مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,743
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازشناسی تربیت فناورانه به مثابه بخشی از برنامه درسی مغفول و یک ضرورت در جهان اسلام

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 138

چکیده

 تربیت علمی در برنامه درسی مدارس جایگاه ویژه و والائی دارد. این حکم درباره تمام کشورها, خواه کشورهای پیشرفته و خواه کشورهای کمتر پیشرفته و در حال توسعه که قریب به اتفاق کشورهای مسلمان نشین در دسته اخیر قرار می گیرند, بیش و کم صحیح است. اما از جنبه دیگری کشورهای توسعه یافته و کشورهای متعلق به جهان اسلام نیز با یکدیگر شباهت دارند که به غفلت نسبت به تربیت تکنولوژیک باز می گردد. البته غفلت مورد اشاره در کشورهای جهان اسلام چون با تبعات جدی در زمینه تداوم توسعه نایافتگی همراه است, از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است. شدت غفلت نیز در برنامه درسی مدارس کشورهای توسعه یافته به اندازه کشورهای توسعه نیافته نیست.هدف این مقاله تاکید بر غفلت زدائی از تربیت تکنولوژیک به ویژه در کشورهای جهان اسلام است تا مگر به دلیل این اهتمام زیربنائی شاهد برون رفت تدریجی آنان از وضعیت نامطلوب فعلی که با تاکیدات دین اسلام نیز به هیچ رو سازگار نیست باشیم. تربیت تکنولوژیک به معنای دست یابی به ظرفیت تفکر تکنولوژیک و قدرت حل مسائل تکنولوژیک نیازمند باز شناسی است. در فرایند بازشناسی نیز مهم ترین اقدام تفکیک میان شایستگی های مترتب بر تربیت علمی و تربیت تکنولوژیک است که متاسفانه تا کنون چندان به آن پرداخته نشده است. در این مقاله این تمایزات در یازده محور شرح داده شده و از آن چنین نتیجه گیری شده است که تربیت تکنولوژیک مقوله ای متمایز از تربیت علمی و نیازمند تدابیر ویژه آموزشی است. برخی تدابیر ویژه ای که می تواند در این جهت مورد توجه قرار گیرد نیز در بخش پایانی و در قالب راهبرد ها مورد واکاوی قرار گرفته اند.   متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد, لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهرمحمدی، محمود. (1392). بازشناسی تربیت فناورانه به مثابه بخشی از برنامه درسی مغفول و یک ضرورت در جهان اسلام. مطالعات برنامه درسی، 7(28)، 117-138. SID. https://sid.ir/paper/101102/fa

    Vancouver: کپی

    مهرمحمدی محمود. بازشناسی تربیت فناورانه به مثابه بخشی از برنامه درسی مغفول و یک ضرورت در جهان اسلام. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1392؛7(28):117-138. Available from: https://sid.ir/paper/101102/fa

    IEEE: کپی

    محمود مهرمحمدی، “بازشناسی تربیت فناورانه به مثابه بخشی از برنامه درسی مغفول و یک ضرورت در جهان اسلام،” مطالعات برنامه درسی، vol. 7، no. 28، pp. 117–138، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101102/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button