسی در دوره مربوطه به کار رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 630

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 526 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

NAJAR SH. | ABEDI P.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    261
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: Evaluation is one of the important aspects of teaching activity; and makes it possible to detect the positive and negative aspects of teaching. So evaluation is very important for improvement of quality of higher education in university. Objective: Determining the knowledge and practice of faculty members about validity and reliability of exams. Methods: In this study; 100 faculty members in Ahvaz medical university were selected randomly. Data were gathered via a questionnaire which included 22 questions about validity and reliability. 70 questionnaires returned after 2 months. We used descriptive statistical method for analyzing data. Findings: 80% of subjects knew about content validity; 42.8% about surface validity; 25% about construct validity and 41.5% about possession validity. 41.5% of subjects had knowledge about test-retest; 35.7% about parallel; 42.9% about halves split and 24.2% about kouder-Richardson reliability index. In assessment of practice 45.7% of subjects were using content validity; and 20% test-retest; for validity and reliability of exams . But about other techniques of determining validity and reliability, subjects seemed to fail using them correctly. Conclusion: Knowledge of faculty members about validity and reliability of exams is low ; and using of various kinds of validity and reliability in exams is very low too.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 261

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    233
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: Educational interventions, such as school HIV/AIDS educations, are the best defenses against the spread of HIV/AIDS. On the other hand, knowing the information sources which students have got their previous information on HIV/AIDS, and also sources which they prefer to get their information through them is essential in planning effective educational programs regarding HIV/AIDS. Objective: Therefore, this descriptive-analytic study was designed and conducted in order to assess the information sources of the students of male public schools of educational region No.3 of Tehran regarding HIV/AIDS. Methods: Using the sampling formula, a sample of 220 students were estimated, but in action 246 students were studied. The samples were selected using Random Stratified Sampling Method. Using SPSSFW software the data were analyzed statistically, and for this reason descriptive and inferential statistical techniques were used. Findings: The results implied that 85% of the students had got information on HIV/AIDS through various sources and channels. Regarding the favorite (preferred) sources and channels, 75.6% and 72.6% of the students said that they prefer to get their later information on HIV/AIDS respectively through TV and newspapers or magazines. Conclusion: This implies that TV and newspapers or magazines are favorite and acceptable media for the studied students. Hence, if the needed education for students are presented through these channels, and preferably through TV, might have high effectiveness.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 233

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

RAFATI F. | SHARIF F. | ZEYGHAMI B.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    384
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: Survey on the factors influencing the students academic achievement, who are the most intelligent people is important. Objective: This study was performed in order to determine the relationship between academic achievement and personality of students. Methods: This is an analytic study. Subjects consisted of 304 full time undergraduate nursing students (total students) at Fatemeh (P.B.U.H) college in second semester of 1999-2000 (academic year). The subjects were assessed by a demographic questionnaire, Eysencks personality Inventory and total average of grades as academic achievement. Data analysed using the t-test, analysis of varivance and pearson correlation. Findings: Mean score in introversion was 12.41 and in neuroticism 12.10. 25.5% of students were successful in studying and 25% were unsuccessful and others were moderate. There was a significant negative correlation between academic achievement with neuroticism (-0.1171, P=0.045). Conclusion: According to the findings, student’s mental condition had effects on their academic achievement. The follow up of student’s mental health and personality and activation of mental consultation centers for them is necessary.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 384

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    280
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: Clinical teaching is a great part of nursing education. It shapes skills and in this process nursing students can be prepared to take care of patients independently. Objective: To study clinical teaching problems in junior nursing students. Methods: From 70 junior nursing students of Shiraz nursing faculty only 50 of them answered questionnaire which was designed for this purpose. Findings: The most important problems in nursing clinical teaching field were: undefined students’ duty in ward 96% , society and patients unfamiliarity to nursing job, 92% discrepancy between theoretical teaching and clinical work 90%, performing the primary care by students 84%, ignoring of nursing process in care 82% and lack of required facilities for students 80%. Conclusion: Undefined objectives and students’ duty in ward were the most important clinical teaching problems.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 280

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

GHOUR CHAEI A. | HADJYABADY MR.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    238
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: With regard to changes in the needs of the society, medical education should be a developing process. One of the main factors that can promote education from a static to a dynamic and effective state is evaluation. Objective: The purpose of the present survey is to determine the rate of success of medical students passing their clerkship in Birjand university of medical sciences from their own views of attaining educational goals of ENT department. Methods: The study is a descriptive and has been performed on 50 medical students in Birjand university of medical sciences . Having validity as well as reliability of the questionnaires , we used them to collect the data. Findings: Participants were 37 men (74%) and 13 women ( 26%). T-test demonstrated a significant statistical difference between male and female students in practical management of cases in ENT ward (P<0.05) . Better practical performance was evident when the student took practical approach in addition to looking and listening. Also , if students used various methods of teaching and learning , they would better manage cases. Conclusion: Providing required facilities for giving instructions on clinical skills such as educational clinical workshops , clinical skills workshops and clinical skill center, educational films and bedside practice under supervision of professors, will promote the fulfilment of educational goals.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 238

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

KHALILI M. | FALAH R.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    282
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: Graduate theses and dissertations are important sources of academic research and must be written and organized correctly. Objective: To evaluate graduate theses in Qazvin dental school with respect to quantity and quality from 1996 to 2001. Methods: A total of 136 theses were submitted to the study and a checklist consisting of 4 different parts was completed for each case. Parameters related to structure and content were analyzed separately and compared between two period of time.(1996-97 and 2000-2001) Findings: 83.1% of theses were based on research works, most of which were designed as crosssectional and experimental studies. Of the structural parameters, sections related to variables, hypotheses and questions were absent in most of the theses. The way of writing and using references were incorrect in the majority of cases. The overall quality of theses has been improved or remained unchanged between 1996-97 and 2000-2001 academic years. The mean score of theses was 19.05 ranging from 16.5 to 20. Theses ranked as excellent showed a decline between the two periods of time. Theses with six members in defense sessions increased from 10% in 1996-97 to 68.2 % in 2000-2001. Conclusion: The overall quality of Qazvin dental students’ theses seems adequate in most cases. However, improvement in some aspects is still necessary

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 282

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SARCHAMI R. | HOSSAINI SM.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    694
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: Several factors may influence teaching-learning process. One of them is individual learning style. Objective: Determining the learning style ( based on the Kolb experiential learning theory) among nursing students of Qazvin university of medical sciences in relation to educational progress marks. Methods: This cross-sectional study has been carried out in Qazvin during 2000 – 2001 (academic year). A questionnaire ( including demographic questions and Kolb learning style inventory) was used to gather the data. 195 persons participated in the study by completing the questionnaires data were analyzed by descriptive and chi-square statistical tests. Findings: Results indicated that most of the students were as assimilator (53.8 %) and the others were converger (28.9 %), diverger (11.2 %), and accomodator (6.1 %). No significant relation was seen between learning styles and academic marks. Conclusion: Nursing students have different learning styles and teachers must consider it and use different teaching methods. It seems that the learners are very flexible in different learning tasks. .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 694

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ASEFZADEH S. | MORADI GH.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    282
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: Owing to high amounts of information produced in organizations and the necessity to prompt accessibility to information for managerial decision making in other side, the information management specialty has been proposed as a new science in management. Objective: This study was performed to assess the definitions, process and components of information management in exiting resources and also an aualysis of modern concepts specially in the field of health care industry. Methods: This systematic review study based on existing resources on internet from 1997 to 2003. Findings: The information management is a modern science. The information management systems developed a great deal during 1980s. In 1994 international network of information management in Europe was accessible on-line. The true introduction time for the term of Information Management refer to 1995. Conclusion: The information management is a process which consist of four basic parts: information production , organization and storage of information, information dissemination and information utilization. These four parts together will satisfy the aims of information management in an organization.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 282

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ROUDBARI M. | DADGAR F.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    275
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: Basic sciences are the most important examinations of medical students, which can assess their abilities in passing the general medicine. Objective: This research has described some important factors, which are related to the exams. Methods: This analytic study was done in 2001 on 206 medical students who participated in the exam, from August 1999 to February 2000. For the analysis, the total mean and the scores of 10 courses of the basic sciences together with the final score and some demographic factors were collected. To analyze the data, Chi-square and unpaired t-test where used together with relative risks (RR). Findings: The failed students were 41 (20%). RR of failing for students with non-regional quota system, high age, married, period of more than 5 semesters and the mean of less than total mean in the basic sciences, were 3.5, 2.9, 2.1, 3.4, 12.7 respectively. The RR for students with weak score in physiology 2, microbiology and parasitology were 10.8, 6.0, 5.5 respectively. All the RRs are significant as well. Conclusion: The variables of age, marital status, quota system, mean and period of basic sciences together with the score of microbiology, parasitology and physiology II are the most effective factors in the result of the exams.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 275

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    749
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

Background:Medical education quality improvement needs continuous evaluation. Objective:To determine the viewpoints of clinical students about the quality of clinical education. Methods:Through a descriptive-analytic study, a questionnaire consisting of 3 parts and 31 questions was used for data gathering . Findings:Students responded to the questions about scientific mastery, educational administraion, medical communication and consultation. Results indicated that clinical students evaluated scientific mastery, and educational administration as a ((well)), and medical communication and counsultation domins as ((moderate)). The highest mean scores in scientific mastery belongs to “the subjects of course mastery”; in educational administation , it goes to “choose of patient according to the clerkships objectives”; and in medical communication and consultation “ giving feedback to the students” got the highest mean score. Conculsion: Active and efficient presence of clinical teachers could improve the quailty of clinical education. Workshops aiming at changing the teachers attitudes, orienting the inovative educational methods and evaluation, are premise for promoting the quality of clinical education.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 749

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    297
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: Nowadays, prisons are one of the certain centers of HIV in all over the world. In fact, prisoners are not only susceptible to exposure of HIV infection, but also they are a reservoir for beginning and development of HIV in the society. Objective: This study has been aimed to evaluate the effect of health education program on the AIDS preventive behaviors of prisoners aged under 25 years old (Ghezalhesar prison-Tehran). Methods: In this quasi-experimental research 50 male addicted prisoners were selected. A questionnaire was developed in four sections: demographic factors, knowledge, attitude and practice and it was used after taking reliability and validity. The level of KAP toward AIDS was evaluated first by using a questionnaire (pretest). The educational needs were recognized, and then the educational plan was designed. Educational methods in this study was lecturing, group discussion, face to face, answer question, poster, leaflet, pamphlet and video film. After 2 month performing educational program, KAP was determined again (posttest) and then was compared with pretest information. Collected data were analyzed by parametric and non- parametric statistical tests. Findings: The results of the study show that 22% of prisoners in prison had drugs Injections, 8% of them had sexual intercourse, 38% of them had one razor shared and 6% of them had tattooed. Also 82% of prisoners were witness in using syringe for drugs and 48% were witness for sexual intercourse of other prisoners. Analysis of the data, before and after the educational program showed that there is significant difference between knowledge, attitude and practice. Conclusion: The results of the study indicated that health education program has caused an increase in KAP.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 297

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button