Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    182-190
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    645
  • دانلود: 

    600
چکیده: 

اندیشه های بنیادین بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در خصوص دانشگاه، چارچوب مرجع ارزشمندی برای توسعه آموزش عالی و دانشگاه در سطح ملی و منطقه ای محسوب می گردد. در همین راستا تحقیق حاضر با هدف تدقیق و مداقه در بیانات گهربار امام راحل در خصوص عوامل مرتبط با توسعه دانشگاه و ترسیم مدل پارادایمی آن صورت پذیرفته است. روش پژوهش کیفی و به طور مشخص مبتنی بر رویکرد نظریه داده بنیاد است. نمونه های تحقیق را محتوای متنی کتب، مقالات و مستندات نمایه شده در پرتال امام خمینی و سایت های مربوط به مقالات تشکیل می دهند. روش نمونه گیری نظریه ای یا هدفمند به منظور جمع آوری داده های سرشار از دیدگاه های ارزشمند امام خمینی در خصوص دانشگاه و توسعه مبنای انتخاب نمونه ها بوده است. تحلیل محتوایی متون جمع آوری شده در نهایت منجر به شکل گیری 46 کد باز و 14 مقوله فرعی شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که در دیدگاه های بنیانگزار انقلاب اسلامی ایران، راهبردهای توسعه دانشگاه و شرایط علی توسعه دانشگاه از کمیت بیشتری نسبت به سایر مولفه ها (بستر یا زمینه توسعه دانشگاه، پیامدهای توسعه دانشگاه و شرایط مداخله گر یا میانجی توسعه دانشگاه) برخوردار می باشند

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 645

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 600 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    106-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    552
  • دانلود: 

    686
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جو آموزشی خلاق بر گرایش به تفکر انتقادی در بین دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قاین انجام گرفت. این مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی می باشد که جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 95-1394 دانشکده پرستاری و مامایی قاین به تعداد 300 نفر بود. حجم کل نمونه بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با استفاده از جدول گرجسی مورگان، 169 نفر تعیین شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد گرایش به تفکر انتقادی ریتکس و پرسشنامه استاندارد سنجش جو خلاق اکوال استفاده شد. برای تحلیل آماری از آزمون های تی مستقل، تحلیل واریانس، ضریب رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مولفه های جو آموزشی خلاق و گرایش به تفکر انتقادی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین مولفه های جو آموزشی خلاق قادر به پیش بینی تفکر انتقادی دانشجویان می باشند. همچنین نتایج نشان داد بین گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان دختر و پسر تفاوت آماری معنی داری وجود ندارد. آموزش معلمان و اساتید برای تدریس با رویکرد های خلاق آموزشی ضروری به نظر می رسد، چون معلمان و اساتید در رشد تفکر انتقادی دانش آموزان و دانشجویان نقش اساسی دارند. پیشنهاد می شود برنامه ریزان آموزشی، جو خلاقانه را در محیط های آموزشی مورد توجه قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 552

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 686 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    119-131
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    448
  • دانلود: 

    615
چکیده: 

با توجه به جایگاه آموزش و تدریس در دانشگاه های علوم پزشکی، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و سطح بندی عوامل موثر بر تدریس اثربخش در دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس مدل سازی ساختاری تفسیری صورت گرفت. روش پژوهش، مطالعه موردی و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری جهت سطح بندی عوامل و دسته بندی آنها استفاده شد. مشارکت کنندگان در پژوهش را اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تشکیل می دادند که از بین آنها 9 نفر به عنوان متخصص در حوزه آموزش پزشکی انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته بود و روایی محتوایی آن توسط متخصصان آموزش پزشکی به تایید رسید. یافته ها نشان داد که 10 عامل، از جمله تسلط مدرس بر موضوع، بیان انتظارات آموزشی روشن، قدرت رهبری و اداره کلاس، مشارکت فعال دانشجویان در فرایند تدریس به عنوان عوامل موثر بر تدریس اثربخش در دانشگاه علوم پزشکی به حساب می آیند. همچنین تحلیل سطح بندی عوامل نشان داد که دارای 7 سطح می باشد که از عمیق ترین و تاثیر گذارترین سطح به سطحی ترین و تاثیر پذیرترین سطح عوامل در مدل نشان داده شده است. بر این اساس؛ از آنجایی که تدریس اثربخش به عنوان یکی از رسالت های دانشگاه های علوم پزشکی به حساب می آید، توصیه می شود تا مدرسان در فرایند تدریس خود عوامل مورد نظر را در نظر بگیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 448

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 615 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    132-145
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1038
  • دانلود: 

    1161
چکیده: 

هدف از این پژوهش «بررسی رابطه ی بین یادگیری مشارکتی، تفکر خلاق و تفکر انتقادی با مهارت های اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی» بود. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه ی آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به تعداد 1700 نفر و نمونه طبق فرمول کوکران 313 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. داده های این پژوهش توسط چهار پرسشنامه یادگیری مشارکتی (مقیمی و همکاران، 1392)، تفکر خلاق (کارتر، 2009)، تفکر انتقادی کالیفرنیا (فاسیون و فاسیون، 1990) و مهارت های اجتماعی (ایندربیتزون و فوستر، 1992) جمع آوری شد. برای تجزیه وتحلیل یافته ها از آمار توصیفی و روش های آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و از نرم افزار آماری SPSS21 و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار LISREL8. 8 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین یادگیری مشارکتی و مهارت های اجتماعی رابطه ی معنی داری وجود دارد (871/0=r). اما بین تفکر خلاق (003/0-=r) و تفکر انتقادی (045/0-=r) بر مهارت های اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تاثیر معنا داری وجود ندارد. همچنین مشخص گردید که متغیر یادگیری مشارکتی با ضریب اثر 38/2 بیشترین تاثیر را روی مهارت های اجتماعی داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1038

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1161 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    146-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    422
  • دانلود: 

    629
چکیده: 

هدف از این پژوهش ارایه ی مدل تاثیرگذاری بلوغ دانش بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی سلامت سازمانی در مراکز آموزشی درمانی استان مازندران است. این پژوهش در حالت کلی از نظر هدف کاربردی، از نظر میزان کنترل متغیرها میدانی و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی از نوع زمینه یابی است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان مراکز آموزشی درمانی غرب استان مازندران به تعداد1840 نفر می باشند که 320 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. روش نمونه گیری در مرحله ی کمی تصادفی ساده می باشد ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته می باشد که روایی آن با روایی قضاوتی سنجیده شد که روایی پرسشنامه توسط اساتید راهنما و مشاور مورد تایید قرار گرفت. برای سنجش پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج ضریب آلفای آن بالاتر از 7/0 محاسبه شد که نشان از پایا بودن پرسشنامه داشت. نتایج با استفاده از نرم افزار smart-pls و spss تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که نقش میانجی سلامت سازمانی در تاثیرگذاری بلوغ دانش بر نوآوری سازمانی به دلیل اینکه مقدار z-value آن برابر با (3. 00) در مراکز آموزشی درمانی استان مازندران بود مورد تایید قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 422

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 629 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    157-170
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    557
  • دانلود: 

    642
چکیده: 

مطالعه ی حاضر با هدف ارزیابی درونی عملکرد دفاتر توسعه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شده است. این مطالعه در شش گام انجام شده است که شامل تدوین پلان ارزشیابی، طراحی ابزارهای آن، گردآوری اطلاعات و تحلیل داده ها، تهیه ی گزارش و بازخورد نتایج است. در این مطالعه عملکرد 12 دفتر توسعه در دانشکده ها و بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد وضعیت شش دفتر توسعه در چارک دوم (متوسط پایین) و وضعیت شش دفتر توسعه در چارک سوم (متوسط بالا) قرار گرفته است. همچنین نتایج ارزیابی دفاتر توسعه حاکی از آن است که میانگین نمرات دفاتر توسعه در چهار حیطه "ارزشیابی برنامه و دوره ی آموزشی"، "دانش پژوهی" و "فعالیت های دانشجویی در توسعه ی آموزش" در چارک دوم (متوسط پایین) و نمرات آنها در حیطه ی "ارزشیابی اعضای هیات علمی"، "ارزیابی فراگیر"، "برنامه ریزی درسی"، "توانمندسازی اعضای هیات علمی" و "مدیریت توسعه ی آموزش" در چارک سوم (متوسط بالا) قرار دارند. به طور کلی عملکرد دفاتر توسعه در حیطه های مورد بررسی در سطح متوسط ارزیابی شد. لذا لزوم آشنایی کامل دفاتر توسعه با وظایف و نقش های خود و رشد زیرساخت های توسعه ای و ایجاد حمایت مدیریتی جهت ایفای وظایف محوله آنها در دانشگاه مورد بررسی ضرورت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 557

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 642 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    171-181
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    181
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The purpose of this study was to investigate the relationship between resilience and academic vitality with academic achievement in medical students of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in 2019. So the present study was a crosssectional descriptive study. The study population was all students of Jundishapur University of Medical Sciences studying in the academic year 1397-98; besides, the total number of medical students was 1785 that just 316 students were selected by cluster random sampling based on Cochran formula. Moreover, research instruments were Samuels Academic Resiliency Questionnaire (2004), Martin and Marsh Academic Academic Activity Scale (2006) and the Academic / Academic Success Questionnaire (Wells, 2010). Pearson correlation and spss software version 24 were used for analysis as well; and significance was considered 0. 05. Accordingly, rhe results revealed academic resiliency was associated with academic achievement; academic vitality with academic success; academic resilience in terms of communication skills, orientation and problemorientation were in relationship with academic achievement of medical students at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 181

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شریفی حسین | عباسی بدری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    182-190
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    472
  • دانلود: 

    588
چکیده: 

اندیشه های بنیادین بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در خصوص دانشگاه، چارچوب مرجع ارزشمندی برای توسعه آموزش عالی و دانشگاه در سطح ملی و منطقه ای محسوب می گردد. در همین راستا تحقیق حاضر با هدف تدقیق و مداقه در بیانات گهربار امام راحل در خصوص عوامل مرتبط با توسعه دانشگاه و ترسیم مدل پارادایمی آن صورت پذیرفته است. روش پژوهش کیفی و به طور مشخص مبتنی بر رویکرد نظریه داده بنیاد است. نمونه های تحقیق را محتوای متنی کتب، مقالات و مستندات نمایه شده در پرتال امام خمینی و سایت های مربوط به مقالات تشکیل می دهند. روش نمونه گیری نظریه ای یا هدفمند به منظور جمع آوری داده های سرشار از دیدگاه های ارزشمند امام خمینی در خصوص دانشگاه و توسعه مبنای انتخاب نمونه ها بوده است. تحلیل محتوایی متون جمع آوری شده در نهایت منجر به شکل گیری 46 کد باز و 14 مقوله فرعی شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که در دیدگاه های بنیانگزار انقلاب اسلامی ایران، راهبردهای توسعه دانشگاه و شرایط علی توسعه دانشگاه از کمیت بیشتری نسبت به سایر مولفه ها (بستر یا زمینه توسعه دانشگاه، پیامدهای توسعه دانشگاه و شرایط مداخله گر یا میانجی توسعه دانشگاه) برخوردار می باشند

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 472

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 588 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جعفری هرندی رضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    191-204
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    467
  • دانلود: 

    512
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتبار یابی پرسش نامه کارآیی بیرونی فارغ التحصیلان دانشگاه انجام شده است. کارآیی بیرونی در واقع میزان پاسخگویی فارغ التحصیلان را به جامعه در ابعاد فردی، اجتماعی و اقتصادی مشخص می نماید. روش پژوهش توصیفی از نوع آزمون سازی و رویکرد آن کاربردی است. جامعه پژوهش فارغ التحصیلان دانشگاه قم طی سال های 1391 تا 1393 به تعداد 3056 نفر بودند، که از این میان 350 فارغ التحصیل با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم طبقات در چند مرحله به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه محقق ساخته بود. جهت طراحی پرسشنامه از روش والتز (2010) استفاده و براساس بررسی هدفمند متون و پرسشنامه های کارآیی بیرونی موجود، پرسشنامه اولیه با 25 گویه طراحی شد. پسازتاییداعتبارصوری و محتوایی پرسشنامه توسط 10 نفر از متخصصین دانشگاه، مراحل روایی سازه با استفاده ازت حلیل عاملی اکتشافی و تاییدی انجام گرفت. پایایی درونی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، پرسش نامه کارآیی بیرونی دارای 20 سیوال و سه بعد؛ فردی، اجتماعی و اقتصادی بوده و از لحاظ روان سنجی از پایایی، روایی و برازندگی خوبی برخورداراست. ساختار عاملی تاییدی مدل سه عاملی پیشنهادی پرسش نامه را تایید کرد. لذا پرسش نامه ساخته شده، به دلیل استحکام ساختار عاملی و ویژگی های روانسنجی مناسب، قابلیت بکارگیری توسط سایر پژوهشگران برای تعیین کارآیی بیرونی را دارا بوده و استفاده از آن پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 467

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 512 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    205-218
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    703
  • دانلود: 

    877
چکیده: 

مشکلات تحصیلی باعث افت، مشروط شدن یا ترک تحصیل می شود و شناسایی عوامل مرتبط با آن به پیشگیری کمک می کند. این تحقیق با هدف شناسایی طرح واره های ناسازگار اولیه و تعیین نقش آن ها در اضطراب آشکار و پنهان دانشجویان در سه گروه مشروطی، افت تحصیلی و ضعف تحصیلی، انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل دانشجویان مشروطی، افت تحصیلی و ضعف تحصیلی کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال تحصیلی 1397-1398 بودند. نمونه شامل دانشجویان پنج رشته ی پرستاری، مامایی، بهداشت عمومی، تغذیه، گفتار درمانی و نمونه گیری به تعداد 149 نفر بود که با روش نمونه گیری خوشه ای از میان پانزده رشته ی کارشناسی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. آزمودنی ها پرسشنامه استاندارد طرح واره های ناسازگار اولیهیانگ و پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیل برگر را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس با استفاده از نرم افزار spss16 محاسبه شد. در گروه مشروط، دارای افت و ضعف تحصیلی رابطه ی اضطراب آشکار و پنهان با طرح واره های محرومیت هیجانی، رهاشدگی، بی اعتمادی/بدرفتاری، انزوای اجتماعی/بیگانگی، نقص/شرم، شکست، وابستگی/بیکفایتی، آسیب پذیری و گرفتار، معنی دار بود. همچنین طرح واره های ناسازگار اولیه 6/53 درصد اضطراب آشکار و پنهان را تبیین می کنند. ضرایب بتا نشان داد طرح واره شکست بیشترین تاثیر و طرح واره بی اعتمادی/بدرفتاری کمترین تاثیر را بر اضطراب دانشجویان دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 703

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 877 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    219-232
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    787
  • دانلود: 

    814
چکیده: 

دانشگاه فرهنگیان برای ایفای ماموریت خود یعنی تامین، تربیت و توانمندسازی منابع انسانی و برای پیش رو بودن در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج علم نافع مورد نیاز آموزش و پرورش می بایست برخوردار از هیات علمی توانمند، تعالی جو و تحول آفرین باشد. این پژوهش جهت تدوین الگوی توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان انجام شد. با روش آمیخته در گام نخست با ادبیات مروری مولفه های توانمندسازی احصاء، سپس با مصاحبه با ده نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، فهرستی از 48 مولفه و 14 بعد تهیه و در قالب پرسش نامه ای با 118 گویه (با پایایی 9/0) توسط اعضای هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان استان های خراسان رضوی و شمالی به تعداد 53 نفر پاسخ داده شد. سپس به روش تحلیل عاملی اکتشافی تعداد 37 در 14 بعد مولفه شناسایی شد. در نهایت با روش تحلیل عاملی تاییدی الگوی توانمندسازی اعضای هیات علمی ارایه گردید. در گام اول، به شناخت 48 مولفه، در گام دوم تعداد 37 و در گام آخر الگوی توانمندسازی اعضای هیات علمی با 30 مولفه در 14 بعد تایید گردید. مدل ارایه شده با مقدار احتمال 001/0 دارای برازش و روایی بود. نتایج نشان داد که ضمن توجه خاص به مبانی فلسفی زمینه اجرای مولفه های توانمندسازی را فراهم و با ارزشیابی و بازخورد اقدامات انجام شده، توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان را فراهم آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 787

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 814 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    233-240
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    425
  • دانلود: 

    499
چکیده: 

با توجه به اهمیت برخورد و رویکرد صحیح به بیماران آسیب­ دیده در تروما و تأثیر برخورد صحیح در وضعیت این بیماران، این مطالعه با هدف ارزیابی آگاهی و مهارت دانشجویان سال آخر و ماقبل آخر دانشگاه علوم پزشکی جندی­ شاپور اهواز انجام شد. این مطالعه روی پنجاه نفر از کارورزان بخش طب حاد دانشگاه علوم پزشکی جندی­ شاپور اهواز که توسط آموزش دانشکده پزشکی به بخش طب حاد دانشگاه معرفی شده بودند، انجام شد. این مطالعه به صورت مداخله­ ای قبل و بعد انجام شد تا آگاهی و مهارت دانشجویان را در برخورد با بیمار ترومایی بسنجد. نتایج نشان داد که دانشجویان پس از شرکت در دوره عملکرد بهتری (P<0. 001) در همه زمینه­ ها نشان دادند. میانگین نمرات شرکت­ کنندگان در مطالعه پیش از آموزش­ های لازم، در بخش آگاهی 2. 17± 10. 88 بود که بعد از برگزاری کارگاه به 2. 18± 12. 58رسید که تفاوت معنی­ دار بود (P<0. 001). در بخش مهارت میانگین نمرات در شروع مطالعه 2. 66± 11. 40 بود که بعد از مطالعه به 1. 77± 16. 60رسید که به لحاظ آماری تفاوت معنی­ داری بود (P<0. 001). بیشترین پیشرفت در کسب مهارت دیده شد. آگاهی و مهارت دانشجویان سال آخر و سال ماقبل آخر پزشکی در برخورد صحیح با بیمار آسیب­ دیده در تروما مناسب نبود و این مشکل آموزشی می­ بایست با گنجاندن برنامه­ های آموزشی همچون کارگاه انجام شده در مطالعه­ ی حاضر رفع شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 425

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 499 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    241-250
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    789
  • دانلود: 

    660
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل رهبری توزیعی در نظام آموزش عالی با روش کیفی داده بنیاد در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بخش کیفی از نرم افزارMaxqda استفاده شد. جامعه ی آماری تحقیق اعضای هیات علمی و خبرگان دانشگاه فردوسی مشهد بود که در حوزه پژوهش و مدیریت حضور فعال داشتند. نمونه برداری به صورت نظری و به تعداد 16نفر بود که با استفاده از روش های غیر احتمالی قضاوتی و گلوله برفیانجام شد. نتایج تحلیل داده های به دست آمده از مصاحبه ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد نظریه داده بنیاد در حوزه رهبری توزیعی در نظام آموزش عالی منجر شد که بر مبنای آن 23 مقوله بنیادی برای تبیین و طراحی الگوی رهبری توزیعی در نظام آموزش عالی احصاء شد. عملکرد مدیران، نه تنها در قالب روش های مدیریتی، بلکه در قالب فعالیت های رهبری و سبک های رهبری می تواند بر اثربخشی و بهبود عملکرد کارکنان تاثیر مثبت داشته باشد. یکی از این رویکردها، سبک رهبری توزیعی مدیران است که به مدیران و کارکنان کمک می کند تا به صورت رسمی و غیررسمی در فعالیت های آموزشی مشارکت نمایند. برخی از مهم ترین مولفه ای شناسایی شده در این پژوهش عبارت اند از: کار گروهی، تصمیم گیری مشارکتی، رهبری دموکراتیک، تحولات خلاقانه در امور آموزشی، چشم انداز و ماموریت سازمان از آن جمله می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 789

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 660 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button