Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    1-7
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    544
  • دانلود: 

    602
چکیده: 

زمینه و هدف: آموزش و یادگیری تحت تاثیر متغیرهای مختلفی از جمله الگوی یادگیری قرار دارد که می تواند بر عملکرد تحصیلی و برون ده آموزش عالی اثرگذار باشد. هدف مطالعه ی حاضر ارزیابی الگوی یادگیری دانشجویان دندانپزشکی و نیز رضایت مندی آن ها از آموزش دانشکده ی دندانپزشکی بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که در سال تحصیلی 96-95 انجام شد، 109 نفر از دانشجویان مقطع بالینی دندانپزشکی وارد مطالعه شدند و پس از آموزش لازم پرسش نامه ی الگوی یادگیری Kolb را تکمیل کردند. همچنین در قالب یک سوال رضایت مندی آن ها از آموزش دانشکده ی دندانپزشکی با امتیاز 0 تا 10 (کاملا ناراضی تا کاملا راضی) سنجیده شد. یافته ها: با p<0. 05 معنی دار در نظر گرفته شد. یافته ها: : به ترتیب الگوی یادگیری همگرایی (8/57%)، جذب کننده (6/21%)، واگرا (8/12%) و انطباق یابنده (8/7%) بیشترین تا کمترین الگوی یادگیری را تشکیل می داد. ارتباطی میان الگوی یادگیری با جنسیت، معدل تحصیلی و ترم تحصیلی مشاهده نشد. میانگین رضایت مندی آموزشی دانشجویان 6/2 ± 8/4 بود و با سبک یادگیری رابطه ای معنی دار نداشت (p=0/4). نتیجه گیری: : یادگیری همگرایی و جذب کننده شایع ترین الگوی یادگیری دانشجویان دندانپزشکی دانشکده علوم پزشکی اردبیل بود. بر این اساس آموزش بر مبنای حل مشکل در کنار سخنرانی می تواند به عنوان روش های آموزشی مناسب پیشنهاد شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 544

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 602 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    8-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    458
  • دانلود: 

    615
چکیده: 

زمینه و هدف: چگونگی ارایه خدمات دندانپزشکی به افراد جامعه بستگی به انگیزه های دندانپزشکان آینده یا دانشجویان فعلی برای ورود به این رشته و شغل دارد. هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه و رضایت دانشجویان دانشکده ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نسبت به رشته ی تحصیلی و آینده ی شغلی خود می باشد روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی 223 نفر از دانشجویان ورودی سراسری و بین الملل دانشکده ی دندانپزشکی کرمانشاه در سال تحصیلی 1395-1396 مورد مطالعه قرار گرفتند. روش نمونه گیری در دسترس بود. پرسشنامه استاندارد مورد استفاده (شامل 9 سوال سنجش رضایت از رشته ی تحصیلی و 6 سوال آینده ی شغلی) در اختیار دانشجویان قرار گرفت. داده ها توسط آزمون های توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: : 223 پرسشنامه (9/76 % پاسخگویی) توسط دانشجویان تکمیل گردید. اکثر دانشجویان (5/79 %) از انتخاب رشته خود راضی بودند. همچنین 2/72 درصد درآمد زایی این رشته را دلیل انتخاب رشته ی خود اعلام کردند. 8/84 درصد از دانشجویان معتقد بودند افزایش پذیرش دانشجو در این رشته آینده ی شغلی آن را به خطر می اندازد. اختلاف آماری معنی داری بین سن، جنسیت، سال ورود و نوع ورودی با میانگین نمرات دیدگاه دانشجویان نسبت به رشته ی تحصیلی و دیدگاه دانشجویان نسبت به آینده ی شغلی وجود نداشت (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 458

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 615 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عبدی علی | زندی پیام آرش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    17-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    978
  • دانلود: 

    1208
چکیده: 

زمینه و هدف: بررسی عملکرد تحصیلی و شناسایی عوامل موثر بر آن می تواند کمک شایان توجهی در بهبود وضعیت آموزشی و تحصیلی دانشجویان داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد هویت تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و شکفتگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی می باشد. روش بررسی: روش انجام مطالعه توصیفی-همبستگی بود. نمونه این پژوهش شامل 200 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بودند که به صورت تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه های هویت تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و شکفتگی استفاده شد. در این پژوهش به منظور تحلیل داده ها از همبستگی متعارف و رگرسیون چندگانه استفاده شد. داده ها با استفاده از نسخه 21افزار SPSS تحلیل شدند. یافته ها: : نتایج حاصل از تحلیل همبستگی متعارف نشان داد که بین متغیرهای عملکرد تحصیلی با ابعاد هویت تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و شکفتگی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد (001/0>P و 644/0=λ و35/73= F). همچنین، بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، 36 درصد از واریانس متغیر عملکرد تحصیلی به کمک متغیرهای پیش بین (ابعاد هویت تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و شکفتگی) قابل پیش بینی است. نتیجه گیری: : با توجه به عملکرد تحصیلی دانشجویان و آگاهی از عوامل موثر بر آن، می توان برنامه ای مدون و دقیق را تدوین کرد تا با ایجاد زمینه مناسب برای به فعالیت رساندن استعدادهای بالقوه دانشجویان، زمینه رشد و شکوفایی هر چه بیشتر آن ها فراهم گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 978

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1208 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    26-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    877
  • دانلود: 

    918
چکیده: 

زمینه و هدف: امید می تواند رضایت مندی و بهزیستی ذهنی دانشجو را به اوج برساند و موجب سازگاری و سلامت جسمی و روانی است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط باورهای امید با فرسودگی، انگیزش و وضعیت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی همبستگی در سال 1396، نمونه ای شامل 261 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی بر حسب جنسیت انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه باورهای امید اسنایدر و همکاران(Snyder et al)، فرسودگی تحصیلی برسوو همکاران (Berso et al) و انگیزش تحصیلی والرندو همکاران (Vallerand et al) جمع آوری شد. سپس اطلاعات با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: : نتایج نشان داد که بین نمره ی کل مقیاس باورهای امید و خرده مقیاس های آن با فرسودگی تحصیلی رابطه ی منفی و معناداری و بین میانگین نمره ی کل مقیاس باورهای امید و تمام ابعاد آن با انگیزش تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. اما بین میانگین نمره ی کل باورهای امید و خرده مقیاس های آن با وضعیت تحصیلی رابطه ی معناداری مشاهده نشد. در نهایت، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها فرسودگی تحصیلی به شکل منفی و معناداری پیش بینی کننده باورهای امید هستند. نتیجه گیری: : براساس یافته ها: ی این مطالعه دانشجویان امیدوار، انگیزش تحصیلی بیشتر و آسیب پذیری کمتری در مقابل فرسودگی تحصیلی دارند. بنابراین اساتید و مسوولان دانشگاه بایستی بکوشند تا با افزایش سطح امیدواری دانشجویان، انگیزش تحصیلی دانشجویان را افزایش و فرسودگی تحصیلی آن ها را کاهش دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 877

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 918 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    36-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    399
  • دانلود: 

    655
چکیده: 

زمینه و هدف: پژوهش حاضر بررسی تاثیر برنامه ی مداخله ای بازآموزی اسنادی بر هیجانات تحصیلی و حل مساله در دانشجویان داروسازی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان بود. روش بررسی: نوع مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری تحقیق شامل کلیه ی دانشجویان داروسازی و پرستاری در نیم سال اول سال تحصیل98-1397 بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی در دو گروه 36 نفری آزمایش و 36 نفری کنترل جایگزین شدند و برنامه ی آموزشی بازآموزی اسناد در 7 جلسه روی گروه آزمایش اجرا شد. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه هیجان های دانشگاهی و پرسشنامه حل مساله قبل از شروع مداخله آموزشی و به فاصله یک ماه از آن از افراد هر دو گروه جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های توصیفی و تحلیل کواریانس در نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد. یافته ها: تحلیل کواریانس نشان داد برنامه ی آموزشی بازآموزی اسناد بر فرایند حل مساله در سطح معنی داری (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 399

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 655 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    47-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    832
  • دانلود: 

    639
چکیده: 

زمینه و هدف: برنامه ی درسی نقش موثر و تعیین کننده ای در تحقق اهداف و رسالت های آموزش عالی از نظر کمی و کیفی دارد. از این رو می توان یکی از عوامل موثر در ارتقاء کارایی و اثربخشی نظام آموزشی را نتیجه ی توجه ویژه به آن دانست. بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین عناصر برنامه درسی و گرایش به تفکر انتقادی بود. روش بررسی: مطالعه ی حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. نمونه ی این مطالعه 270 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال تحصیلی 96-95 بود که با روش نمونه گیری تصادفی-طبقه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه ی عناصر برنامه ی درسی طاطاری (1396) و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) استفاده شد. روش های آماری مورد استفاده شامل ضریب همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون بوده و برای تحلیل داده ها از نرم افزار spss نسخه ی 22 استفاده شده است. یافته ها: : یافته ها: ی تحقیق بیانگر این بود که همبستگی معنادار و مستقیمی بین عناصر برنامه درسی و گرایش به تفکر انتقادی وجود دارد و تقویت هر یک از عناصر برنامه درسی (محتوا (231/0)، هدف (148/0)، روش (307/0) و ارزشیابی (203/0)) با تقویت گرایش دانشجویان نسبت به تفکر انتفادی همراه خواهد بود. نتایج آزمون t نیز نشان داد بین میانگین دانشجویان دختر و پسر از نظر گرایش به تفکر انتقادی (151/0= t؛ 880/0 =sig) و عناصر برنامه ی درسی (099/0 =t؛ 921/0 =sig) تفاوت معناداری وجود ندارد. در ارتباط با تحلیل رگرسیون نتایج نشان داد که خرده مولفه های هدف، محتوا و ارزشیابی پیش بینی کننده ی معنی داری نبودند و فقط متغییر روش با میزان بتای 225/0 پیش بینی کننده معنی داری بوده است. نتیجه گیری: : یافته ها: حاکی از آن است عناصر برنامه ی درسی در تقویت گرایش دانشجویان به تفکر انتقادی نقشی اساسی دارند لذا باید تجدید نظرهایی در زمینه ی برنامه ی درسی و عناصر آن به خصوص در حوزه ی روش تدریس انجام گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 832

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 639 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

پورنیا یداله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    54-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    445
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: با توجه به اهمیت زبان انگلیسی برای دانشجویان پزشکی، این پژوهش با هدف بررسی شاخص های واژگانی در منابع و سوال های زبان انگلیسی امتحان جامع علوم پایه پزشکی در ایران انجام گرفت. مواد و روش ها: بعد از گردآوری متون منابع و دسته بندی واژگان آن ها، متون نهایی از لحاظ پوشش واژگان، اندازه واژگان، و سطح واژگان بررسی شدند. همچنین، پوشش واژگان پنج آزمون زبان انگلیسی امتحان جامع علوم پایه پزشکی در این منابع بررسی شد. یافته ها: : نتایج بررسی 89، 021 واژه متشکل از 9، 683 نوع واژه و 5، 938 واژه-خانواده نشان داد که واژگان کاکسهد (Coxhead) پوشش 27/6% و واژگان سو (Hsu) پوشش 11/6% در منابع زبان انگلیسی امتحان جامع علوم پایه پزشکی داشتند. واژگان هیچکدام از 5 آزمون زبان انگلیسی امتحان جامع پوشش 98 درصدی در منابع نداشتند. اندازه واژگان پنج منبع 5، 938 واژه-خانواده بود که با معیار حداقل 8000 واژه-خانواده ای فاصله زیادی داشت. همچنین، واژگان پنج منبع در سطح 14 قرار داشتند. بحث و نتیجه گیری: : با توجه به نتایج این پژوهش، به نظر می رسد که منابع زبان انگلیسی امتحان جامع علوم پایه پزشکی نیازهای دانشجویان پزشکی را از جمله گذراندن آزمون زبان انگلیسی امتحان جامع و خواندن و درک مطلب متون پزشکی به زبان انگلیسی برآورده نمی کنند. بنابراین، معرفی منابع بیشتر زبان انگلیسی با شاخص های واژگانی بالاتر از طرف وزارت بهداشت یا حداقل از طرف مدرس مربوطه پیشنهاد می گردد. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 445

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    61-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    121
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background & Objective: Supercamp is a multidiscipline community services activity held by UNPAD since 2012 to allow medical students to do community services and inter-professional education integrated with learning to promote soft skills. Soft skills are essential, which are needful for development in various kinds of teaching-learning experiences. The study aimed to evaluate Supercamp program through the medical student perspective as one of the practices for the development of soft skills in a medical student. Materials and Methods: This was a descriptive cross-sectional study using an electronic questionnaire given to Supercamp participants before and after the program, including undergraduate and postgraduate medical students. The survey distributed before and after completed the program. Soft skill aspects addressing in this questionnaire were leadership, communication aspect, creativity, autonomy, problem-solving, critical thinking, and problem-solving. Results: All the participants aware that Supercamp was a yearly community services program purposed, improving the soft skill of a medical student. Most participants (68%) agreed on the importance of soft skills and ranked the importance of communication, leadership, collaboration, problem-solving, critical thinking, independence, and creativity. Survey result has taken after the program completed showed that 74. 4% of participants agreed that Supercamp improves their soft skills, especially in communication, leadership, and collaboration aspect. The participants had also changed their perspective about future profession 58. 5%. Conclusion: Supercamp is still an effective program to improve soft based on the medical student perspective.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 121

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button