Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

Journal Issue Information

Archive

Year

Volume(Issue)

Issues

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Issue Info: 
  • Year: 

    1395
  • Volume: 

    10
  • Issue: 

    4
  • Pages: 

    275-291
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1205
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

در حال حاضر تکنولوژی دیجیتال، با تسهیل ارتباطات و تعاملات، به معلمان کمک کرده است تا از انزوای حرفه ای خلاصی یابند. در دنیای دانش محور کنونی، معلمان به عنوان یادگیرندگان، در جستجوی منابع فهم و دانش به منظور اثربخش تر نمودن تدریس خود و در نتیجه بهبود یادگیری دانش آموزان، در اجتماعات یادگیری حرفه ای، حضور می یابند. در حقیقت، اجتماعات یادگیری حرفه ای، به منزله بستری برای رشد و بالندگی حرفه ای معلمان، متجلی شده است. هدف پژوهش حاضر، کشف دستاوردهایی است که حضور در اجتماعات یادگیری برای معلمان به ارمغان می آورد. نگارندگان با استفاده از روش سنتزپژوهشی، به تلفیق پیشینه پژوهشی در این زمینه دست زده اند. یافته ها حکایت از آن دارد که شرکت در اجتماعات یادگیری پیامدهای ارزنده ای را برای معلمان به همراه داشته است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1205

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1395
  • Volume: 

    10
  • Issue: 

    4
  • Pages: 

    293-305
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1279
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

در پژوهش حاضر به تحلیل پایان نامه های کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی از منظر روش شناسی و زمینه اجرایی پژوهش پرداخته شد. روش پژوهش مورد استفاده روش تحلیل محتوا و جامعه پژوهش حاضر تمامی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه های دولتی ایران شامل 279 پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه های علامه طباطبایی، خوارزمی و اراک می باشد. در این پژوهش کل جامعه مورد پژوهش به عنوان نمونه انتخاب گردید. نتایج نشان داد که پایان نامه های تکنولوژی آموزشی از لحاظ روش شناختی بیشتر متکی بر روش های کمی به خصوص روش های آزمایشی، پیمایشی، همبستگی و تحلیل محتوا بود. بنابراین بیشتر این پایان نامه ها در چهارچوب پارادایم اثبات گرایی انجام شده اند. تحلیل زمینه اجرایی پژوهش نیز بیان گر این بود که اکثر پژوهش ها در دانشگاه و مقاطع مختلف آموزش و پرورش به اجرا درآمده و زمینه هایی مانند صنعت و کسب و کار به ندرت مورد توجه بوده اند.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1279

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1395
  • Volume: 

    10
  • Issue: 

    4
  • Pages: 

    307-318
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1558
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

کسب و کار و به تبع آن آموزش الکترونیکی ازجمله الزامات جوامع امروزی تلقی می شود. توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباطات فرهنگی، توسعه شتابان علمی و فناوری، گستردگی جامعه هدف خواهان خدمات با کیفیت آموزشی از جمله این اقتضائات محسوب می شوند. هدف از پژوهش حاضر رتبه بندی شاخص های موثر بر کیفیت آموزش های الکترونیکی، از منظر دانشجویان مجازی است. به این منظور ابتدا با بررسی مطالعات پیشین، شاخص های دخیل در کیفیت آموزش الکترونیک استخراج شده است. سپس پرسش نامه محقق ساخته الکترونیکی میان دانشجویان مجازی دانشگاه تهران در دروس محاسباتی علوم انسانی توزیع شد و 112 نفر به آن پاسخ گفتند. برای ارزیابی شاخص ها در این نظرسنجی از طیف لیکرت استفاده شده است. در ادامه داده های جمع آوری شده در نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ و اعتبار با میانگین واریانس تبیین شده مورد تایید قرار گرفت. در ادامه با بهره گیری ازآزمون های آماری ناپارامتری کولموگروف-اسمیرونوف، نسبت (بینم)، میانگین رتبه ها و آزمون من-ویتنی به بررسی پرسشهای پژوهش پرداخته شده است. نتایج گویای آن است که شاخص های «زیرساخت و کیفیت»، «مدرس» و «عوامل فناوری» از منظر دانشجویان دانشگاه تهران به ترتیب واجد بالاترین اولویت هستند. همچنین میان نگرش دانشجویان پردیس فارابی و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تفاوت معناداری وجود ندارد. ارائه مدل جدید در ارزیابی کیفیت آموزش الکترونیکی از جمله نوآوری های پژوهش محسوب می شود. همچنین عدم نگاه عمیق به پدیده مورد بررسی به واسطه رویکرد پژوهش کمی از جمله محدودیت های پژوهش قلمداد می شود.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1558

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1395
  • Volume: 

    10
  • Issue: 

    4
  • Pages: 

    319-333
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1689
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف این پژوهش بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و اهداف پیشرفت با اضطراب امتحان و همچنین پیش بینی اضطراب امتحان، بر اساس ویژگی های شخصیتی و اهداف پیشرفت دانش آموزان بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان سوم و چهارم دبیرستان های شهر محمدیه واقع در استان قزوین بود که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند و تعداد آن ها 1738 نفر بود. نمونه مورد مطالعه شامل 400 نفر (200 دانش آموز دختر و200 دانش آموز پسر) بود که از بین جامعه آماری انتخاب شد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای انجام شد. ابزار این پژوهش پرسشنامه های اضطراب امتحان اسپیل برگر، ویژگی های شخصیتی نئو و اهداف پیشرفت مید گلی و همکاران، بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از ضریب همبستگی تفکیکی و رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که بین متغیرهای مستقل روان رنجوری (r=0.316) و اهداف عملکردگریز (r=0.224) با اضطراب امتحان همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. بین متغیرهای مستقل مسوولیت پذیری (r=-0.133) و اهداف تبحری (r=-0.157) با اضطراب امتحان رابطه منفی و معنادار وجود دارد و بر اساس ویژگی های شخصیتی و اهداف پیشرفت می توان 28.8 درصد نمره اضطراب امتحان را پیش بینی کرد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1689

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1395
  • Volume: 

    10
  • Issue: 

    4
  • Pages: 

    335-346
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    559
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

تدوین پایان نامه یکی از مهم ترین بخش های آموزش در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت دانشجویان کارشناسی ارشد از سبک های نظارتی و تعاملی استادان راهنما انجام شد. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دکتری ورودی سال تحصیلی 92-91 و 93-92 دختر و پسر رشته های علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی دانشگاه های دولتی شهر تهران که در دو سال اخیر از پایان نامه کارشناسی ارشد خود دفاع نموده بودند تشکیل داد (N=3092). با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 342 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق متخصصان به دست آمد و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد که ضریب 0.872 نشان از سطح قابل قبول ابزار تحقیق بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده، دانشجویان از هیچ یک از سبک های نظارتی استادان راهنما رضایت نداشتند. در رابطه با سبک های تعاملی نیز، دانشجویان سبک تعاملی افقی را به عنوان مهم ترین سبک تعاملی برگزیدند. در خصوص سبک های نظارتی، استفاده از سبک های تلفیقی و در خصوص سبک های تعاملی، استفاده از سبک افقی و سبک مثبت و پویا به استادان راهنما پیشنهاد می شود.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 559

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1395
  • Volume: 

    10
  • Issue: 

    4
  • Pages: 

    347-361
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1874
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف این پژوهش شناسایی راه های کیفیت بخشی به آموزش های ضمن خدمت در دانشگاه شهید رجایی بوده است. این تحقیق یک تحقیق پیمایشی و از نوع توصیفی است و چون در نهایت پیشنهادهای کاربردی ارائه خواهد نمود در دسته تحقیقات کاربردی قرار دارد. برای این منظور 5 شاخص نیازسنجی آموزشی، تدوین اهداف و محتوای آموزشی، راهبردهای یاددهی - یادگیری، شرایط و امکانات آموزشی، و ارزشیابی، و مولفه های آن ها مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق، کلیه کارکنان دانشگاه شهید رجایی که آموزش های ضمن خدمت برای آن ها به اجرا درآمده (حدود 223 نفر)، بوده است. نمونه گیری بر اساس جدول مورگان و به صورت طبقه ای تصادفی انجام شده است و در نهایت تعداد 150 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده و روایی محتوایی آن با نظر متخصصان تایید شده است. پایایی ابزار در اجرای مقدماتی آن با آلفای کرونباخ 0.93 در حد مطلوب بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون مجذور کای استفاده شد. یافته ها حاکی است که مهم ترین عامل برای کیفیت بخشی به دوره های ضمن خدمت در دانشگاه به مدرسان دوره و کم اهمیت ترین عامل به استفاده از آموزش از راه دور و مجازی اختصاص یافت. اولویت های شاخص ها نیز به ترتیب: نیازسنجی آموزشی، رویکردهای یاددهی – یادگیری، شرایط و امکانات آموزشی رفاهی، هدف گذاری و تعیین محتوای مناسب و در نهایت ارزشیابی از دوره ها تعیین شد. در پایان الگوی نظری آموزش های ضمن خدمت در دانشگاه شهید رجائی بر اساس یافته های پژوهش پیشنهاد گردید.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1874

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1395
  • Volume: 

    10
  • Issue: 

    4
  • Pages: 

    363-371
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    923
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

با توجه به توسعه روزافزون فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی (فاوا) در جامعه و مدارس، پژوهش حاضر به منظور مقایسه پیشرفت تحصیلی و بهره گیری از این فناوری ها (ICT) در دانش آموزان دختر و پسر مدارس هوشمند و عادی و تعیین رابطه این دو متغیر انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای نمونه ای تعداد 662 دانش آموز از مدارس هوشمند و عادی و به صورت تصادفی انتخاب شدند. روش تحقیق به جهت هدف کاربردی و به جهت نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی بوده که به صورت پیمایش به گردآوری داده های اقدام شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با بهره گیری از فاوا بود که روایی آن از نوع روایی محتوایی و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. ضریب آلفای محاسبه شده برای ابزار پژوهش 0.92 به دست آمد که نشان دهنده پایایی بالای ابزار می باشد. یافته های پژوهش نشان داد که رابطه ای بین پیشرفت تحصیلی (سال قبل و ترم قبل) و استفاده از فاوا وجود ندارد (p=0.251، r=0.088، p=0.534، r=0.048)، همچنین میزان استفاده از فاوا در پسران به طور معنی داری بالاتر از دختران است (p=0.003، t=-2.98) و میزان استفاده از فاوا در مدارس هوشمند به طور معنی داری بالاتر از مدارس عادی است (p=0.001، t=3.68).

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 923

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button