مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

10,753
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,340
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

راهنمای درونی کردن ارزش های اخلاقی از طریق برنامه درسی

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 105

چکیده

 در مقاله حاضر, بحث درونی شدن ارزش ها بر اساس این پایه نظری انجام می شود که عمل آدمی بر مبانی سه گانه شناختی, گرایشی و ارادی شکل می گیرد. بنابراین, درونی شدن ارزش های اخلاقی به این معناست که مبانی شناختی, گرایشی و ارادی مناسب در مورد رفتارهای ارزشی, در درون فرد فراهم گردد. با نظر به مبنای شناختی رفتار اخلاقی, درونی کردن ارزشها به معنای آن است که فرد, نسبت به ویژگی های رفتار مورد نظر, آگاهی یافته باشد و رفتار وی مبتنی بر آگاهی مزبور ظهور کند. هنگامی که ارتباط این بعد را با محور شیوه های تربیتی در نظر می گیریم, می توان از سه دسته روش های مستقیم, نیمه مستقیم و غیر مستقیم برای فراهم آوردن مبنای شناختی رفتار اخلاقی سخن گفت. در این جا, از روش «تبیین ارزشها» به منزله روش مستقیم, از روش «بحث و گفتگو» به منزله روش نیمه مستقیم و از روش «الگو پردازی عملی» به منزله روش غیر مستقیم سخن گفته شده است. با نظر به مبنای گرایشی نسبت به رفتارها و هنجارهای اخلاقی نیز می توان از این شیوه های سه گانه استفاده کرد. در این مورد, از روش مستقیم تحت عنوان «تشویق رفتارهای ارزشی», از روش نیمه مستقیم تحت عنوان «تاکید بر شخصیت های اخلاقی در قالب داستان گویی» و از روش غیر مستقیم تحت عنوان «الگوپردازی عملی» سخن به میان آمده است. سرانجام, برای فراهم آوردن مبنای ارادی ارزشها نیز می توانیم از شیوه های مستقیم, نیمه مستقیم و غیر مستقیم استفاده کنیم. در اینجا از شیوه مستقیم تحت عنوان «توصیه به انجام رفتار ارزشی», از شیوه نیمه مستقیم تحت عنوان «به کارگیری افراد در قالب طرح های اجتماعی اخلاقی» و از شیوه غیر مستقیم تحت عنوان «طرح و اقدام خود جوش دانش آموزان در فعالیت های اجتماعی» سخن گفته است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

خسروی، زهره، و باقری، خسرو. (1387). راهنمای درونی کردن ارزش های اخلاقی از طریق برنامه درسی. مطالعات برنامه درسی، 3(8)، 81-105. SID. https://sid.ir/paper/101116/fa

Vancouver: کپی

خسروی زهره، باقری خسرو. راهنمای درونی کردن ارزش های اخلاقی از طریق برنامه درسی. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1387؛3(8):81-105. Available from: https://sid.ir/paper/101116/fa

IEEE: کپی

زهره خسروی، و خسرو باقری، “راهنمای درونی کردن ارزش های اخلاقی از طریق برنامه درسی،” مطالعات برنامه درسی، vol. 3، no. 8، pp. 81–105، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101116/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button