Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

Journal Issue Information

Archive

Year

Volume(Issue)

Issues

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Issue Info: 
  • Year: 

    1389
  • Volume: 

    14
  • Issue: 

    3 (پیاپی 68)
  • Pages: 

    1-22
Measures: 
  • Citations: 

    1
  • Views: 

    1174
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف: هدف از تحقیق حاضر، دریافت بررسی رابطه هماهنگی گونه های پذیرش استراتژی های تغییر ‏سازمانی (گونه های ساختار، تکنولوژی، فرهنگ، نیروی انسانی، اهداف) بر افزایش عملکرد است.‏ روش: جامعه پژوهشی حاضر شامل شرکت های هواپیمایی خارجی فعال در ایران است و کل ‏شرکت های مذکور در طول سال های 79- 1384 به عنوان نمونه های تحقیق مورد آزمون قرار گرفتند.‏ در اجرای این تحقیق از روش ترکیبی با رویکرد کیفی و کمی استفاده شد. روش کیفی استفاده شده ‏در این تحقیق، مطالعه موردی بود‏ و به منظور اجرای آن از مشاهده، مصاحبه و بررسی متون برای ‏جمع آوری اطلاعات استفاده شد. روش کمی مورد استفاده در این تحقیق، میدانی و همبستگی بود. به ‏منظور جمع آوری اطلاعات در این روش از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.‏ یافته ها: با استفاده از روش کیفی و روش کمی مشخص شد که به موازات افزایش عملکرد ‏شرکت های هواپیمایی، گونه های استراتژی های تغییر سازمانی تغییر پیدا می کنند. در ضمن با افزایش ‏میزان هماهنگی گونه های استراتژی های تغییر سازمانی، میزان عملکرد (کارایی و اثربخشی) آن ها نیز بالا ‏‏ می رود.‏ نتیجه گیری: سازمان های درون یک صنعت می توانند به گروه های عملکردی مختلف تقسیم شوند ‏‏( به عنوان نمونه عملکرد بالا، عملکرد متوسط، عملکرد پایین).‏ افزایش عملکرد از طریق هماهنگ سازی گونه های استراتژیهای تغییر به دو طریق انجام پذیر است: ‏الف - افزایش عملکرد بین گروهی: به موازات افزایش هماهنگی بین گونه های استراتژی های تغییر، ‏سازمانها می توانند صرف نظر از این که در چه گروهی هستند (عملکرد بالا، عملکرد متوسط، عملکرد ‏پایین)، به صورت فزاینده عملکرد خود را افزایش دهند؛ ب - افزایش عملکرد درون گروهی: به موازات ‏افزایش هماهنگی بین گونه های استراتژی های تغییر یک سازمان درون یک گروه خاص (به عنوان ‏نمونه، گروه سازمان های با عملکرد پایین) می توان انتظار افزایش عملکرد آن سازمان خاص را درون ‏گروه خود داشت.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1174

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 8
Issue Info: 
  • Year: 

    1389
  • Volume: 

    14
  • Issue: 

    3 (پیاپی 68)
  • Pages: 

    23-59
Measures: 
  • Citations: 

    2
  • Views: 

    1891
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

برای ارزیابی و انتخاب استراتژی مناسب مدیریت دانش، عوامل سازمانی زیادی باید مورد توجه قرار ‏بگیرد. از طرفی در رویکرد پویا برای ایجاد استراتژی مدیریت دانش، وضعیت فرایندهای خلق و ‏انتشار دانش تاثیر مستقیمی بر استراتژیهای انتخابی دارد. رویکردهای انسان-گرا و سیستم-گرا در ‏استراتژی مدیریت دانش دارای تفاوت های بنیادی با یکدیگر بوده و نیاز به زیر ساخت ها، روش ها و ‏ابزارهایی از مدیریت دانش دارند که با هم متفاوت و گاهی اوقات متضادند. در این پژوهش ابتدا مرور ‏مبانی نظری از تحقیقات موجود در ارتباط با استراتژیسازی مدیریت دانش انجام شد و عوامل ‏تاثیرگذار بر استراتژی مدیریت دانش سازمانی از چارچوب ها و مدل های مفهومی و متدولوژیها و ‏روش های اجرایی موجود استخراج شدند. سپس یک متدولوژی جامع برای ایجاد استراتژی مدیریت ‏دانش ارایه شد. در این متدولوژی عواملی که بر استراتژی انتخاب شده نهایی اثر می گذارند عبارتند ‏از: استراتژی عمومی کسب و کار سازمان، ساختار سازمانی، عوامل فرهنگی و فرایند های خلق و ‏انتشار دانش در ناحیه دانش بر سازمان. در این متدولوژی بر تاثیر متقابل استراتژیهای فناوری ‏اطلاعات و مدیریت منابع انسانی بر استراتژی مدیریت دانش تاکید میشود، ضمن این که در همه ‏مراحل متدولوژی توجه به استراتژی پویای مدیریت دانش وجود داشته و استراتژی نهایی برای ‏سازمان به صورتی طیفی از انسان گرایی تا سیستم گرایی و با هدف توازن سطح دانش آشکار و ‏ضمنی سازمان در نظر گرفته میشود. متدولوژی ارایه شده در قالب فرضیه های تحقیق با نظر سنجی ‏از خبرگان آزمون و تایید و در سه سازمان نمونه به عنوان مطالعه موردی پیاده سازی شده است. در ‏پایان در ارتباط با استراتژیهای متفاوت به دست آمده برای سه سازمان نمونه تحلیل و مقایسه ‏صورت گرفته است.‏

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1891

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 23
Issue Info: 
  • Year: 

    1389
  • Volume: 

    14
  • Issue: 

    3 (پیاپی 68)
  • Pages: 

    61-89
Measures: 
  • Citations: 

    2
  • Views: 

    826
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

فرایند ادراک عدالت با ابهام و پیچیدگی همراه است و‏‎ ‎پژوهش هایی که تا به حال در این خصوص انجام ‏شده اند، مفاهیم تئوریک را با روش های معمول اندازه گیری کرده اند و تا به حال با رویکرد کمی به ‏موضوع سنجش این سازه پیچیده اقدام نشده است، پس طراحی یک روش اندازه گیری که دارای دقت و ‏اعتبار برای شناسایی نکات مکنون این فرایند باشد، لازم به نظر می رسد.هدف مقاله طراحی یک سنجه معتبر و دقیق برای اندازه گیری ادراک عدالت کارکنان با تاکید ویژه ‏بر روش اندازه گیری می باشد که ضمن برخورداری از پشتوانه تئوری انصاف میتواند تورش ‏اندازه گیری را کاهش داده و توان مدیران را برای برخورد فعال با تبعات ادراک بیعدالتی افزایش دهد.در این مقاله از متدلوژی فازی برای مدلسازی فرایند قضاوت ذهنی افراد در مورد عدالت استفاده ‏شده است و پرسشنامه ای با کارکرد کدگشایی از الگوهای ذهنی طراحی و برای هر سوال وضعیت ‏موجود، وضعیت مطلوب و الگوی ذهنی افراد لحاظ شده است. سپس مدلسازی و اندازه گیری ادراک ‏عدالت از طریق محاسبه فاصله درک شده بین وضعیت موجود و مطلوب و تبدیل آن به یک درجه ‏عضویت در مجموعه فازی انجام شده است. این روش در یک نمونه شامل 50 کارمند بانک ملت ‏آزمایش شده است. پایایی روش فازی و روایی مفهومی آن طبق نتایج آماری تایید شده و اختلاف ‏میانگین امتیاز ادراک عدالت در سنجش به روش معمولی و روش فازی از طریق آزمون ‏T‏ دو نمونه ‏ای زوجی معنادار بوده است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 826

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 29
Issue Info: 
  • Year: 

    1389
  • Volume: 

    14
  • Issue: 

    3 (پیاپی 68)
  • Pages: 

    91-119
Measures: 
  • Citations: 

    3
  • Views: 

    1082
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

موضوع انضباط کارکنان یکی از مسایل اساسی در مدیریت منابع انسانی است که به طور عمده بر ‏کنترل و یا پیشگیری از رفتار نادرست کارکنان در سازمان تاکید دارد. سه گونه انضباط سنتی، ‏تدریجی و مثبت، ناشی از همین تلقی رایج از انضباط است. در گونه سنتی به مدیران این مجوز داده ‏می شود که در صورت بروز رفتار نامناسب از کارکنان، بلافاصله با ایشان برخورد کنند. در حالی که ‏در گونه تدریجی بر برخورد مرحله ای تاکید شده است. در گونه مثبت انضباط، هرگونه تنبیه نفی شده ‏و تنها اقدام مثبت توصیه می شود .در این مقاله، ضمن بررسی ریشه های نظری هر یک از گونه های مذکور در علم الاجتماع، گونه ای ‏نو و مبتنی بر دیدگاه اسلامی مفهوم پردازی شده است. راهبرد پژوهش کیفی بوده و بر اساس مطالعات ‏کتابخانه ای ساختاربندی شده است که در آن از روش های تحلیلی در طبقه بندی گونه های انضباط ‏کارکنان بهره برداری شده است. به این ترتیب تلاش شده ضمن احصای گونه های موجود انضباط به ‏مثابه گونه های ایده ال در دانش مدیریت، سازه های مبنایی آن ها بر اساس ادبیات علوم اجتماعی ‏بازشناسی شود. دوگان هستی شناسی مبتنی بر دنیاگروی و یا آخرت گروی و اصالت فرد و یا جامعه، ‏حداقل چهارگونه رویکرد به انضباط کارکنان را بازپردازی می کند.در نهایت این که گونه ایده ال انضباط تعالی بخش بر اساس آیات قرآنی، برای ساخت مفهوم ‏انضباط تبیین شده است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1082

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 12
Issue Info: 
  • Year: 

    1389
  • Volume: 

    14
  • Issue: 

    3 (پیاپی 68)
  • Pages: 

    121-143
Measures: 
  • Citations: 

    1
  • Views: 

    708
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

پ‍‍ژوهش حاضر‎ ‎با در نظر گرفتن متغیر درگیری عاطفی به عنوان یک متغیر واسط، تاثیر عامل فرایندی ‏تغییر را بر تعهد به تغییر مورد بررسی قرار داده است. جامعه آماری مشتمل بر کلیه مدیران و ‏کارشناسان شرکت برق منطقه ای خراسان است. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای انتخاب شد. ‏برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای مبتنی بر 6 متغیر در مقیاس پنج نمره ای لیکرت استفاده شد. ‏روایی پرسشنامه به روش صوری - محتوایی و قابلیت اعتماد آن با محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ ‏برای هر متغیر تایید شد. نرمال بودن توزیع متغیرها، از طریق آزمون کلموگروف اسمیرنوف تایید ‏گردید. برای تحلیل داده های تحقیق به وسیله مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر از نرم افزار ‏لیزرل استفاده شد. نتایج نشان میدهد که نخست نمره تعهد به تغییر و درگیری عاطفی، متوسط به بالا ‏است. دوم درگیری عاطفی در بین کلیه متغیر های فرایندی به جز متغیر زمان از نقش واسط بر تعهد به ‏تغییر برخوردار است. سوم این که بین دو رده مدیریتی و کارشناسی در ارتباط با متغیر های تعهد به ‏تغییر، درگیری عاطفی، حمایت مدیریت عالی، مشارکت در تصمیم گیری و رهبری صفی تفاوت معنادار ‏وجود دارد اما بین دو رده مدیریتی در هیچ یک از متغیر ها تفاوت معناداری به چشم نمی خورد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 708

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 18
Issue Info: 
  • Year: 

    1389
  • Volume: 

    14
  • Issue: 

    3 (پیاپی 68)
  • Pages: 

    145-171
Measures: 
  • Citations: 

    1
  • Views: 

    728
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

شواهد نشان می دهد ذینفعان در بررسی میزان خوشنامی سازمان ها به گزارش های ارایه شده به ‏وسیله متخصصان و تحلیل گران متوسل می شوند. تحلیل گران نیز با استفاده از معیار های مورد نظر ‏خود بر ادراک ما از سازمان ها تاثیر میگذارند. معروفترین مدل هایی که برای سنجش آوازه در ‏کشورهای غربی مطرح است، مدل فورچون و مدل بهره فامبرون هستند. از طرفی تنها مدل موجود در ‏کشور که به فهرست صد شرکت برتر ایران ‏‎(IMI100)‎‏ مشهور است، هر ساله به وسیله سازمان ‏مدیریت صنعتی تهیه و ارایه میشود که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد. مطالعه این مقاله نشان خواهد داد از میان رویکردهای موجود برای سنجش خوشنامی، یعنی ‏انتظارات اجتماعی، شخصیت شرکت و اعتماد به سازمان، هم اکنون بیش ترین اقبال به سنجش ‏خوشنامی بر اساس انتظارات اجتماعی معطوف شده است. از این رو ضمن معرفی مهم ترین مدل های ‏این رویکرد، با توجه به نقاط قوت و ضعف تنها مدل رتبه بندی شرکت ها در کشور، پیشنهاداتی برای ‏بهبود این مدل در زمینه جمع آوری و تفسیر اطلاعات ارایه می شود.‏

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 728

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 35
Issue Info: 
  • Year: 

    1389
  • Volume: 

    14
  • Issue: 

    3 (پیاپی 68)
  • Pages: 

    173-194
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    3494
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف این تحقیق بررسی نقش سه متغیر استرس زا، یعنی ابهام نقش، تعارض نقش و اضافه بار نقش بر ‏میزان استفاده از سه تاکتیک اصلی مدیریت تاثیر یعنی خود شیرینی، جلب حمایت و ارعاب میباشد. ‏هم چنین اثر استفاده از این سه تاکتیک بر دو متغیر مهم شغلی، یعنی فشار شغلی و ارزیابی عملکرد ‏کارکنان بررسی شده است. مدیریت تاثیر، زیرمجموعه ای از رفتار های سیاسی است که در طول آن ‏افراد تلاش میکنند تا تاثیراتی را که بر دیگران دارند کنترل و مدیریت کنند و در واقع، تصویر مورد ‏نظر از خود را در اذهان دیگران شکل داده و تصمیم گیریها را به سمت منافع خود سوق دهند. ‏این تحقیق پیشنهاد میکند که در واکنش به عوامل استرس زای نقش، تاکتیک های مرتبط مدیریت ‏تاثیر مورد استفاده قرار میگیرد و این تاکتیک ها به نوبه خود بر فشار شغلی ادراک شده کارکنان و ‏نیز بر ارزیابی عملکرد آنها به وسیله سرپرستشان اثرگذار است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارمندان ‏ادارات آموزش و پرورش استان قم می باشد. روش تحقیق پیمایشی و از نوع همبستگی و به طور ‏مشخص مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری است. اجرای مدل معادلات ساختاری، پذیرفته شدن ‏اکثر فرضیه ها و معتبر بودن مدل مفهومی تحقیق را نشان می دهد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 3494

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 17
Issue Info: 
  • Year: 

    1389
  • Volume: 

    14
  • Issue: 

    3 (پیاپی 68)
  • Pages: 

    195-226
Measures: 
  • Citations: 

    1
  • Views: 

    1098
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هم راستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب و کار سازمان کار آسانی نیست و آگاهی از حوزه ها و ‏عوامل حیاتی برای مدیریت آن نقشی انکارناپذیر در افزایش ضریب موفقیت اقدامات این حوزه خواهد ‏داشت. باتوجه به اینکه مطالعات بسیار محدودی پیرامون عوامل حیاتی موفقیت برای هم راستایی ‏استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب و کار سازمان به عمل آمده است، این مقاله به ارایه نتایج حاصل از ‏مطالعه تجربی خبرگان حوزه هم راستایی استراتژیک پیرامون اهمیت نسبی عوامل حیاتی موفقیت مختلفی ‏که بر هم راستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب و کار سازمان تاثیرگذار هستند، می پردازد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1098

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 19
Issue Info: 
  • Year: 

    1389
  • Volume: 

    14
  • Issue: 

    3 (پیاپی 68)
  • Pages: 

    227-249
Measures: 
  • Citations: 

    1
  • Views: 

    1725
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

این مقاله برگرفته از پژوهشی با موضوع «استراتژی جذب کارکنان عملیاتی نظامی، به منظور مقابله با ‏تهدیدات»‏ است که به صورت کاربردی و روش موردی زمینه ای انجام شده است.تجربه هشت سال جنگ تحمیلی و خنثی سازی بسیاری از درگیری های داخلی اوایل پیروزی انقلاب ‏اسلامی، به وسیله نیرو های مسلح نشان داد که درصدی هرچند اندک از کارکنان عملیاتی در ‏رویارویی با دشمن متوجه شدند که برای این شغل ساخته نشده، خود یا سازمان را دچار مشکلاتی ‏کردند. از این رو سعی شد تناسب شخصیت شاغل و شغل به عنوان یکی از عوامل مهم جذب و ‏استخدام مدنظر قرار گرفته و شخصیتهای متناسب با مشاغل پر خطر که کاملا از احتمال بالای ‏شهادت، نقص عضو، شکنجه و اسارت آگاهند تا حدامکان قبل از استخدام مشخص شوند، تا ضمن ‏گزینش نیروی متناسب، افزایش کارایی از این منظر نیز به بالا ترین سطح برسد. از آنجا که در نمونه ‏تحقیق علاوه بر نیرو های عملیاتی نظامی، نیرو های آتشنشانی و امدادی هم وجود داشتند، میتوان از ‏نتیجه آن در سایر مشاغل پرخطر غیر نظامی نیز بهره برداری کرد.با وجود این تناسب شخصیت با شغل (در کلیه مشاغل) دارای وزن قابل ملاحظه ای در کارایی ‏کارکنان است که این موضوع در نهایت سطح اثر بخشی سازمانها را ارتقا می بخشد. در طول تحقیق ‏مذکور بیش از هشتاد عامل موثر در کارایی نیروی انسانی مشخص شد که تاثیر «تناسب تیپ ‏شخصیت با شغل»‏ یکی از آنها بود. درطول بررسی این عامل از شانزده تیپ معرفی شده به وسیله «کاترین و ایزابل بریگز» سه تیپ شخصیت ‏‎ ISTP, ISTJ, ESTP‏ به عنوان متناسب ترین تیپ، ‏شناخته شدند.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1725

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 2
Issue Info: 
  • Year: 

    1389
  • Volume: 

    14
  • Issue: 

    3 (پیاپی 68)
  • Pages: 

    251-274
Measures: 
  • Citations: 

    4
  • Views: 

    1759
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

این تحقیق به دنبال بررسی پاسخ گویی عمومی و پیامدهای آن می باشد. پاسخ گویی عمومی از ‏نشانه های اداره مدرن و دموکراتیک می باشد. اگر دولت هایی که قدرت دارند در رابطه با اعمال، ‏اشتباهات و تصمیم گیری های خود به مردم پاسخگو نباشند، دموکراسی و مردم سالاری در حد حرف ‏و شعار باقی می ماند. بنابراین پاسخ گویی عمومی به عنوان یک نهاد، مکمل مدیریت دولتی در یک ‏حکومت دموکراتیک و مردم سالار می باشد. دولت پاسخگو در یک جامعه شرایط جلب اعتماد عمومی ‏شهروندان را فراهم کرده و در نهایت باعث افزایش مشارکت عمومی شهروندان در امور سیاسی و ‏اجتماعی از قبیل انتخابات می شود. در این صورت تحقیق حاضر با هدف شناسایی تاثیر پاسخ گویی ‏عمومی بر افزایش اعتماد عمومی و هم چنین مشارکت عمومی شهروندان در مناطق 22 گانه تهران ‏انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده پیمایشی - همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل ‏معادلات ساختاری می باشد. بر این اساس پنج مدل ساختاری از چگونگی روابط متفاوت میان این سه ‏متغیر در نرم افزار لیزرل اجرا شد. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که یکی از مدل ها بهتر از بقیه این ‏روابط را تبیین می کند‏.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1759

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 8
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button