هدف از اجرای تحقیق حاضر تدوین مدل آموزشی-تربیتی کارآمد برای فراگیران مراکز آموزشی نیروی انتظامی است که در این راستا ضمن مطالعه ادبیات نظری به بررسی نظر خبرگان و متخصصان درون سازمانی در خصوص ابعاد، مولفه ها و ویژگی های عناصر مداخله گر در آموزش ترم تهیه پرداخته و بر اساس آن پرسشنامه محقق ساخته تنظیم شده است. جامعه آماری طرح حاضر را کلیه متخصصان و کارشناسان درون سازمانی مراکز آموزشی ناجا را تشکیل می دهند که در مرحله نهایی 122 نفر از آنان به صورت هدفمند انتخاب و به پرسشنامه پاسخ دادند. لذا تحقیق حاضر از نظر ماهیت جزو تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر هدف جزو تحقیقات کاربردی است. یافته های طرح حاضر نشان می دهد که اولا در بعد اهداف، روش یاددهی و تدریس، محتوای آموزشی، ویژگی مدرسین، زمان و مکان، فضای فرهنگی و ارزشیابی ویژگی های ذکر شده دارای اهمیت بوده اند به طوری که نتایج آزمون های مربع کا و سطوح معنی داری بدست آمده در تمامی ابعاد یاد شده حاکی از این موضوع می باشد ثانیا بر حسب نتایج آزمون میانگین رتبه ای دو بعد اهداف تقویت جسمانی با میانگین 39/3، در بعد روش های تدریس روش عملی و میدانی با میانگین 45/7، در بعد محتوای آموزشی مولفه حفاظتی و امنیتی با میانگین 72/3، در بعد ویژگی اساتید مهارت های حرفه ای مدرسین با میانگین 22/2، در زمینه مکان کلاسی وجود تجهیزات سرمایشی و گرمایشی با میانگین 07/4، در زمینه فضای آموزشگاهی سالن های کنفرانس با میانگین 74/4، در بعد فضای فرهنگی اجرای اردوهای فرهنگی با میانگین 17/4 و در زمینه ارزشیابی اجرای آزمون های عملی با میانگین 52/3 دارای بالاترین میانگین رتبه ای بوده اند که تفاوت های میانگین ها نیز از طریق آزمون مربع کا در سطح معنی داری 000/0 مورد تایید قرار گرفته است و بالاخره در مدل ارائه شده تمامی ابعاد یاد شده دارای بارهای عاملی معنی داری بوده که در بین آنها مولفه های اساتید، محتوای آموزشی، روش های یاددهی، اهداف، مکان آموزشی، فضای فرهنگ و ارزشیابی به ترتیب دارای بالاترین تا پایین ترین بار عاملی هستند. لذا می توان گفت مدل آموزشی-تربیتی کارآمد ترم تهیه دارای ابعاد یاد شده می باشد.