مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,518
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

594
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شکل گیری مفاهیم اولیه کلامی، غیرکلامی و ریاضی در کودکان شنوا و کم شنوای 4 تا 6 سال

صفحات

 صفحه شروع 10 | صفحه پایان 15

چکیده

 زمینه و هدف: تاثیر بی چون و چرای شنوایی بر فراگیری زبان به ویژه در مراحل ابتدایی تکامل, بر هیچ کس پوشیده نیست, بنابراین هرگونه آسیب شنوایی می تواند بر توانایی زبانی و شناختی اثر بگذارد. این پژوهش با هدف مقایسه شکل گیری مفاهیم اولیه کلامی, غیرکلامی و ریاضی بین کودکان هنجار و کم شنوا انجام گرفت.روش بررسی: در این پژوهش 88 کودک شنوا و کم شنوا, در گروه های سنی 4 تا 6 سال با آزمون محقق ساخته شکل گیری مفاهیم اولیه که بر اساس مقیاس های رشد زبان و شناخت تهیه شده بود مقایسه شدند. کودکان شنوا به صورت تصادفی خوشه ای و گروه کم شنوا به صورت نمونه قابل دسترس انتخاب شدند.یافته ها: تفاوت میانگین نمرات کودکان شنوا و کم شنوا در هر سه طبقه مفاهیم اولیه کلامی, غیرکلامی و ریاضی, و بین تمامی گروه های سنی, از نظر آماری معنی دار بود (P<0.05). تاثیر عامل جنسیت از لحاظ آماری معنی دار نبود (P>0.05). عامل گروه در هر سه طبقه مفاهیم (P<0.001) و عامل سن تنها در مفاهیم ریاضی تاثیر معنی دار داشت (P<0.001).نتیجه گیری: در فرایند آموزش رسمی کودکان کم شنوا لازم است در ابتدا توانایی آنها در درک مفاهیم کلامی, غیرکلامی و ریاضی, و مهارت های شناختی- کلامی مشخص شود, برنامه آموزشی مناسب, متناسب با توانایی این کودکان تنظیم شود. چراکه در بیشتر مواقع برنامه آموزشی بدون اطلاع از چگونگی توانایی های زبانی- شناختی کودک ارایه می شود و به تبع پیشرفت کودک با شکل های روبه رو خواهد شد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاظم طرقی، مرضیه، کشاورزی ارشدی، فرناز، و صالحی، مهدیه. (1390). شکل گیری مفاهیم اولیه کلامی, غیرکلامی و ریاضی در کودکان شنوا و کم شنوای 4 تا 6 سال. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 20(1 (پیاپی 35))، 10-15. SID. https://sid.ir/paper/362727/fa

    Vancouver: کپی

    کاظم طرقی مرضیه، کشاورزی ارشدی فرناز، صالحی مهدیه. شکل گیری مفاهیم اولیه کلامی, غیرکلامی و ریاضی در کودکان شنوا و کم شنوای 4 تا 6 سال. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1390؛20(1 (پیاپی 35)):10-15. Available from: https://sid.ir/paper/362727/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه کاظم طرقی، فرناز کشاورزی ارشدی، و مهدیه صالحی، “شکل گیری مفاهیم اولیه کلامی, غیرکلامی و ریاضی در کودکان شنوا و کم شنوای 4 تا 6 سال،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 20، no. 1 (پیاپی 35)، pp. 10–15، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/362727/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا