Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    3 (پیاپی 68)
  • صفحات: 

    1-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1171
  • دانلود: 

    400
چکیده: 

هدف: هدف از تحقیق حاضر، دریافت بررسی رابطه هماهنگی گونه های پذیرش استراتژی های تغییر ‏سازمانی (گونه های ساختار، تکنولوژی، فرهنگ، نیروی انسانی، اهداف) بر افزایش عملکرد است.‏ روش: جامعه پژوهشی حاضر شامل شرکت های هواپیمایی خارجی فعال در ایران است و کل ‏شرکت های مذکور در طول سال های 79- 1384 به عنوان نمونه های تحقیق مورد آزمون قرار گرفتند.‏ در اجرای این تحقیق از روش ترکیبی با رویکرد کیفی و کمی استفاده شد. روش کیفی استفاده شده ‏در این تحقیق، مطالعه موردی بود‏ و به منظور اجرای آن از مشاهده، مصاحبه و بررسی متون برای ‏جمع آوری اطلاعات استفاده شد. روش کمی مورد استفاده در این تحقیق، میدانی و همبستگی بود. به ‏منظور جمع آوری اطلاعات در این روش از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.‏ یافته ها: با استفاده از روش کیفی و روش کمی مشخص شد که به موازات افزایش عملکرد ‏شرکت های هواپیمایی، گونه های استراتژی های تغییر سازمانی تغییر پیدا می کنند. در ضمن با افزایش ‏میزان هماهنگی گونه های استراتژی های تغییر سازمانی، میزان عملکرد (کارایی و اثربخشی) آن ها نیز بالا ‏‏ می رود.‏ نتیجه گیری: سازمان های درون یک صنعت می توانند به گروه های عملکردی مختلف تقسیم شوند ‏‏( به عنوان نمونه عملکرد بالا، عملکرد متوسط، عملکرد پایین).‏ افزایش عملکرد از طریق هماهنگ سازی گونه های استراتژیهای تغییر به دو طریق انجام پذیر است: ‏الف - افزایش عملکرد بین گروهی: به موازات افزایش هماهنگی بین گونه های استراتژی های تغییر، ‏سازمانها می توانند صرف نظر از این که در چه گروهی هستند (عملکرد بالا، عملکرد متوسط، عملکرد ‏پایین)، به صورت فزاینده عملکرد خود را افزایش دهند؛ ب - افزایش عملکرد درون گروهی: به موازات ‏افزایش هماهنگی بین گونه های استراتژی های تغییر یک سازمان درون یک گروه خاص (به عنوان ‏نمونه، گروه سازمان های با عملکرد پایین) می توان انتظار افزایش عملکرد آن سازمان خاص را درون ‏گروه خود داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1171

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 400 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    3 (پیاپی 68)
  • صفحات: 

    23-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1891
  • دانلود: 

    465
چکیده: 

برای ارزیابی و انتخاب استراتژی مناسب مدیریت دانش، عوامل سازمانی زیادی باید مورد توجه قرار ‏بگیرد. از طرفی در رویکرد پویا برای ایجاد استراتژی مدیریت دانش، وضعیت فرایندهای خلق و ‏انتشار دانش تاثیر مستقیمی بر استراتژیهای انتخابی دارد. رویکردهای انسان-گرا و سیستم-گرا در ‏استراتژی مدیریت دانش دارای تفاوت های بنیادی با یکدیگر بوده و نیاز به زیر ساخت ها، روش ها و ‏ابزارهایی از مدیریت دانش دارند که با هم متفاوت و گاهی اوقات متضادند. در این پژوهش ابتدا مرور ‏مبانی نظری از تحقیقات موجود در ارتباط با استراتژیسازی مدیریت دانش انجام شد و عوامل ‏تاثیرگذار بر استراتژی مدیریت دانش سازمانی از چارچوب ها و مدل های مفهومی و متدولوژیها و ‏روش های اجرایی موجود استخراج شدند. سپس یک متدولوژی جامع برای ایجاد استراتژی مدیریت ‏دانش ارایه شد. در این متدولوژی عواملی که بر استراتژی انتخاب شده نهایی اثر می گذارند عبارتند ‏از: استراتژی عمومی کسب و کار سازمان، ساختار سازمانی، عوامل فرهنگی و فرایند های خلق و ‏انتشار دانش در ناحیه دانش بر سازمان. در این متدولوژی بر تاثیر متقابل استراتژیهای فناوری ‏اطلاعات و مدیریت منابع انسانی بر استراتژی مدیریت دانش تاکید میشود، ضمن این که در همه ‏مراحل متدولوژی توجه به استراتژی پویای مدیریت دانش وجود داشته و استراتژی نهایی برای ‏سازمان به صورتی طیفی از انسان گرایی تا سیستم گرایی و با هدف توازن سطح دانش آشکار و ‏ضمنی سازمان در نظر گرفته میشود. متدولوژی ارایه شده در قالب فرضیه های تحقیق با نظر سنجی ‏از خبرگان آزمون و تایید و در سه سازمان نمونه به عنوان مطالعه موردی پیاده سازی شده است. در ‏پایان در ارتباط با استراتژیهای متفاوت به دست آمده برای سه سازمان نمونه تحلیل و مقایسه ‏صورت گرفته است.‏

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1891

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 465 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 23
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    3 (پیاپی 68)
  • صفحات: 

    61-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    825
  • دانلود: 

    348
چکیده: 

فرایند ادراک عدالت با ابهام و پیچیدگی همراه است و‏‎ ‎پژوهش هایی که تا به حال در این خصوص انجام ‏شده اند، مفاهیم تئوریک را با روش های معمول اندازه گیری کرده اند و تا به حال با رویکرد کمی به ‏موضوع سنجش این سازه پیچیده اقدام نشده است، پس طراحی یک روش اندازه گیری که دارای دقت و ‏اعتبار برای شناسایی نکات مکنون این فرایند باشد، لازم به نظر می رسد.هدف مقاله طراحی یک سنجه معتبر و دقیق برای اندازه گیری ادراک عدالت کارکنان با تاکید ویژه ‏بر روش اندازه گیری می باشد که ضمن برخورداری از پشتوانه تئوری انصاف میتواند تورش ‏اندازه گیری را کاهش داده و توان مدیران را برای برخورد فعال با تبعات ادراک بیعدالتی افزایش دهد.در این مقاله از متدلوژی فازی برای مدلسازی فرایند قضاوت ذهنی افراد در مورد عدالت استفاده ‏شده است و پرسشنامه ای با کارکرد کدگشایی از الگوهای ذهنی طراحی و برای هر سوال وضعیت ‏موجود، وضعیت مطلوب و الگوی ذهنی افراد لحاظ شده است. سپس مدلسازی و اندازه گیری ادراک ‏عدالت از طریق محاسبه فاصله درک شده بین وضعیت موجود و مطلوب و تبدیل آن به یک درجه ‏عضویت در مجموعه فازی انجام شده است. این روش در یک نمونه شامل 50 کارمند بانک ملت ‏آزمایش شده است. پایایی روش فازی و روایی مفهومی آن طبق نتایج آماری تایید شده و اختلاف ‏میانگین امتیاز ادراک عدالت در سنجش به روش معمولی و روش فازی از طریق آزمون ‏T‏ دو نمونه ‏ای زوجی معنادار بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 825

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 348 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 29
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    3 (پیاپی 68)
  • صفحات: 

    91-119
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1081
  • دانلود: 

    670
چکیده: 

موضوع انضباط کارکنان یکی از مسایل اساسی در مدیریت منابع انسانی است که به طور عمده بر ‏کنترل و یا پیشگیری از رفتار نادرست کارکنان در سازمان تاکید دارد. سه گونه انضباط سنتی، ‏تدریجی و مثبت، ناشی از همین تلقی رایج از انضباط است. در گونه سنتی به مدیران این مجوز داده ‏می شود که در صورت بروز رفتار نامناسب از کارکنان، بلافاصله با ایشان برخورد کنند. در حالی که ‏در گونه تدریجی بر برخورد مرحله ای تاکید شده است. در گونه مثبت انضباط، هرگونه تنبیه نفی شده ‏و تنها اقدام مثبت توصیه می شود .در این مقاله، ضمن بررسی ریشه های نظری هر یک از گونه های مذکور در علم الاجتماع، گونه ای ‏نو و مبتنی بر دیدگاه اسلامی مفهوم پردازی شده است. راهبرد پژوهش کیفی بوده و بر اساس مطالعات ‏کتابخانه ای ساختاربندی شده است که در آن از روش های تحلیلی در طبقه بندی گونه های انضباط ‏کارکنان بهره برداری شده است. به این ترتیب تلاش شده ضمن احصای گونه های موجود انضباط به ‏مثابه گونه های ایده ال در دانش مدیریت، سازه های مبنایی آن ها بر اساس ادبیات علوم اجتماعی ‏بازشناسی شود. دوگان هستی شناسی مبتنی بر دنیاگروی و یا آخرت گروی و اصالت فرد و یا جامعه، ‏حداقل چهارگونه رویکرد به انضباط کارکنان را بازپردازی می کند.در نهایت این که گونه ایده ال انضباط تعالی بخش بر اساس آیات قرآنی، برای ساخت مفهوم ‏انضباط تبیین شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1081

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 670 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    3 (پیاپی 68)
  • صفحات: 

    121-143
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    707
  • دانلود: 

    203
چکیده: 

پ‍‍ژوهش حاضر‎ ‎با در نظر گرفتن متغیر درگیری عاطفی به عنوان یک متغیر واسط، تاثیر عامل فرایندی ‏تغییر را بر تعهد به تغییر مورد بررسی قرار داده است. جامعه آماری مشتمل بر کلیه مدیران و ‏کارشناسان شرکت برق منطقه ای خراسان است. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای انتخاب شد. ‏برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای مبتنی بر 6 متغیر در مقیاس پنج نمره ای لیکرت استفاده شد. ‏روایی پرسشنامه به روش صوری - محتوایی و قابلیت اعتماد آن با محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ ‏برای هر متغیر تایید شد. نرمال بودن توزیع متغیرها، از طریق آزمون کلموگروف اسمیرنوف تایید ‏گردید. برای تحلیل داده های تحقیق به وسیله مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر از نرم افزار ‏لیزرل استفاده شد. نتایج نشان میدهد که نخست نمره تعهد به تغییر و درگیری عاطفی، متوسط به بالا ‏است. دوم درگیری عاطفی در بین کلیه متغیر های فرایندی به جز متغیر زمان از نقش واسط بر تعهد به ‏تغییر برخوردار است. سوم این که بین دو رده مدیریتی و کارشناسی در ارتباط با متغیر های تعهد به ‏تغییر، درگیری عاطفی، حمایت مدیریت عالی، مشارکت در تصمیم گیری و رهبری صفی تفاوت معنادار ‏وجود دارد اما بین دو رده مدیریتی در هیچ یک از متغیر ها تفاوت معناداری به چشم نمی خورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 707

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 203 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 18
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    3 (پیاپی 68)
  • صفحات: 

    145-171
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    727
  • دانلود: 

    218
چکیده: 

شواهد نشان می دهد ذینفعان در بررسی میزان خوشنامی سازمان ها به گزارش های ارایه شده به ‏وسیله متخصصان و تحلیل گران متوسل می شوند. تحلیل گران نیز با استفاده از معیار های مورد نظر ‏خود بر ادراک ما از سازمان ها تاثیر میگذارند. معروفترین مدل هایی که برای سنجش آوازه در ‏کشورهای غربی مطرح است، مدل فورچون و مدل بهره فامبرون هستند. از طرفی تنها مدل موجود در ‏کشور که به فهرست صد شرکت برتر ایران ‏‎(IMI100)‎‏ مشهور است، هر ساله به وسیله سازمان ‏مدیریت صنعتی تهیه و ارایه میشود که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد. مطالعه این مقاله نشان خواهد داد از میان رویکردهای موجود برای سنجش خوشنامی، یعنی ‏انتظارات اجتماعی، شخصیت شرکت و اعتماد به سازمان، هم اکنون بیش ترین اقبال به سنجش ‏خوشنامی بر اساس انتظارات اجتماعی معطوف شده است. از این رو ضمن معرفی مهم ترین مدل های ‏این رویکرد، با توجه به نقاط قوت و ضعف تنها مدل رتبه بندی شرکت ها در کشور، پیشنهاداتی برای ‏بهبود این مدل در زمینه جمع آوری و تفسیر اطلاعات ارایه می شود.‏

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 727

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 218 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 35
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    3 (پیاپی 68)
  • صفحات: 

    173-194
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3492
  • دانلود: 

    602
چکیده: 

هدف این تحقیق بررسی نقش سه متغیر استرس زا، یعنی ابهام نقش، تعارض نقش و اضافه بار نقش بر ‏میزان استفاده از سه تاکتیک اصلی مدیریت تاثیر یعنی خود شیرینی، جلب حمایت و ارعاب میباشد. ‏هم چنین اثر استفاده از این سه تاکتیک بر دو متغیر مهم شغلی، یعنی فشار شغلی و ارزیابی عملکرد ‏کارکنان بررسی شده است. مدیریت تاثیر، زیرمجموعه ای از رفتار های سیاسی است که در طول آن ‏افراد تلاش میکنند تا تاثیراتی را که بر دیگران دارند کنترل و مدیریت کنند و در واقع، تصویر مورد ‏نظر از خود را در اذهان دیگران شکل داده و تصمیم گیریها را به سمت منافع خود سوق دهند. ‏این تحقیق پیشنهاد میکند که در واکنش به عوامل استرس زای نقش، تاکتیک های مرتبط مدیریت ‏تاثیر مورد استفاده قرار میگیرد و این تاکتیک ها به نوبه خود بر فشار شغلی ادراک شده کارکنان و ‏نیز بر ارزیابی عملکرد آنها به وسیله سرپرستشان اثرگذار است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارمندان ‏ادارات آموزش و پرورش استان قم می باشد. روش تحقیق پیمایشی و از نوع همبستگی و به طور ‏مشخص مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری است. اجرای مدل معادلات ساختاری، پذیرفته شدن ‏اکثر فرضیه ها و معتبر بودن مدل مفهومی تحقیق را نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3492

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 602 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 17
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    3 (پیاپی 68)
  • صفحات: 

    195-226
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1097
  • دانلود: 

    453
چکیده: 

هم راستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب و کار سازمان کار آسانی نیست و آگاهی از حوزه ها و ‏عوامل حیاتی برای مدیریت آن نقشی انکارناپذیر در افزایش ضریب موفقیت اقدامات این حوزه خواهد ‏داشت. باتوجه به اینکه مطالعات بسیار محدودی پیرامون عوامل حیاتی موفقیت برای هم راستایی ‏استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب و کار سازمان به عمل آمده است، این مقاله به ارایه نتایج حاصل از ‏مطالعه تجربی خبرگان حوزه هم راستایی استراتژیک پیرامون اهمیت نسبی عوامل حیاتی موفقیت مختلفی ‏که بر هم راستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب و کار سازمان تاثیرگذار هستند، می پردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1097

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 453 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 19
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    3 (پیاپی 68)
  • صفحات: 

    227-249
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1725
  • دانلود: 

    897
چکیده: 

این مقاله برگرفته از پژوهشی با موضوع «استراتژی جذب کارکنان عملیاتی نظامی، به منظور مقابله با ‏تهدیدات»‏ است که به صورت کاربردی و روش موردی زمینه ای انجام شده است.تجربه هشت سال جنگ تحمیلی و خنثی سازی بسیاری از درگیری های داخلی اوایل پیروزی انقلاب ‏اسلامی، به وسیله نیرو های مسلح نشان داد که درصدی هرچند اندک از کارکنان عملیاتی در ‏رویارویی با دشمن متوجه شدند که برای این شغل ساخته نشده، خود یا سازمان را دچار مشکلاتی ‏کردند. از این رو سعی شد تناسب شخصیت شاغل و شغل به عنوان یکی از عوامل مهم جذب و ‏استخدام مدنظر قرار گرفته و شخصیتهای متناسب با مشاغل پر خطر که کاملا از احتمال بالای ‏شهادت، نقص عضو، شکنجه و اسارت آگاهند تا حدامکان قبل از استخدام مشخص شوند، تا ضمن ‏گزینش نیروی متناسب، افزایش کارایی از این منظر نیز به بالا ترین سطح برسد. از آنجا که در نمونه ‏تحقیق علاوه بر نیرو های عملیاتی نظامی، نیرو های آتشنشانی و امدادی هم وجود داشتند، میتوان از ‏نتیجه آن در سایر مشاغل پرخطر غیر نظامی نیز بهره برداری کرد.با وجود این تناسب شخصیت با شغل (در کلیه مشاغل) دارای وزن قابل ملاحظه ای در کارایی ‏کارکنان است که این موضوع در نهایت سطح اثر بخشی سازمانها را ارتقا می بخشد. در طول تحقیق ‏مذکور بیش از هشتاد عامل موثر در کارایی نیروی انسانی مشخص شد که تاثیر «تناسب تیپ ‏شخصیت با شغل»‏ یکی از آنها بود. درطول بررسی این عامل از شانزده تیپ معرفی شده به وسیله «کاترین و ایزابل بریگز» سه تیپ شخصیت ‏‎ ISTP, ISTJ, ESTP‏ به عنوان متناسب ترین تیپ، ‏شناخته شدند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1725

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 897 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    3 (پیاپی 68)
  • صفحات: 

    251-274
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1758
  • دانلود: 

    585
چکیده: 

این تحقیق به دنبال بررسی پاسخ گویی عمومی و پیامدهای آن می باشد. پاسخ گویی عمومی از ‏نشانه های اداره مدرن و دموکراتیک می باشد. اگر دولت هایی که قدرت دارند در رابطه با اعمال، ‏اشتباهات و تصمیم گیری های خود به مردم پاسخگو نباشند، دموکراسی و مردم سالاری در حد حرف ‏و شعار باقی می ماند. بنابراین پاسخ گویی عمومی به عنوان یک نهاد، مکمل مدیریت دولتی در یک ‏حکومت دموکراتیک و مردم سالار می باشد. دولت پاسخگو در یک جامعه شرایط جلب اعتماد عمومی ‏شهروندان را فراهم کرده و در نهایت باعث افزایش مشارکت عمومی شهروندان در امور سیاسی و ‏اجتماعی از قبیل انتخابات می شود. در این صورت تحقیق حاضر با هدف شناسایی تاثیر پاسخ گویی ‏عمومی بر افزایش اعتماد عمومی و هم چنین مشارکت عمومی شهروندان در مناطق 22 گانه تهران ‏انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده پیمایشی - همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل ‏معادلات ساختاری می باشد. بر این اساس پنج مدل ساختاری از چگونگی روابط متفاوت میان این سه ‏متغیر در نرم افزار لیزرل اجرا شد. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که یکی از مدل ها بهتر از بقیه این ‏روابط را تبیین می کند‏.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1758

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 585 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button