Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    68-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    677
  • دانلود: 

    185
چکیده: 

زمینه: هدف اصلی علم پزشکی کمک به نجات جان انسان ها و رفع تالمات آنهاست و در این راستا انجام صحیح اقدامات عملی در درمان بیماران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.هدف: مطالعه جهت شناسایی نظرات کارورزان، اساتید و دانش آموختگان پزشکی در مورد اهمیت و محتوای آموزشی مناسب در آزمایشگاه مهارت های بالینی انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی درسال 1379 در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. نظر 300 نفر از کارورزان، دانش آموختگان و اساتید رشته پزشکی که به طور تصادفی انتخاب شده بودند با استفاده از پرسش نامه جمع آوری و به وسیله آزمون های تعیین توکی، t وAnovA تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: 99% شرکت کنندگان آموزش مهارت های بالینی را در آزمایشگاه، قبل از ورود به بخش و شروع کار بالینی ضروری دانستند. 65% جامعه مورد مطالعه اظهار نمودند که قبل از ورود به بیمارستان با کارهای عملی در بخش آشنا نشده بودند. 82% الگویی صحیح برای فراگیری مهارت ها نداشتند و به همین دلیل در بدو ورود به بخش استرس داشتند و فکر می کردند که مقدار زیادی از وقت خود و بیماران تلف شده است. درمورد محتوای آموزشی مناسب جهت آزمایشگاه مهارت های اولیه بالینی 98% شرکت کنندگان آموزش سند گذاری معده و مثانه، 97% آموزش احیا قلبی - ریوی و فوریت ها، 95% تزریقات و پانسمان، 93% شناخت ست های تشخیصی و 88% بررسی علایم حیاتی را جهت تدریس مناسب دانستند.نتیجه گیری: وجود برنامه ای مدون همراه با آزمایشگاه مجهز و مدرسین با تجربه و علاقه مند جهت آموزش مهارت های عملی ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 677

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 185 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    33-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    842
  • دانلود: 

    227
چکیده: 

زمینه: علی رغم کاربرد فراوان نظر دانشجویان در ارزشیابی اساتید، شواهد پژوهشی گویای آن است که اظهار نظر دانشجویان متاثر از عواملی است که با موضوع ارزشیابی چندان ارتباطی ندارد و صرفا به ویژگی های خاص استاد مربوط می شود.هدف: مطالعه به منظور تعیین دیدگاه های دانشجویان در مورد اولویت های ارزشیابی اساتید انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی در نیمه دوم سال تحصیلی 1379-80 بر روی کلیه دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی قزوین (1400 نفر) انجام شد. جمع آوری داده ها از طریق پرسش نامه ایی بود که توسط محققین و از طریق واحدهای آموزش دانشکده ها در بین دانشجویان توزیع و مجددا از همین طریق جمع آوری شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که از نظر اکثر دانشجویان (85.2%) مهم ترین اولویت در ارزشیابی استاد، تسلط بر موضوع درس بود. در بخش ویژگی های فردی، داشتن اعتماد به نفس (78.5%)، در بخش مهارت های ارتباطی، برقراری ارتباط صمیمانه با دانشجو (69.8%)؛ در بخش رعایت اصول و قوانین آموزشی، رعایت زمان دقیق شروع و پایان کلاس (36.9%)؛ و در بخش مهارت های ارزشیابی، برگزاری امتحان جامع و دقیق در پایان ترم (34.2%) مهم ترین اولویت بود. اکثر واحدهای مورد پژوهش (33.3%) نتایج ارزشیابی های فعلی از اساتید را تا حدودی با واقعیت منطبق می دانستند و 10.3% ایشان ارزیابی های فعلی را اصلا با واقعیت منطبق نمی دانستند.نتیجه گیری: اگر چه دانشجویان برخی از عوامل بسیار مهم در ارزشیابی اساتید را به خوبی تشخیص می دهند، اما همه آنچه را که بر اساس معیارهای علمی برای یک استاد خوب لازم است، مهم نمی دانند و همین امر ممکن است از اعتبار و پایایی ارزشیابی های دانشجویی بکاهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 842

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 227 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    24-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1205
  • دانلود: 

    461
چکیده: 

زمینه: آگاهی از وضعیت دانش آموختگان دانشگاه ها به منظور جهت یابی برنامه های آینده ضروری است.هدف: این مطالعه به منظور شناسایی موقعیت حرفه ای دانش آموختگان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی برای کلیه دانش آموختگان پزشکی سال های 1370 تا 76 دانشگاه پرسش نامه ارسال شد. از حدود 480 پرسش نامه ارسالی پس از پی گیری های لازم فقط 98 پاسخ دریافت شد که اطلاعات به دست آمده مورد پردازش و تفسیر قرار گرفت.یافته ها: 66 نفر از پاسخ دهندگان مرد و 32 نفر زن بودند که شامل 62 نفر پزشکی عمومی، 26 نفر متخصص و 7 نفر دستیار تخصصی بودند. وقت ایشان در هفته به ترتیب صرف می شد: 37.9±19.6 ساعت ویزیت بیماران، 14.26 ساعت آموزش، 6.47 ساعت پژوهش،  19 ساعت امور مربوط به پزشکی،   28.5 ساعت مدیریت و 14.7  ساعت مطالعه کتاب و مجله های پزشکی، حدود 67% دانش آموختگان معتقد بودند که تحصیل در دانشکده پزشکی قزوین آنها را برای قبول مسئولیت پزشکی در جامعه نسبتا خوب آماده ساخته است. 55% دانش آموختگان برای بیماران خود پرونده تشکیل نمی دادند و تقریبا همین تعداد با دوره های بازآموزی موافقتی نداشتند. اکثر دانش آموختگان با تغییر سیستم خدمات بهداشتی - درمانی و محدود کردن پذیرش دانشجوی پزشکی موافق بودند.نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که سیستم ارائه خدمات بهداشتی - درمانی در جامعه به اصلاح نیاز دارد و دانشجویان پزشکی با کارورزی در عرصه، برای کار آینده بیشتر آماده می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1205

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 461 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نویسندگان: 

حسینی سیدمسعود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    88-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1727
  • دانلود: 

    641
چکیده: 

ژورنال کلاب یکی از روش های کلاسیک آموزش پزشکی با سابقه ای بیش از 100 سال است. در حال حاضر به دلیل قابلیت انعطاف و تطابق این روش با بسیاری از اهداف آموزشی، می توان از آن در زمینه های مختلفی مانند آموزش ارزیابی انتقادی، پزشکی مبتنی بر شواهد، طراحی تحقیق، آماری برای دستیاران پزشکی و نیز مفاهیم آموزشی استفاده نمود. عوامل مهم موفقیت ژورنال کلاب عبارتند از: منظم بودن جلسات، داشتن هدف مشخص، حضور مستمر و موثر شرکت کنندگان و انتخاب روش مناسب جهت بر گزاری جلسات.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1727

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 641 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    16-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1091
  • دانلود: 

    290
چکیده: 

زمینه: مساله اشتغال و بی کاری دانش آموختگان آموزش عالی یکی از چالش های اساسی اقتصادی و اجتماعی کشور است.هدف: مطالعه به منظور بررسی وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد.مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی از مجموع 1168 پرسش نامه ارسالی برای دانش آموختگان سال های 1370 تا 76 دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، تعداد 410 پرسش نامه برگشتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: 60.5% دانش آموختگان در یکی از موسسه های دولتی یا غیر دولتی شاغل، 35.9% فاقد شغل و 3.6% دارای شغل آزاد بودند. 33.9% شاغلین دارای وضعیت استخدام رسمی قطعی، 20.2% پیمانی، 15.3% قراردادی و 30.6% خدمت طرح نیروی انسانی بودند. 68.4% افراد مورد مطالعه قوی ترین انگیزه اشتغال را کسب درآمد و امرار معاش ذکر نمودند. اشتغال به کار دانش آموختگان رشته های رادیولوژی 84.6%، پرستاری 79.7%، پزشکی 76.7%، هوشبری 46.6% و اتاق عمل 30.5% بود.نتیجه گیری: بیش از نیمی از دانش آموختگان در موسسه های دولتی جذب شده اند و سهم مراکز خصوصی بسیار ناچیز است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1091

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 290 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    10-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    513
  • دانلود: 

    141
چکیده: 

زمینه: دانش آموختگان رشته های بهداشت یکی از رده های مهم کارکنان شاغل در شبکه های بهداشتی - درمانی هستند که توانایی آنها در استفاده از مباحث درس اصول اپیدمیولوژی تاثیر زیادی در حل مشکلات جامعه دارد.هدف: مطالعه به منظور شناسایی دیدگاه دانش آموختگان رشته های بهداشتی استان اصفهان نسبت به آموزش های فراگرفته از درس اصول اپیدمیولوژی در دوران تحصیل انجام شد.مواد و روش ها: در این بررسی توصیفی، کلیه سر فصل های درس اصول اپیدمیولوژی از طریق توزیع پرسش نامه بین کلیه دانش آموختگان رشته های بهداشتی شاغل در شبکه های بهداشتی – درمانی استان اصفهان در سال 1379 ارزشیابی شدند. عمده ترین ملاک ارزشیابی میزان کاربرد مباحث سر فصل درس اصول اپیدمیولوژی و نظر افراد مورد مطالعه در خصوص بهبود کیفیت ارایه درس بود. تعداد پرسش نامه های جمع آوری شده 324 عدد بود.یافته ها:%63.3  افراد مورد مطالعه، مباحث ارایه شده در سر فصل درس اصول اپیدمیولوژی را در محیط کار خود مفید ارزیابی نمودند، ولی تنها %23 دانش آموختگان توانایی انجام مباحث را داشتند.نتیجه گیری: به نظر می رسد اگر آموزش نظری و عملی درس اپیدمیولوژی به صورت توام انجام شود، دانشجویان توانمندی های لازم را جهت ارتقا سطح بهداشت جامعه کسب خواهند نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 513

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 141 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    56-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    915
  • دانلود: 

    375
چکیده: 

زمینه: آموزش باید در فضای مناسب، با روش و امکانات مطلوب و بر اساس نیاز، علاقه و زمینه های علمی فراگیران انجام پذیرد تا مدرس در تدریس و دانشجو در یادگیری، احساس رغبت و انگیزه کند.هدف: مطالعه به منظور تعیین ارتباط امکانات آموزشی و نیروی انسانی (تعداد و رتبه) در بخش های علوم پایه دانشکده پزشکی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه کرمان انجام شد.مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی در سال 1378 امکانات موجود بخش ها به وسیله پرسش نامه استاندارد شده با حداقل ضریب پایایی 0.7 و ضریب اعتبار 0.75 با استاندارد های تعیین شده مقایسه شد. پیشرفت تحصیلی دانشجویان ورودی 1375 و 76 بر اساس میانگین نمره های دروس هر بخش، نمره آزمون علوم پایه، معدل و رتبه داده شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین گردید.یافته ها: بخش آناتومی با کسب 61.11 امتیاز از صد نسبت به سایر بخش ها از امکانات آموزشی مناسب تری برخوردار بود. در حالی که دانشجویان بخش میکروب شناسی با میانگین نمره 15.20±1.1 از مجموع دروس آن بخش در موقعیت بالاتری قرار داشتند. همبستگی بین امکانات آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی بر اساس نتایج امتحانات علوم پایه و میانگین نمره های درون بخشی، منفی بود و اختلاف معنی داری مشاهده نشد. همبستگی بین تعداد و رتبه علمی مدرسین با نمره های درون بخشی و علوم پایه مثبت بود.نتیجه گیری: با توجه به رابطه مستقیم بین تعداد و رتبه علمی مدرسین و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، ارتقا سطح علمی مدرسین از طریق برگزاری کارگاه های باز آموزی و نو آموزی جهت ارتقای کیفیت آموزش توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 915

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 375 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    5-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    808
  • دانلود: 

    224
چکیده: 

زمینه: توسعه دانش و نگرش افراد شرکت کننده در برنامه های آموزشی  یکی از عوامل تعیین کننده میزان موفقیت به کارگیری محتوای آموزش در حیطه عمل است.هدف: مطالعه به منظور تعیین تاثیر کارگاه های مقدماتی روش تدریس بر آگاهی ، نگرش و عملکرد اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1379 بر روی 71 نفر از شرکت کنندگان کارگاه های مقدماتی روش تدریس انجام شد که به روش نمونه گیری ساده انتخاب شدند. داده ها به وسیله پرسش نامه با ضریب روایی 0.76 و 0.8 به ترتیب برای آگاهی و نگرش و با حداقل ضریب پایایی 0.7 ، قبل و بعد از کارگاه جمع آوری گردید. اطلاعات مربوط به عملکرد از طریق فهرست وارسی خود ارزیاب با روایی 0.91 و ضریب پایایی 0.75 قبل از کارگاه و در طول یک نیمسال تحصیلی بعد از کارگاه کسب و با استفاده از آزمون های پارامتریک و غیر پارامتریک تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میانگین نمره آگاهی قبل از کارگاه 6.02±3.7 و نمره نگرش و عملکرد بر مبنای بیست به ترتیب 14.2±1.2 و 13.6±2.2 بود. این میانگین بعد از کارگاه برای دانش 13.4±3.9، نگرش 18.2±2.1 و عملکرد 14.12±1.68 بود. بین نمره آگاهی و نگرش قبل و بعد از کارگاه ارتباط معنی دار آماری وجود داشت (p<0.001). ولی بین نمره عملکرد فبل و بعد از کارگاه رابطه آماری مشاهده نشد. همچنین بین تغییرات نمره آگاهی و نگرش با عملکرد ارتباط معنی داری وجود نداشت. با افزایش سن دانش کسب شده در انتهای کارگاه کمتر می شد ( r=-0.33وp<0.03  ).نتیجه گیری: به نظر می رسد کارگاه های موجود می توانند دانش شرکت کنندگان را افزایش و نگرش آنها را ارتقا دهد، ولی توسعه رفتار در حیطه عملکرد علاوه بر کارگاه آموزشی به عوامل دیگری وابسته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 808

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 224 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    38-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    861
  • دانلود: 

    188
چکیده: 

زمینه: دانشجویان به عنوان آینده سازان جامعه می توانند نظرات ارزشمندی درباره برنامه های آموزشی و تاثیر آنها بر فرآیند یادگیری ارایه دهند.هدف: این تحقیق به منظور شناسایی نظرات دانشجویان دندان پزشکی مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نسبت به کاربرد دروس علوم پایه در مقطع بالینی انجام شد.مواد و روش ها: این تحقیق در سال 1380 به صورت توصیفی با روش سرشماری انجام شد. 75 نفر از دانشجویان دندان پزشکی مقطع بالینی پرسش نامه تهیه شده را تکمیل نمودند. داده ها با روش آماری توصیفی با استفاده از نرم افزار SPSS ارزیابی شدند. بر اساس این اطلاعات دروس علوم پایه در سه گروه با کاربرد زیاد، متوسط و کم تقسیم بندی شدند.یافته ها: به عقیده دانشجویان دندانپزشکی قزوین دروس آناتومی سر و گردن، زیاد تخصصی و فارماکولوژی بیشترین کاربرد و دروس بیوشیمی متابولیسم، بیوشیمی ساختمانی و فیزیک پزشکی کمترین کاربرد را در دروس بالینی داشتند.نتیجه گیری: با توجه به نیازهای آینده دندانپزشکان، لازم است تغییراتی در برنامه ریزی آموزشی انجام گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 861

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 188 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    81-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    1117
  • دانلود: 

    589
چکیده: 

زمینه: یکی از جنبه های مهم و کلیدی امر آموزش ارزشیابی است که عوامل متعددی بر آن اثر می گذارند.هدف: مطالعه به منظور تعیین تاثیر گذاری استاد بر روی ارزشیابی دانشجو از استاد و درس انجام شد.مواد و روش ها: برای انجام این مطالعه موردی پرسش نامه ای حاوی ده سوال در دو نوبت، ابتدای نیمسال قبل از شروع تدریس و انتهای نیمسال پس از پایان درس در اختیار دانشجویان قرار گرفت. نمونه گیری به صورت سر شماری در کلاس درس 4 نفر از اساتید انجام و از 290 دانشجو نظر خواهی شد. این طرح در نیمسال دوم سال تحصیلی 78-79 در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی قزوین انجام و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که دانشجویان برای پاسخ به سوالات مربوط به ماهیت درس، ویژگی های استاد و معیار های یک استاد خوب در پایان نیمسال تحصیلی نسبت به شروع نیمسال گزینه خیلی زیاد را بیشتر انتخاب کرده اند. به طوری که برای قضاوت به عنوان استاد خوب این میزان در پایان نیمسال نسبت به ابتدای نیمسال 4.5 برابر شده بود.نتیجه گیری: استاد می تواند بر روی قضاوت دانشجویان نسبت به ماهیت درس و نیز نسبت به شخص خود تاثیر گذار باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1117

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 589 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    43-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1227
  • دانلود: 

    235
چکیده: 

زمینه: بیماری تالاسمی از مهم ترین بیماری های ژنتیک کشور ماست که پیشگیری از آن نیاز به آگاهی عمومی دارد.هدف: مطالعه به منظور ارزیابی تاثیر یک دوره آموزشی شامل سخنرانی، ارائه چزوه و نمایش فیلم بر میزان آگاهی دانش آموزان مراکز پیش دانشگاهی انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال تحصیلی 1379-80 بر روی 405 دانش آموز مراکز پیش دانشگاهی بم که با روش نمونه گیری خوشه ای اتفاقی انتخاب شدند، انجام شد. قبل و دو هفته بعد از آموزش، پرسش نامه ای شامل 12 سوال در مورد تالاسمی توسط دانش آموزان پاسخ داده شد.یافته ها: 67.2% دانش آموزان دختر و 32.8% پسر بودند. میانگین نمره آگاهی دانش آموزان قبل از آموزش 2.42 و بعد از آموزش 2.56 و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (P<0.05).نتیجه گیری: تدوین برنامه های رسمی آموزشی برای دانش آموزان به ویژه در مناطق با شیوع بالای بیماری توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1227

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 235 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
نویسندگان: 

NOUHI ESMAT | HAGHDOUST A.A. | FARAJZADEH S.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    5-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    254
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: Teacher's familiarity with teaching methods along with medical revolutions is necessary to achieve the quality improvement in education. Two effective factors for success in aplication of educational content in practice domain, are knowledge and attitudes of participants in educational programs. Objective: To detect the effectiveness of elementary teaching methodology workshops on knowledge, attitude & practice of the faculty members of Kerman university of medical sciences.Methods: This semiexperimental study was implemented on 71 participants, selected by convenience method. The data related to the knowledge and attitudes was gathered using pre & post workshop questionnaires. A checklist was used to evaluate their practice before the workshop.Findings: The result indicated that mean and standard deviation knowledge of pre workshop was 6.2±3.7, attitude was 14.19±1.2 &practice 13.6±2.2 and post workshop ones were 13.4±3.9, 18.2±2.1, & 14.12±1.68, respectively. There was a significant relationship between pre & post workshop knowledge & attitude (P<0.001). There was no such a relationship in practice domain. No significant relationship was observed between attitude, knowledge variations & practice. It cannot be judged that practice variations were affected by knowledge variation during the workshops. There was a correlation coefficient between age and post workshop knowledge (r=0.33 & P<0.03). By increase in the age, the acquired knowledge after the end of workshop was decreased.Conclusion: It seems that the workshop can improve the participant's knowledge & attitude, but besides educational workshop some other factors are necessary for behavioral improvement in the practice domain.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

RAJALI M. | TAZHIBI M. | MOSTAJERAN M.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    10-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    335
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: Capabality of health graduates as important componants of health service system in utility of principles of epidemiologyis of great importance to override the problems of society.Objective: To evaluate the content of the Basic Epidemiology course by using opinions of its graduates. Methods: Through a descriptive cross- sectional study, 324 graduates working in health provision centers in Isfehan replied to a questionnaire delivered to them by mail. The main factors for evaluation were as follows: The usefulness of the content of the course and their viewpoints on development of teaching and design strategies. Findings: The finding indicated that 63.3%, of the graduates evaluated their epidemiology course to be useful for their job but only 23% were able to put the contents into utility. Conclusion: If potential and actual teaching sterategies are held simultaneously, students will gain the necessary capabalities to increase the health level of the society.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 335

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    16-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    290
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: One of the economical and social challengesof graduates of higher education is unemployment.Objective: To determine the employment status of students of Rafsanjan medical university.Methods: Through a descriptive study, out of 1168 questionnaires sent to graduated students of Rafsanjan medical university (1990- 1996) by mail, 410 questionaires that were sent back, were analyzed.Findings: The results indicated that 60.5% of the research group were employed at one of the public or private organizations, 35.9% were unemployed and 3.6% were self- employed.Out of the employed pupulation, 33.9% were officially hired, 20.2% were conventionally hired, 15.3% had contracts and 30.6% were in the plan of human resourse. The interviewed samples (68.4%) stated that high salary was the motive behind occupation. The prevalence of employment were mostly in radiology (81.6%), nursing (79.7%), Medicine (76.7%), operation room (30.5%) an anesthesiology(46.6%).Conclusion: Nearly half of the graduates were employed at public offices and the role of private section was not significant in this regard.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 290

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

JAVADI H.R. | ASEFZADEH S. | MASHATAN M.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    24-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    256
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: Awareness of the graduates' professional situation in order to orientate future plans seem to be necessary.Objective: To identify Qazvin medical graduates' professional situation.Methods: A questionnaire was sent to all the students graduated from 1991 till 1997 through a survey. A total number of 98 responses were gathered (of about 480 sent questionnaires).Findings: Out of these responses, 66 responses beronged to men and 32 beronged to women who consisted of 62 general practitioners, 26 specialists, and 7 residents. The specialists were mostly internists, pediatricians and anesthesiologists. They spent their time as follows: 19.6±37.9 hours in visiting patients, 14.26 on teaching, 6.47 on research, 19 on medical - related works, 28.5 on management, 14.7 in studying medical books and journals. Some graduates (about 61%) believed that studying in Qazvin university has nearly prepared them to accept the responsibility to work as a physician. Some graduates didn't file for their patients, while the same number of them didn't agree to in service training. The majority of graduates agreed to a change in the Health service system and also to limit the acceptance of medical students in universities. Instead, they mostly emphasized the importance of increasing education quality.Conclusion: The results indicate that, health service system must be reformed in our society. Moreover, the medical students should work in the health fields to prepare themselves for their future. The information about the graduates should be followed up.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 256

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

HOSSINI M. | SARCHAMI R.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    33-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    454
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: Using students' views for teacher assessment is a common method. However, research results indicate that students' ideas about their teachers is influenced by some factors which have no close relationship to the evaluation subject and is merely related to the instructors specification.Objective: To determine the attitude of students of different fields in Qazvin medical university toward priorities in teachers assessment.Methods: Through a descriptive study, a questionnaire consisting of 7 parts and 43 questions was used to gather data.Findings: Results indicated that the majority of students (85.2 %) selected "mastery of contents" as the most important priority in teachers assessment. Most of them (78.5%) selected "self- confidence" for personal characteristics, 69.8% selected "establishing an intimate relationship with students' for communication skills, 36.9% selected" on time starting and finishing the class" in respect to educational principles and 34.2% selected "peiforming an exact and comprehensive exam at the end of the term" for evaluation skills.Also 33.3% of the samples believed that there is a high conformity between the present evaluations and reality and 10.3% believed there is no conformity between them.Conclusion: Although students distinguish some very important factors for teachers assessment, the necessary factors for a good teacher based on the scientific criteria aren't selected as the most important by the students and this may decrease the validity and reliability of students ratings.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 454

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    38-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    315
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: Students, as future builders of community, are able to present valuable views for educational programs and learning process.Objective: To survey the attitude of Qazvin dentistry students at clinical sections toward the application of basic sciences courses.Methods: 75 dentistry students at clinical section filled out a questionnaire. The statistical data was obtained and the courses of basic sciences were devided into three groups high, medium and low.Findings: Qazvin dentistry students believed that the courses of anatomy of head & neck, specialized English and pharmachology have the most application and the courses of metabolism biochemistry, structural biochemistry and medical physics have the least application in the clinical courses.Conclusion: Regarding future needs of dentisits, changes in the educational programming seem to be essential.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 315

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ARAB M. | ABASZADEH A.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    43-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    270
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: Beta thalassemia is one of the most important disorders in our country. General awareness is the most preventive step.Objective: To evaluate the effect of an educational session containing lectures, booklets and videotape on the knowledge of high school students.Methods: A total number of 405 high school students (famales (67.2%) and males (32.8%)) were randomly selectedand asked to complete a questionnaire before and two weeks after an educational session.Findings: There was a significant difference between the scores of students in pre and post test (2.42 VS. 2.56, P<0.05).Conclusion: A short time education on thalassemia can significantly improve students' thalassemia awareness and this improvement can be effective in preventing the birth of thalassemic children. Formal thalassemia education of students is recommended.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 270

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

برهان مجابی کتایون

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    48-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1453
  • دانلود: 

    675
چکیده: 

زمینه: بررسی وضعیت موجود نظام آموزشی، امکان ارتقای سطح کیفی و کمی آموزش دندان پزشکی را فراهم می آورد.هدف: مطالعه به منظور تعیین وضعیت آموزش بالینی رشته دندان پزشکی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد.مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی که در سال 1380 انجام شد، 60 دانشجو و 24 عضو هیات علمی به صورت سرشماری شرکت داشتند. اطلاعات به وسیله پرسش نامه 8 قسمتی جمع آوری گردید که قسمت اول مربوط به اطلاعات دموگرافیک افراد و قسمت های بعدی به مواردی چون برنامه ریزی، طول مدت، تجهیزات و کارآیی بخش ها اختصاص داشت.یافته ها: 43.3% دانشجویان نحوه برنامه ریزی واحدهای عملی را در حد متوسط و 63.3% شرکت در بحث های گروهی بخش ها را ضعیف عنوان نمودند. 50% اساتید، برنامه ریزی واحدهای عملی را خوب و 46% فعالیت های داخل بخش دانشجویان را ضعیف عنوان داشتند. حدود نیمی از دانشجویان، کارآیی بخش های دندان پزشکی اطفال، بیماری های دهان، رادیولوژی، آسیب شناسی و ترمیمی را خوب، کارآیی بخش های پروتز، جراحی، پریودانتیکس و اندودانتیکس را متوسط و کارآیی بخش ارتودنسی را ضعیف داشتند.نتیجه گیری: با توجه به یافته ها بازنگری آموزش بالینی دندان پزشکی و افزایش تجهیزات، تسهیلات و امکانات لازم در این محیط ها برای دانشجویان و اساتید ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1453

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 675 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

ADHAMI A. | JAVADI Y.A. | HAGHDOUST A.A.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    56-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    302
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: Education should be implemented based on an appropriate methodology and needs interests and scientific background of students in order to provide satisfaction and motivate students to learn and teachers to teach.Objective: To determine facilities and human resources of basic sciences of medical university and relation to learning progress of medical students of kerman university (1998-2000).Methods: Through a cross- sectional study, standard questionnaires with 0.7 minimum reliability coefficient and 0.75 validity coefficient were used based on the views of managers and members of groups, facilities were compared to chosen standards. Facilities achievement of student in every course of that section was based on the average marks of that course and basic sciences exam, total average and grade given by the ministery of health, education and teaching medical sciences.Findings: The results indicated that anatomy department with 61.11 out of 100 grades had better educational facilities than other departments. While Microbiology and parasitology department with the average grade 15.20 out of 20 among total courses of that department had the best condition. The relationship between educational facilities and academic achievement of medical students, based on sciences exam and inter- sectional grades average was negative & no significant difference was observed. The relationship between the number of teachers and their scientific rank with inter- sectional and basic sciences grades was positive. Conclusion: According to the direct relation between the number of teachers and their scientific rank with the academic achievement of students, it is recommended to increase teachers' scientific level by implementation educational updating programs and workshpos.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 302

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جوادیان یحیی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    64-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2521
  • دانلود: 

    884
چکیده: 

زمینه: ترغیب دانشجویان به پژوهش در رشد علمی و شغلی آنها نقش زیادی دارد.هدف: مطالعه به منظور شناسایی نگرش دانشجویان پزشکی در مورد اهمیت پژوهش انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی در سال 1379-80 با استفاده از پرسش نامه بر روی 200 نفر از دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد که به طور تصادفی از بین ورودی های سال های 1372-76 انتخاب شده بودند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss و آزمون کای دو تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 24 سال بود. 33% افراد تنها یک کار تحقیقاتی انجام داده بودند که مربوط به پایان نامه های آنها بود. 42% افراد کار تحقیقاتی را مکمل یادگیری می دانستند. عمده ترین مشکلات تحقیق به ترتیب، نظام آموزشی و مدیریتی غلط، کمبود بودجه تحقیقات، نداشتن انگیزه و کمبود امکانات ذکر شد. 69% افراد افت فرهنگ مطالعه و تحقیق، پایین آمدن سطح علمی در کشور، ایجاد ضعف در نظام آموزشی و مدیریتی کشور و کاهش امکانات و اعتبارات علمی را از جمله نتایج عدم توجه کافی به تحقیق و پژوهش در زمینه های علمی می دانستند.نتیجه گیری: به کارگیری شیوه های نوین آموزشی، افزایش امکانات و اعتبارات تحقیقاتی و فراهم نمودن زمینه مناسب برای آموزش پژوهش گران ضرورت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2521

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 884 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

KHOSRAVI F. | HAGHDOUST A.A. | NOUHI E.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    68-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    241
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: The main aim of medical science is survival of human beings and relief of their suffering. Proper clinical skills is of great importance in this regard.Objective: To determine the attitude of medical students, teachers and graduates towards the role of a proper educational content in clinical skill laboratories in Kerman medical university.Methods: Through a cross -sectional study 141 general practioner, 69 specialists and 87 medical students (stagers, interns and assistants) filled in a questionnaire. Findings: The findings indicated that 99% of the respondents believed that clinical skill laboratories were necessary. 65% did not have any familiarity with clinical skills before entrance to hospital and 82% did not have a proper model to learn clinical skills. The students believed that cardio- pulmonary resuscitation was the most and injection was the least important course content.Conclusion: Establishing a skill laboratory and a proper training course before students entrance to a ward and direct contact with patients seem to be necessary.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 241

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عظیمیان جلیل

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    75-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1549
  • دانلود: 

    731
چکیده: 

زمینه: بررسی نیاز های آموزشی مدیران پرستاری به ویژه در زمینه کیفیت مراقبت های پرستاری، مرحله ای اساسی و مهم در امر یرنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی یرنامه های آموزشی پرستاری است.هدف: مطالعه به منظور تعیین نیازهای آموزشی مدیران پرستاری درباره تضمین کیفیت مراقبت های پرستاری در مراکز آموزشی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی - تحلیلی درسال 1376 بر روی 50 نفر از مدیران پرستاری (مدیر خدمات پرستاری، سوپروایزر و سر پرستار) به طریق سر شماری و با استفاده از برنامه انجام گرفت. داده ها با آزمون های کای دو، فیشر ضریب  همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: 76% افراد مورد مطالعه از نظر دانش و 80% از نظر عملکرد، به ویژه در زمینه استانداردها و تدوین آنها، ابزارهای تضمین کیفیت و آموزش این مفهوم به سایر کارکنان، به آموزش بیشتری نیاز داشتند.نتیجه گیری: به نظر می رسد تغییر سر فصل درس مدیریت پرستاری و لحاظ این مفهوم در برنامه های آموزش مداوم و ضمن خدمت باید مورد توجه برنامه ریزان آموزشی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1549

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 731 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SHARIFI M. | JOURABCHI Z. | ALIPOUR HEYDARI M.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    81-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    709
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: One of the important aspects of education is evaluation wich is in flounced by various factors.Objective: To assess teachers' effectiveness on student evolution of teacher and course.Methods: 290 students of Qazvin medical university (2000-2001) in four classes with four different teachers took part in this research. They filled in a questionnaire containing 10 questions at the beginning of semester before instruction and at the last session.Findings: The results indicated that students selected the choice "very much" more frequently at the last session in comparison with the first day of the semester. The score for judgment on a good teacher (characteristics of teachers and criteria of a good teacher) was 4.5 times higher in comparison with the beginning of the semester.Conclusion: Teacher can be considered as an effective factor for students' concept toward the course and themselves.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 709

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

HOSSINI S.M.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    88-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    264
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Journal club is a classic medical teaching method with over 100 years of history. As a flexible method, it can be used in different areas such as teaching critical appraisal, evidence based medicine, research design, statistics and educational concepts. Several factors are important in success of journal clubs such as: schedualing time, defining goals, continuous attendance of participants and selection of an appropriate presentation format.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 264

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button