هر یک از مدلهای ارزیابی عملکرد، ابزاری می باشند که پس از اجرا می توانند اطلاعات گوناگونی را در اختیار تصمیم گیرندگان قرار دهند. بنابراین استفاده از اینگونه مدلها به منظور پاسخگویی به سوالات و مسایلی که در ذهن تصمیم گیرندگان شکل گرفته است، اجتناب ناپذیر می باشد. در این صورت در این مقاله سعی شده تا مدل ریاضی تحلیل پوششی داده های مناسب، رتبه بندی کارایی گروه های آموزشی، نقاط ضعف و قوت هر یک از گروه ها و وضعیت استفاده بهینه از منابع در دسترس در دانشکده علوم انسانی از نظر مدل DEA بیان شود. از آنجا که مدلهای گوناگونی از DEA در طول سالهای گذشته به منظور استفاده در حوزه های گوناگون توسعه یافته اند، یکی از گامهای بسیار مهم قبل از ارزیابی واحدهای مطالعه شده، انتخاب مدل یا مدلهای متناسب با آنها می باشد. این مقاله مجموعه ای از گامهای پی در پی را در قالب یک مدل مفهومی به منظور انتخاب صحیح مدل ارزیابی عملکرد، ارایه می کند. این مراحل به مثابه حلقه های یک زنجیر تکامل بخش فرایند ارزیابی است و نبود هر یک از آنها می تواند اعتبار مدل را از حیث ضعفهای ذاتی روش DEA، خدشه دار کند.