Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    966
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 966

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    808
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 808

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    615
  • دانلود: 

    902
چکیده: 

مقدمه: ارائه ی یک مدل محاسباتی الکتروفیزیولوژی بهبودیافته از عملکرد مغز در حالت توجه دیداری.روش: معماری این مدل هاجکین- هاکسلی دو لایه، بر اساس اتصالات مهاری، تحریکی و پلاستیسیتی سلول های اعصاب مرکزی و محیطی طراحی شده است. این مدل دارای سه بخش اصلی بوده و توجه انتخابی به صورت شبکه ای از سلول های خیزکی با اتصال ستاره بین واحد مرکزی و عناصر محیطی است. همچنین در این مدل توجه تمرکزیافته با برخی سلول های محیطی نشان داده می شود. این سلول ها خیزک هایی همزمان با سلول مرکزی تولید می کنند و بقیه ی آنها مهار می شوند. نوآوری این مقاله، ارایه ی دینامیک های قدرت ارتباطی جدید به صورت بخش های افزایشی و کاهشی، افزودن نویزها و عوامل تصادفی به مدل است.یافته ها: برای ارزیابی مدل، پنج نوع دینامیک شامل همزمانی سراسری، همزمانی جزئی، حالت های گذرا، سکون و ناهمزمانی در نظر گرفته شده است. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که این مدل می تواند به صورت پی در پی اشیا را با الویت های فرکانسی مختلف انتخاب کند.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق با نتایج تحقیقات گذشته همخوانی خوبی دارد و توانسته رفتار مقاوم تری از خود نشان دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 615

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 902 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    14-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1858
  • دانلود: 

    1285
چکیده: 

مقدمه: تفکر انتقادی را می توان به سطوح بالای شناختی بلوم) تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی (مربوط دانست و از آنجا که جوامع با شتاب تغییرات مواجه اند، دانش آموزان ما به توانایی هایی نیازدارند که بتوانند به وسیله ی آنها فراسوی محتوای کتاب ها حرکت کرده و اطلاعات موجود را ارزیابی و تجزیه و تحلیل کنند.هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بازی های رایانه ای بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه و پاسخ به این سوال است که آیا این بازی ها بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اثر مثبت دارد یا نه ؟روش: این آزمایش به شیوه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. در این پژوهش، دانش آموزان به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. مدت جلسات بازی رایانه ای "تمدن 5" 21 هفته) هر هفته دو جلسه یک ساعته، (ابزار جمع آوری اطلاعات، آزمون تفکر انتقادی برای دانش آموزان دبیرستانی بود. پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. برای تحلیل آماری از نرم افزار SPSS با آزمون کوواریانس استفاده شد.یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که بازی های رایانه ای بر بهبود تفکر انتقادی دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با دانش آموزان گروه کنترل تاثیر معنی داری داشته (P<0.50).نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بازی رایانه ای تفکر انتقادی گروه آزمایش را بهبود بخشیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1858

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1285 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    25-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    979
  • دانلود: 

    948
چکیده: 

مقدمه: امروزه سازگاری مولفه ای مهم در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی محسوب می شود. اگر این عامل ساختاری بهنجار نداشته باشد، موجب بروز بسیاری از اختلالات، انحراف ها و ناهنجاری های فردی و اجتماعی می شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گروس بر سازگاری عاطفی و اجتماعی است.روش: در این پژوهش که با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه اجرا شد، 30 نفر که دارای ملاک های ورود به مطالعه بودند با روش نمونه گیری خوشه ای از میان جوانان ساکن منطقه چهار تهران انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر کدام 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه ی 75 دقیقه ای تحت آموزش تنظیم هیجان قرار گرفت و گروه گواه برنامه ای دریافت نکرد. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله و سه ماه بعد به پرسش نامه ی سازگاری بل (خرده مقیاس های عاطفی و اجتماعی) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و نسخه 21 برنامه SPSS استفاده شد.یافته ها: گروه آزمایش پس از دریافت برنامه ی آموزشی در مقایسه با گروه گواه، بر اساس نمرات سازگاری عاطفی (F=75.62، P<001) و اجتماعی (F=50.68، P<001) تغییر معنادار نشان داد. یافته ها همچنین نشان دادند که اثر مداخله بر متغیرها در مرحله ی  پیگیری ثابت بوده است.نتیجه گیری: هیجان ها نقش زیادی در سازگاری فرد در زمینه های مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی دارند. برنامه ای که هیجان ها و راهبردهای تنظیم آن را اصلاح و تعدیل و راهبردهای انطباقی را تقویت کند، می تواند سازگاری شخص را در زمینه های گوناگون بهبود بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 979

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 948 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    38-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    827
  • دانلود: 

    907
چکیده: 

مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی اختلال انواع حافظه در بیماری اسکلروز چندگانه است.روش: طرح پژوهش از نوع علی مقایسه ای است که دو گروه زنان مبتلا به بیماری اسکلروز چندگانه و زنان سالم را مقایسه کرده است. بدین منظور، در پاییز و زمستان 1393، از انجمن های ام. اس. شهرهای تبریز و تهران 25 بیمار مبتلا به ام. اس. به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان گروه مورد و 25 زن بدون سابقه ابتلا به اختلالات یا بیماری های مزمن جسمی و نورولوژیکی، روان پزشکی یا روان شناختی، پس از همتاسازی با گروه مورد، از جمعیت عمومی انتخاب شدند و به پرسش نامه ی حافظه آینده نگر/ گذشته نگر (PRMQ) پاسخ دادند. اطلاعات به دست آمده با تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان دادند که خطاهای حافظه گزارش شده از بیماران مبتلا به ام. اس بیشتر از افراد سالم است.نتیجه گیری: یافته های این پژوهش تلویحات کاربردی بسیاری برای بیماران مبتلا به ام. اس. خانواده های آنها و به خصوص درمانگران این بیماران دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 827

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 907 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    48-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1092
  • دانلود: 

    1279
چکیده: 

مقدمه: هدف این پژوهش، مقایسه شاخص های عصب- روان شناختی مرتبط با کارکردهای اجرایی در افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی، وسواسی- جبری و بهنجار است.روش: طرح پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای و روش آن نمونه گیری دردسترس است. در این پژوهش 30 زندانی دارای اختلال شخصیت ضداجتماعی، 30 فرد دارای اختلال شخصیت وسواسی- جبری از یک تکنیک (بر اساس نمره BR آنها در آزمون میلون) و همچنین 30 فرد بهنجار با روش همتاسازی از شهر سمنان انتخاب شدند. داده ها با آزمون های استروپ، برج لندن و ردیابی مداوم (دو قسمت الف و ب) جمع آوری و با روش تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره و با نرم افزار SPSS 20 تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان دادند که عملکرد افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی و وسواسی- جبری در بیشتر مولفه های آزمون های کارکردهای اجرایی ضعیف تر از افراد بهنجار بوده و تفاوت آنها معنادار است (P<0.05)، اما دو گروه دارای اختلال شخصیت ضداجتماعی و وسواسی- جبری در مولفه های اثر استروپ و تعداد خطاها تفاوت معناداری با گروه بهنجار نداشتند (P>0.05).نتیجه گیری: بنابر یافته های این مطالعه، عملکرد افراد داری اختلال شخصیت ضد اجتماعی و وسواسی- جبری در کارکردهای اجرایی ضعیف تر از افراد بهنجار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1092

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1279 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    62-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    700
  • دانلود: 

    883
چکیده: 

مقدمه: پدیده ی فرار دختران از خانه علل مختلفی دارد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی سیستم های مغزی رفتاری، تاب آوری و توانایی حل مساله در دختران فراری و بهنجار است.روش: پژوهش حاضر یک پژوهش علی- مقایسه ای است و جامعه آماری آن را تمامی دختران فراری مراکز اورژانس اجتماعی بهزیستی استان گیلان تشکیل می دهند. از میان این دختران، 40 نفر داوطلبانه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه بهنجار نیز 40 نفر بودند که از میان دختران دبیرستانی و همچنین دختران مجامع عمومی شهر تالش به شیوه تصادفی انتخاب شده بودند. هر دو گروه به پرسش نامه های سیستم های مغزی- رفتاری کارور- وایت، تاب آوری کانر- دیویدسون و حل مساله اجتماعی تجدیدنظرشده پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) آزمون t دو گروه مستقل تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که فعالیت سیستم فعال ساز رفتاری دختران فراری شدیدتر و سیستم بازداری رفتاری آنها ضعیف تر از گروه بهنجار است. همچنین دختران فراری بیشتر از دختران عادی از سبک جهت گیری منفی به حل مساله، سبک تکانشی/ بی احتیاط و سبک اجتنابی استفاده می کنند و کمتر از آنها از سبک های جهت گیری مثبت به حل مساله و حل مساله ی منطقی بهره می برند. نمرات تاب آوری دختران فراری نیز کمتر از دختران عادی است.نتیجه گیری: با شناسایی علل موثر بر فرار دختران، می توان دختران در معرض خطر را شناسایی کرد و در سطح فردی و خانوادگی آموزش های لازم را به انان ارائه داد و به این وسیله مانع فرار آنها از خانه و پیامدهای فردی و اجتماعی آن شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 700

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 883 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    75-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1567
  • دانلود: 

    1305
چکیده: 

مقدمه: همدلی سازه ای است چندوجهی و یکی از مفاهیم حیاتی در زندگی اجتماعی، که به انسان ها اجازه می دهد تا برای رفتار دیگران معنا پیدا کنند و بتوانند به عواطف آنها پاسخ مناسب دهند.روش: با توجه به اینکه همدلی یکی از مولفه های وابسته به فرهنگ است، هدف این پژوهش، بررسی ساختار عاملی مدل همدلی در بزرگ سالان بهنجار ایرانی و بررسی ابعاد همدلی در زنان و مردان است. نمونه ی حاضر را 304 فرد بزرگ سال ساکن تهران تشکیل می دادند که سابقه ی اختلال روانی حاد نداشتند و آزمون های بهره ی همدلی (EQ)، ذهن خوانی یا چشم (RMET) و بازشناسی هیجانی چهره (TRF) را تکمیل کرده بودند.یافته  ها: نتایج نشان داد که مدل چهار عاملی همدلی با ابعاد همدلی شناختی، همدلی عاطفی، مهارت های اجتماعی و تکالیف شناختی بهترین برازش را دارد (TLI=0.90 ,CFI=0.91). نمرات زنان در ابعاد همدلی عاطفی (t=2.76) و تکالیف شناختی بازشناسی هیجانات (t=2.95) نیز بیشتر از نمرات مردان بود. یافته های اکتشافی نیز نشان دادند که سن با ذهن خوانی رابطه ی معکوس (p<0.01) دارد.نتیجه گیری: مدل چهار عاملی همدلی پیشنهاد شده در پژوهش های خارجی، در جمعیت ایرانی نیز تایید و تکالیف شناختی به عنوان عامل چهارم و مستقل از همدلی شناختی، اما مرتبط با آن، شناخته شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1567

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1305 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    91-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    883
  • دانلود: 

    979
چکیده: 

مقدمه: هدف این پژوهش، بهبود تاخیر رضایتمندی تحصیلی دانش آموزان، با تاکید بر نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی است.روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی است و جامعه ی آماری آن را تمامی دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهرستان یزد تشکیل می دهند. از این تعداد 60 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای گرفتند. ابتدا هر دو گروه به پرسش نامه ی تاخیر در رضایتمندی تحصیلی پاسخ دادند و سپس گروه آزمایش طی 21 به جلسه تحت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی قرار گرفت. در نهایت هر دو گروه مجددا پرسش نامه تاخیر در رضایتمندی تحصیلی پاسخ دادند.یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده ها، که به روش تحلیل کوواریانس صورت گرفت، نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، تاخیر در رضایتمندی تحصیلی را ارتقا داده است.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر می تواند زمینه ی پویایی فرآیند آموزش و یادگیری و بهبود مهارت تاخیر در رضایتمندی تحصیلی دانش آموزان را فراهم آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 883

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 979 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button