زمینه و هدف: از جدیدترین مباحث در مدیریت به طور عام و در حوزه مدیریت منابع انسانی به طور خاص مفهوم مدیریت عملکرد است. این مفهوم بعد از آن مطرح شد که اثربخشی پایین شیوه های سنتی ارزیابی عملکرد به خصوص در نیل به اهداف راهبردی سازمان آشکار شد. هدف از این پژوهش طراحی الگوی مطلوب مدیریت عملکرد برای سازمان های دولتی ایران می باشد. روش شناسی: در اجرای این پژوهش از دو رویکرد کیفی و کمی به صورت تلفیقی استفاده شده است. ابتدا از طریق انجام روش کیو و با طراحی فضای گفتمان و نظرخواهی از 30 نفر از خبرگان، الگوی مدیریت عملکرد طراحی شد و در فاز کمی به کمک تحلیل عاملی تأییدی این مدل در سطح سه دستگاه دولتی شامل وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها: الگوی مدیریت عملکرد نهایی، در قالب سه سطح (کارکنان، مدیران و سازمان) و چهار بعد (فرایندی، محتوایی، زمینه ای و بهبود و توسعه عملکرد) به همراه شاخص های مرتبط، شناسایی و طبقه بندی شده است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از این است که شاخص های مربوط به الگوی مدیریت عملکرد 169 شاخص بوده که در چهار بعد فرایندی, محتوایی، زمینه ای و بهبود و توسعه عملکرد در سه سطح مدیران، کارکنان و سازمان تعریف شد. بر این اساس، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وضعیت بهتری از لحاظ شاخص ها نسبت به دو دستگاه دولتی دیگر دارد و بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، پیشنهادهایی برای پیاده سازی الگوی مدیریت عملکرد در سازمان های دولتی ارائه شده است.