مفهوم هوش ممکن است برای توصیف تفاوت های فردی در یادگیری اشخاص مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از محققین در حوزه آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم یا آموزش زبان انگلیسی به گویندگان زبان های دیگر تلاش کرده اند ارتباطی منطقی بین هوش و آموزش و فراگیری زبان دوم بیابند. در سال 1963 دکتر هوارد گاردنر یک نظریه جدید را با عنوان نظریه هوش چند گانه مطرح کرد. گاردنر (1983) 8 نوع متفاوت از هوش را تعریف کرد و یک تعریف عمومی از هوش تحت عنوان «توانایی حل مساله یا تولید محصولاتی که در یک یا چند زمینه فرهنگی ارزشمند هستند ارایه کرد». (هچ و گاردنر، 1989، ص 85، ذکر شده توس آرامسترانگ، 2000). مطالعه حاضر جهت بررسی روابط متقابل هوش موسیقیایی و تصویری و راهبردهای آموزش واژگان موسیقی و مصور طراحی شده است. این مطالعه شبه تجربی به منظور کنترل نتایج و تعبیر و تفسیرها محدود به هوش موسیقیایی و تصویری است. یافته های مطالعه حاضر موفقیت راهبردهای آموزشی مبتنی بر هوش چند گانه را در مقایسه با روش غالب مبتنی بر هوش رایج در مورد اکثریت دانش آموزان تضمین می کند. یافته های این مطالعه اهمیت در نظر گرفتن قابلیت های فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در SLL و ضرورت بکارگیری راهبردهای آموزشی گوناگون در دستیابی به نیازها و علایق فراگیران و معلمین را آشکار ساخت.