مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,231
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

837
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین تاثیر یک برنامه آموزشی بر مبنای سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقا بهداشت بلوغ جسمی دانش آموزان دختر

صفحات

 صفحه شروع 84 | صفحه پایان 94

چکیده

 زمینه و هدف: عواملی نظیر فقدان آگاهی صحیح در مورد بهداشت دوران قاعدگی منجر به ایجاد عملکردهای غلط در این دوران می شود. اما می توان با آموزش و ایجاد تغییرات رفتار, اگاهی و مهارت های دوران بلوغ را به دانش آموزان انتقال داد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر یک برنامه آموزشی بر مبنای سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی بر افزایش بهداشت بلوغ جسمی دانش آموزان دختر شهر گنبد در سال 92 طراحی و اجرا گردید.روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی بود. 102 دانش آموز واجد شرایط با انجام تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و مقایسه وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه محقق ساخته بود. برای اندازه گیری اعتبار پایایی پرسشنامه از روش آزمون مجدد (بر روی 30 نفر و به فاصله 10 روز) استفاده گردید. جهت تعیین اعتبار محتوایی (روایی), پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید صاحب صلاحیت مورد بررسی قرار گرفت. دانش آموزان قبل از انجام مداخله آموزشی پرسشنامه ها را تکمیل کردند. مبنای طراحی مداخله آموزشی بر اساس سازه های مدل اعتقاد بهداشتی بود. مداخله آموزشی بر اساس نتایج پیش آزمون به مدت یک ماه به طول انجامید و پس آزمون 3 ماه پس از مداخله آموزشی در دو گروه انجام گردید. سپس داده های گردآوری شده در نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این مطالعه از آزمون های آماری کای دو, مک نمار, من ویتنی, تی مستقل, تی زوجی و آنالیز واریانس استفاده گردید.یافته ها: نتایج متغیر های دموگرافیک در دو گروه تفاوت معنی داری نداشتند (p>0.05). در گروه مداخله قبل و 3 ماه بعد از آموزش, متغیر اگاهی از 53.07±9.78 به 81.09±7.25 متغیر عملکرد از 48.06±10.93 به 53.94±11.32, حساسیت درک شده از 72.61±10.4 به 79.6±9.6, شدت درک شده از 66.33±7.98 به 77.5±6.88, منافع درک شده از 66.20±8.51 به 76.78±6.99, موانع درک شده از 58.84±11.81 به 43.64.78±10.57, خودکار آمدی از 78.16±9.33 به 93.32±7.04 و راهنما برای عمل از 26.61±16.85 به 46.21±16.05 رسید. نتایج نشان داد که در گروه مداخله اختلاف معنی داری در متغیرهای آگاهی و عملکرد و سازه های مدل قبل و 3 ماه بعد از مداخله آموزشی وجود دارد (p<0.05). در گروه مقایسه این متغیرها اختلاف آماری معنی داری را نشان ندادند (p> 0.05).نتیجه گیری: استراتژی مداخلات آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی تغییرات قابل ملاحظه ای در ارتقا رفتار به وجود می آورد و انجام مداخلات آموزشی با به کارگیری انواع مدل های آموزش بهداشت جهت برنامه ریزی آموزش مسائل دوران بلوغ پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عابدی، رقیه، طل، آذر، مجلسی، فرشته، محمودی مجدآبادی، محمود، و کیا، فاطمه. (1394). تعیین تاثیر یک برنامه آموزشی بر مبنای سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقا بهداشت بلوغ جسمی دانش آموزان دختر. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 22(137)، 84-94. SID. https://sid.ir/paper/10614/fa

    Vancouver: کپی

    عابدی رقیه، طل آذر، مجلسی فرشته، محمودی مجدآبادی محمود، کیا فاطمه. تعیین تاثیر یک برنامه آموزشی بر مبنای سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقا بهداشت بلوغ جسمی دانش آموزان دختر. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1394؛22(137):84-94. Available from: https://sid.ir/paper/10614/fa

    IEEE: کپی

    رقیه عابدی، آذر طل، فرشته مجلسی، محمود محمودی مجدآبادی، و فاطمه کیا، “تعیین تاثیر یک برنامه آموزشی بر مبنای سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقا بهداشت بلوغ جسمی دانش آموزان دختر،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 22، no. 137، pp. 84–94، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/10614/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button