Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,418
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

702
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: شهودگرایی و استدلال گرایی در فلسفه اخلاق و تربیت اخلاقی (عنوان عربی: الإتجاه الشهودی والإتجاه الإستدلالی فی فلسفة الأخلاق والتربیة الأخلاقیة)

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 51

کلیدواژه

استدلال گرایی (کلیدواژه عربی: فلسفة الأخلاقQ2
الإتجاه الإستدلالی)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:یکی از مباحث جدی در نظریه های تربیت اخلاقی, مبنای فلسفی آنها درباره «شناخت اخلاقی» است که هریک براساس فلسفه اخلاق خاص خود, «مفاهیم و گزاره های اخلاقی» را تفسیر می کند و ماهیت شناخت اخلاقی انسان را نیز با ماهیت فلسفی این مفاهیم و گزاره ها مرتبط می داند. مقاله حاضر با مرور آرای دیوید راس و لارنس کلبرگ, نگاهی تطبیقی بین مبانی فلسفه اخلاق دو رویکرد شهودگرایی و استدلال گرایی و دلالت آن در تربیت اخلاقی دارد. شهودگرا معتقد است احکام اخلاقی, مستقل از یکدیگر اعتبار دارند و درک شهودی برای موجه بودن آنها کفایت می کند. استدلال گرا نیز احکام اخلاقی را وقتی معتبر می داند که استنتاج آنها از یکدیگر و ارتباطشان, مستدل ارائه شود. همچنین در تبیین شناخت اخلاقی انسان, شهودگرا معتقد است مفاهیم اخلاقی ماهیت شهودی دارند و گزاره های اخلاقی مستقل از یکدیگر نیز معتبر هستند و در نتیجه انسان با شهود خود, احکام اخلاقی را درک می کند, نه با قدرت تفکر و استدلال, اما استدلال گرا اعتبار احکام اخلاقی را به مستدل بودن ارتباط یک حکم با اصول عام اخلاقی می داند و درنتیجه تفکر استدلالی, ابزار شناخت اخلاقی است, نه شهود. با تطبیق شهودگرایی و استدلال گرایی, می توان به «شهودگرایی انتقادی» رسید که براساس آن, در هر موقعیت اخلاقی, ابتدا به صورت شهودی به قضاوتی می رسیم که باید اطلاعات و عواطف خود را نسبت به آن موقعیت سنجید. با پذیرش این مبنای فلسفی, باید از دو اصل در تربیت اخلاقی تبعیت کرد: 1. متربی با شنیدن, دیدن و تجربه کردن تجربه های اخلاقی متذکر شود, 2. متربی باید تفکر انتقادی نسبت به قضاوت های اخلاقی را یاد بگیرد. چکیده عربی:من المباحث المهمة فی نظریات التربیة الأخلاقیة, هو ما تتبناه من اسس فلسفیة حول «المعرفة الأخلاقیة», حیث أن کل شخص یفسّر «المفاهیم والقضایا الأخلاقیة» وفقاً للمنهج الذی ینتهجه فی فلسفة الأخلاق ویعتبر ماهیة المعرفة الأخلاقیة للإنسان مرتبطة بالماهیة الفلسفیة لهذه المفاهیم والقضایا. یستعرض هذا البحث آراء کلَّ من دیفید راس, ولورانس کلبرغ, لیعقد من خلال ذلک نظرة مقارنة بین الاسس الفلسفیة للاخلاق فی الاتجاهین الشهودی والاستدلالی, ودلالاتهما فی التربیة الاخلاقیة. الاتجاه الشهودی یعتقد ان الاحکام الاخلاقیة لها اعتبارها مستقلة عن بعضها الآخر, ویکفی الادراک الشهودی لتبریرها. ویذهب الاتجاه الاستدلالی إلی ان الاحکام الاخلاقیة تکون معتبرة فیما اذا کان هناک دلیل یبرهن علی ارتباطها واستنتاجها مع بعضها الآخر. وفی ما یخص تبیین المعرفة الاخلاقیة للانسان یری الاتجاه الشهودی أن المفاهیم الأخلاقیة ذات طبیعة شهودیة, والقضایا الأخلاقیة اذا کانت مستقلة عن بعضها الاخری تکون ذات اعتبار, وهذا ما یعنی بالنتیجة أن الإنسان یدرک الأحکام الأخلاقیة بشهوده, ولیس بقدرة تفکیره واستدلاله؛ بینما یذهب الإتجاه الإستدلالی الی القول إن اعتبار الأحکام الأخلاقیة رهین بالاستدلال علی ارتباط الحکم بالاصول الأخلاقیة العامة, وهو یعنی بالنتیجة ان التفکیر الإستدلالی, یمثل أداة المعرفة الأخلاقیة ولیس الشهود. عند المقارنة بین هذین الاتجاهین الشهودی والإستدلالی, یمکن التوصل الی «الإتجاه الشهودی النقدی», ویمکن علی أساسه, فی أی ظرف أخلاقی, نتوصل ابتداءً الی الحکم بصورة شهودیة الی أننا ینبغی أن نقیس معلوماتنا وعواطفنا ازاء ذلک الموقف. وإذا أخذنا هذا الأساس الفلسفی بنظر الإعتبار, لابد من السیر علی مبدئین فی التربیة الأخلاقیة, هما: 1. أن المتربی یستذکر التجارب الأخلاقیة بالسماع والرؤیة والتجربة؛ 2. علی المتربی تعلّم التفکیر النقدی ازاء الأحکام الأخلاقیة.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ضیایی موید، محمد، و شرفی، محمدرضا. (1395). عنوان فارسی: شهودگرایی و استدلال گرایی در فلسفه اخلاق و تربیت اخلاقی (عنوان عربی: الإتجاه الشهودی والإتجاه الإستدلالی فی فلسفة الأخلاق والتربیة الأخلاقیة). پژوهش نامه اخلاق، 9(31)، 31-51. SID. https://sid.ir/paper/217421/fa

Vancouver: کپی

ضیایی موید محمد، شرفی محمدرضا. عنوان فارسی: شهودگرایی و استدلال گرایی در فلسفه اخلاق و تربیت اخلاقی (عنوان عربی: الإتجاه الشهودی والإتجاه الإستدلالی فی فلسفة الأخلاق والتربیة الأخلاقیة). پژوهش نامه اخلاق[Internet]. 1395؛9(31):31-51. Available from: https://sid.ir/paper/217421/fa

IEEE: کپی

محمد ضیایی موید، و محمدرضا شرفی، “عنوان فارسی: شهودگرایی و استدلال گرایی در فلسفه اخلاق و تربیت اخلاقی (عنوان عربی: الإتجاه الشهودی والإتجاه الإستدلالی فی فلسفة الأخلاق والتربیة الأخلاقیة)،” پژوهش نامه اخلاق، vol. 9، no. 31، pp. 31–51، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/217421/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا