مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,053
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

777
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی موفقیت تحصیلی بر اساس هوش هیجانی و مولفه های جمعیت شناختی

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 80

چکیده

 زمینه و هدف: پیشرفت تحصیلی دانشجویان, در کسب موفقیت های آتی آن ها از اهمیت بسزایی برخوردار است و عدم توجه به این مقوله اساسی و به تبع آن افت تحصیلی, موجب کاهش سطح علمی و کارایی دانشجویان خواهد شد. هدف از انجام این پژوهش پیش بینی موفقیت تحصیلی از طریق مولفه های هوش هیجانی و برخی از متغیرهای جمعیت شناختی می باشد.روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی - مقطعی می باشدکه در آن 114 دانشجوی پزشکی سال اول دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 91 - 1390 شرکت کردند. جامعه آماری کلیه دانشجویان رشته پزشکی ورودی سال 1390 بودند. دانشجویان پرسش نامه هوش هیجانی بار - ان را در ابتدای سال تحصیلی تکمیل نمودند و در پایان یک سال تحصیلی معدل (شاخص پیشرفت تحصیلی) و برخی از متغیرهای جمعیت شناختی آن ها به روش خود اظهاری جمع آوری شد. در تحلیل نتایج از همبستگی پیرسون, رگرسیون گام به گام و تحلیل کوواریانس استفاده شد.یافته ها: نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد بین مولفه های هوش هیجانی و موفقیت تحصیلی ارتباط معناداری وجود ندارد. اما بین نوع سهمیه و موفقیت تحصیلی ارتباط معنا داری وجود دارد که در F(2,101)= 7.317 در سطح معناداری p<0.001.نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از این است که هوش هیجانی تاثیری در موفقیت تحصیلی ندارد. این در حالی است که هوش هیجانی یکی از الزامات موفقیت یک پزشک در زندگی حرفه ای اش می باشد. در شیوه ارزشیابی کنونی دانشجویان هوش هیجانی جایگاهی ندارد. در این صورت در شیوه ارزشیابی باید تغیرات اساسی صورت گیرد. همچنین برای نحوی پذیرش دانشجویان باید تدابیری اندیشید که تاثیر سهمیه در آن معقول تر شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یدالهی، آزیتا، میرزازاده، عظیم، و فتی، لادن. (1393). پیش بینی موفقیت تحصیلی بر اساس هوش هیجانی و مولفه های جمعیت شناختی. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 21(118)، 73-80. SID. https://sid.ir/paper/10273/fa

    Vancouver: کپی

    یدالهی آزیتا، میرزازاده عظیم، فتی لادن. پیش بینی موفقیت تحصیلی بر اساس هوش هیجانی و مولفه های جمعیت شناختی. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1393؛21(118):73-80. Available from: https://sid.ir/paper/10273/fa

    IEEE: کپی

    آزیتا یدالهی، عظیم میرزازاده، و لادن فتی، “پیش بینی موفقیت تحصیلی بر اساس هوش هیجانی و مولفه های جمعیت شناختی،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 21، no. 118، pp. 73–80، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/10273/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button