Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,492
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

845
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش الگوی رفتارهای تغذیه ای به مادران کودکان نوپا بر کیفیت تغذیه کودکان و عملکرد مادران

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 44

چکیده

 زمینه و هدف: تغذیه در رشد کودکان نو پا اهمیت زیادی دارد. شروع اولین گام های تغذیه همراه با خانواده در این سن ضرورت توجه به رفتارهای صحیح تغذیه ای را نشان می دهد. لذا این مطالعه به منظور بررسی تاثیر ارایه الگوی رفتارهای تغذیه ای بر کیفیت تغذیه کودکان نو پا و عملکرد مادران آنان انجام یافته است.روش بررسی: این پژوهش مطالعه ای نیمه تجربی است که در آن 66 کودک 36 –12ماهه به صورت غیر احتمالی آسان از دو مرکز بهداشتی– درمانی جنوب تهران طی یک ماه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی مادر و کودک, سنجش عملکرد مادران در مورد رفتارهای کودک در هنگام تغذیه و یادآمد 24 ساعته مواد غذایی بود که از طریق مصاحبه مستقیم با مادران تکمیل شد. سپس الگوی رفتارهای تغذیه ای در سن نو پایی از طریق کارگاه آموزشی طی دو روز و هر روز به مدت 3 ساعت به مادران ارایه شد. 3 ماه پس از آموزش مجددا از طریق پرسشنامه یادآمد 24 ساعته مواد غذایی اطلاعات جمع آوری و در نهایت با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی اطلاعات تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج حاصل از مطالعه نشان می دهد که نحوه عملکرد مادران در مورد رفتارهای کودک در هنگام تغذیه نسبت به قبل از مداخله به طور معناداری ارتقا یافته است. همچنین بین الگوی تغذیه کودکان نو پا قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری دیده شد p<0.05.نتیجه گیری: با توجه به نتایج فوق مشخص می شود که ارایه الگوهای رفتاری صحیح در هنگام تغذیه کودک سبب ارتقای الگوی تغذیه ای کودکان نو پا و همچنین افزایش آگاهی مادران آنان نسبت به عملکرد صحیح در مقابل رفتارهای کودک به هنگام تغذیه می گردد. لذا پیشنهاد می شود جهت بهبود کیفیت تغذیه کودکان نو پا الگوی رفتارهای تغذیه ای صحیح به مادران آموزش داده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سادات حسینی، اکرم السادات، سمیعی، سوسن، و رزاقی، نغمه. (1386). تاثیر آموزش الگوی رفتارهای تغذیه ای به مادران کودکان نوپا بر کیفیت تغذیه کودکان و عملکرد مادران. حیات، 13(4)، 33-44. SID. https://sid.ir/paper/105968/fa

    Vancouver: کپی

    سادات حسینی اکرم السادات، سمیعی سوسن، رزاقی نغمه. تاثیر آموزش الگوی رفتارهای تغذیه ای به مادران کودکان نوپا بر کیفیت تغذیه کودکان و عملکرد مادران. حیات[Internet]. 1386؛13(4):33-44. Available from: https://sid.ir/paper/105968/fa

    IEEE: کپی

    اکرم السادات سادات حسینی، سوسن سمیعی، و نغمه رزاقی، “تاثیر آموزش الگوی رفتارهای تغذیه ای به مادران کودکان نوپا بر کیفیت تغذیه کودکان و عملکرد مادران،” حیات، vol. 13، no. 4، pp. 33–44، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/105968/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا