نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    97-
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    207
  • دانلود: 

    167
چکیده: 

قرن نوزدهم عصر امپریالیسم و استعمار شناخته شده و لذا گفتمان قدرت بریتانیا در این قرن دارای ویژگی هایی امپریالیستی و استعماری است، و امپریالیسم می تواند بخشی جداناشدنی از خوانش و ارزیابی ادبیات انگلیسی قرن نوزدهم باشد. با مطالعه ی رمان جین ایر (1847) از منظر رویکرد تاریخ گرایی نوین، مقاله حاضر در جستجوی صداهای نژادی سرکوب شده در این اثر است. این مقاله با بررسی جین ایر به مثابه رمان انگلیسی معیار اواسط قرن نوزدهم می کوشد نشان دهد به چه روشها و تا چه اندازه ای گفتمان قدرت غالب عصر ویکتوریا، علی رغم مخالفت های بعضاً آشکار رمان با نژادپرستی و سازوکارهایش، بدان راه یافته و خود را در متن جین ایر تثبیت و بازتولید می کند. رمان شخصیت های خارجی یا شخصیت هایی را که به لحاظ فیزیکی و ذهنی منتسب به هویت غیرانگلیسی اند برای قهرمان انگلیسی، وطنی و طبقه متوسط خود، جین، تهدید تلقی می کند. مقاله حاضر در هر یک از سه بخش اصلی خود به چگونگی بازنمایی سه نژاد کرئول، ایرلندی و فرانسوی در جین ایر می پردازد و پس از ارایه ی شواهد متنی و اجتماعی-تاریخی، چنین نتیجه می گیرد که جین ایر در لایه های آشکار خود متنی ضد نژادگرایی و همزمان در لایه های پنهان تر خود نژادگرایانه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 207

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 167 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    103-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    566
  • دانلود: 

    251
چکیده: 

در این پژوهش، با تکیه بر اثری که هم نقش سرگرم کننده و هم آموزش زبان را دارد و نیز در جهان و ایران دارای محبوبیت است به تحلیل ترجمه ی کتاب های مصور تن تن می پردازیم. موضوع مورد بررسی ما یازده عدد از مجموعه کتاب های " ماجراهای تن تن و میلو"[1] است که با نام کمیک استریپ نیز شهرت دارند. نویسنده ی این مجموعه بیست و دو جلدی ژرژ پروسپر رمی، مشهور به هرژه یا ارژه، نویسنده و کاریکاتوریست بلژیکی است که شهرتش به دلیل خلق ماجراهای تن تن است. مترجم این کتاب ها خسرو سمیعی است. در ایران اجازه ی چاپ و انتشار این مجموعه را انتشارات یونیورسال برعهده داشت که تنها سیزده جلد را چاپ کرد. در این پژوهش به بررسی ترجمه ی این مجموعه داستان ها پرداخته او چند پرسش اساسی را مطرح کرده ایم: آیا مترجم زاویه ی دید نویسنده را رعایت کرده است؟ آیا مترجم در انتقال مفاهیم فرهنگی و فاکتورهای موجود در یک کتاب مصور به خوبی عمل کرده است؟ چگونه مترجم سبک نویسنده را منتقل کرده است؟ در واقع هدف ما بررسی عوامل مهم در ترجمه ی یک کتاب مصوراست. با این هدف، از نظریه ی معنی شناسی زاویه ی دید[2]بهره برده و بر اساس این نظریه به بررسی ترجمه ی کتاب ها پرداخته ایم. این نظریه، نظریه ی نوینی است که پیش از این در مطالعات زبان شناختی استفاده شده است؛ اما در زمینه ترجمه شناسی نیز کاربرد دارد و نتیجه ی به دست امده از بررسی دقیق تر خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 566

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 251 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    127-152
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    224
  • دانلود: 

    128
چکیده: 

در تعاریف جدید قدرت و حاکمیت، با شبکه ی پیچیده ای از روابط و تعاملات قدرت روبه رو می شویم که از پایین ترین سطوح زیستی نشأت می گیرند. این مقاله بر آن است تا با مطالعه ی ادبیات تن بنیاد از آنتیگونهی سوفوکلس تا امروز، بازنمون تعارضِ تن سوژه ی دیاسپوریک با سیاست های زیستیِ حاکمیت را در اقتباسی معاصر واکاوی کند. مفهوم سوژه ی بدنمند که وامدار مباحث پدیدارشناختی موریس مرلوپونتی است، در پیوند با نظریه ی زیست قدرتِ میشل فوکو، حیات برهنه و زیست سیاستِ جورجو آگامبن و مفهوم مرگ سیاستِ آشیل امبمبه ابعاد تازه ای پیدا کرده است. مروری تطبیقی بر آنتیگونه ی سوفوکلس و آتش خانگیِ کامیلا شمسی نشان می دهد که در دوران پسااستعمار، مرگ سیاست به شکلی دیگر باقی است و حیات و ممات مهاجران، این تن سوژه های دیاسپوریک، را تحت کنترل دارد. اما آیا سوژه ی دیاسپوریک همواره تسلیم این سیاست ها می شود؟ همان طور که در آنتیگونه، برادرِ یاغی دو کالبدِ زیستی و سیاسی دارد و بعد از مرگ هم به چالش حکومت ادامه می دهد، در آتش خانگی نیز تن سوژه ی دیاسپوریک در دو لایه ی زیستی و سیاسی معنا می یابد. او نخست با پیوستن به داعش مقابل قانونِ حاکم قرار می گیرد و به نمادی از بدنه ی قدرت معارض تبدیل می شود، اما بعد از مرگ در پی احقاق حق تدفین خود در وطنی که او را خائن و دشمن مردم می نامد، مصرانه سیاست های قدرت مسلط را به چالش می کشد. در آتش خانگی لجستیکِ جسد، اصلِ خاک، مسأله ی وطن، و سیاست های دوگانه ی زیست/مرگ در حق نسل دوم مهاجران مفاهیمی بدیع اند که این اقتباس را به زبرمتنی قابل تأمل بدل کرده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 224

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 128 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    57-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    367
  • دانلود: 

    208
چکیده: 

امانوئل لویناس، فیلسوف دیر آشنای قرن بیستم، در فلسفه پردازی خود، قبل از رونمایی از ایده­ های نوین در سال 1961، متاثر از هنر بود. نه تنها هنر، بلکه به­ طورِ پارادوکس گونه­ ای ادبیات و ادیبانِ بزرگ جهان نیز وی را تحت تأثیر قرار داده بودند. درواقع متفکرانی نظیر داستایوفسکی، گوگول، سروانتس، و چهره­ های بزرگ ادبیات­ ملل مختلف، خواه آگاهانه یا ناخودآگاه، در فلسفه و اندیشه­ ی وی دستی داشته­ اند و او خود به این نکته در مصاحبه­ ای با فیلیپ نمو اشاره می­ کند. اما باید گفت شکسپیر کسی است که وی به آثار او اشاره­ ی ویژه­ ای می­ کند. خصوصاً در سال های آغازینِ تحقیق و پژوهش فلسفی خود از سال 1947 تا 1961، از او و نمایشنامه­ های لیرشاه، هملت، مکبث و رومئو و ژولیت سخنانی به میان می­ آورد که مستقیماً در راستای گسترش مفاهیمِ اساسیِ فلسفه­ اش به کار گرفته می شوند. از این رو، تأثیری که وی از ادبیات و شکسپیر در جهت معرفی فلسفه­ ی خود، «اخلاق به مثابه فلسفه­ ی اولی»، گرفته است جای تأمل و بررسی دارد. در این راستا، این مقاله درنظر دارد تأثیر ادبیات و خصوصاً شکسپیر بر این فیلسوف را مورد بحث قرار دهد. پس از مقدمه­ ای مختصر، به تشریح اشارات وی به شکسپیر در نوشته­ هایش، با تأکید بر زمان و دیگری، می­ پردازیم. درخلال این گفتگوها، جایگاه شکسپیر در اندیشه­ ی لویناس را به بحث گذاشته و اهمیت او را برای این فیلسوف روشن می­ کنیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 367

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 208 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    15-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    295
  • دانلود: 

    437
چکیده: 

جستار حاضر به بررسی مفهوم «نوازه» در مطالعات ترجمه می پردازد. نوازه مفهومی است که ابتدا در روانشناسی و بعد در آموزش زبان دوم مطرح شد. در زمینه نوازه در ترجمه شناسی، ما به نوازه مترجم خواهیم پرداخت. ابتدا به تبیین مفهوم نوازه از دیدگاه مطرح کننده آن، اریک برن (1369)، اشاره می کنیم، سپس این نوواژه فارسی را در مطالعات ترجمه به کار خواهیم بست. از اهمیت ترجمه در عصر حاضر به اهمیت مترجم خواهیم رسید و خواهیم دید که مترجم از طریق کنش ترجمه نیاز به دیده شدن و اشتیاق به رسمیت شناخته شدن خود را برآورده می سازد. در بخش دیگری از نوشتار حاضر به بررسی علل نوازه گری مترجم می پردازیم و آن را به دو شاخه پارادوکس مرگ و بقای مترجم و سهم خواهی مترجم از قدرت تقسیم خواهیم نمود. بخش دیگری از نوشتار پیش رو به نوازه گری و نوازه گیری مترجم اختصاص دارد و شرح خواهیم داد که مترجم همان گونه که نوازه می دهد، نوازه هم می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 295

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 437 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    33-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    405
  • دانلود: 

    133
چکیده: 

مضمون استعمار و جلوه های آن از دیرباز در آثار ادبی مورد بررسی و کاوش قرار گرفته است. با گذر از دوران استعمار، بررسی جایگاه هویت دیگر نژادها در قرن 21 میلادی در کشور آمریکا، نمایانگر جلوه های اجتماعی و سیاسی عصر حاضر خواهد بود. مقاله حاضر خوانشی سیاسی-اجتماعی است بر جایگاه شخصیت های سایر نژادها و مسلمانان در رمان های «دربِ پلکان» اثر لری مور[1]و «زن بالای پلکان» اثر کلر مسود[2] که تصویرگر دیگرستیزی پنهان آمریکایی ها نسبت به افراد دیگر نژادها و مذاهب است. بر اساس نظریه ی سیاسی-انتقادی شانتل موف، فیلسوف و سیاستمدار فرانسوی، برابری و تفاهم همگان امری غیرممکن بوده و آنچه در دموکراسی پسامدرن رخ می دهد سیاست دموکراسی کثرت گرا در راستای کنترل مخالفان است. بررسی فرهنگی-اجتماعی رمان های مذکور، که نمایانگر جامعه ی آمریکا در دوران پس از حملات یازده سپتامبر است، رویارویی پنهان هویت آمریکایی و غیر آمریکایی را به تصویر می کشد که در نتیجه غیرآمریکایی ها به عنوان دشمنان محتمل امنیت کشور و مردم آمریکا در اذهان عموم نهادینه شده اند. این رویارویی مبین این حقیقت است که دموکراسی کثرت گرا به معنای آزادی و برابری همگان نمی باشد و دیگرانگاری نسبت به سایر نژادها و ادیان نمایانگر نوعی خصومت پنهان است که به صورت "دشمن دوست نما" نمود پیدا می کند. خوانش ادبی حاضر با بررسی هویت "دشمن دوست نما" در جامعه آمریکا نشان می دهد که استعمار در دنیای پسامدرن به پایان نرسیده است و پس از حملات یازده سپتامبر در آمریکا، رعب و وحشت ایجاد شده نسبت به دیگرنژادها و مسلمانان، سیاستی نوین را سبب شده است که بر طبق آن، "دیگری " به جای طرد شدن، به عنوان "دشمن دوست نما" کنترل می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 405

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 133 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Bidgoli Mehrdad | Royanian Shamsoddin

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    57-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    113
  • دانلود: 

    360
چکیده: 

Emmanuel Levinas, the lesser known twentieth century philosopher, had been influenced by art in his philosophizing before he proposed his new ideas in 1961. Not only was he influenced by art, but paradoxically by literature and a number of great literary figures. Thinkers like Dostoevsky, Gogol, Cervantes and other universally-acclaimed figures, consciously or unconsciously, had their hands in his philosophy and he himself pointed to this fact in an interview with Philippe Nemo. But Shakespeare is the one to whom he alluded with specificity. Especially at the outset of his philosophical career from 1947 to 1961, he referred to Shakespeare and his Hamlet, Macbeth, King Lear and Romeo and Juliet in such a way as if they serve as a direct impact on his philosophical thoughts. Thus, the inspiration he receives from literature seems to be worthy of a further study and analysis. Therefore, this article aims at studying the impact of literature and especially Shakespeare on Levinas. After a brief introduction, the study considers Levinas’ s allusions to Shakespeare in various parts of his oeuvre, with an emphasis on Time and the Other. Through such a dialogue, Shakespeare’ s position for Levinas will be discussed and his significance for him will be exposed.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 113

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 360 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Takallu Massumeh | BAREKAT BEHZAD

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    79-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    353
  • دانلود: 

    360
چکیده: 

The nineteenth century is known as the age of imperialism and colonialism and the contemporary British power discourse is characterized by imperialist and colonialist ambitions: thus, imperialism can be an indispensible part of reading and evaluating the 19th-century British literature. Looking for the silenced ethnologic voices, we undertake, in the present essay, to examine Charlotte Brontё ’ s Jane Eyre (1847) through the prism of New Historicism. We actually endeavor to detect and reveal the ways in which and the extent to which the Victorian dominant power operations implicitly wrote and established itself into the text of Jane Eyre as a typical mid-nineteenth century English novel despite the novel’ s blatant resistances to racism and racial oppressions. The novel introduces the foreign characters or those who are physically and mentally attributed to the non-English identity as threats to the middle-class, domestic, English identity of its heroine, Jane. The present essay closely studies the representation, in Jane Eyre, of three non-English races namely the Creole, the Irish, and the French. Presenting its socio-historical and textual evidences, the essay concludes in the conviction that possessing a dialectical texture, Jane Eyre is, at the same time, explicitly an anti-racist and implicitly a racist novel.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 353

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 360 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Javidpour Saghar | ATHARI NIKAZM MARZIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    103-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    128
  • دانلود: 

    360
چکیده: 

In this study, based on a work being fun and useful in language learning, so popular not only in the world but also in Iran., we analyze the translation of illustrated books of Tin tin. Our subject is twelve volumes of the collections "The Adventures of Tin tin and Snowy", also known as Comic Strip. The author of this twenty-two-volume series, Georges Prosper Remy, was renowned for Hergé , a Belgian writer and cartoonist, whose reputation is due to the adventures of Tin tin. The translator of these books is Khosrow Samiyi. In Iran, the permission of publication of this collection was given to Universal Publishing, which has printed only twelve volumes. In this study, we have reviewed the translation of this series of stories and put forward a few fundamental questions: Has the translator observed the author's points of view? Has the translator correctly interpreted cultural concepts and factors in an illustrated book? How did the translator translate the style of the author? In fact, our goal is to examine the important factors in translating an illustrated book. To this end, we have used semantic theory of viewpoints; and based on this theory, we have reviewed the translation of books. It is a new theory already used in linguistic studies but also in the field of translation studies, thanks to which the result will be more in-depth.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 128

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 360 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Doosti Farzaneh | NOJOUMIAN AMIR ALI

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    127-151
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    114
  • دانلود: 

    360
چکیده: 

This paper examines Kamila Shamsie’ s Home Fire (2017) as a faithful transposition of Sophocles’ s Antigone into a contemporary novel that addresses the diasporic subject’ s encounter with sovereign politics of life and death in the post-9/11 backlash against Muslims. A survey of the notion of the embodied subject as set in the complex network of power relations and biopolitics in the diaspora space where new forms of bio-and necro-power (as expounded by Postcolonial thinker Achille Mbembe) are at work towards enforcing subjugation of diasporic bodies forcefully synthesises with the question of belonging, the right to soil, and post-mortem identity in Shamsie’ s Home Fire. For Aneeka Pasha and other British diasporics, burial of British citizens by birth in the British soil is a natural and legal right, whereas to the representatives of the Islamophobic State, the diasporic subject’ s rights to soil is as evanescent as their liminal identities. Just like Polyneices in Antigone, the dead body of Parvaiz – a remorseful ISIS member seeking a way back home to rest in peace – functions beyond the biological borders of his body and proves to challenge the body politic of the state and question their necropolitical decisions.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 114

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 360 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    153-178
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    305
  • دانلود: 

    470
چکیده: 

در این پژوهش، تعداد 440 دانشجو که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق مشغول به تحصیل می باشند، شرکت کردند. ابتدا شرکت کنندگان مقیاس شخصیتی 5 عاملی جان و سوتو[1] و مقیاس راهبردهای یادگیری خودنظم دهی تسینگ، دورنیه و اشمیت [2] را تکمیل کردند و میزان یادگیری ساختار و واژگان دانشجویان بر اساس نمرات آزمون پایان ترم آنها در درس زبان خارجه بررسی شد. برای تحلیل داده ها از الگوی معادلات ساختاری از نوع تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی و راهبردهای یادگیری خود نظم دهی و نمرات ساختار و واژگان دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد. از بین مؤلفه های شخصیتی، تجربه پذیری و برون گرایی و از میان مؤلفه های راهبردهای یادگیری خود نظم دهی، هدف گذاری و کنترل اهمال کاری بیشترین تأثیر را بر نمرات ساختار و واژگان دانشجویان داشت. بنابراین توجه به ویژگی های شخصیتی و آگاهی نسبت به آنها همراه با تقویت مهارت های یادگیری خود نظم دهی در ارتقای علمی دانشجویان و بالابردن سطح علمی آنها توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 305

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 470 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رجبی عرفان | سخنور جلال

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    179-198
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    257
  • دانلود: 

    489
چکیده: 

هدف از این پژوهش بررسی چگونگی تولید فضا در رمان صفرکی (2016) اثر دان دلیلو بر اساس نظریه ی اجتماعی-فضایی هانری لوفور(1901-1991)، فیلسوف و جامعه­ شناس معاصر فرانسوی، است. به نظر او، فضا تولیدی اجتماعی است که می توان آن را در دو مجموعه ی سه گانه ی بازنمایی های فضا، فضاهای بازنمایی و پراکتیس های فضایی از یک طرف، و سه گانه ی تصورشده، درک شده و زیسته از طرف دیگر دسته بندی کرد. کاربست این مفاهیم در رمان مذکور نشان می دهدکه میان کنشگر و تولید فضا رابطه ی مستقیم وجود دارد زیرا هر کنشگری به شیوه ی خاص خود، در رمان صفرکی به کنش تولید فضا می پردازد. اگرچه، در چشم انداز کلی، دو فضای انضمامی و فضای انتزاعی در رمان قابل تشخیص است، اما در نگاه خردتر، راوی که شخصیت اصلی رمان هم هست، با استفاده از راهبردهای طنز، توصیف، تغییرگونه ی زبانی، بازیها و ابداع زبانی از یک طرف، و با بهره گیری از فعالیت های زندگی روزمره، از سوی دیگر، به تولید فضاهای زیسته و فضاهای بازنمایی می پردازد. از این رو، می توان، در ارزیابی کلی تر، برخی از شگردها وصناعات ادبی را به منزله ی کردار های تولید فضا تلقی کرد زیرا خود رمان هم نوعی فضای زیسته محسوب می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 257

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 489 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    199-216
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    199
  • دانلود: 

    74
چکیده: 

امروزه برخی رمان نویسان صرفاً به نقل داستان در رمان خود اکتفا نمی کنند، بلکه در خلال روایت داستان از خواننده، راوی و شخصیت های داستان درباره نحوه نگارش اثر خود سوال می کنند. این شیوه که در رمان های سه گانه فرانسوی به نام های اورتانس زیبا(1985)، ربودن اورتانس (1987) و تبعید اورتانس (1990)[1] نوشته ژاک روبو[2] بکار رفته است، قاعده اولیپنی " نظریه در داستان" را تداعی می کند. این قاعده شامل گنجاندن نظریات گروه اولیپو[3] در روایت است. این شیوه بیان نظریه در خلال داستان در رمان رضا براهنی با نام آزاده خانم و نویسنده اش (1997) نیز دیده می شود. از آنجا که پیشتر براهنی به خاطر کاربرد این سبک و سایر سبک های نوشتاری اش در زمره نویسندگان پسا مدرن قرار داشت با مشاهده مشخصه های اولیپینی چنین استنباط می شود که براهنی با خلق این "ابررمان" بیشتر به ادبیات اولیپو متمایل است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 199

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 74 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    217-236
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1022
  • دانلود: 

    499
چکیده: 

پیش از این، رویکردهای زبان محور، متن را واحد ترجمه قرار می داد و این امر مطالعه عناصر فرهنگی در ترجمه را با چالش مواجه می کرد. با تغییر واحد ترجمه از متن به فرهنگ، "وفاداری" متن مقصد به متن مبدا مفهوم دیگری گرفت و ترجمه همچون ابزاری برای ایجاد ارتباط فرهنگی بین اقوام مورد توجه مطالعات ترجمه قرار گرفت. به عبارتی، مطالعات ترجمه به مثابه ابزاری برای بررسی نقش متن ترجمه شده، و به عنوان اثری مستقل، در تعاملات فرهنگی بکار آمد. در مقاله حاضر، راهبردهای ناهید فروغان در ترجمه عناصر فرهنگی در ترجمه کتاب کاش کسی جایی منتظرم باشد اثر آنا گاوالدا را بر اساس تقسیم بندی بالارمورد بررسی وتحلیل قرار خواهیم داد. سپس با توجه به نظر برمن در مورد ترجمه به مثابه اثری مستقل، رابطه بین این راهکارها و استقلال متن ترجمه شده را نشان خواهیم داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1022

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 499 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

منصوری شهریار

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    237-254
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    301
  • دانلود: 

    102
چکیده: 

حقیقت را می توان در شکل کلی آن به مثابه نمود احتمالات ژیل دلوز فرض نمود: مفهومی که هم می تواند غیر ممکن باشد و هم اجتناب ناپذیر. علاوه بر این، حقیقت در کالبد ارسطویی آن به دو شکل سمبلیک کلامی و نوشتاری تقسیم شده اند؛ و این دو نیز خود دو زیر شاخه و را شامل می شوند. این مقاله بر آن است تا با کنکاش در رمان مورفی (1938) اثر ساموئل بکت برداشتی متفاوت از حقیقت کلامی راوی مدرن متجلی در کالبد راوی ناموثق بدست آورد. بر این اساس مقاله حاضر، ابتدا مفهوم کلی راوی ناموثق و تجلی آن در ادبیات مدرن را بررسی می نماید و آنرا به عنوان کانون اصلی بروز حقیقت دلوزی نزد راوی مدرن معرفی می نماید؛ سپس با کنکاش در آرایه های نظری موجود درفلسفه ادبیات از جمله لایبنیس و دلوز و با تکیه بر ساختار تقابل ارسطو، و در نهایت مطالعات خاطره علی الخصوص خاطرات خودارجاع راوی رمان مورفی را ماحصل دگردیسی مدرن اخلاقیات معرفی نموده، و برداشت کلاسیک از حقیقت و اخلاقیات به معنی به هنجار بودن راوی را مردود اعلام می نماید. بر این اساس، این مقاله حقیقت و به بیان دیگر حقیقت واحد در عصر مدرن را به معنی خرد و معرفت رادیکالی معرفی می نماید که در لوای مقاومت با هرآنچه فرد را دعوت به نظم و هنجار می کند متجلی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 301

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 102 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

موسوی نیا سیدرحیم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    255-272
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    210
  • دانلود: 

    65
چکیده: 

بی­ شک مسئله­ ی جغرافیای امپریالیسم، خواه تخیلی بر اساس دیدگاه شرق­ شناسی ادوارد سعید، خواه تنیده در افشاگری­ های سیاست­ ها و سلطه­ های دنیوی، یکی از دغدغه­ های مهم تحلیل گفتمان استعماری و به­ طور کلی مطالعات پسااستعماری است. در حوزه­ های بین­ رشته­ ای، رابطه­ ی بین مطالعات پسااستعماری و فضا، مجموعه­ ای را در راستای تبیین نزاع بر سر جغرافیا تشکیل داده است که قدرت آن گاهی فراتر از توپ و تانک به سطح اندیشه، تصویر و تخیل می­ رسد تا ساختارهای مورد نظر نویسنده مربوط به جغرافیا، سیاست و سلطه را به خواننده القا کند. بر این اساس، وظیفه ی منتقد روشنگری در زمینه­ ی برقراری پیوند بین آثار ادبی و امور دنیوی بوده و در طیف وسیعی از امر استعاری تا مسائل سیاسی قرار می­ گیرد. در این میان، فضای داستان می­ تواند به عنوان مهم ترین عنصر، جهان تخیلِ ادبیات را به جهان واقعی سیاسی و امور دنیوی به طور عام، پیوند دهد. روش بررسی فضای پسااستعماری در روایت را می­ توان برای تأمل و تعمق به کار گرفت تا اهمیت و دلالت آن متون از طریق برنگاشتن تخیلی فضا آشکار شود. به کارگیری این روش برای بررسی رمان گذری به هند، اثر ای. ام. فورستر با تأکید بر کارکرد غارهای مارابار در ایجاد فضای ابهام منطبق بر گفتمان شرق ­ شناسی و دوگانه های جمع­ شده در آن، هدفی است که در این پژوهش دنبال می­ شود. در این جا، افشاگری ترفند های نویسنده از جمله چندصدایی، صنایع بدیع، آرایه های روایی، فضای داستان و واکاوی ساختارهای محدودکننده ی شرق شناسانه برای رسیدن به معنای پویای متن به کار گرفته می­ شود تا رابطه­ ی میان متن مورد نظر با متون پیش از آن و نیز زمینه­ های متنی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آشکار شود. پژوهش حاضر نشان می­ دهد که فورستر در گذری به هند صرفاً حس ترحم نسبت به بومیان را در خواننده ایجاد می­ نماید، لیکن به درجه­ ی لازم از پختگی روانشناسانه و انسانی برای ایجاد همبستگی و اتفاق نظر با آنها در راستای مقاومت علیه استعمارگران نمی ­ رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 210

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 65 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    273-296
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    431
  • دانلود: 

    117
چکیده: 

دلتنگی برای گذشته یکی از اثرگذارترین مفاهیم در زندگی نویسندگان و شاعران است که به جهت دوری مکانی و زمانی رخ می دهد و به اشعار و داستان های شان شکل می بخشد. این پژوهش می کوشد انواع دلتنگی منقسم بر نوستالژی و مالیخولیا را تفکیک و هر کدام را جداگانه تببین کند و برای این کار از آرای والتر موزر یکی از استادان دانشگاه. اوتاوا استفاده می کند. نخست تعریف این اندیشمند از نوستالژی را می خوانیم و تفاوت آن را با عارضه دیگری که آن هم ناشی از غم دوری و غربت است بررسی می کنیم. موزر شروطی برای تشخیص این دو مفهوم از هم معرفی کرده است که در میان اشعار نزار قبانی آن ها را جستجو و نمونه هایی برای آن پیدا می کنیم و دست آخر دو نتیجه می گیریم. نخست این که نوع دلتنگی موجود در اثر او کدام است و دوم این تفکیک چه فایده ای برای فهم بهتر اشعار او دارد. چون مفهوم دلتنگی نزد شاعران بسیاری و شاید نزد اغلب شاعران وجود داشته و نتیجه طبیعی افزایش سن باشد. این مفهوم گسترده را باید سنخ شناسی نموده و از آن برای درک دقیق تر اشعار هر یک از هنرمندان استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 431

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 117 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    297-313
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    305
  • دانلود: 

    493
چکیده: 

مقاله ی حاضر به بررسی روابط انسان ها و حیوانات اهلی درآثاردیکنز می پردازد. دیکنز با پرداختن به این مضمون در صدد یافتن و ارائه ی راهکاری برای چگونه زیستن در جامعه ی پرفرازو نشیب آن دوران بوده است که این مطلوب جز با یافتن پاسخی برای این سوال اساسی که ویژگی های شهروند خوب چه می باشد، حاصل نخواهدشد. این مقاله برای یافتن هدف اصلی دیکنز، از انسان گرایی لیبرال به مثابه رویکردی انتقادی بهره جسته است. دیکنز یکی از معروف ترین و پر خواننده ترین نویسندگان عصر خویش به حساب می آید. نوشته هایش به قلب خوانندگانش نفوذمی کرد و تاثیر شگرف و عمیقی بر آن ها می گذاشت. نویسنده ای که از این ویژگی برخوردار است یادارای عقایدانقلابی است که مخاطبان خاص خودش را دارد یا مصالحه گراست که طیف طرفداران دیگری را شامل می شود. سوال اساسی که در بررسی این رمان ها مورد نقد قرار گرفت، توجه به این نکته بود که وی با بازنمود این روابط به دنبال چه هدفی بوده است؟ وبا نمایش این گونه روابط خود در چه جایگاهی قرار می گرفته است؟ عقاید مطرح شده در آثار دیکنز به خودی خوداصلاح طلبانه ومنتقدانه هستند، اما تاثیر نهایی که بر خواننده می گذارند به خاطر پایان خوش واحساس امنیت خاطری که فراهم می کنند، واعتقاد وی به انسان گرایی او را از زمره انقلابیون دو آتشه که به دنبال سرنگونی و انقلاب بودند، خارج می کند. اما به خاطر انتقادهای تقریبا همه جانبه اش ازعصرخویش هم نمی توان به او به چشم مصالحه گر نگریست. در بهترین حالت می توان به او لقب وطن پرست انسان گرا داد که به ابزاری ناخواسته در دست حاکمیت بدل شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 305

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 493 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0