Archive

Year

Volume(Issue)

Issues

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    7
  • Issue: 

    26
  • Pages: 

    11-34
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    625
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه برون دادهای غیر آکادمیک آموزش مدرسه ای با مهارت های اجتماعی و مسیولیت پذیری دانش آموزان متوسطه شهرستان گمیشان است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در پژوهش حاضر 5017 نفر از دانش آموزان متوسطه شهرستان گمیشان بودند که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان برابر 357 نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های برون دادهای غیر آکادمیک آموزش مدرسه ای (شیخی، 1388)، مهارت های اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (1992) و مسئولیت پذیری گاف (1987) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد و داده ها با نرم افزار spss تحلیل شدند. نتایج نشان داد: بین برون دادهای غیر آکادمیک آموزش مدرسه ای (برنامه درسی پنهان) با مهارت های اجتماعی و مسیولیت پذیری دانش آموزان متوسطه رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. نتایج آزمون فرضیات فرعی نشان داد: بین مولفه های جو اجتماعی و ارتباطات متقابل انسانی، و ساختار مدارس با مهارت های اجتماعی دانش آموزان متوسطه شهرستان گمیشان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ولی بین مولفه ساختار فیزیکی با مهارت های اجتماعی دانش آموزان متوسطه رابطه ای وجود ندارد. همچنین بین مولفه های جو اجتماعی و ارتباطات متقابل انسانی، و ساختار مدارس و ساختار فیزیکی با مسیولیت پذیری دانش آموزان متوسطه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. مولفه جو اجتماعی و ارتباطات متقابل انسانی با بالاترین بتا، قدرت بالاتری در پیش بینی مهارت های اجتماعی و مسیولیت پذیری دانش آموزان متوسطه دارد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 625

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    7
  • Issue: 

    26
  • Pages: 

    35-59
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    918
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

آمادگی جسمانی به طور کلی اجرای حرکت های عمومی را بهبود می بخشد، فعالیت بدنی با زندگی روزمره در ارتباط است و افراد دارای آمادگی جسمانی، مهارت های ورزشی را بهتر ارایه می دهند. نیروهای انتظامی وفراگیرانش به طور منظم تحت تست های آمادگی جسمانی قرار می گیرند تا تعیین شود که آیا آنها قادر به انجام وظایف طاقت فرسا مورد نیاز برای کارشان هستند. این پژوهش وضعیت اجرای برنامه های آمادگی جسمانی فراگیران مراکز آموزش درجه داری ناجا بررسی کرده است. روش تحقیق حاضر توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف رویکری کاربردی بود و گردآوری اطلاعات آن به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه فراگیران مراکز آموزش درجه داری علمی تخصصی شهید چمران و تعداد 120 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه و فاکتورهای آمادگی جسمانی استفاده گردید. روایی تحقیق توسط اساتید صاحب نظر با پایایی محقق ساخته با آلفای کرونباخ (86/0) مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان داد که: برنامه ریزی انجام فعالیت های آمادگی جسمانی فراگیران آموزش درجه داری، مناسب نیست. تناسب لازم بین اماکن و تجهیزات ورزشی با تعداد فراگیران مراکز آموزش درجه داری ناجا در اجرای برنامه های آمادگی جسمانی وجود نداشت. جایگاه منابع و متون ورزشی در اجرای برنامه های آمادگی جسمانی فراگیران مراکز آموزشی، وضعیت مطلوبی نداشت. برنامه تفصیلی دروس تربیت بدنی فراگیران مراکز آموزش درجه داری، وضعیت مطلوبی نداشت. میزان دانش اساتید و مربیان ورزش فراگیران مراکز آموزشی درجه داری در اجرای برنامه های آمادگی جسمانی، وضعیت مطلوبی داشت. زمان اجرای فعالیت های آمادگی جسمانی فراگیران مراکز آموزشی درجه داری، وضعیت مطلوبی نداشت. وضعیت آمادگی جسمانی )استقامت قلبی عروقی، استقامت عضلانی، قدرت عضلانی، سرعت عضلانی، چابکی و انعطاف پذیری) فراگیران مراکز آموزش درجه داری در بدو ورود در وضع مطلوب نبوده است، اما پس از تمرینات ورزشی در طول به وضعیت مطلوب رسیده است پیشنهاد میشود در مراکز آموزشی درجه داری ناجا تناسب بین امکانات و تجهیزات ورزشی با تعداد فراگیران برقرار گردد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 918

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    7
  • Issue: 

    26
  • Pages: 

    61-82
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    481
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های آموزش میان فرهنگی و ارایه مدل مفهومی انجام شده است. روش پژوهش از نوع کیفی و متاسنتز است. جامعه آماری کلیه مقالات و پایان نامه های مرتبط با حوزه میان فرهنگی است. نتایج نشان داد مدل مفهومی آموزش میان فرهنگی ارایه شده در پژوهش حاضر، برمبنای 4 بعد و 20 مولفه بناشده است. بعد«فردی» شامل: بعد فردی پذیرش ارزش ها، نگرش و فرهنگ خود، خود پنداره مثبت نسبت به سایر فرهنگ ها، تمایل به تغییر در فرهنگ های بیگانه، برقراری ارتباط دورنی بین فرد و هویت فرهنگی خود، خوداظهاری درمورد هویت و فرهنگ خود. بعد«اجتماعی» شامل: سازگاری در موقعیت های اجتماعی، انطباق پذیری با انتظارات فرهنگ بیگانه، انسجام و یکپارچگی، برقراری ارتباط با افراد زمینه های مختلف فرهنگی، کنش متقابل اجتماعی. بعد« شناختی» شامل: ارتقا سطح آگاهی نسبت به ارزش ها، نگرش ها، هویت ملی و قومی، شناخت آداب و رسوم، سنت ها و هنجار های فرهنگ های مختلف، کسب دانش عمومی درباره انواع فرهنگ ها و الگوهای شناختی آن ها، ارتقا سطح آگاهی درمورد هویت فردی. بعد«مهارتی» شامل: توانایی درک شیاهت ها و تفاوت های میان فرهنگی، توانایی توصیف ویژگی های فرهنگ های مختلف، توانایی ارزیابی انتقادی ابعاد مثبت و منفی فرهنگ متضاد، توانایی تفسیر و کشف تجارب فرهنگی مختلف، توانایی مدیریت تضاد و مقابله با مشکلات به روشی سازنده. یافته های پژوهش می توانند مبنایی برای پژوهشگران و دست اندرکاران حوزه تعلیم و تربیت باشد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 481

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    7
  • Issue: 

    26
  • Pages: 

    83-120
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    855
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف پژوهش حاضر آسیب شناسی برنامه درسی دوره های آموزش کارکنان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری بر اساس الگوی (ADDIE) و واکاوی علل آسیب های موجود بود. روش پژوهش ازلحاظ هدف جز تحقیقات کاربردی و ازنظر گرداوری داده ها جز پژوهش ترکیبی از نوع آمیخته تشریحی بود. جامعه آماری در بخش کمی، کارشناسان، مدرسان و کارکنان شرکت کننده در دوره های آموزش ضمن خدمت بودند که از بین آن ها 91 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. جامعه آماری بخش کیفی خبرگان آموزشی (مدرسان و کارشناسان آموزش) بودند که 12 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و قاعده اشباع نظری به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده های بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد به همین منظور ابزار این بخش پرسشنامه محقق ساخته ی 40 سوالی بود. همچنین به منظور جمع آوری داده های بخش کیفی از مصاحبه نیمه سازمان یافته که چارچوب سوالات آن بر اساس نتایج تحلیل داده کمی تشکیل شده بود، استفاده شد. سپس به منظور تجزیه وتحلیل داده های کمی از آزمون میانگین یک جامعه (t تک نمونه ای)، تحلیل واریانس تک عاملی (ANOVA)، آزمون توکی، آزمون فریدمن و جهت تحلیل داد ه های بخش کیفی از روش سه مرحله ی تحلیل داد ه ی اشتراس و کوربن استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد از دیدگاه کارشناسان، مدرسان و شرکت کنندگان در دوره ها، ابعاد مختلف عناصر الگوی ADDIE دچار آسیب می باشند که ازنظر خبرگان آموزشی ازجمله دلایلی که باعث وجود آسیب در عناصر گشته شامل: موانع زیرساختی، موانع سیستمی، فقدان زیرساخت های اجرایی، عدم لزوم یا (فرصت) ارزشیابی است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 855

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

عطازاده سعید

Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    7
  • Issue: 

    26
  • Pages: 

    121-151
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    3146
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

قانون آیین دادرسی کیفری 1392 با هدف تامین امکانات برابر برای طرفین دعوی و همچنین رعایت تساوی سلاح ها میان مقامات رسمی و متهمان به لحاظ اطلاعات حقوقی و قضایی، با تاثیرپذیری از الگوی جهانی و در راستای تحقق هر چه بهتر دادرسی عادلانه با اتخاذ رویکردهای نوین ضمن فاصله از نظام دادرسی تفتیشی در مرحله تحقیقات مقدماتی، تحولاتی را در جهت حفظ حقوق متهم پیش بینی کرده است در این میان مقررات ناظر به حقوق دفاعی متهم، تحولات مهمی داشته و توجه و حمایت از او از همان آغاز فرایند کیفری (مرحله کشف جرم) مورد نظر قانونگذار قرار گرفته است. به طور کلی، این نوآوری ها را می تواند در دو محور ارتقای حقوق دفاعی و تحدید موارد لطمه به آزادی مورد قرار گیرد. در این میان تحقیق و بازجویی از متهمان بخش جدایی ناپذیر از فرایند مرتحل دادرسی های جزایی بوده و آموزش ظابطان دادگستری مهم ترین مسیله در تحقیق تحقق عدالت کیفری است. لذا این مقاله با هدف بررسی تکالیف و وظایف ضابطان دادگستری در خصوص تحقیق و بازجویی با رویکرد آموزشی صورت گرفته است. روش انجام این تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی بوده که عمدتا با بهره گیری از منابع پژوهشی دست اول و خوانش منابع حقوقی و قانونی به ویژه قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 انجام شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که مطابق قانون آیین دادرسی کیفری جدید مقررات و تکالیفی برای دفاع از حقوق متهم درخصوص تحقیق و بازجویی پیش بینی شده است، آموزش ضابطین قضایی در جهت هرچه بهتر انجام دادن وظایف و تکالیف قانونی و همچنین آموزش و اطلاع رسانی حقوق متهمین بازداشت شده از سوی ضابطین قضایی و تکلیف قانونی نسبت به رعایت حقوق آنها در مرحله تحقیقات مقدماتی در نظام حقوق کیفری ضروری به نظر می رسد. نتایج تحقیق نشان می دهد که قانون تکالیف زیادی بر عهده ضابطین دادگستری قرار داده که از نخستین لحظه های پس از وقوع جرم تا واپسین دقایق اجرای مجازات را در بر می گیرد. حق ملاقات با وکیل، پزشک، تماس تلفنی با بستگان و حق سکوت در مرحله دخالت ضابطان دادگستری ازجمله حقوق متهم در این مرحله است که همگی در جهت سازماندهی به وظایف ضابطین در جهت قانونمند کردن آن می باشد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 3146

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    7
  • Issue: 

    26
  • Pages: 

    153-175
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1092
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف کلی پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه ای سلامت روان در رابطه بین خودشیفتگی و قلدری دانش-آموزان دوره اول متوسطه بود. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی-همبستگی و مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق را دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه رودهن تشکیل می دهند که از بین آن ها به صورت تصادفی خوشه ای تعداد 163 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنام های خودشیفتگی، قلدری و نشانه های روانشناختی استفاده شد. نتایج حاصل از مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که خودشیفتگی تاثیر مثبت و معناداری بر قلدری در دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه و تاثیر منفی و معناداری بر سلامت روان آن ها دارد. علاوه بر این، سلامت روان تاثیر منفی و معناداری بر قلدری در دانش آموزان دوره اول متوسطه داشت. هم چنین، نقش میانجی سلامت روان در تاثیر خودشیفتگی بر قلدری تایید شد و شاخص های برازش مدل نیز حاکی از مطلوب بودن برازش مدل بود.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1092

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    7
  • Issue: 

    26
  • Pages: 

    177-196
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    282
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

این پژوهش با هدف بررسی میزان رضایت مندی دانشجویان رشته اطلاعات دانشکده علوم و فنون اطلاعات و آگاهی از اساتید تخصصی صورت پذیرفته است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، توصیفی از نوع همبستگی و ازنظر روش جمع آوری اطلاعات یک تحقیق میدانی محسوب می گردد. روش نمونه گیری در این پژوهش تصادفی ساده و ابزار گردآوری داده ها نیز پرسشنامه بوده است. جامعه آماری در این پژوهش تعداد 200 نفر از دانشجویان رشته اطلاعات شاغل در ترم های مختلف دانشکده علوم و فنون اطلاعات و آگاهی می باشد که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 127 نفر در نظر گرفته شد. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که میزان رضایت مندی دانشجویان رشته اطلاعات دانشکده علوم و فنون اطلاعات و آگاهی از صلاحیت های رفتاری اساتید در حد خیلی خوب، از صلاحیت های عمومی در حد خوب و در نهایت از صلاحیت های تخصصی اساتید در حد متوسط ارزیابی گردیده است. بر مبنای ارزیابی های صورت گرفته، بیشترین میزان رضایت مندی دانشجویان از اساتید در حوزه صلاحیت های رفتاری و در عین حال کمترین میزان رضایت مندی ایشان در حوزه صلاحیت های تخصصی مشخص گردیده است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 282

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button