نظر به اهمیت انگیزه به عنوان عاملی مهم در یادگیری، کسب مهارت و نهایتا موفقیت دانشجویان و رابطه متقابل انگیزه و یادگیری، این تحقیق به منظور تعیین میزان انگیزه انتخاب رشته پزشکی توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه صورت گرفت.مطالعه به روش توصیفی بر روی دانشجویان رشته پزشکی انجام شد. ابتدا به طرح پرسشنامه بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت اقدام گردید و از روشهای اعتبار محتوی (Content validity) و پایایی جز به کل (item- Total) و ضریب همبستگی برای تعیین روایی و پایایی استفاده شد. در ابتدای پرسشنامه مشخصات دموگرافیک دانشجویان شامل سن، جنس، وضعیت تاهل، محل سکونت، شغل، نوع و معدل دیپلم، سهمیه ورودی به دانشگاه مقطع تحصیلی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی گنجانده شد و انگیزه به دو صورت درونی و بیرونی تقسیم بندی شد. برای تعیین انگیزه درونی متغیرهای مورد سنجش عبارت بودند از: علاقه شخصی، امکان خدمت نوع دوستانه، تکامل شخصیت در این رشته، علاقه به فعالیتهای درمانی و انگیزه بیرونی شامل صلاح اندیشی والدین، اعتبار و منزلت اجتماعی، بهره مندی از امکانات، روشن بودن وضعیت استخدامی و اشتغال حداقل یکی از والدین در حرفه پزشکی جهت ارایه نتایج از آمار توصیفی و همچنین تعیین همبستگی بین مشخصات دموگرافیک با عوامل تعیین کننده میزان انگیزه از آزمون کای دو، و ضریب همبستگی چوپروف اسپیرمن استفاده شد.از بین 600 دانشجو مشغول به تحصیل 540 نفر پرسشنامه را تکمیل که 57/5 درصد زن،62/4 درصد بومی و 84/4 درصد غیر شاغل بودند. همچنین 28/4 درصد در مقطع علوم پایه، 18/4 درصد در مقطع فیزیوپاتولوژی، 26/5 درصد در مقطع استاژری 26/7 درصد در مقطع انترنی مشغول به تحصیل بودند. در میان گزینه های مختلف پرسشنامه بیشترین امتیاز مربوط به علاقه شخصی دانشجویان به علم پزشکی و کمترین امتیاز به روشن بودن وضعیت استخدامی این شغل در آینده اختصاص داشت (4/12±0/96 در مقابل 2/55±1/23) میانگین امتیاز کل عوامل مرتبط با انگیزه دانشجویان 35/69±6/13، بود که اندکی بالاتر از متوسط قرار داشت با افزایش مقطع تحصیلی دانشجویان میزان انگیزه آنان کاهش داشت (p<0/001) زنان دارای میزان انگیزه بیشتری نسبت به مردان بودند که بیشتر عوامل مرتبط با انگیزه های درونی را شامل می شود (p<0/001).بطور کلی میزان انگیزه دانشجویان با توجه به رشته آنان مطلوب نبوده ولی عوامل مرتبط با انگیزه درونی افراد نسبت به عوامل مرتبط با انگیزه بیرونی آنان وضعیت بهتری را نشان داد. توصیه می گردد با توجه به تاثیر انگیزه در یادگیری بررسی در خصوص راههای پیشگیری از کاهش انگیزه دانشجویان به عمل آید.