Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

827
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

578
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیرآموزش تغذیه به مادران بر الگوی غذایی کودکان نوپای 30-12 ماهه

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 89

چکیده

 مقدمه و هدف: تغذیه در سال های نخستین زندگی دارای اهمیت خاصی بوده و مادران دارای نقش برجسته ای در رشد و تکامل کودکان می باشند. هدف این پژوهش تاثیر آموزش تغذیه به مادران بر الگوی غذایی کودکان نوپای 30ـ12 ماهه می باشد.مواد و روش ها: این یک مطالعه نیمه تجربی می باشد که در سال 1385 انجام گرفت, نمونه ها شامل 242 مادر و کودک نوپای آن ها بود که به مراکز بهداشتی ـ درمانی منطقه 4 تهران مراجعه می کردند. تخصیص نمونه به مراکز به روش نسبتی جمعیت بوده. سپس نمونه ها به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گردآوری اطلاعات, یک بار در ابتدای نمونه گیری و بار دیگر یک ماه پس از اتمام مداخله با استفاده از سه ابزار پرسش نامه, ترازو و متر نواری صورت گرفت. در طی سه ماه, مادران پنج بار در برنامه آموزش تغذیه شرکت نموده و پرسش نامه بسامد خوراک را تکمیل نمودند. پژوهشگر پس از دریافت فرم بسامد در هر نوبت, آموزش های لازم را به مادران گروه مداخله به صورت چهره به چهره ارایه می نمود. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری کای دو, تی زوجی وآنالیز واریانس داده های تکراری تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: قبل از مداخله امتیاز پرسش نامه نحوه تغذیه (6.859) و امتیاز (2.789) Z بود و پس از مداخله امتیاز پرسش نامه نحوه تغذیه (7.983) و امتیاز (1.722)Z شد. قبل از مداخله از نظر مصرف گوشت, قند و چربی, امتیاز پرسش نامه نحوه تغذیه و امتیاز Z اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود نداشت, ولی پس از مداخله از نظر مصرف گوشت و قند و چربی, امتیاز پرسش نامه نحوه تغذیه و امتیاز Z اختلاف معنی داری بین دو گروه مشاهده شد (p=0.001).بحث و نتیجه گیری :قبل از مداخله در دو گروه مصرف گوشت و قند, چربی بیش از مقدار طبیعی بوده که پس از مداخله در گروه مداخله کاهش و مصرف میوه و سبزیجات افزایش یافت. امتیاز نحوه تغذیه قبل از مداخله در هر دو گروه در حد متوسط بوده که پس از مداخله در گروه مداخله افزایش یافت. امتیاز  Zقبل از مداخله افزایش وزن را در دو گروه نشان داد که پس از مداخله در گروه مداخله کاهش یافت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    گشمرد، رقیه، کاشانی نیا، زهرا، ساجدی، فیروزه، و رهگذر، مهدی. (1388). تاثیرآموزش تغذیه به مادران بر الگوی غذایی کودکان نوپای 30-12 ماهه. ارمغان دانش، 14(1 (پی در پی 53))، 79-89. SID. https://sid.ir/paper/77986/fa

    Vancouver: کپی

    گشمرد رقیه، کاشانی نیا زهرا، ساجدی فیروزه، رهگذر مهدی. تاثیرآموزش تغذیه به مادران بر الگوی غذایی کودکان نوپای 30-12 ماهه. ارمغان دانش[Internet]. 1388؛14(1 (پی در پی 53)):79-89. Available from: https://sid.ir/paper/77986/fa

    IEEE: کپی

    رقیه گشمرد، زهرا کاشانی نیا، فیروزه ساجدی، و مهدی رهگذر، “تاثیرآموزش تغذیه به مادران بر الگوی غذایی کودکان نوپای 30-12 ماهه،” ارمغان دانش، vol. 14، no. 1 (پی در پی 53)، pp. 79–89، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/77986/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا