مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

286
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

613
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبت گرا بر بهزیستی روانشناختی، احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهید و جانباز

صفحات

 صفحه شروع 80 | صفحه پایان 91

چکیده

 زمینه و هدف: جنگ بر خانواده ها به ویژه همسران قربانیان تأثیرات وسیع و عمیقی برجا گذاشته و سلامت روانی آن ها را با خطر مواجه کرده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیرآموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبت گرا بر بهزیستی روان شناختی, احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهید و جانباز انجام شد. روش کار: روش این مطالعه نیمه تجربی بود که با طرح پیش آزمون-پس آزمون با یک گروه کنترل و تجربی انجام شد. 28 نفر از همسران شهید و جانباز شهر شیراز در این مطالعه شرکت کردند که به صورت تصادفی در گروه کنترل (14 نفر) و تجربی (14 نفر) قرار گرفتند. از پرسشنامه های بهزیستی روان شناختی ریف, پرسشنامه معنای زندگی و پرسشنامه سرزندگی برای جمع آوری داده ها استفاده شد. همچنین مداخله این تحقیق بر گرفته از پروتکل سلیگمن و همکاران (2006) در 10 جلسه طی 10 هفته و هر جلسه به مدت یک و نیم ساعت بود. داده ها با استفاده از آزمون های تی وابسته و تی مستقل تحلیل شدند. یافته ها: به طور کلی یافته ها نشان داد که آموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبت گرا بر نمره کلی بهزیستی روان شناختی, پذیرش خود و معنای زندگی تأثیر دارد (05/0 ˂, p) اما بر سرزندگی و سایر شاخص های پرسشنامه بهزیستی روان شناختی اثر معنی داری نداشت (05/0 ˃, p). نتیجه گیری: این مداخله می تواند به عنوان روشی برای بهبود بهزیستی روان شناختی و معنای زندگی در همسران شهید و جانباز مطرح باشد. برای تکرار پذیری نتایج به مطالعات بیشتری نیاز است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روزی طلب، آسیه، ماردپور، علیرضا، و تقوایی نیا، علی. (1400). بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبت گرا بر بهزیستی روانشناختی, احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهید و جانباز. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 28(9 )، 80-91. SID. https://sid.ir/paper/1004963/fa

    Vancouver: کپی

    روزی طلب آسیه، ماردپور علیرضا، تقوایی نیا علی. بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبت گرا بر بهزیستی روانشناختی, احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهید و جانباز. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1400؛28(9 ):80-91. Available from: https://sid.ir/paper/1004963/fa

    IEEE: کپی

    آسیه روزی طلب، علیرضا ماردپور، و علی تقوایی نیا، “بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبت گرا بر بهزیستی روانشناختی, احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهید و جانباز،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 28، no. 9 ، pp. 80–91، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1004963/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button